σελφ σερβις - Αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Ψηφιοποίηση αγορών

Αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος

20 Νοεμβρίου 2019 | 15:58 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Online,Τεχνολογία

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν ρωτούσαμε 100 αγοραστές ποιο είναι το πιο δυσάρεστο κομμάτι της αγοραστικής τους εμπειρίας σε ένα φυσικό κατάστημα, η πλειονότητα θα απαντούσε «η αναμονή στο ταμείο» και θα ακολουθούσαν άλλα προβλήματα στη λίστα. Κατά διαστήματα, οι επιχειρηματίες έχουν κάνει ενέργειες για να βελτιώσουν την κατάσταση, αλλά όχι πάντα με επιτυχία. Όπως φαίνεται όμως δεν αποθαρρύνονται

H Ελλάδα, αλλά και στο σύνολο της η ευρωπαϊκή αγορά απέχει ακόμα αρκετά από την αξιοποίηση ενός μοντέλου καταστήματος ανάλογου του Amazon Go. Όλες οι τεχνολογίες που μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα του A-Retail, όπως τα self-check out συστήματα, οι εφαρμογές για φορητές συσκευές που αξιοποιούνται εντός του καταστήματος ή ακόμα και η απουσία φυσικού ταμείου, στοχεύουν σε μια πετυχημένη ισορροπία ανάμεσα στη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας και τη μείωση των λειτουργικών εξόδων. Οι έρευνες φαίνεται να συμφωνούν ότι η αναμονή στο ταμείο είναι το πιο δυσάρεστο κομμάτι της αγοραστικής εμπειρίας και μια από τις βασικές αιτίες στροφής των αγοραστών στις ψηφιακές αγορές. Παράλληλα, καταγράφουν πως ο τομέας της λιανικής τροφίμων είναι αυτός που υιοθετεί τις περισσότερες τεχνολογίες αυτοματοποίησης. Εκτός της Amazon, αλυσίδες όπως οι BingoBox στην Κίνα, με 300 καταστήματα, αλλά και η McDonalds είναι παραδείγματα επιχειρήσεων που αξιοποιούν μείγματα τεχνολογιών για να πετύχουν τους στόχους τους.

Από το 2003 τα πρώτα συστήματα στην Ελλάδα
Τα πρώτα ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης εμφανίστηκαν στην Ελλάδα από την Carrefour – Μαρινόπουλος, η οποία γενικά ήταν δραστήρια σε αξιοποίηση τεχνολογιών αυτοματοποίησης. Τους αυτοματισμούς «κληρονόμησε» η εταιρεία Σκλαβενίτης μετά την εξαγορά της Μαρινόπουλος, αλλά όπως φάνηκε στην πράξη, δεν τους θεώρησε όλους απαραίτητους. Πολλά από τα ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης είναι εδώ και αρκετό καιρό εκτός λειτουργίας και οι αιτίες, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετίζονται με τη δυσκολία λειτουργίας τους, αλλά και με τη διαφορετική φιλοσοφία της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση πελατών. Στον αντίποδα φαίνεται να βρίσκεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία διαθέτει ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης από το 2010 και επιπλέον ήταν από τις πρώτες που αξιοποίησε συστήματα self scanning, με πιλοτική εφαρμογή το 2003 στο κατάστημα Χαλανδρίου. Η ΑΒ ανακοίνωσε πρόσφατα μια νέα εφαρμογή που θα διευκολύνει τον περιορισμό τής αναμονής στα τμήματα service (τυριά, κρέατα, αλλαντικά, ψάρια), ενημερώνοντας τους πελάτες πότε είναι η σειρά τους να εξυπηρετηθούν, μέσω γραπτού μηνύματος στο κινητό. Επιπλέον, η εταιρεία ολοκλήρωσε ένα έργο τοποθέτησης ηλεκτρονικών ετικετών σε τρία καταστήματά της, στα τμήματα φρουτολαχανικών, γαλακτοκομικών, καλλυντικών και απορρυπαντικών, ενώ προτίθεται να δοκιμάσει νέες τεχνολογίες self scanning στα επόμενα έτη.

Η τεχνολογία είναι διαθέσιμη αλλά υπάρχει δισταγμός
Παρά τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία, οι ελληνικές αλυσίδες δεν φαίνεται να έχουν πεισθεί ακόμα ότι μπορούν να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη από την αυτοματοποίηση των αγορών στο φυσικό κατάστημα. Σύμφωνα με τον κ. Σωτήρη Ράγκο, Διευθυντή Πωλήσεων Retail της Bizerba Hellas «από τις πιο σημαντικές αιτίες αυτής της δυσπιστίας είναι η υιοθέτηση τεχνολογιών που δεν ήταν ώριμες να υποστηρίξουν σωστά και ολοκληρωμένα τις ανάγκες του καταναλωτή και της επιχείρησης. Επίσης, μέχρι πρόσφατα το ποσοστό χρήσης πλαστικού χρήματος ήταν πολύ χαμηλό και οι αγοραστές στην πλειονότητά ήταν πιστοί στην παραδοσιακή εξυπηρέτηση. Τέλος, νομοθετικά και κανονιστικά πλαίσια απαρχαιωμένα δημιουργούσαν περισσότερα προβλήματα από όσα καλούνταν να διευθετήσουν, κάτι που σε κάποιες περιπτώσεις εξακολουθεί να υφίσταται».

Θεωρητικά, προσφορά και ζήτηση συμβαδίζουν, οπότε θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι οι επιχειρήσεις δε βλέπουν ακόμα αρκετά έντονη ζήτηση εκ μέρους των πελατών για ταχύτερη εξυπηρέτηση. Αν όμως οι έρευνες προβλέπουν σωστά, η κατάσταση αυτή αναμένεται να αλλάξει, καθώς οι γενιές των Millennials και των Centennials έχουν διαφορετική αγοραστική συμπεριφορά. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί τα ερχόμενα χρόνια είναι αν οι ανάγκες τους μπορούν να καλυφθούν μόνο με ψηφιακές αγορές, ειδικά σε ένα ιδιαίτερο τομέα, όπως αυτών των τροφίμων ή θα προτιμήσουν να επισκέπτονται το φυσικό κατάστημα, ζητώντας όμως ένα διαφορετικό μοντέλο εξυπηρέτησης. Για παράδειγμα, ενώ οι γονείς τους πήγαιναν συνήθως για αγορές τροφίμων μια φορά την εβδομάδα, αυτοί κάνουν συχνότερες επισκέψεις, οπότε αντιμετωπίζουν συχνότερα τα προβλήματα που ενδεχομένως εμφανίζει το σημερινό μοντέλο εξυπηρέτησης. Ο κ. Ράγκος πιστεύει ότι αυτή η γενιά θα οδηγήσει τα ερχόμενα χρόνια σε μια γεωμετρική αύξηση των αυτοματισμών στο φυσικό κατάστημα. Για αυτό άλλωστε η εταιρεία Bizerba Hellas σε συνεργασία με την εταιρεία SuperSmart, με έδρα το Ισραήλ, παρουσίασε στην ελληνική αγορά μια ολοκληρωμένη λύση self scanning, η οποία αξιοποιεί μεταξύ άλλων και σύγχρονες τεχνολογίες AI.

Θα λέγαμε ότι η σημερινή εικόνα της αγοράς δύσκολα δικαιολογεί αυτή την αισιοδοξία. Ωστόσο, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη. Από τη στιγμή που μια εταιρεία πάρει απόφαση να υλοποιήσει ένα σχετικό έργο, εύκολα μπορεί να το ολοκληρώσει. Τα διαθέσιμα συστήματα δε χρειάζονται πλέον τις «ειδικές» διαμορφώσεις του παρελθόντος και πολλά από αυτά έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία σε αγορές του εξωτερικού, οπότε υπάρχει μια χρήσιμη βάση καλών πρακτικών.

Ο αγοραστής είναι ο (πιο) άγνωστος στην εξίσωση
Ίσως σε κάποιες αλυσίδες τροφίμων, οι οποίες φαίνεται να πρωτοπορούν σε τεχνολογικές επενδύσεις, το κίνητρο δεν είναι τόσο η δημιουργία ενός σύγχρονου προφίλ, αλλά και ανάγκη που έχει προκύψει από το προφίλ των πελατών τους.

Η Amazon δείχνει ότι αντιλαμβάνεται τη διαφορά κουλτούρας και γι’ αυτό προσωρινά έχει επιλέξει μόνο μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ για τη λειτουργία των καταστημάτων της, αφήνοντας εκτός των άμεσων πλάνων της ακόμα και ώριμες ψηφιακά αγορές, όπως οι Σκανδιναβικές χώρες και η Βρετανία. Επίσης, η κινέζικη BingoBox απευθύνεται σε έναν αστικό πληθυσμό που αφενός «τρέχει και δε φτάνει» και αφετέρου έχει εξοικείωση με τους αυτοματισμούς. Όσο για τους Έλληνες καταναλωτές, στο ζήτημα της υιοθέτησης νέων τεχνολογιών αποδεικνύουν διαρκώς ότι είναι πολύ δεκτικοί, σε βαθμό μάλιστα που κάποιες φορές η συμπεριφορά αυτή να μπορεί να θεωρηθεί και άκριτη. Στον τομέα της αυτοματοποίησης των αγορών, η αύξηση του ποσοστού των online αγορών σε κάποιους τομείς δείχνει ότι η θετική διάθεση παραμένει. Ο τζίρος των αγορών από online σούπερ μάρκετ το 2018, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Convert, ήταν αυξημένος κατά 47,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και διαμορφώθηκε στα 28,8 εκατ. ευρώ, παραμένοντας βέβαια ένα μικρό ποσοστό του συνολικού τζίρου του κλάδου, ο οποίος προσεγγίζει τα 10 δισ. ευρώ. Επομένως, αλλού πρέπει να αναζητήσουμε τους λόγους της αντίστασης στην αυτοματοποίηση του φυσικού καταστήματος. Ίσως τα συστήματα που είναι διαθέσιμα να είναι ακόμα δύσχρηστα, λόγω κατασκευής ή εφαρμογής. Ίσως οι Έλληνες αγοραστές να μην είναι ακόμα έτοιμοι να συναλλάσσονται με μηχανές, χωρίς έστω και περιορισμένη παρουσία ανθρώπων. Ίσως, τέλος, οι επιχειρηματίες να έχουν κατανοήσει ότι κάποιοι αυτοματισμοί δεν θα είναι προς όφελος τους στο «τέλος της ημέρας». Οι εξελίξεις πιθανότατα θα καθοριστούν κυρίως από τους νέους, που σε μερικά χρόνια θα φροντίζουν να γεμίζουν μόνοι τους το καλάθι -φυσικό ή εικονικό- των αγορών τους.

σελφ σερβις (T. 499)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION