σελφ σερβις - Στην εντατική για δεύτερη φορά σε μια δεκαετία!

Πέμπτη, 9 Ιουλίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Στην εντατική για δεύτερη φορά σε μια δεκαετία!

2 Ιουνίου 2020 | 09:27 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Αγορά,Βιομηχανία

Η οικονομία μας ως θύμα σφοδρής σύγκρουσης το 2010, αφού πέρασε επί μακρόν στη μνημονιακή εντατική και το αναρρωτήριο, πήρε εξιτήριο για αποθεραπεία κι ανάταξη. Αλλά στην έξοδό της από το νοσοκομείο τη χτύπησε φορτηγό, στοιχείων Covid-19! Ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και εμπορικός διευθυντής της IRI Hellas, προειδοποιεί: «Το όποιο κέρδος της βιομηχανίας από την άνοδο του τζίρου των σούπερ μάρκετ σήμερα δεν μπορεί να αναπληρώσει τις απώλειές της από τη χειμαζόμενη αγορά του ho.re.ca. και την αναμενόμενη μείωση του καταναλωτικού εισοδήματος».

Mε αστάθμητο παράγοντα την υγειονομική κρίση, η εξέλιξη της οποίας δημιουργεί διεθνώς σκεπτικισμό, οι ειδήμονες όλων των τομέων της οικονομικής και πολιτικής ζωής συζητούν με αγωνία το αν η θηριώδης παγκοσμίως οικονομική κρίση και η έξοδος απ’ αυτήν ανά εθνική οικονομία και ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας θα είναι σχήματος «V» (απότομη πτώση-άμεση άνοδος), «U» (απότομη πτώση-βραδύτερη επάνοδος), «W» (ανάταξη με σκαμπανεβάσματα) ή χειρότερα «L» (χωρίς διέξοδο στο προβλεπτό μέλλον).

Αλήθεια, ποιο τάχα απ’ αυτά τα εύλογης παραστατικότητας γράμματα εικονίζει την ημιτελή προσπάθεια της Ελλάδας να υπερβεί την υπερδεκαετή κρισιακή κατάστασή της πριν το συντριπτικό για την προσπάθειά της επιβεβλημένο πάγωμα της προσφοράς και της ζήτησης, λόγω πανδημίας; Ας το στοχαστεί αυτό ο καθένας, αναλογιζόμενος φερ’ ειπείν την απόσταση των 240 δισ. ευρώ του εγχώριου ΑΕΠ προ του 2009 από τα 180-190 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια… Ας μη γελιόμαστε, η μεταφορά που αποδίδει σήμερα την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας είναι αυτή του τίτλου και της εισαγωγής που επιλέξαμε.

Ο Αρμαγεδδών
Ήδη η ΓΣΕΒΕΕ προειδοποιεί για τον κίνδυνο απώλειας 250.000 θέσεων εργασίας, για το ότι η 1 στις 8 μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα υποχρεωθεί άμεσα να μειώσει το προσωπικό της και για το ότι η 1 στις 7 πιθανώς δεν θ’ ανοίξει καν μετά την άρση των προστατευτικών μέτρων. Πρόκειται ασφαλώς για επιχειρήσεις που κατάφεραν να επιβιώσουν ή δημιουργήθηκαν στα «πέτρινα χρόνια», οι οποίες ακριβώς γι’ αυτό δεν έχουν αποθέματα «λίπους» να κάψουν, δουλεύοντας με ακραία οικονομία πόρων. Και πρόκειται για το 98% της εγχώριας επιχειρηματικότητας (700.000 επιχειρήσεις από 1-2 έως 250 εργαζόμενους) και για τον κορμό της ελληνικής μεσαίας και ανώτερης τάξης. Σ’ ένα σημαντικό μέρος τους αυτές οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην τουριστική αγορά ή σχετίζονται σε διαφορετικό βαθμό με αυτήν, η οποία απασχολεί περί τους 300.000 εργαζόμενους, συμβάλλοντας στο ΑΕΠ κατά το 20%-22% του, αλλά που φέτος ζει υπό πτώχευση.

Προ της πανδημίας διεξήχθη η πανευρωπαϊκή έρευνα-βαρόμετρο της Intrum (είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία διαχείρισης δανείων και απαιτήσεων, με ισχυρή παρουσία στην αγορά μας ως εταίρος της Τράπεζας Πειραιώς στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων της τράπεζας). Διαβάσαμε τα ευρήματά της υπό καθεστώς εγκλεισμού. Σύμφωνα με αυτά, κατά το 61% τα ελληνικά νοικοκυριά αδυνατούν να εξοφλήσουν εγκαίρως τους λογαριασμούς τους (τραπεζικά δάνεια, ρεύμα, τηλέφωνο κ.ά.). Όπως δήλωσαν οι ερωτώμενοι, οι λογαριασμοί τους ανά μήνα αυξάνονται ταχύτερα από τα εισοδήματά τους, ενώ κατά το 40% δήλωσαν ότι δανείζονται για να τους εξοφλούν. Οι Έλληνες βρίσκονται στη χειρότερη θέση στην Ευρώπη, αποφάνθηκαν οι ερευνητές…

Τις τελευταίες ημέρες της καραντίνας ήρθαν τα πρώτα επίσημα νέα από την εντατική για την κατάσταση του πολυτραυματία μας. Κατά την ΕΡΓΑΝΗ, τον Απρίλιο της καραντίνας καταγράφηκαν 41.350 απολύσεις (σημειωτέον ότι μεταξύ Απριλίου 2019 και Απριλίου φέτος χάθηκαν περίπου 104.000 θέσεις εργασίας). Φέτος τον Απρίλιο δημιουργήθηκαν 7.205 νέες θέσεις εργασίας έναντι 110.895 τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ έγιναν 48.555 προσλήψεις έναντι αντίστοιχα 282.181 πέρυσι, χωρίς να συζητούμε την υπεροχή των μορφών της μερικής απασχόλησης, δηλαδή το εισόδημά της ως διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα.

Πρόκειται για τα χειρότερα στοιχεία της τελευταίας εικοσαετίας, επισήμαναν οι εργατολόγοι. Στην έξοδο της καραντίνας, φυσικά, η αγορά εργασίας και οι αμοιβές είχαν ήδη γίνει φύλλο-φτερό και δια νόμου, πράγμα που πλήττει άμεσα κατ’ ελάχιστον 1,3 εκατομμύρια μισθωτούς και όλους τους συνταξιούχους, λόγω της απειλής κατάρρευσης των εσόδων του ΕΦΚΑ, ενόσω η μεν Κομισιόν προβλέπει φέτος για την Ελλάδα ποσοστό ανεργίας 19,9% το δε ΔΝΤ 22%!

Ρίξαμε μια ματιά και στα στοιχεία που θα δημοσιευθούν στην ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2020», η οποία θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο, και φρίξαμε. Στα τέλη του 2019 το μέγεθος του ιδιωτικού δανεισμού στη χώρα, που πλησιάζει το ύψος του ΑΕΠ, ήταν 169 δισ. ευρώ (καταναλωτικά δάνεια 14,5 δισ., στεγαστικά 55,9 δισ. και επιχειρηματικά 98,4 δισ. ευρώ). Από αυτά, τα 68,5 δισ. ευρώ ήταν ήδη «κόκκινα» τον Δεκέμβριο (καταναλωτικά δάνεια 7 δισ., στεγαστικά 23,7 δισ. και επιχειρηματικά 37,8 δισ. ευρώ). Τι έπεται; Ποιος θα διασώσει εκ νέου τις τράπεζες και πώς; Ο πολυτραυματίας διασωληνώθηκε και δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον…!

Mε αστάθμητο παράγοντα την υγειονομική κρίση, η εξέλιξη της οποίας δημιουργεί διεθνώς σκεπτικισμό, οι ειδήμονες όλων των τομέων της οικονομικής και πολιτικής ζωής συζητούν με αγωνία το αν η θηριώδης παγκοσμίως οικονομική κρίση και η έξοδος απ’ αυτήν ανά εθνική οικονομία και ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας θα είναι σχήματος «V» (απότομη πτώση-άμεση άνοδος), «U» (απότομη πτώση-βραδύτερη επάνοδος), «W» (ανάταξη με σκαμπανεβάσματα) ή χειρότερα «L» (χωρίς διέξοδο στο προβλεπτό μέλλον).

Αλήθεια, ποιο τάχα απ’ αυτά τα εύλογης παραστατικότητας γράμματα εικονίζει την ημιτελή προσπάθεια της Ελλάδας να υπερβεί την υπερδεκαετή κρισιακή κατάστασή της πριν το συντριπτικό για την προσπάθειά της επιβεβλημένο πάγωμα της προσφοράς και της ζήτησης, λόγω πανδημίας; Ας το στοχαστεί αυτό ο καθένας, αναλογιζόμενος φερ’ ειπείν την απόσταση των 240 δισ. ευρώ του εγχώριου ΑΕΠ προ του 2009 από τα 180-190 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια… Ας μη γελιόμαστε, η μεταφορά που αποδίδει σήμερα την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας είναι αυτή του τίτλου και της εισαγωγής που επιλέξαμε.

Ο Αρμαγεδδών
Ήδη η ΓΣΕΒΕΕ προειδοποιεί για τον κίνδυνο απώλειας 250.000 θέσεων εργασίας, για το ότι η 1 στις 8 μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα υποχρεωθεί άμεσα να μειώσει το προσωπικό της και για το ότι η 1 στις 7 πιθανώς δεν θ’ ανοίξει καν μετά την άρση των προστατευτικών μέτρων. Πρόκειται ασφαλώς για επιχειρήσεις που κατάφεραν να επιβιώσουν ή δημιουργήθηκαν στα «πέτρινα χρόνια», οι οποίες ακριβώς γι’ αυτό δεν έχουν αποθέματα «λίπους» να κάψουν, δουλεύοντας με ακραία οικονομία πόρων. Και πρόκειται για το 98% της εγχώριας επιχειρηματικότητας (700.000 επιχειρήσεις από 1-2 έως 250 εργαζόμενους) και για τον κορμό της ελληνικής μεσαίας και ανώτερης τάξης. Σ’ ένα σημαντικό μέρος τους αυτές οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στην τουριστική αγορά ή σχετίζονται σε διαφορετικό βαθμό με αυτήν, η οποία απασχολεί περί τους 300.000 εργαζόμενους, συμβάλλοντας στο ΑΕΠ κατά το 20%-22% του, αλλά που φέτος ζει υπό πτώχευση.

Προ της πανδημίας διεξήχθη η πανευρωπαϊκή έρευνα-βαρόμετρο της Intrum (είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία διαχείρισης δανείων και απαιτήσεων, με ισχυρή παρουσία στην αγορά μας ως εταίρος της Τράπεζας Πειραιώς στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων της τράπεζας). Διαβάσαμε τα ευρήματά της υπό καθεστώς εγκλεισμού. Σύμφωνα με αυτά, κατά το 61% τα ελληνικά νοικοκυριά αδυνατούν να εξοφλήσουν εγκαίρως τους λογαριασμούς τους (τραπεζικά δάνεια, ρεύμα, τηλέφωνο κ.ά.). Όπως δήλωσαν οι ερωτώμενοι, οι λογαριασμοί τους ανά μήνα αυξάνονται ταχύτερα από τα εισοδήματά τους, ενώ κατά το 40% δήλωσαν ότι δανείζονται για να τους εξοφλούν. Οι Έλληνες βρίσκονται στη χειρότερη θέση στην Ευρώπη, αποφάνθηκαν οι ερευνητές…

Τις τελευταίες ημέρες της καραντίνας ήρθαν τα πρώτα επίσημα νέα από την εντατική για την κατάσταση του πολυτραυματία μας. Κατά την ΕΡΓΑΝΗ, τον Απρίλιο της καραντίνας καταγράφηκαν 41.350 απολύσεις (σημειωτέον ότι μεταξύ Απριλίου 2019 και Απριλίου φέτος χάθηκαν περίπου 104.000 θέσεις εργασίας). Φέτος τον Απρίλιο δημιουργήθηκαν 7.205 νέες θέσεις εργασίας έναντι 110.895 τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ έγιναν 48.555 προσλήψεις έναντι αντίστοιχα 282.181 πέρυσι, χωρίς να συζητούμε την υπεροχή των μορφών της μερικής απασχόλησης, δηλαδή το εισόδημά της ως διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα.

Πρόκειται για τα χειρότερα στοιχεία της τελευταίας εικοσαετίας, επισήμαναν οι εργατολόγοι. Στην έξοδο της καραντίνας, φυσικά, η αγορά εργασίας και οι αμοιβές είχαν ήδη γίνει φύλλο-φτερό και δια νόμου, πράγμα που πλήττει άμεσα κατ’ ελάχιστον 1,3 εκατομμύρια μισθωτούς και όλους τους συνταξιούχους, λόγω της απειλής κατάρρευσης των εσόδων του ΕΦΚΑ, ενόσω η μεν Κομισιόν προβλέπει φέτος για την Ελλάδα ποσοστό ανεργίας 19,9% το δε ΔΝΤ 22%!

Ρίξαμε μια ματιά και στα στοιχεία που θα δημοσιευθούν στην ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2020», η οποία θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο, και φρίξαμε. Στα τέλη του 2019 το μέγεθος του ιδιωτικού δανεισμού στη χώρα, που πλησιάζει το ύψος του ΑΕΠ, ήταν 169 δισ. ευρώ (καταναλωτικά δάνεια 14,5 δισ., στεγαστικά 55,9 δισ. και επιχειρηματικά 98,4 δισ. ευρώ). Από αυτά, τα 68,5 δισ. ευρώ ήταν ήδη «κόκκινα» τον Δεκέμβριο (καταναλωτικά δάνεια 7 δισ., στεγαστικά 23,7 δισ. και επιχειρηματικά 37,8 δισ. ευρώ). Τι έπεται; Ποιος θα διασώσει εκ νέου τις τράπεζες και πώς; Ο πολυτραυματίας διασωληνώθηκε και δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον…!


Το εικαζόμενο βάθος της ύφεσης
Εντός πέντε εβδομάδων η κυβέρνηση αναπροσάρμοσε τις εκτιμήσεις της για το ποσοστό της αναμενόμενης ύφεσης φέτος διαδοχικά από 0%, σε 4,7% και σε 7,9%, για να συμμεριστεί εντέλει το στρόγγυλο και καταθλιπτικό 10% του ΔΝΤ. Αυτό απέχει μόλις κατά 0,3% από το «ευμενέστερο» 9,7% της Κομισιόν –πρόκειται για το χειρότερο ποσοστό των προβλέψεών της σε πανευρωπαϊκή κλίμακα–, πράγμα που εκτός των άλλων σημαίνει ότι λόγω ελεύθερης πτώσης του ΑΕΠ της χώρας, το δημόσιο χρέος της ως ποσοστό επί του ΑΕΠ θα τείνει στο 200%, με ό,τι τούτο προμηνύει για τα προβλήματα δανειοδότησης του κράτους και τις δουλείες στους διεθνείς δανειστές… Για τις συγκρίσεις, σκεφτείτε ότι η μεγαλύτερη ύφεση που καταγράφηκε μεταπολεμικά στην οικονομία μας ήταν το «σκοτεινό» 2011, βάθους 8,9%, μετά από τους ακρωτηριασμούς μισθών-συντάξεων και τον διπλασιασμό του ΦΠΑ –όλων όσων, δηλαδή, έμαθε στο εξής η ελληνική κοινωνία ότι είναι η «κανονικότητά» της.

Η Κομισιόν, λοιπόν, πεισμένη για το σχήμα «V» της εξόδου μας από την ύφεση, προβλέπει ανάπτυξη 7,9% το 2021. Αν παραβλέψει κανείς ότι το ποσοστό της προβλεπόμενης ύφεσης για μια οικονομία εκτός «κανονικότητας» είναι τερατώδες, άρα είναι αδύνατο να προβλεφθεί καν κατά προσέγγιση η πορεία της ανάταξής της (τα δεκαδικά των προβλέψεων μας μάραναν), άμεσα ασφαλώς συναρτώμενης με την παγκόσμια οικονομία (άραγε με ή άνευ πανδημίας κι άλλων αναταράξεων; –κανείς δεν ξέρει), έχουμε και λέμε: Αν το 2019 ήμασταν στο 100 και το 2020 πατώσουμε στο 90,3 (100-9,7%), τότε με θρυλούμενη ανάπτυξη 7,9% το 2021 θα φτάσουμε στο 98,2% (90,3+7,9%). Άρα υπολείπονται 1,8 ποσοστιαίες μονάδες για να επανέλθουμε το 2022 στο 100, εκεί δηλαδή, όπου ήμασταν το 2019. Αυτά στην ιδεωδέστερη περίπτωση κατά το «αν δεν πεθάνει ο ημιθανής, μπορεί και να ευτυχήσει…». Φυσικά, η Κομισιόν είναι άλλο τόσο πεισμένη και για το θρίαμβο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης…

Μετρώντας τους παλμούς της αγοράς, η IRI προειδοποιεί
Για τις εξελίξεις συζητήσαμε με τον κ. Παναγιώτη Μπορέτο, αντιπρόεδρο και εμπορικό διευθυντή της IRI Hellas. Δεδομένου ότι η IRI την περίοδο της καραντίνας έδινε ανελλιπώς στη δημοσιότητα τα στοιχεία εξέλιξης του κλαδικού τζίρου, οπότε λίγο-πολύ είναι γνωστά –αν κι όχι απαραίτητα αντιληπτές οι προοπτικές που ιχνογραφούν μεσοπρόθεσμα–, μεγάλο ενδιαφέρον στη συζήτησή μας είχαν οι προβολές της διεθνούς ερευνητικής εμπειρίας της IRI από την κρίση της πανδημίας σε ό,τι αφορά τις καταναλωτικές τάσεις που διαμορφώνονται και τις αναγκαίες πρόνοιες και μέριμνες των λιανεμπόρων και προμηθευτών στο εξής.

Στο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, λοιπόν, οι πωλήσεις των προϊόντων σταθερού barcode στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 13,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019 (13,7% έως και τον Απρίλιο), ανάπτυξη που την τροφοδότησε ο πανικός της ζήτησης μόλις δυο-τρεις εβδομάδες προ της λήξης του τριμήνου, εβδομάδες προοιμίου καραντίνας και εισαγωγής στην περίοδο του «Μένουμε σπίτι». «Την αντίστοιχη ανάπτυξη του τζίρου των επί ζυγίω προϊόντων κατά 8,6% την αιτιολογεί απλώς η δυσκολία της αποθεματοποίησής τους απ’ τα νοικοκυριά», σχολιάζει ο κ. Μπορέτος. Στο ίδιο τρίμηνο τα cash & carry αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 2,8%, «διότι μόνο στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του τριμήνου οι πωλήσεις τους «τσαλακώθηκαν», ενόσω είχαν επωφεληθεί από το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, οπότε δούλεψαν οι χειμερινοί προορισμοί. Προφανώς, όταν βγουν τα στοιχεία του Απριλίου για τα c&c [σ.σ.: αυτό επρόκειτο να συμβεί λίγες ημέρες αφότου θα έκλεινε η ύλη του τεύχους], θα φανεί καθαρότερα η ως ένα βαθμό μεταφορά τζίρου απ’ αυτά στα σούπερ μάρκετ, όπως και προοπτικά η δυσχέρειά τους, ανακλώντας την υπολειτουργία του ho.re.ca», εξηγεί ο συνομιλητής μας.

Η «εποχή του κορονοϊού» ξεκίνησε στις 26 Φλεβάρη. Ως τα τέλη του Απριλίου η ανάπτυξη των πωλήσεων των προϊόντων σταθερού barcode στα σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκε κατά 22,6%. «Το αποκορύφωμα της ανάπτυξης του τζίρου τους ήταν την εβδομάδα που ξεκίνησε στα μέσα του Μαρτίου η καραντίνα –σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019 ήταν της τάξης του 96%. Έκτοτε βαθμιαία επήλθε εξομάλυνση. Την τελευταία εβδομάδα του τετραμήνου οι πωλήσεις εμφάνισαν πτώση 29%, δεδομένου ότι η συγκρίσιμη εβδομάδα πέρυσι ήταν της πασχαλινής αγοράς», εξηγεί ο κ. Μπορέτος. Εξάλλου, σχολιάζοντας τις γεωγραφικές ανισομετρίες της ανάπτυξης του τζίρου αυτές τις 35 ημέρες, επισημαίνει ότι στην Αθήνα ήταν 23,3%, έναντι 29,1% στη Θεσσαλονίκη, στη Βόρεια Ελλάδα 21,9%, στην Κεντρική Ελλάδα 16,2%, στην Πελοπόνησσο18,7% και στην Κρήτη 24,7%.

Ο συνομιλητής μας με έκδηλη ανησυχία, την οποία ασφαλώς συμμεριζόμαστε, προειδοποιεί ότι πίσω από την πρόσκαιρη ανακούφιση, που δίνουν στις επιχειρήσεις αφενός η ασφάλεια δράσης στον τομέα των ειδών πρώτης ανάγκης και αφετέρου τα στοιχεία πωλήσεων από τις αντιδράσεις της ζήτησης πριν ακόμα συνειδητοποιηθεί η κρίση της πανδημίας ως εισαγωγή σε μια απρόβλεπτων διαστάσεων οικονομική κρίση, ελλοχεύει η απειλή εξουθένωσης της παραγωγικής βάσης της οικονομίας. «Το όποιο κέρδος της βιομηχανίας από την άνοδο του τζίρου των σούπερ μάρκετ σήμερα δεν μπορεί να αναπληρώσει τις απώλειές της από την αγορά του ho.re.ca., που καν δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσουν, και από την αναμενόμενη μείωση του καταναλωτικού εισοδήματος», τονίζει. Πλευρές αυτής της ανησυχίας, άλλωστε, είναι ήδη αισθητές διεθνώς και απηχούνται στις σχετικές έρευνες, προειδοποιήσεις και συστάσεις της IRI προς βιομήχανους και λιανέμπορους.


Διδάγματα και τάσεις της καραντίνας
Η πρωτόγνωρη διεθνώς παράλυση της οικονομίας, λόγω πανδημίας, λέει ο συνομιλητής μας, δημιούργησε παντού στην Ευρώπη παρεμφερείς καταναλωτικές τάσεις, με βασικές την αποθεματοποίηση των νοικοκυριών σε βασικές κατηγορίες προϊόντων –όχι μόνο τροφίμων, αλλά για πρώτη φορά και ειδών καθαρισμού-απολύμανσης– και την αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων και συναλλαγών. Στο πλαίσιο αυτό, η καραντίνα ανέδειξε ως πρόκληση κι ευκαιρία για τους εταίρους της προσφοράς την ικανοποίηση των εκτός σπιτιού καταναλωτικών αναζητήσεων, μέσα σε αυτό.

Όμως, ταυτόχρονα, το μεγάλο κύμα της ζήτησης, σε συνδυασμό με τα περιοριστικά μέτρα και στην παραγωγή, δημιούργησε παντού ρήγματα στην αλυσίδα της προσφοράς. Αυτό ευνόησε πανευρωπαϊκά το μερίδιο των PL προϊόντων (στην Ιταλία, μάλιστα, η ζήτησή τους υπερέβη δραματικά τη ζήτηση των επωνύμων), αφού ο έλεγχος των σχετικών αποθεμάτων από τους λιανέμπορους ασκήθηκε αποτελεσματικά, αλλά και για λόγους οικονομίας των νοικοκυριών, που υποχρεώθηκαν να συμβιβαστούν με το κρατικό επίδομα. Επίσης, διαπιστώθηκε πως η ασφάλεια κι η αποφυγή του συγχρωτισμού επέδρασε παντού καίρια στην καταναλωτική συμπεριφορά, μειώνοντας τα αγοραστικά ταξίδια και αυξάνοντας σε όγκο και αξία τα καλάθια αγορών των νοικοκυριών. Στο ίδιο πλαίσιο, αυξήθηκε, κυρίως στην Ιταλία, η εξ αποστάσεως παραγγελία (συλλογή-ετοιμασία απ’ το κατάστημα, παραλαβή από εκεί με ραντεβού), «μια τάση με εφαρμογή –και απ’ ότι φαίνεται με μέλλον– και στην εγχώρια αγορά», σχολιάζει ο συνομιλητής μας, προσθέτοντας:

«Όπως εκτιμάται, από τις τάσεις που διαμόρφωσε η καραντίνα θα επιβιώσουν μακροπρόθεσμα η συνειδητή εμμονή του καταναλωτή με τον καθαρισμό και την προσωπική υγιεινή, η μελέτη εκ μέρους του των πληροφοριών στις συσκευασίες των προϊόντων, η έμφασή του στην οικιακή μαγειρική, τις διατροφικές συστάσεις και τον τακτικό έλεγχο του βάρους του, η προτίμησή του για ανέπαφες συναλλαγές, η αποφυγή του συγχρωτισμού, με επίπτωση στα δημόσια θεάματα και κάθε είδους διοργανώσεις έως και τη μαζική εστίαση ως το τέλος, τουλάχιστον, της υγειονομικής κρίσης, όπως και η αυτάρκειά του στην ιδιόχειρη ατομική περιποίηση (π.χ. βάψιμο μαλλιών, μανικιούρ-πεντικιούρ κ.ά.)».

Ευκαιρίες και συστάσεις
«Οι τάσεις αυτές δημιουργούν ευκαιρίες για το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία, αλλά εκπέμπουν και προειδοποιητικό σήμα για αναπροσαρμογή στρατηγικών», λέει ο κ. Μπορέτος. Οι λιανεμπορικές αλυσίδες, εξηγεί, πρέπει να επιδιώξουν συνεργασίες με περισσότερους τοπικούς παραγωγούς, ενώ τόσο οι ίδιες όσο κι οι προμηθευτές τους οφείλουν να διαφοροποιήσουν τις συσκευασίες τους στην κατεύθυνση αφενός της ακόμα μεγαλύτερης υγιεινής και ασφάλειας και αφετέρου της οικονομίας (μικρότερες συσκευασίες), δεδομένων των μειώσεων του καταναλωτικού εισοδήματος. Επίσης, τα brands εν όψει της πίεσης που αναμένεται πανευρωπαϊκά ότι θα υποστούν, τόσο από τα PL όσο και από μια εκ νέου ένταση του ανταγωνισμού στις προσφορές, οφείλουν να επενδύσουν στη στενότερη σύνδεση με το κοινό τους, πράγμα που τα τελευταία χρόνια είχε εξασθενήσει. Ακόμα, πρέπει να προχωρήσουν στον εξορθολογισμό των συλλογών και των καινοτομιών τους, με βάση τις εισοδηματικές δυνατότητες του κόσμου. Στο ίδιο πλαίσιο, και οι δύο πλευρές της προσφοράς επείγει να προτάξουν στρατηγικά τη μέριμνα για την πιστότητα των πελατών τους.

Οι 15 σημαντικές τάσεις της «επόμενης ημέρας»
«Με βάση τα προαναφερόμενα», λέει ο κ. Μπορέτος, «αναμένουμε:

  • ένα πιθανό νέο μπουμ της δημιουργικής μαγειρικής στα συμβατικά και ψηφιακά μέσα ως παρακολούθημα της σχετικής καταναλωτικής τάσης, που πλέον ενισχύεται από την οικονομική κρίση,
  • αξιοσημείωτη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων –όμως, το μερίδιό τους θα παραμείνει μικρό, λόγω της χαμηλής βάσης εκκίνησής τους,
  • αποκέντρωση των συστημάτων logistics των αλυσίδων (περισσότερες αποθήκες για αποτελεσματικότερη διανομή),
  • αύξηση του μεριδίου των PL,
  • περισσότερες, βαθύτερες και άμεσες εκπτώσεις τιμής εις βάρος όλων των λοιπών μορφών προώθησης,
  • αυξημένη προτίμηση στους discounters,
  • έξαρση της ζήτησης μικρότερων συσκευασιών,
  • μείωση της αξίας ανά καλάθι αγορών,
  • αύξηση της ζήτησης προϊόντων υγείας και ευεξίας,
  • ενίσχυση της τάσης υπέρ των προϊόντων για περισσότερες χρήσεις ή για όλη την οικογένεια,
  • στροφή της λιανικής στους μικρούς παραγωγούς για τη βελτίωση της ποικιλίας του ραφιού και την ευελιξία της αλυσίδας τροφοδοσίας,
  • εξορθολογισμό των συλλογών της βιομηχανίας και αύξηση του ενδιαφέροντός της για τα μικρά καταστήματα λιανικής, ώστε το βασικό κωδικολόγιό της να μη λείπει από πουθενά,
  • αυξημένη μέριμνα για πληροφοριακές ετικέτες συσκευασιών, που υποστηρίζουν την πώληση,
  • μείωση της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και
  • αύξηση του home delivery».

IRI: ΕΞ ΟΝΥΧΟΣ Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, ΕΝΟΣΩ «ΕΜΕΝΕ ΣΠΙΤΙ»

  • Απαντώντας 562 κορυφαία στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου από 31 ευρωπαϊκές χώρες σε έρευνα της IRI, αναφορικά με τις προβλέψεις τους για την ανάταξη της οικονομίας από την κατάσταση «ψύξης» λόγω πανδημίας, κατά το 56,6% δήλωσαν την πεποίθησή τους ότι θα είναι σχήματος «V» με ορίζοντα αποκατάστασης το 2021, κατά το 28,5% ότι θα είναι σχήματος «U» και κατά το 14,6% σχήματος «L».
  • Σε έρευνα της IRI εν μέσω καραντίνας, με αντικείμενο «γιατί αλλάζω κανάλι διανομής και γιατί μειώνω τη συχνότητα των αγοραστικών μου ταξιδιών», κατά το 83% οι Γάλλοι καταναλωτές πρόταξαν την αποφυγή του συγχρωτισμού και την ανάγκη για γρήγορα ψώνια, ενώ κατά το 50% την αιτιολογία ότι «το κατάστημα που συνήθως ψωνίζω είναι πολύ μακριά ή έχει κλείσει». Σημειώνεται ότι η προτίμηση του γαλλικού κοινού για ψώνια από το σούπερ μάρκετ δύο φορές το μήνα από 9% προ της πανδημίας έφτασε στο 28% σε καθεστώς καραντίνας.
  • Στην Ιταλία το μέσο καλάθι αγορών από τα 45 ευρώ υπό κανονικές συνθήκες έφτασε στα 76 ευρώ την περίοδο της καραντίνας. Από τις αρχές έως τα τέλη του Μαρτίου η εξ αποστάσεως παραγγελία για συλλογή-διευθέτηση από το λιανέμπορο και απλώς παραλαβή από τον πελάτη στο κατάστημα, αναπτύχθηκε στην Ιταλία από 186% συγκριτικά με το καθεστώς κανονικότητας σε 268%.
  • Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες ειδών σούπερ μάρκετ από 5,5% το 2019 στη Γαλλία έφτασαν στο 8,1% σε συνθήκες καραντίνας. Αντίστοιχα εξελίχθηκαν από 1,1% σε 1,5% στη Γερμανία, από 1,1% σε 1,8% στην Ιταλία, από 3,4% σε 4% στην Ολλανδία και από 1,2% σε 2% στην Ισπανία, ασφαλώς διότι δεν άντεξαν οι υφιστάμενες δομές των λιανεμπόρων.

σελφ σερβις (T. 504)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION