σελφ σερβις - Πασχαλιά εν μέσω πρωτόγνωρων απειλών

Παρασκευή, 3 Ιουλίου 2020

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Πασχαλιά εν μέσω πρωτόγνωρων απειλών

25 Μαΐου 2020 | 11:54 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Αγορά

Προχωρώντας στην άνοιξη και το Πάσχα, οι μόνες σταθερές αναφορές για μια δόκιμη στάθμιση της πρωτόγνωρης δοκιμασίας που ζει σήμερα η κοινωνία μας και η κλαδική αγορά, είναι οι προβολές των επιδόσεων της τελευταίας και οι σχετικές τάσεις στις αντίστοιχες περιόδους από την έναρξη του 2019 και του 2018. Με αυτές θα ασχοληθούμε, με την πολύτιμη συμπαράσταση του κ. Παναγιώτη Μπορέτου, αναπληρωτή διευθύνοντα συμβούλου και εμπορικού διευθυντή της IRI Hellas.

Tο 2020 από την έναρξή του εξελίσσεται υπό την επίδραση εξωγενών αιτίων απρόβλεπτο έως δυστοπικό ως προς τις πιθανές επιπτώσεις στην αγορά και την εύθραυστη ελληνική οικονομία, όπως έδειξε ο ρυθμός της ανάπτυξής της το τελευταίο τρίμηνο του 2019. Και είναι αυτή ακριβώς η ασάφεια, η οποία κυμαίνεται μεταξύ μιας ευκταίας προσωρινότητας της ανωμαλίας που δημιουργεί η κρίση στη δημόσια υγεία, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, και μιας μη διαχειρίσιμης επιδείνωσης του παγκόσμιου οικονομικού περιβάλλοντος εξ αφορμής της, που αναστατώνει τον επιχειρηματικό προγραμματισμό.

Ο συνδυασμός, μάλιστα, της κρίσης στη δημόσια υγεία με την εντεινόμενη κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις στο φόντο των νεο-οθωμανικών διεκδικήσεων στην ανατολική Μεσόγειο, με αιχμές την εργαλειοποίηση του προσφυγικού-μεταναστευτικού και την απειλή της διενέργειας παράνομων «ερευνών» στην ελληνική ΑΟΖ, δημιουργεί βάσιμο φόβο ότι οι επόμενοι μήνες θα βιωθούν δραματικά από την ελληνική κοινωνία και οικονομία, με εύκολα πρώτα θύματα την τουριστική οικονομία και την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Οι μόνες σταθερές αναφορές για μια δόκιμη στάθμιση της δοκιμασίας που ζει σήμερα η κλαδική αγορά, είναι οι προβολές των επιδόσεών της και οι σχετικές τάσεις τους το πρώτο τετράμηνο του 2019 και του 2018. Θα συγκρίνουμε, λοιπόν, την εξέλιξη του τζίρου, των τιμών και της προωθητικής πίεσης στα τετράμηνα Ιανουάριος-Απρίλιος των δύο ετών, βάσει των στοιχείων της IRI, εστιάζοντας το ενδιαφέρον μας στο μήνα της πασχαλινής κορύφωσής τους, τον Απρίλιο. Η πρόθεσή μας είναι να επανέλθουμε, εφόσον γίνει η συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων πωλήσεων του φετινού τετραμήνου Ιανουαρίου-Απριλίου από την IRI, προκειμένου να προσδιορίσουμε το αρχικό αποτύπωμα της πρωτοφανούς πίεσης που δέχεται φέτος η χώρα.

Κατανομές του κλαδικού τζίρου στο τετράμηνο
Κατ’ αρχάς ο κλαδικός τζίρος γενικά στα FMCG τρόφιμα το πρώτο τετράμηνο του 2019 αυξήθηκε ως προς το αντίστοιχο του 2018 περίπου κατά 85,6 εκατ. ευρώ (από 1,266 δισ. ευρώ σε 1,352 δισ. ευρώ). Ειδικότερα οι πωλήσεις ζυγιζόμενων τροφίμων, στα οποία περιλαμβάνονται τα χύμα τυροκομικά, το κρέας, η μαναβική κ.ά., αυξήθηκαν κατά 49 εκατ. ευρώ (από 539 εκατ. ευρώ σε 588 εκατ. ευρώ), ενώ μόνο στα κρεατικά αυξήθηκαν περίπου κατά 8,6 εκατ. ευρώ (από 98,9 εκατ. ευρώ σε 107,5 εκατ. ευρώ).

Εστιάζοντας το ενδιαφέρον μας στις αθροιστικές πωλήσεις του κρέατος διαπιστώνεται ότι στο τετράμηνο του 2019 κατέλαβαν το 33,8% της ετήσιας κατανάλωσής του και ειδικά τον Απρίλιο το 10,7% έναντι αντιστοίχως 32,2% και 10,9% το 2018. Στην περίπτωση, όμως, ειδικά του αρνίσιου κρέατος διαπιστώνεται ότι περισσότερο από τις μισές ετήσιες πωλήσεις του γίνονται στο πρώτο τετράμηνο του έτους: 51,9% το 2018 και 34,6% ειδικά τον Απρίλιο αυτού του έτους και 54,2% στο τετράμηνο του 2019 και 34,6% πάλι τον περσινό Απρίλιο. Συνεπώς, αφενός περισσότερο του ενός τρίτου των ετήσιων πωλήσεων του αρνιού γίνονται το Πάσχα και αφετέρου η κατανάλωσή του τις δύο προηγούμενες χρονιές ήταν περίπου η ίδια.

Στην περίπτωση του κατσικίσιου κρέατος η κατανάλωσή του είναι ακόμα περισσότερο συγκεντρωμένη χρονικά. Το 65% των ετήσιων πωλήσεών του το 2018 έγινε στο πρώτο τετράμηνο του έτους και το 54% μόνο τον Απρίλιο. Αντίστοιχα στο τετράμηνο του 2019 έγινε το 68,3% των ετήσιων πωλήσεών του και το 56,1% ειδικά τον Απρίλιο πέρυσι.

Στην αγορά των φρέσκων λαχανικών δεν συνέβη κάτι το αξιοσημείωτο τις δύο προηγούμενες χρονιές. Στο μεν τετράμηνο του 2018 έγινε το 29,1% του ετήσιου τζίρου των οπωροκηπευτικών αυτής της χρονιάς και ειδικά τον Απρίλιο το 7,7%, το δε 2019 έγινε αντίστοιχα το 32,4% και το 8,5%. Οι αναντίστοιχα προς την κατανάλωση κρέατος μικρές καταναλώσεις λαχανικών τις περιόδους του Πάσχα ανακλούν προφανώς την έλλειψη φρούτων λόγω εποχής.

Το αξιοσημείωτο στην αγορά των επί ζυγίω τυροκομικών τις συγκρινόμενες περιόδους των δύο ετών ήταν μάλλον η σταθερότητα. Το μεν τετράμηνο του 2018 έγινε το 32,2% του ετήσιου τζίρου τους και ειδικά τον Απρίλιο το 7,8%, το δε 2019 αντίστοιχα το 32,6% και το 7,8%. Εν προκειμένω η σχετικά μικρή κατανάλωσή τους τον Απρίλιο ανακλά την παράδοση της νηστείας.

Γεωγραφία και τυπολογία ανά κατάστημα των αγορών κρέατος
Το εντυπωσιακό στην περίπτωση του αρνίσιου κρέατος είναι ότι, ενώ η μέση κατανάλωσή του στη χώρα αναλογεί στο 34,6% του ετήσιου τζίρου του τον Απρίλιο και στο 54,2% στο πρώτο τετράμηνο του έτους, στην Αθήνα τα σχετικά ποσοστά είναι σαφώς μικρότερα, 32,7% και 53,4%, μολονότι οι Αθηναίοι ψωνίζουν περισσότερο από τα σούπερ μάρκετ. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι στη Θεσσαλονίκη το 80% του ετήσιου τζίρου του κατσικιού γίνεται τον Απρίλιο (και 82,7% στη Βόρεια Ελλάδα) έναντι 47,6% του αρνιού, όπως επίσης ότι εκεί τον Απρίλιο γίνεται το 21% της κατανάλωσης του κατσικιού σε όλη τη χώρα. Άρα οι Θεσσαλονικείς ψωνίζουν από το σούπερ μάρκετ περισσότερο κατσίκι απ’ όσο οι λοιποί Έλληνες, αλλά κυρίως το Πάσχα.

Στην Κεντρική Ελλάδα το ποσοστό επί του ετήσιου τζίρου του κατσικίσιου κρέατος τον Απρίλιο ήταν 55% έναντι 33,7% του αρνίσιου, στην Πελοπόννησο αντίστοιχα 46,5% έναντι 33,4% του αρνίσιου και στην Κρήτη μόλις στο 26,9% έναντι 26,3%, λόγω της κατά παράδοση κυριαρχίας του τοπικού κτηνοτρόφου και του κρεοπώλη αντί του σούπερ μάρκετ.

Σημειώνουμε ότι τον Απρίλιο πέρυσι τα μικρά σούπερ μάρκετ έκαναν το 50,7% του ετήσιου τζίρου τους στο κατσίκι και το 33,9% στο αρνί, τα μεσαία σούπερ μάρκετ αντίστοιχα το 60,4% και το 36,8%, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ το 55,7% και το 33,3% και τα υπέρ μάρκετ το 46,1% και το 28,2%.

Ανατιμητικές ασυμμετρίες
Ενώ η μέση τιμή του αρνιού στον κλάδο το τετράμηνο του 2018 ήταν 5,54 ευρώ, πέρυσι διαμορφώθηκε στα 5,73 ευρώ. Το κατσίκι αντίστοιχα το 2018 πουλήθηκε προς 5,96 ευρώ το κιλό, ενώ πέρυσι στα 6,06 ευρώ. Τον Απρίλιο οι ανατιμητική τάση διαμορφώθηκε ως εξής: Το κατσίκι από 5,91 ευρώ το 2018 πουλήθηκε προς 6,01 ευρώ το Πάσχα πέρυσι και το αρνί από 5,37 ευρώ το 2018 προς 5,53 ευρώ πέρυσι.

Στην Αθήνα η τιμές «τσιμπήθηκαν» περισσότερο. Το μεν κατσίκι πουλήθηκε προς 6,17 ευρώ έναντι 6,01 ευρώ ένα χρόνο πριν και το αρνί αντίστοιχα προς 5,50 ευρώ έναντι 5,38 ευρώ. Στη Θεσσαλονίκη, ενώ το αρνί ανατιμήθηκε αντίστοιχα από 5 σε 5,32 ευρώ πέρυσι, το κατσίκι έμεινε στην ίδια τιμή, στα 5,81 ευρώ. Ωστόσο, το κατσίκι στην Πελοπόννησο πουλήθηκε προς 6,29 ευρώ το κιλό έναντι 5,79 ευρώ το Πάσχα του 2018, δηλαδή με σημαντική ανατίμηση, ενόσω η ανατίμηση του αρνιού συγκρατήθηκε χαμηλά στα 5,66 ευρώ έναντι 5,45 ευρώ το Πάσχα του 2018. Μεγάλες ήταν πέρυσι οι ανατιμήσεις στην αγορά της Κρήτης, όπου το αρνί πωλήθηκε το Πάσχα προς 5,77 ευρώ το κιλό έναντι 5,14 ευρώ την προηγούμενη χρονιά και το κατσίκι αντίστοιχα προς 6,66 ευρώ έναντι 5,89 ευρώ.

Σημειώνουμε ότι το μέσο κλαδικό μικρό σούπερ μάρκετ πέρυσι πούλησε το κατσίκι προς 6,08 ευρώ το κιλό έναντι 5,86 το 2018 και αντίστοιχα το αρνί προς 5,61 ευρώ το κιλό έναντι 5,41 ευρώ. Αντίστοιχα το μεσαίο σούπερ μάρκετ πούλησε το αρνί προς 5,53 ευρώ έναντι 5,38 ευρώ και προς 5,98 ευρώ το κιλό το κατσίκι, ενώ το μεγάλο σούπερ μάρκετ πούλησε σημαντικά ακριβότερα το κατσίκι προς 6 ευρώ έναντι 5,98 ευρώ ένα χρόνο πριν και το αρνί προς 5,50 ευρώ έναντι 5,37 ευρώ. Ομοίως τα υπέρ μάρκετ διέθεσαν προς 6,06 ευρώ το κιλό το κατσίκι έναντι 5,93 ευρώ ένα χρόνο πριν, αλλά συγκράτησαν τις τιμές στο αρνί.

Η προσφορά του οβελία τη διετία 2018-2019 με δώρο άλλα προϊόντα πόρρω απείχε από τις «γαλαντομίες» της διετίας 2016-2017, οπότε το αρνί το συνόδευε π.χ. ένα κιβώτιο μπίρες, αλλά οι προσφορές του 2019 ήταν σαφώς πιο αδύνατες από την πασχαλιά του 2018. Φέτος; Θα δούμε…

σελφ σερβις (T. 503)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION