σελφ σερβις - «Έξυπνη ζωή» για ολίγους

Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

«Έξυπνη ζωή» για ολίγους

8 Σεπτεμβρίου 2020 | 09:44 Γράφει ο Αλέξανδρος  Πεστιμαλτζόγλου Topics: Αγορά

Στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της πανδημίας και της γιγαντιαίας οικονομικής κρίσης που τη συνοδεύει, ο ΣΕΒ στην 5η έκδοση του Παρατηρητήριου Ψηφιακού Μετασχηματισμού εστιάζεται με αισιοδοξία στο μετασχηματισμό του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του και η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών αναδεικνύεται σε καταλύτη, που θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση έκτακτων προκλήσεων, όπως του Covid-19, και στην υπέρβαση των μέχρι τώρα εξαρτήσεων από τον ανθρώπινο παράγοντα. Η πανδημία κι η κρίση, είναι φανερό, επιταχύνουν την εν λόγω διαδικασία.

H δραματική κατάσταση κατά την ΕΛΣΤΑΤ, που διαμορφώνεται στον κλάδο της λιανικής στην Ελλάδα, η πρωτοφανής μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων και η επιδείνωση της ζήτησης των νοικοκυριών ενισχύουν τη θέση του ΣΕΒ για την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού του εμπορίου ειδικά και της ελληνικής οικονομίας εν συνόλω. Ειδικότερα, η δυσμενής συγκυρία της πανδημίας έστρεψε πλήθος επιχειρήσεων στο ψηφιακό κανάλι διάθεσης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Ο αριθμός των ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο, η καταναλωτική δαπάνη μέσω e-shops αυξήθηκε έως 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν. Επίσης, καταγράφηκε 45% μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στα e-shops, τόσο απευθείας όσο και μέσω των κοινωνικών δικτύων, 52% επιπλέον όγκος παραγγελιών, 50% περισσότερες παραγγελίες μέσω PC και 53% περισσότερες παραγγελίες μέσω κινητών τηλεφώνων.

Ωστόσο, η ευκαιριακή αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων δεν αποτελεί μετάβαση στο Retail 360°. Η απάντηση κατά το Παρατηρητήριο του ΣΕΒ είναι το «διασυνδεδεμένο λιανικό εμπόριο 360°» , ή αλλιώς το τρίπτυχο «διασυνδεδεμένοι πελάτες-έξυπνο κατάστημα-διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα». Οι διασυνδεδεμένοι πελάτες είναι ενημερωμένοι και απαιτητικοί, αφού διαθέτουν πρόσβαση σε πολλαπλές πηγές πληροφόρησης και επιζητούν προσωποποιημένα προϊόντα και υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών τους. Η «εμπειρία» της καταναλωτικής βούλησης περιγράφεται ως απαύγασμα της απόλυτης ελευθερίας του καταναλωτή. Η «εμπειρία» ξεκινά από την αναγνωρισιμότητα του εμπορικού σήματος ενός προϊόντος, κλιμακώνεται ενεργοποιώντας τη σκέψη για την αναγκαιότητα της αγοράς του, μετουσιώνεται σε αγορά προς ικανοποίηση του καταναλωτή, ενώ επισφραγίζεται με την αφοσίωση του τελευταίου ως πελάτη της επιχείρησης που το ψώνισε.

Ο εμπλουτισμός της αλληλεπίδρασης επιχείρησης-πελατών προωθείται μέσω του «έξυπνου» καταστήματος –«έξυπνου» καθώς χρησιμοποιεί τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η υπολογιστική όραση, οι εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, το Internet of Things (IoT), το Blockchain, οι βιομετρικές τεχνολογίες, τα beacons και τα προηγμένα analytics. Δανειζόμενοι την έκφραση της έκδοσης του ΣΕΒ, «τα φυσικά καταστήματα μπορούν να αποτελέσουν πηγή πληροφόρησης για τις συνήθειες και τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού. Η καταγραφή δεδομένων αποτελεί το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, όμως δεν επαρκεί για τη δημιουργία αξίας. Η ικανότητα επεξεργασίας δεδομένων και εξαγωγής συμπερασμάτων, που θα οδηγήσουν σε δράσεις, οι οποίες παράγουν μετρήσιμη αξία για τον τελικό καταναλωτή, είναι η πραγματική πρόκληση».

Προϋπόθεση ασφαλώς για τη λειτουργία των «έξυπνων» καταστημάτων είναι η διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα –μέσω, δηλαδή, των νέων τεχνολογιών (αισθητήρες, πλατφόρμες συγκέντρωσης δεδομένων κ.ά.), οι οποίες διασυνδέουν ψηφιακά τα δίκτυα εφοδιασμού, εξασφαλίζοντας την αξιόπιστη λειτουργία του συστήματος.

Τα οφέλη
Η σχετική έρευνα αναδεικνύει τα δυνητικά οφέλη των σύγχρονων τεχνολογιών στη λιανική, που αναφέρονται στην αύξηση τζίρου 6%-10% και έως 20% συγκριτικά με ανταγωνιστικές επιχειρήσεις (τουλάχιστον μέχρι να υιοθετήσουν κι αυτές τα νέα τεχνολογικά συστήματα), στην αύξηση του περιθωρίου κέρδους 30%-55%, στην πολύπλευρη σχέση με τον πελάτη, στην ενίσχυση της γνώσης μέσω των analytics, στην αύξηση του βαθμού επίδρασης στη βούληση του καταναλωτή, στον εμπλουτισμό και στη βελτίωση της καταναλωτικής εμπειρίας του, στην αξιοποίηση δεδομένων προσαρμοσμένων στις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητές του, στη χρήση εικονικών δοκιμαστηρίων και «έξυπνων» καθρεπτών κ.ά. Οι παράγοντες επιτυχίας του εγχειρήματος σχετίζονται με τη σχεδιασμένη και υπεύθυνη στρατηγική, την ισορροπία μεταξύ φυσικών και ψηφιακών καναλιών, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων του προσωπικού και την αναγνώριση της κεντρικής σημασίας του πελάτη.

Οι αναλύσεις του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ καταλήγουν στη διατύπωση ενός κανονιστικού πλαισίου, που θα ρυθμίζει την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πελατών μέσα από τα ηλεκτρονικά μέσα (αξιοπιστία, κατανόηση, απλότητα, δικαιώματα, ενημέρωση, πρόσβαση, προστασία δεδομένων, διαφάνεια, κ.λπ.) και θα απαντά στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην υλοποίηση των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως η έλλειψη αντίστοιχης κουλτούρας, τα περιορισμένα κίνητρα από την πολιτεία, οι περιορισμοί στις υφιστάμενες υποδομές τεχνολογίας και η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας.

H δραματική κατάσταση κατά την ΕΛΣΤΑΤ, που διαμορφώνεται στον κλάδο της λιανικής στην Ελλάδα, η πρωτοφανής μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων και η επιδείνωση της ζήτησης των νοικοκυριών ενισχύουν τη θέση του ΣΕΒ για την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού του εμπορίου ειδικά και της ελληνικής οικονομίας εν συνόλω. Ειδικότερα, η δυσμενής συγκυρία της πανδημίας έστρεψε πλήθος επιχειρήσεων στο ψηφιακό κανάλι διάθεσης των προϊόντων και των υπηρεσιών τους. Ο αριθμός των ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο, η καταναλωτική δαπάνη μέσω e-shops αυξήθηκε έως 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν. Επίσης, καταγράφηκε 45% μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στα e-shops, τόσο απευθείας όσο και μέσω των κοινωνικών δικτύων, 52% επιπλέον όγκος παραγγελιών, 50% περισσότερες παραγγελίες μέσω PC και 53% περισσότερες παραγγελίες μέσω κινητών τηλεφώνων.

Ωστόσο, η ευκαιριακή αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων δεν αποτελεί μετάβαση στο Retail 360°. Η απάντηση κατά το Παρατηρητήριο του ΣΕΒ είναι το «διασυνδεδεμένο λιανικό εμπόριο 360°» , ή αλλιώς το τρίπτυχο «διασυνδεδεμένοι πελάτες-έξυπνο κατάστημα-διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα». Οι διασυνδεδεμένοι πελάτες είναι ενημερωμένοι και απαιτητικοί, αφού διαθέτουν πρόσβαση σε πολλαπλές πηγές πληροφόρησης και επιζητούν προσωποποιημένα προϊόντα και υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών τους. Η «εμπειρία» της καταναλωτικής βούλησης περιγράφεται ως απαύγασμα της απόλυτης ελευθερίας του καταναλωτή. Η «εμπειρία» ξεκινά από την αναγνωρισιμότητα του εμπορικού σήματος ενός προϊόντος, κλιμακώνεται ενεργοποιώντας τη σκέψη για την αναγκαιότητα της αγοράς του, μετουσιώνεται σε αγορά προς ικανοποίηση του καταναλωτή, ενώ επισφραγίζεται με την αφοσίωση του τελευταίου ως πελάτη της επιχείρησης που το ψώνισε.

Ο εμπλουτισμός της αλληλεπίδρασης επιχείρησης-πελατών προωθείται μέσω του «έξυπνου» καταστήματος –«έξυπνου» καθώς χρησιμοποιεί τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η υπολογιστική όραση, οι εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, το Internet of Things (IoT), το Blockchain, οι βιομετρικές τεχνολογίες, τα beacons και τα προηγμένα analytics. Δανειζόμενοι την έκφραση της έκδοσης του ΣΕΒ, «τα φυσικά καταστήματα μπορούν να αποτελέσουν πηγή πληροφόρησης για τις συνήθειες και τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού. Η καταγραφή δεδομένων αποτελεί το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, όμως δεν επαρκεί για τη δημιουργία αξίας. Η ικανότητα επεξεργασίας δεδομένων και εξαγωγής συμπερασμάτων, που θα οδηγήσουν σε δράσεις, οι οποίες παράγουν μετρήσιμη αξία για τον τελικό καταναλωτή, είναι η πραγματική πρόκληση».

Προϋπόθεση ασφαλώς για τη λειτουργία των «έξυπνων» καταστημάτων είναι η διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα –μέσω, δηλαδή, των νέων τεχνολογιών (αισθητήρες, πλατφόρμες συγκέντρωσης δεδομένων κ.ά.), οι οποίες διασυνδέουν ψηφιακά τα δίκτυα εφοδιασμού, εξασφαλίζοντας την αξιόπιστη λειτουργία του συστήματος.

Τα οφέλη
Η σχετική έρευνα αναδεικνύει τα δυνητικά οφέλη των σύγχρονων τεχνολογιών στη λιανική, που αναφέρονται στην αύξηση τζίρου 6%-10% και έως 20% συγκριτικά με ανταγωνιστικές επιχειρήσεις (τουλάχιστον μέχρι να υιοθετήσουν κι αυτές τα νέα τεχνολογικά συστήματα), στην αύξηση του περιθωρίου κέρδους 30%-55%, στην πολύπλευρη σχέση με τον πελάτη, στην ενίσχυση της γνώσης μέσω των analytics, στην αύξηση του βαθμού επίδρασης στη βούληση του καταναλωτή, στον εμπλουτισμό και στη βελτίωση της καταναλωτικής εμπειρίας του, στην αξιοποίηση δεδομένων προσαρμοσμένων στις απαιτήσεις και τις ιδιαιτερότητές του, στη χρήση εικονικών δοκιμαστηρίων και «έξυπνων» καθρεπτών κ.ά. Οι παράγοντες επιτυχίας του εγχειρήματος σχετίζονται με τη σχεδιασμένη και υπεύθυνη στρατηγική, την ισορροπία μεταξύ φυσικών και ψηφιακών καναλιών, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων του προσωπικού και την αναγνώριση της κεντρικής σημασίας του πελάτη.

Οι αναλύσεις του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ καταλήγουν στη διατύπωση ενός κανονιστικού πλαισίου, που θα ρυθμίζει την αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πελατών μέσα από τα ηλεκτρονικά μέσα (αξιοπιστία, κατανόηση, απλότητα, δικαιώματα, ενημέρωση, πρόσβαση, προστασία δεδομένων, διαφάνεια, κ.λπ.) και θα απαντά στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην υλοποίηση των έργων ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως η έλλειψη αντίστοιχης κουλτούρας, τα περιορισμένα κίνητρα από την πολιτεία, οι περιορισμοί στις υφιστάμενες υποδομές τεχνολογίας και η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας.


Η περίπτωση της Kroger
Στη μελέτη του παρατηρητηρίου του ΣΕΒ παρουσιάζονται χαρακτηριστικά παραδείγματα επιχειρήσεων, που προχώρησαν επιτυχώς στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, όπως η Kroger, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ, η οποία υιοθέτησε μία ψηφιακή στρατηγική, που συνδυάζει την ειδίκευσή της στα τρόφιμα με data analytics. Η εταιρεία χρησιμοποίησε ένα πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και analytics, ειδικά σχεδιασμένο για την αξιοποίηση δεδομένων, με σκοπό την αύξηση των κερδών μέσω της αναδιαμόρφωσης της καταναλωτικής εμπειρίας. Λ.χ. τα «έξυπνα ράφια εντοπίζουν τον καταναλωτή μέσω του smartphone του και του παρέχουν προσωποποιημένες τιμές και προϊόντα, τα οποία πιθανώς τον ενδιαφέρουν βάσει παλαιότερων επιλογών του, ενώ με το ισχυρό εργαλείο Kroger Precision Marketing, η εταιρεία αξιοποιεί δεδομένα 60 εκατομμυρίων νοικοκυριών για να υλοποιεί διαδικτυακές εξατομικευμένες καμπάνιες μάρκετινγκ.

Μέσα σε τρεις μήνες η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει κατά 30% τους ψηφιακούς πελάτες και επισκέπτες της, να αυξήσει την αφοσίωση του καταναλωτή στην εταιρεία, να αυξήσει τις πωλήσεις στο φυσικό κατάστημα, να παράσχει πάνω από έξι εκατομμύρια εξατομικευμένες προσφορές το πρώτο τρίμηνο του 2017, να αποδυναμώσει τη δυνατότητα του καταναλωτή να συγκρίνει τιμές από ανταγωνιστικά καταστήματα και να μεγεθύνει την ευελιξία της ως προς την άμεση προσαρμογή των τιμών και των προσφορών στα καταναλωτικά δεδομένα.

Μόνο για μεγάλους «παίχτες»
Η προαναφερόμενη έρευνα του ΣΕΒ διεξήχθη σε δείγμα 278 υψηλόβαθμων στελεχών επιχειρήσεων της εγχώριας αγοράς, 65% ελληνικών και 35% διεθνών. Το συμπέρασμα σχετικά με την άμεση ανάγκη επενδύσεων ψηφιακού μετασχηματισμού ως παράγοντα εκ των ων ουκ άνευ για την ανάκαμψη της λιανικής είναι ορθό, αλλά αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς κατά την έρευνα, το 53,5% των επιχειρήσεων κύκλου εργασιών κάτω των 30 εκατ. ευρώ απάντησαν πως είτε δεν επένδυσαν καθόλου την τελευταία τριετία σε ψηφιακές λύσεις είτε επένδυσαν κάτω των 100 χιλ. ευρώ. Την ίδια ώρα, σε έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ για την πανδημία και το «ψηφιακό χάσμα» στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, που ως γνωστόν αποτελούν το 99% των ελληνικών επιχειρήσεων και προσφέρουν το 80% των θέσεων απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, προέκυψαν δύο βασικές κατηγορίες συμπερασμάτων.

Η πρώτη αφορά το σχετικά χαμηλό βαθμό ενσωμάτωσης νέων ψηφιακών συστημάτων απ’ αυτές, το χαμηλό βαθμό αξιοποίησης των δυνατοτήτων του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ηλεκτρονικών προμηθειών και τον χαμηλό βαθμό επενδύσεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό προ πανδημίας –ενδεικτικά μόλις το 25,1% εξ αυτών συμμετέχουν σε διαδικτυακή πλατφόρμα, 20,5% έχουν σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων, 24,1% έχουν συστήματα ανάλυσης δεδομένων, 15% κάνουν χρήση υπολογιστικού νέφους, 12,3% έχουν υιοθετήσει εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική διαδικασία, 29,7% επένδυσαν την τελευταία τριετία σε ψηφιακό εξοπλισμό κ.ά.

Η δεύτερη κατηγορία συμπερασμάτων συνδέεται με την ανάγκη επιτάχυνσης του ψηφιακού μετασχηματισμού, λόγω πανδημίας, ύφεσης και επιδείνωσης του «ψηφιακού χάσματος» μεταξύ ψηφιακά ώριμων και ψηφιακά υστερούντων επιχειρήσεων.

Ούτως ειπείν στο τρένο της ψηφιακής εποχής δεν μπορεί να επιβιβαστεί η πλειονότητα των επιχειρήσεων της χώρας, πράγμα που θα δημιουργήσει νέες ανισότητες, εντάσεις ανταγωνισμού και ισχυρή τάση συγκεντροποίησης σε συγκεκριμένους υποκλάδους της λιανικής εις βάρος των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, που σπρώχνονται δεύτερη φορά σε μια δεκαετία στον Καιάδα της κρίσης. Με άλλα λόγια, η προ των πυλών κατίσχυση των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων στον κλάδο του λιανικού εμπορίου ακολουθείται από την εξόντωσή τους. Αν, όπως ακούγεται, η μετάβασή τους στην ψηφιακή πραγματικότητα αποτελεί βασική προϋπόθεση της οικονομικής ανασυγκρότησης και ανάκαμψης, κάποια αστοχία μη τεχνολογικής φύσεως υπάρχει στο DNA της λιανοπούπολης…

σελφ σερβις (T. 506)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION