σελφ σερβις - Μηχανές που δεν έχουν την ανάγκη μας

Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Μηχανές που δεν έχουν την ανάγκη μας

12 Φεβρουαρίου 2019 | 09:33 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τεχνολογία

Αρκετά ερευνητικά προγράμματα σήμερα εστιάζονται στην ανακάλυψη υλικών και τεχνικών, που θα δώσουν τη δυνατότητα σε μηχανές να αυτο-επισκευάζονται. Λ.χ. στο OpenWorld 2018 της Oracle, ο κ. Larry Elisson, CEO της εταιρείας, στη διάρκεια της ομιλίας του περιέγραψε ένα καινοτόμο χαρακτηριστικό του Second Generation Cloud (εξοπλισμός ασφάλειας), λέγοντας συγκεκριμένα ότι με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης το cloud ανακαλύπτει τις ατέλειες του και τις επιδιορθώνει χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση!

Aν και μένει να αποδειχτεί κατά πόσο αυτή η λειτουργία είναι αποτελεσματική, η ανακοίνωσή της κάνει ευκρινέστερη μια εικόνα του μέλλοντος, που ίσως είναι πολύ πιο κοντινή από όσο φανταζόμαστε. Ενώ το χαρακτηριστικό της αυτοΐασης ενός λογισμικού απαιτεί μόνο τη συγγραφή του κώδικα που θα επιτελεί αυτό το ρόλο, στην περίπτωση που η βλάβη αφορά μηχανή, το πρόβλημα είναι κάπως περίπλοκο, καθώς για την αλλαγή του χαλασμένου τμήματος χρειάζονται διαδικασίες αποκόλλησης και συγκόλλησης. Αν και στην ταινία επιστημονικής φαντασίας «Terminator» ο σεναριογράφος βρίσκει τη λύση, ώστε το ρομπότ (Terminator) να αυτο-επισκευάσει το μάτι και το βραχίονά του, δεν προβλέπει πώς μπορεί να γίνει η αντικατάσταση του κατεστραμμένου δέρματος, που κάλυπτε αυτά τα μέρη. Έτσι, από ένα σημείο της ταινίας και έπειτα ο Terminator κυκλοφορεί με μακριά μανίκια και γυαλιά...

Σχεδόν 35 χρόνια μετά την εμφάνιση του Terminator, η ρομποτική βιομηχανία κάνει προσπάθειες να δημιουργήσει ρομπότ, τα οποία θα έχουν κάποιες δυνατότητες αυτοΐασης. Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Science Robotics Journal, ερευνητές του Vrije Universiteit Brussel (VUB) πέτυχαν στη διαδικασία αυτοΐασης ρομπότ, που είναι κατασκευασμένα από «μαλακά» υλικά. Τα ρομπότ αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως στη βιομηχανία τροφίμων, προκειμένου να διαχειρίζονται ευπαθή υλικά, όπως για παράδειγμα φρούτα, αλλά και στη μικροχειρουργική, όπου έρχονται σε επαφή με μαλακούς ιστούς. Στόχος της έρευνας είναι η δημιουργία υλικών, τα οποία τα ερχόμενα χρόνια θα χρησιμοποιηθούν σε ρομπότ, που θέλουμε να έχουν τη δυνατότητα αυτοΐασης. Τα πειράματα των ερευνητών έδειξαν ότι οι ζημιές διορθώνονταν πλήρως και τα ρομπότ μπορούσαν να επανέρχονται στην εργασία τους, 100% λειτουργικά. Ο χρόνος αποκατάστασης ήταν περίπου 40 λεπτά με έκθεση σε θερμοκρασίες κοντά στους 80 βαθμούς Κελσίου ή σε 24 ώρες, αν η έκθεση συνέβαινε σε θερμοκρασίες κοντά στους 25 βαθμούς Κελσίου. Τα πολυμερή υλικά που χρησιμοποιήθηκαν έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν νέους δεσμούς μεταξύ των μορίων, με τη χρήση θερμικής ενέργειας. Μια παρόμοια έρευνα, που δημοσιοποιήθηκε πιο πρόσφατα από το Carnegie Mellon University, αποσκοπούσε κυρίως στον τομέα των «μαλακών ηλεκτρονικών κυκλωμάτων». Τα «flexible electronics», όπως ονομάζονται τα υλικά αυτά, αν και χρησιμοποιούνται για αρκετά χρόνια στη βιομηχανία, όπως για παράδειγμα στις OLED οθόνες, έγιναν περισσότερο διάσημα στο περσινό FIFA Soccer World Cup, καθώς ήταν ενσωματωμένα σε εισιτήρια, σε χάρτινα ποτήρια μπίρας και στο ρουχισμό των ποδοσφαιριστών. Το υλικό που χρησιμοποίησε το Carnegie στην έρευνά του, κατασκευάζεται από μικροσκοπικές σταγόνες υγρού μετάλλου και έχει τη δυνατότητα, σε περίπτωση ζημιάς, να δημιουργεί νέες διαδρομές διασύνδεσης, ώστε το κύκλωμα να διατηρεί τη λειτουργικότητά του.

Τα ρομπότ που δε χρειάζονται συντήρηση είναι χρησιμότερα
Ας φανταστούμε ότι έχουμε στείλει ένα ρομπότ σε μια νέα στοά ορυχείου, για να «μυρίσει», αν υπάρχουν επικίνδυνα αέρια ή το έχουμε στείλει μέσα σε ένα κτίσμα, για να «δει» αν υπάρχουν εκρηκτικά. Αν κατά τη διάρκεια της εργασίας τους αυτά τα ρομπότ «τραυματιστούν» και ακινητοποιηθούν, ένας άνθρωπος ή στην καλύτερη περίπτωση ένα άλλο ρομπότ θα πρέπει να πάει στο επικίνδυνο σημείο, για να επισκευάσει ή να φέρει πίσω το χαλασμένο ρομπότ. Αν τώρα φανταστούμε το σημείο αυτό στο ορυχείο ενός άλλου πλανήτη, π.χ. στη Σελήνη, η αποστολή για την επισκευή θα είχε πολλαπλάσιο κόστος σε χρήμα και χρόνο.

Σε λιγότερο ακραία περιβάλλοντα η επισκευή μιας μηχανής δεν είναι τόσο επικίνδυνη, αλλά ο παράγοντας του κόστους παραμένει σημαντικός. Η διακοπή μιας ρομποτικής διαδικασίας διαλογής φρούτων ή λαχανικών ή η διακοπή μιας ρομποτικής διαδικασίας συλλογής και συσκευασίας σε μια αποθήκη είναι αρκετά πιθανό να δημιουργήσει χρονικές καθυστερήσεις, οι οποίες στην οικονομία του «Τώρα!» μεταφράζονται σε απώλεια εσόδων για τις επιχειρήσεις.

Η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμη φάση των ερευνών, οπότε η επένδυση σε ρομπότ με δυνατότητα αυτοΐασης δεν είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολεί άμεσα, εκτός αν έχουμε εταιρεία, που πρόκειται σύντομα να ξεκινήσει τις πρώτες εργασίας εξόρυξης σε εξωγήινο περιβάλλον. Ωστόσο, η ταχύτητα εξέλιξης της τεχνολογίας την τελευταία εικοσαετία μας αναγκάζει να είμαστε σε σχετική εγρήγορση, καθώς αυτό που θεωρούμε ότι θα συμβεί στα επόμενα είκοσι χρόνια, μπορεί τελικά να συμβεί την ερχόμενη πενταετία.

Τεχνητή νοημοσύνη στην πρόβλεψη της συντήρησης
Αν θεωρήσουμε ότι τα ρομπότ με δυνατότητα αυτοΐασης είναι ορατά στο μακρινό ορίζοντα, η τάση του predictive maintenance κερδίζει διαρκώς έδαφος σήμερα. Οι τεχνικές predictive maintenance βοηθούν στην πρόβλεψη της αστοχίας ενός μηχανισμού, ώστε η αλλαγή του να γίνει πριν να είναι αργά. Για την εφαρμογή αυτών των τεχνικών, η χρήση τεχνολογίας IoT και η υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι το νέο must. Το υπό επίβλεψη σύστημα χρειάζεται να είναι «φορτωμένο» με αισθητήρες, προκειμένου να γνωστοποιεί την κατάσταση της «υγείας» του. Δεδομένου, όμως, ότι μια τέτοια διαδικασία δημιουργεί τεράστιες ποσότητες δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη είναι η μόνη ικανή να διαπιστώσει patterns, τα οποία μπορεί να σημαίνουν ότι κάποιο από τα μέρη του μηχανισμού τείνει σε αστοχία.

Πριν την εμφάνιση των τεχνολογιών IoT, οι διαδικασίες predictive maintenance βασίζονταν και συνεχίζουν να βασίζονται στην ακουστική ανάλυση –δηλαδή, όπως με την εμπειρία της κατανόησης ότι το αυτοκίνητό μας σύντομα θα χρειαστεί λ.χ. νέα δισκόφρενα, ακούγοντας τον ασυνήθιστο ήχο που προειδοποιεί για τη βλάβη τους– σε ανάλυση εκούσιων κραδασμών, πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί στην περίπτωση ελέγχου μιας γέφυρας, με την ανάλυση της εκπομπής υπερύθρων, οι οποίες αναγκάζουν τα υλικά να «αποκαλύψουν» τα μυστικά τους.

Σύμμαχοι στην οικονομία του «Τώρα!»
Όσοι έχουν πάει στην Ικαρία, γνωρίζουν ότι οι ρυθμοί της εξυπηρέτησης είναι διαφορετικοί από άλλους τόπους στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι Ικαριώτες καταφέρνουν να διατηρούν αυτήν τη νοοτροπία, γιατί έχουν ένα ακαταμάχητο πλεονέκτημα. Συμπεριφέρονται όλοι με τον ίδιο τρόπο και ζουν σε νησί. Έτσι ο επισκέπτης, είτε είναι προετοιμασμένος γι’ αυτό που τον περιμένει είτε, αν φτάσει απληροφόρητος, είναι δύσκολο να φύγει και συμβιβάζεται.

Η εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας απέχει πολύ από αυτήν της Ικαρίας, όπως δείχνουν οι υπηρεσίες παράδοσης της Amazon, όπως, άλλωστε, κι η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ή οι ντιλιβεράδες που τρέχουν σαν τρελοί για να παραδώσουν το σουβλάκι ζεστό. Ο αγοραστής θέλει να καταναλώσει «Τώρα!» και αναζητά τον προμηθευτή, που θα ικανοποιήσει το συντομότερο δυνατό την ανάγκη του.

Σε ένα τέτοιο οικοσύστημα οι βλάβες δεν επιτρέπονται, γιατί κοστίζουν στην επιχείρηση και οι πολλές μικροζημιές μπορεί σωρευτικά να αποβούν μοιραίες για την επιβίωσή της. Η προσπάθεια διάσωσης της Sears στις ΗΠΑ είναι ένα από τα συμβάντα, που αποδεικνύουν ότι αυτό που ισχύει πλέον, είναι πως σκοντάφτει όποιος δεν βιάζεται ή, για να το δούμε και από μια άλλη οπτική, συνεχίζει τον αγώνα, όποιος σκοντάφτει, πέφτει και σηκώνεται γρήγορα. Άρα σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.

Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί, είναι πόσες επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα, να αγοράσουν συστήματα που τις καθιστούν ταχύτερες, είτε ελαττώνοντας τις βλάβες των μηχανισμών τους είτε επιδιορθώνοντας πολύ γρήγορα τις βλάβες. Θεωρητικά και πρακτικά ένας ντιλιβεράς είναι αδύνατο να είναι ταχύτερος από ένα drone.

σελφ σερβις (T. 490)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION