σελφ σερβις - «Καμπανάκια» κινδύνου ηχούν…

Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

«Καμπανάκια» κινδύνου ηχούν…

29 Σεπτεμβρίου 2020 | 09:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Στο τελευταίο τετράμηνο του έτους θα κριθεί η εξέλιξη των φετινών πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής. Οι πιέσεις που θα ασκηθούν εφεξής στην οικονομία αναμένονται πολλές και σε κάθε περίπτωση θα αποτυπωθούν στις πωλήσεις των δικτύων σούπερ μάρκετ, ψαλιδίζοντας μεγάλο μέρος των ιδιαίτερα καλών επιδόσεών τους κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους από την έναρξη του lockdown..

Tα «καμπανάκια» κινδύνου που θα ηχήσουν για την αγορά του κλάδου είναι τρία. Το πρώτο είναι της βαθιάς ύφεσης, η διακύμανση της οποίας επισήμως προσδιορίζεται μεταξύ 5% και 9%, άρα της αρνητικής πορείας της οικονομίας στο σύνολό της. Το δεύτερο είναι της αύξησης της ανεργίας, που χτυπά ήδη και το εμπόριο. Και το τρίτο είναι των ποικίλων οικονομικών υποχρεώσεων, που δεν θα καλυφθούν λόγω της αδυναμίας πληρωμών, με τις οποίες ήδη βρίσκονται αντιμέτωπες αρκετές εταιρείες και, όπως φαίνεται, η κατάστασή τους θα επιδεινωθεί άρδην από τα τέλη του Αυγούστου. Όλα αυτά ασφαλώς ήδη επιβαρύνουν γενικότερα το ψυχολογικό κλίμα στην αγορά.

Τα περισσότερα και σοβαρότερα προβλήματα κατά το αναμενόμενο θα εκδηλωθούν –ήδη εκδηλώνονται– κυρίως σε κλάδους που σχετίζονται σε μεγάλο ή μικρότερο βαθμό με τον τουρισμό. Τα βασικότερα είναι η μείωση των παραγγελιών, οι απώλειες εσόδων και η έλλειψη ρευστότητας, που θα «εκτονωθούν» δυσμενώς στον αρχικό «κρίκο» της παραγωγής και διακίνησης των αγαθών, δηλαδή στους προμηθευτές-παραγωγούς.

Σήμερα ακόμα οι χρόνοι πληρωμών παραμένουν στα επίπεδα της προ της πανδημίας περιόδου. Όμως στελέχη της αγοράς προειδοποιούν ότι «σε αυτή τη φάση όλοι βρίσκονται ακόμα στα σύννεφα της ανόδου των πωλήσεών τους, λόγω του lockdown, και δεν φαίνεται να τους απασχολεί το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Τι θα συμβεί, όμως, από τον Οκτώβριο, οπότε θα σκουραίνουν τα μαντάτα;», αναρωτιούνται, συμπεραίνοντας ότι «τότε ο τζίρος θ’ αρχίσει να καταγράφει άτακτη πτώση, άγνωστης κλίμακας και απρόβλεπτου χρόνου διάρκειας». Όσο για το 2021, σε κάθε περίπτωση το αξιολογούν σαν μια «εξαιρετικά δύσκολη χρονιά». «Όλες οι προβλέψεις μιλούν για μεγάλη ανάσχεση του τζίρου της οργανωμένης λιανικής. Οι επιδόσεις του 5% και του 10% που καταγράφηκαν φέτος, θα είναι ένα μακρινό όνειρο. Κατά πάσα πιθανότητα θα καταγραφεί πτώση τζίρου στα επίπεδα του 2019», τονίζουν.

Νηνεμία πριν την καταιγίδα;
Πάντως, μέχρι σήμερα τα πράγματα κυλούν ομαλά. Βάσει των επίσημων στοιχείων της Nielsen, η οργανωμένη λιανική στο πρώτο πεντάμηνο φέτος σημείωσε άνοδο τζίρου 12,6% (έως 31 Μαΐου 2020) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα FMCG κατέγραψαν εντονότερη άνοδο της τάξης του 13,3%. Ειδικότερα, ο Μάιος χαρακτηρίζεται ως ο μήνας που η κίνηση στην αγορά ακολούθησε μια σταθερά πτωτική πορεία σε εβδομαδιαία βάση (41,1% έως τις 3 του μηνός, 17,2% έως τις 10, 8,5% έως τις 17, 6,1% έως τις 24 και 8% έως 31 του Μαΐου).

Στελέχη της αγοράς θεωρούν ως πιθανότερο οι πωλήσεις τον Ιούνιο να έχουν κινηθεί πτωτικά. Εκτιμούν ότι και ο Ιούλιος θα παρουσιάσει ανάλογη εικόνα, θεωρώντας ως φυσιολογική κατάσταση για τον κλάδο από εβδομάδα σε εβδομάδα οι ρυθμοί των εσόδων να είναι άλλοτε ανοδικοί, με διακύμανση 3% έως 5%, κι άλλοτε καθοδικοί, με διακύμανση μεταξύ -5% και -7%.

Γενικότερα εκτιμούν ότι όσο θα περνά ο καιρός, η αγορά θα «κάθεται» για κάποια διαστήματα, τα οποία με την πάροδο των μηνών θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας. Αντίστροφη πορεία για την αγορά του κλάδου, λένε, μπορεί να υπάρξει μόνον εφόσον οι υγειονομικές συνθήκες υποχρεώσουν την κυβέρνηση να επιβάλλει περιοριστικά μέτρα στη λειτουργία της αγοράς. Αλλά αυτό δεν το εύχεται κανείς. Όχι μόνο ως ηθικά απαράδεκτο, καθώς η διάσωση αποκλειστικά της οργανωμένης λιανικής θα ισοδυναμούσε με την ισοπέδωση άλλων κλάδων, αλλά γιατί όσα θα έπονταν, θα ήταν όχι απλώς χειρότερα, αλλά καταστροφικά για την οικονομία και εντέλει για τον ίδιο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Οι αναλυτές, έχοντας γνώση των επιδόσεων του κλάδου στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου, συμπεραίνουν ότι η οργανωμένη λιανική θα κλείσει τη φετινή χρήση με άνοδο τζίρου κατά 3%-5%. Δεν λείπουν, ωστόσο, οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες δεν πρέπει να αποκλειστεί η μηδενική ανάπτυξη στο δωδεκάμηνο. Η θεώρηση αυτή βασίζεται κυρίως στην εκτίμηση ότι οι κοινοτικές επιχορηγήσεις προς τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα διατεθούν με καθυστέρηση, ότι δηλαδή η διάχυσή τους την αγορά, που θα γίνει σε δόσεις, θ’ αρχίσει από το 2021. Ως τότε η εγχώρια οικονομία θα έχει απωλέσει ένα μεγάλο μέρος της δυναμικής της, την ενίσχυση της οποίας αναμένει από την κυβέρνηση.

Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι η πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου εξελίχθηκε ανοδικά για τις πωλήσεις κατά 5,4% σε ό,τι αφορά τα FMCG και η δεύτερη πτωτική κατά -5,6% έναντι των αντίστοιχων δύο περυσινών εβδομάδων. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της, από την αρχή του έτους έως τις 14 Ιουνίου η κατηγορία των ταχυκίνητων προϊόντων κατέγραψε συνολικά άνοδο 13,2% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Κερδισμένα τα υπέρ μάρκετ και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Η πανδημία συνεχίζει να πριμοδοτεί τις πωλήσεις των υπέρ μάρκετ, που εμφανίζουν την υψηλότερη επίδοση ανά τύπο καταστήματος, 26,3% έναντι του 2019. Δεύτερη από άποψη επιδόσεων έρχεται η κατηγορία των σούπερ μάρκετ μεταξύ 1.000 και 2.500τμ με αύξηση πωλήσεων 14%, τρίτη η κατηγορία των «μεσαίων» σούπερ μάρκετ έκτασης μεταξύ 400τμ και 1.000τμ και άνοδο εσόδων 10,4% και τελευταία των μικρών καταστημάτων μέχρι 400τμ, των οποίων ο τζίρος από την αρχή του έτους αυξήθηκε κατά 8,6%.

Σημειώνεται ότι οι προαναφερόμενες επιδόσεις αυξάνουν τη συμμετοχή των υπέρ μάρκετ στο σύνολο των πωλήσεων του κλάδου στο 13,5% και των καταστημάτων έκτασης 1.000-2.500τμ στο 39,6%, ενώ μερίδα χάνουν τα «μεσαίου» τύπου σούπερ μάρκετ (400-1.000τμ), με τη συμμετοχή τους να περιορίζεται στο 35%, και πολύ περισσότερο τα μικρά, των οποίων η συμμετοχή συρρικνώνεται στο 11,9%.

Οι μετρήσεις αυτές της IRI επιβεβαιώνουν τον κανόνα, που θέλει οι καταναλωτές εν μέσω πανδημίας να προτιμούν για λόγους ασφαλείας τις μεγάλες σάλες πωλήσεων, αραιώνοντας τη συχνότητα των επισκέψεών τους στις μικρές. Δείχνουν επίσης το πώς επιλέγει να ψωνίζει ο καταναλωτής. Το ότι δηλαδή επιμένει στις αραιότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ και στα πιο μεγάλα «καλάθια» σε αξία. Ωστόσο, όπως διαπιστώνουν οι αναλυτές, η τάση αυτή περιορίζεται με την πάροδο του χρόνου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο καταναλωτής θα επιστρέψει εύκολα στις προ της πανδημίας συνήθειές του –πολύ δε περισσότερο, εφόσον η κρίση στη δημόσια υγεία ήδη εκπέμπει ανησυχητικά μηνύματα παντού στον κόσμο, υπενθυμίζοντάς μας ότι κάθε άλλο παρά ξεμπλέξαμε από τα δίχτυα της.

Tα «καμπανάκια» κινδύνου που θα ηχήσουν για την αγορά του κλάδου είναι τρία. Το πρώτο είναι της βαθιάς ύφεσης, η διακύμανση της οποίας επισήμως προσδιορίζεται μεταξύ 5% και 9%, άρα της αρνητικής πορείας της οικονομίας στο σύνολό της. Το δεύτερο είναι της αύξησης της ανεργίας, που χτυπά ήδη και το εμπόριο. Και το τρίτο είναι των ποικίλων οικονομικών υποχρεώσεων, που δεν θα καλυφθούν λόγω της αδυναμίας πληρωμών, με τις οποίες ήδη βρίσκονται αντιμέτωπες αρκετές εταιρείες και, όπως φαίνεται, η κατάστασή τους θα επιδεινωθεί άρδην από τα τέλη του Αυγούστου. Όλα αυτά ασφαλώς ήδη επιβαρύνουν γενικότερα το ψυχολογικό κλίμα στην αγορά.

Τα περισσότερα και σοβαρότερα προβλήματα κατά το αναμενόμενο θα εκδηλωθούν –ήδη εκδηλώνονται– κυρίως σε κλάδους που σχετίζονται σε μεγάλο ή μικρότερο βαθμό με τον τουρισμό. Τα βασικότερα είναι η μείωση των παραγγελιών, οι απώλειες εσόδων και η έλλειψη ρευστότητας, που θα «εκτονωθούν» δυσμενώς στον αρχικό «κρίκο» της παραγωγής και διακίνησης των αγαθών, δηλαδή στους προμηθευτές-παραγωγούς.

Σήμερα ακόμα οι χρόνοι πληρωμών παραμένουν στα επίπεδα της προ της πανδημίας περιόδου. Όμως στελέχη της αγοράς προειδοποιούν ότι «σε αυτή τη φάση όλοι βρίσκονται ακόμα στα σύννεφα της ανόδου των πωλήσεών τους, λόγω του lockdown, και δεν φαίνεται να τους απασχολεί το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Τι θα συμβεί, όμως, από τον Οκτώβριο, οπότε θα σκουραίνουν τα μαντάτα;», αναρωτιούνται, συμπεραίνοντας ότι «τότε ο τζίρος θ’ αρχίσει να καταγράφει άτακτη πτώση, άγνωστης κλίμακας και απρόβλεπτου χρόνου διάρκειας». Όσο για το 2021, σε κάθε περίπτωση το αξιολογούν σαν μια «εξαιρετικά δύσκολη χρονιά». «Όλες οι προβλέψεις μιλούν για μεγάλη ανάσχεση του τζίρου της οργανωμένης λιανικής. Οι επιδόσεις του 5% και του 10% που καταγράφηκαν φέτος, θα είναι ένα μακρινό όνειρο. Κατά πάσα πιθανότητα θα καταγραφεί πτώση τζίρου στα επίπεδα του 2019», τονίζουν.

Νηνεμία πριν την καταιγίδα;
Πάντως, μέχρι σήμερα τα πράγματα κυλούν ομαλά. Βάσει των επίσημων στοιχείων της Nielsen, η οργανωμένη λιανική στο πρώτο πεντάμηνο φέτος σημείωσε άνοδο τζίρου 12,6% (έως 31 Μαΐου 2020) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα FMCG κατέγραψαν εντονότερη άνοδο της τάξης του 13,3%. Ειδικότερα, ο Μάιος χαρακτηρίζεται ως ο μήνας που η κίνηση στην αγορά ακολούθησε μια σταθερά πτωτική πορεία σε εβδομαδιαία βάση (41,1% έως τις 3 του μηνός, 17,2% έως τις 10, 8,5% έως τις 17, 6,1% έως τις 24 και 8% έως 31 του Μαΐου).

Στελέχη της αγοράς θεωρούν ως πιθανότερο οι πωλήσεις τον Ιούνιο να έχουν κινηθεί πτωτικά. Εκτιμούν ότι και ο Ιούλιος θα παρουσιάσει ανάλογη εικόνα, θεωρώντας ως φυσιολογική κατάσταση για τον κλάδο από εβδομάδα σε εβδομάδα οι ρυθμοί των εσόδων να είναι άλλοτε ανοδικοί, με διακύμανση 3% έως 5%, κι άλλοτε καθοδικοί, με διακύμανση μεταξύ -5% και -7%.

Γενικότερα εκτιμούν ότι όσο θα περνά ο καιρός, η αγορά θα «κάθεται» για κάποια διαστήματα, τα οποία με την πάροδο των μηνών θα είναι μεγαλύτερης διάρκειας. Αντίστροφη πορεία για την αγορά του κλάδου, λένε, μπορεί να υπάρξει μόνον εφόσον οι υγειονομικές συνθήκες υποχρεώσουν την κυβέρνηση να επιβάλλει περιοριστικά μέτρα στη λειτουργία της αγοράς. Αλλά αυτό δεν το εύχεται κανείς. Όχι μόνο ως ηθικά απαράδεκτο, καθώς η διάσωση αποκλειστικά της οργανωμένης λιανικής θα ισοδυναμούσε με την ισοπέδωση άλλων κλάδων, αλλά γιατί όσα θα έπονταν, θα ήταν όχι απλώς χειρότερα, αλλά καταστροφικά για την οικονομία και εντέλει για τον ίδιο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Οι αναλυτές, έχοντας γνώση των επιδόσεων του κλάδου στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου, συμπεραίνουν ότι η οργανωμένη λιανική θα κλείσει τη φετινή χρήση με άνοδο τζίρου κατά 3%-5%. Δεν λείπουν, ωστόσο, οι απαισιόδοξες εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες δεν πρέπει να αποκλειστεί η μηδενική ανάπτυξη στο δωδεκάμηνο. Η θεώρηση αυτή βασίζεται κυρίως στην εκτίμηση ότι οι κοινοτικές επιχορηγήσεις προς τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα διατεθούν με καθυστέρηση, ότι δηλαδή η διάχυσή τους την αγορά, που θα γίνει σε δόσεις, θ’ αρχίσει από το 2021. Ως τότε η εγχώρια οικονομία θα έχει απωλέσει ένα μεγάλο μέρος της δυναμικής της, την ενίσχυση της οποίας αναμένει από την κυβέρνηση.

Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι η πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου εξελίχθηκε ανοδικά για τις πωλήσεις κατά 5,4% σε ό,τι αφορά τα FMCG και η δεύτερη πτωτική κατά -5,6% έναντι των αντίστοιχων δύο περυσινών εβδομάδων. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της, από την αρχή του έτους έως τις 14 Ιουνίου η κατηγορία των ταχυκίνητων προϊόντων κατέγραψε συνολικά άνοδο 13,2% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Κερδισμένα τα υπέρ μάρκετ και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Η πανδημία συνεχίζει να πριμοδοτεί τις πωλήσεις των υπέρ μάρκετ, που εμφανίζουν την υψηλότερη επίδοση ανά τύπο καταστήματος, 26,3% έναντι του 2019. Δεύτερη από άποψη επιδόσεων έρχεται η κατηγορία των σούπερ μάρκετ μεταξύ 1.000 και 2.500τμ με αύξηση πωλήσεων 14%, τρίτη η κατηγορία των «μεσαίων» σούπερ μάρκετ έκτασης μεταξύ 400τμ και 1.000τμ και άνοδο εσόδων 10,4% και τελευταία των μικρών καταστημάτων μέχρι 400τμ, των οποίων ο τζίρος από την αρχή του έτους αυξήθηκε κατά 8,6%.

Σημειώνεται ότι οι προαναφερόμενες επιδόσεις αυξάνουν τη συμμετοχή των υπέρ μάρκετ στο σύνολο των πωλήσεων του κλάδου στο 13,5% και των καταστημάτων έκτασης 1.000-2.500τμ στο 39,6%, ενώ μερίδα χάνουν τα «μεσαίου» τύπου σούπερ μάρκετ (400-1.000τμ), με τη συμμετοχή τους να περιορίζεται στο 35%, και πολύ περισσότερο τα μικρά, των οποίων η συμμετοχή συρρικνώνεται στο 11,9%.

Οι μετρήσεις αυτές της IRI επιβεβαιώνουν τον κανόνα, που θέλει οι καταναλωτές εν μέσω πανδημίας να προτιμούν για λόγους ασφαλείας τις μεγάλες σάλες πωλήσεων, αραιώνοντας τη συχνότητα των επισκέψεών τους στις μικρές. Δείχνουν επίσης το πώς επιλέγει να ψωνίζει ο καταναλωτής. Το ότι δηλαδή επιμένει στις αραιότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ και στα πιο μεγάλα «καλάθια» σε αξία. Ωστόσο, όπως διαπιστώνουν οι αναλυτές, η τάση αυτή περιορίζεται με την πάροδο του χρόνου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο καταναλωτής θα επιστρέψει εύκολα στις προ της πανδημίας συνήθειές του –πολύ δε περισσότερο, εφόσον η κρίση στη δημόσια υγεία ήδη εκπέμπει ανησυχητικά μηνύματα παντού στον κόσμο, υπενθυμίζοντάς μας ότι κάθε άλλο παρά ξεμπλέξαμε από τα δίχτυα της.


Οι ανατιμήσεις
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη των τιμών στα αγαθά καθημερινής κατανάλωσης. Αυτές καθορίζονται από τις μεταβολές που αποφασίζουν οι προμηθευτές στους τιμοκαταλόγους τους, τις παροχές που χορηγούν στο λιανεμπόριο και την πολιτική τιμών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, λοιπόν, τον Μάιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 σημειώθηκαν εντυπωσιακές αυξήσεις τιμών σε προϊόντα, όπως τα νωπά φρούτα, τα οποία ανατιμήθηκαν κατά 28,6%, κυρίως λόγω της υψηλής ζήτησης συγκεκριμένων φρέσκων ειδών, τα ρύζια, των οποίων οι τιμές αυξήθηκαν κατά 10%, το γιαούρτι αντίστοιχα κατά 6,9%, τα αλλαντικά κατά 6,4%, τα ζυμαρικά κατά 5%, το χοιρινό κατά 4,3%, τα νωπά λαχανικά κατά 4%, το νωπό πλήρες γάλα κατά 3,8% και το αρνί και κατσίκι κατά 3,2%.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η προαναφερόμενη λίστα περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα, τα οποία «μονοπώλησαν» το καταναλωτικό ενδιαφέρον σε όλη την περίοδο της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας. Βέβαια, τον Μάιο υπήρξαν και μειώσεις τιμών, όπως στις πατάτες κατά -15,8%, τον καφέ κατά -6,4%, το ελαιόλαδο κατά -5,7%, τους χυμούς φρούτων κατά -5,3%, τη ζάχαρη κατά -2,9%, τα ψάρια κατά -2,2% και το ψωμί κατά -1,2%.

Πάντως, ο δείκτης τιμών ειδών διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών παρουσίασε τον Μάιο άνοδο κατά 1,5% σε σχέση με το Μάιο του 2019, οπότε ο πληθωρισμός Μαΐου ήταν πτωτικός κατά 1,1%. Στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και Υπηρεσίες, λόγω της μείωσης κυρίως των τιμών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, τις οικιακές συσκευές κι επισκευές και τα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού ο δείκτης τιμών καταναλωτή ήταν πτωτικός κατά 0,8%.

Μιλώντας περί τιμολογήσεων, πρέπει να σημειώσουμε ότι IRI στην τελευταία της μέτρηση (μηνός Μαΐου) έδειξε ότι οι τιμές των αγαθών που διακινούνται μέσω των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν σε μέσο επίπεδο κατά 0,5% κι ότι η μεν αξία των πωλήσεών τους ενισχύθηκε κατά 13,5% οι δε πωλούμενες ποσότητες κατά 13%. Τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, σύμφωνα με την IRI, κατέγραψαν στο πεντάμηνο τα καθαριστικά σπιτιού κατά 21,2%. Ακολούθησαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς με αύξηση 12,9% και τα τρόφιμα με αύξηση 12,7%. Μεταξύ των τροφίμων τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων εμφάνισαν τα κατεψυγμένα προϊόντα, κατά 17,8%. Ακολούθησαν τα τυποποιημένα τρόφιμα με αύξηση 16,5%, τα βοηθητικά μαγειρέματος με 14,9%, τα αλκοολούχα ποτά με 14,8%, τα γαλακτοκομικά με 12,9%, τα μη αλκοολούχα ποτά με 8,3% και τα σνακ με 5,3%.

Χαμηλότερα η ανάπτυξη των PL
Τα PL προϊόντα κινήθηκαν κι αυτά ανοδικά, όμως με ελαφρώς μικρότερη ένταση έναντι του συνόλου της αγοράς. Βάσει των στοιχείων της IRI, μέχρι τον Μάιο ως κατηγορία εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων 12,3%, διαμορφώνοντας το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου στο 15,8% έναντι 16%, που ήταν το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2019. Γενικότερα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν μια αργή, αλλά σταθερή μείωση της συμμετοχής τους στον κλαδικό τζίρο, έχοντας απωλέσει περίπου 3,5 ποσοστιαίες μονάδες σε μια πενταετία –από 19% το 2014 σε 15,5% το 2019.

Η τάση των e-πωλήσεων
Σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, μέχρι στιγμής έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλό επίπεδο και θα διατηρηθούν, όπως εκτιμάται, σε αυτό, όσο ο κόσμος αξιολογεί ως πρώτη προτεραιότητα την υγιεινή και την ασφάλεια στην καθημερινότητά του, περισσότερο απ΄ όσο στο παρελθόν.

Πάντως, στελέχη της αγοράς συμπεραίνουν ότι, εφόσον η κρίση στη δημόσια υγεία υποχωρήσει, θα περιοριστεί η δυναμική των ψηφιακών αγορών. Όπως εκτιμούν, η συμμετοχή τους στο σύνολο του τζίρου της οργανωμένης λιανικής θα περιοριστεί στο 1% έναντι 2% που έφθασε την περίοδο του lockdown. Και πάλι κερδισμένες θα είναι, όμως, δεδομένου του μεριδίου τους προ της πανδημίας στο 0,5%. Προσθέτουν δε ότι οι επενδύσεις στα e-shop και τις απαιτούμενες υποδομές, προκειμένου οι αλυσίδες να ανταποκρίνονται άμεσα στις παραγγελίες των πελατών τους, επιβαρύνουν αισθητά τα κόστη λειτουργίας τους.

Στον βαθμό, λοιπόν, που υλοποιηθούν υψηλού κόστους επενδύσεις στις ψηφιακές πωλήσεις, αλλά το κοινό συν τω χρόνω «τραβηχτεί» από αυτές, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν δεν θα είναι λίγα. Με αυτή την έννοια, λένε παράγοντες του κλάδου, τις σχετικές επενδύσεις πρέπει να χαρακτηρίζει η ευελιξία, ώστε να μην πληγεί η απόδοση των επενδυμένων κεφαλαίων.

σελφ σερβις (T. 506)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION