σελφ σερβις - Το 2018 έφερε τα πρώτα χαμόγελα στα σούπερ μάρκετ

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2019

Δωρεάν εγγραφή

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφείτε στην Online έκδοση του σελφ σέρβις και να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό του.
*
*
*
*
*
*
* Άνδρας   Γυναίκα
*

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Το 2018 έφερε τα πρώτα χαμόγελα στα σούπερ μάρκετ

12 Φεβρουαρίου 2019 | 09:26 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Για μια «συγκρατημένα καλή χρονιά» κάνουν λόγο τα στελέχη των επιχειρήσεων του κλάδου, αποτιμώντας το 2018 και κρίνοντάς το από το γεγονός ότι οι πωλήσεις των δικτύων λιανικής στο σύνολό τους κινήθηκαν ανοδικά περίπου κατά δυόμισι ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2017. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, οι αποκλίσεις στις επιδόσεις των δικτύων ανά εταιρεία ήταν πολύ μεγάλες κι αυτό ήταν το βασικό χαρακτηριστικό της χρονιάς.

Tο φαινόμενο των μεγάλων αποκλίσεων αποδίδεται ασφαλώς στις παρενέργειες, που συνεχίζουν από τη συγκέντρωση του κλάδου, απορρυθμίζοντας το συσχετισμό των μεριδίων αγοράς των μεγαλύτερων αλυσίδων, μετά τις μεγάλες εξαγορές της προηγούμενης τριετίας. Πρώτα της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro και ύστερα –και κυρίως– του δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης. Αν κάτι χαρακτήρισε, λοιπόν, το 2018, ήταν οι ασυνήθιστες μεταβολές στα μερίδια των δέκα ισχυρότερων αλυσίδων, όπως και οι ανατροπές στην κορυφή της πυραμίδας της κλαδικής αγοράς, όπου πλέον την πρώτη θέση κατέχει η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη (ΕΥΣ), με μεγάλη μάλιστα απόσταση από το δεύτερο «παίκτη», απόσταση η οποία επιδιώκεται να- και αναμένεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στη διάρκεια της φετινής χρονιάς.

Στο ίδιο πλαίσιο, τα στελέχη του κλάδου συμφωνούν ότι οι μεταβολές των μεριδίων αγοράς και οι αποκλίσεις των επιδόσεων των ισχυρών δικτύων θα συνεχιστούν μεν φέτος, αλλά σε μικρότερη ένταση και έκταση, δεδομένου ότι το ενοποιημένο δίκτυο της ΕΥΣ σταδιακά ωριμάζει, οπότε αναμένεται ότι πιθανώς από το φθινόπωρο θα μετριαστούν οι ρυθμοί της ανάπτυξής του, ενόσω το δίκτυο της Metro έχει ήδη διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου ωρίμασής του, μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι και της ενσωμάτωσης του δικτύου της, οπότε οι πιέσεις που ασκούνται στον ανταγωνισμό έχουν ήδη μετριαστεί.

Κλειδί οι εκλογές
Οι αναλυτές της κλαδικής αγοράς, στο πλαίσιο των αξιολογήσεων και των προβλέψεών τους για την πορεία της το 2019, εκτιμούν ότι θα διατηρήσει την ανοδική της δυναμική, επισημαίνοντας, πάντως, ότι το φετινό δωδεκάμηνο επιφυλάσσει τρεις εκλογικές αναμετρήσεις, οι οποίες, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, θα επηρεάσουν το καταναλωτικό κλίμα. Μάλιστα, όπως λένε, αν ευνοηθεί το κλίμα πολιτικής αστάθειας –αν, με άλλα λόγια, οι κάλπες για την ανάδειξη κυβέρνησης, όποτε ανοίξουν, δεν αναδείξουν άμεσα κυβέρνηση αυτοδύναμη ή συνεργασίας– αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα επιδράσει αρνητικά στην κατανάλωση, οπότε κάνεις δεν μπορεί να εκτιμήσει τις συνέπειες για την εξέλιξη του τζίρου ως τα τέλη του έτους. Από την πλευρά τους τα στελέχη του κλάδου συμφωνούν ότι το στοίχημα της λιανικής θα κριθεί κυρίως από το πώς θα κυμανθεί η καταναλωτική δαπάνη. Εφόσον παραμείνει ανοδική στα επίπεδα του 2%-3%, λένε, παρά την πολιτική ένταση, θα επιβεβαιωθεί η επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή πορεία. «Κάτι τέτοιο θα ήταν καθαρό σήμα για την πορεία της χώρας, με την έννοια ότι θα μπορούσε με σχετική ασφάλεια να ειπωθεί πως επιτέλους αφήσαμε πίσω μας την ύφεση», δηλώνει χαρακτηριστικά ένας παράγοντας του κλάδου.

Ας δούμε πώς κινήθηκε, λοιπόν, η αγορά του κλάδου ανά εταιρεία το 2018, προκειμένου να σταθμίσουμε τα κέρδη και τις απώλειες για καθεμιά στη διάρκεια ενός κρίσιμου έτους, που πιθανώς «προαναγγέλλει» την πορεία των εξελίξεων σε βάθος μεγαλύτερο του 2019.

ΕΥΣ
Με τζίρο ο οποίος φαίνεται ότι πλησίασε τα 3 δισ. ευρώ έκλεισε το 2018 για την ΕΥΣ έναντι 2,5 δισ. ευρώ το 2017 και 1,87 δισ. ευρώ το 2016. Πρόκειται για έσοδα που περιλαμβάνουν τις πωλήσεις του βασικού δικτύου λιανικής της εταιρείας, τον τζίρο της The Mart που υπολογίζονται στα 320 εκατ. ευρώ και της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, αντίστοιχα 170 εκατ. ευρώ, όπως και της Κύπρου. Από τον ενοποιημένο τζίρο των περίπου 3 δισ. ευρώ, τα 2,4 δισ. ευρώ τα εισέφερε το δίκτυο λιανικής της ΕΥΣ. Κατά πληροφορίες περίπου τα 1,3 δισ. ευρώ αναφέρονται στις επιδόσεις των καταστημάτων που ανήκαν άλλοτε στην Μαρινόπουλος και τα 1,170 δισ. ευρώ στις επιδόσεις του «μητρικού» δικτύου της παλιάς Σκλαβενίτης.

Όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, ο τζίρος της φέτος θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά, ενδεχομένως με μικρότερο ρυθμό έναντι του 2018, καθότι από το ερχόμενο καλοκαίρι τα προερχόμενα καταστήματα από τη Μαρινόπουλος θα αρχίσουν συν τω χρόνω να «ωριμάζουν», εισφέροντας με χαμηλότερη ένταση στο ρυθμό ανάπτυξης του ομίλου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ΕΥΣ θα εμείνει φέτος στις επενδύσεις της, προγραμματίζοντας τη διάθεση περίπου 75 εκατ. ευρώ για την πλήρη ανακαίνιση και των τελευταίων καταστημάτων ανά την Ελλάδα από εκείνα, που πέρασαν στα χέρια της από τη Μαρινόπουλος, όπως, άλλωστε, και της Κύπρου. Εξάλλου, το 2019 θα είναι για την εταιρεία η χρονιά έναρξης της μεγάλης επένδυσής της σε νέο κέντρο logistics, συνολικής έκτασης περίπου 100.000τμ, όπως και της οργάνωσης του e-shop της, δεδομένου του ενδιαφέροντός της να επεκταθεί έγκαιρα και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Επίσης, στη διάρκεια του έτους θα δρομολογηθούν ευρύτερες αλλαγές στην οργανωτική δομή της εταιρείας, ενώ αναμένεται να καθοριστεί και η πολιτική βάσει της οποίας θα επεκταθεί στο franchise.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Οι πιέσεις που δέχθηκε από το ανταγωνισμό της, κυρίως από την ΕΥΣ, χαρακτήρισαν το 2018 για την ΑΒ Βασιλόπουλος, πιέσεις οι οποίες εκδηλώθηκαν έντονα στο εννεάμηνο, καθώς στο τέταρτο τρίμηνο του έτους φαίνεται πως εκτονώθηκαν μερικώς. Σε ανακοίνωσή της η μητρική της ΑΒ Βασιλόπουλος, Ahold Delhaize, αναφορικά με την πορεία των πωλήσεων της αλυσίδας το τρίτο τρίμηνο του 2018, επισήμανε ότι «ο ρυθμός ανάπτυξης των συγκρίσιμων πωλήσεων παρέμεινε αρνητικός παρά το γεγονός ότι η τάση βελτιώθηκε σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2018». Αν και επισήμως δεν δίνεται το στίγμα των εσόδων της αλυσίδας, η αγορά πιστεύει ότι ο τζίρος της το 2018 ήταν ελαφρά πτωτικός. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία θεωρείται σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενη, δεδομένου ότι από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε επωφεληθεί μερίδιο τζίρου περίπου 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς τώρα καλείται να διατηρήσει ένα μέρος αυτού του τζίρου, επιστρέφοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη, βασισμένη και στις επενδύσεις της, τις οποίες συνεχίζει διευρύνοντας το δίκτυό της με νέα καταστήματα. Στην προσπάθεια στήριξης των μεγεθών της θα συμβάλλει και το εγχείρημα της περαιτέρω διείσδυσης του δικτύου της στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές, με τα τύπου convenience stores AB Shop & Go. Ήδη η αλυσίδα εγκαινίασε στην Αθήνα και τον Πειραιά κοντά στα 25 πρώτα μικρά σούπερ μάρκετ, ενώ προετοιμάζει την επέκταση του εν λόγω δικτύου και στη Θεσσαλονίκη.

Tο φαινόμενο των μεγάλων αποκλίσεων αποδίδεται ασφαλώς στις παρενέργειες, που συνεχίζουν από τη συγκέντρωση του κλάδου, απορρυθμίζοντας το συσχετισμό των μεριδίων αγοράς των μεγαλύτερων αλυσίδων, μετά τις μεγάλες εξαγορές της προηγούμενης τριετίας. Πρώτα της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro και ύστερα –και κυρίως– του δικτύου της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης. Αν κάτι χαρακτήρισε, λοιπόν, το 2018, ήταν οι ασυνήθιστες μεταβολές στα μερίδια των δέκα ισχυρότερων αλυσίδων, όπως και οι ανατροπές στην κορυφή της πυραμίδας της κλαδικής αγοράς, όπου πλέον την πρώτη θέση κατέχει η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη (ΕΥΣ), με μεγάλη μάλιστα απόσταση από το δεύτερο «παίκτη», απόσταση η οποία επιδιώκεται να- και αναμένεται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω στη διάρκεια της φετινής χρονιάς.

Στο ίδιο πλαίσιο, τα στελέχη του κλάδου συμφωνούν ότι οι μεταβολές των μεριδίων αγοράς και οι αποκλίσεις των επιδόσεων των ισχυρών δικτύων θα συνεχιστούν μεν φέτος, αλλά σε μικρότερη ένταση και έκταση, δεδομένου ότι το ενοποιημένο δίκτυο της ΕΥΣ σταδιακά ωριμάζει, οπότε αναμένεται ότι πιθανώς από το φθινόπωρο θα μετριαστούν οι ρυθμοί της ανάπτυξής του, ενόσω το δίκτυο της Metro έχει ήδη διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου ωρίμασής του, μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι και της ενσωμάτωσης του δικτύου της, οπότε οι πιέσεις που ασκούνται στον ανταγωνισμό έχουν ήδη μετριαστεί.

Κλειδί οι εκλογές
Οι αναλυτές της κλαδικής αγοράς, στο πλαίσιο των αξιολογήσεων και των προβλέψεών τους για την πορεία της το 2019, εκτιμούν ότι θα διατηρήσει την ανοδική της δυναμική, επισημαίνοντας, πάντως, ότι το φετινό δωδεκάμηνο επιφυλάσσει τρεις εκλογικές αναμετρήσεις, οι οποίες, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, θα επηρεάσουν το καταναλωτικό κλίμα. Μάλιστα, όπως λένε, αν ευνοηθεί το κλίμα πολιτικής αστάθειας –αν, με άλλα λόγια, οι κάλπες για την ανάδειξη κυβέρνησης, όποτε ανοίξουν, δεν αναδείξουν άμεσα κυβέρνηση αυτοδύναμη ή συνεργασίας– αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα επιδράσει αρνητικά στην κατανάλωση, οπότε κάνεις δεν μπορεί να εκτιμήσει τις συνέπειες για την εξέλιξη του τζίρου ως τα τέλη του έτους. Από την πλευρά τους τα στελέχη του κλάδου συμφωνούν ότι το στοίχημα της λιανικής θα κριθεί κυρίως από το πώς θα κυμανθεί η καταναλωτική δαπάνη. Εφόσον παραμείνει ανοδική στα επίπεδα του 2%-3%, λένε, παρά την πολιτική ένταση, θα επιβεβαιωθεί η επαναφορά της οικονομίας σε αναπτυξιακή πορεία. «Κάτι τέτοιο θα ήταν καθαρό σήμα για την πορεία της χώρας, με την έννοια ότι θα μπορούσε με σχετική ασφάλεια να ειπωθεί πως επιτέλους αφήσαμε πίσω μας την ύφεση», δηλώνει χαρακτηριστικά ένας παράγοντας του κλάδου.

Ας δούμε πώς κινήθηκε, λοιπόν, η αγορά του κλάδου ανά εταιρεία το 2018, προκειμένου να σταθμίσουμε τα κέρδη και τις απώλειες για καθεμιά στη διάρκεια ενός κρίσιμου έτους, που πιθανώς «προαναγγέλλει» την πορεία των εξελίξεων σε βάθος μεγαλύτερο του 2019.

ΕΥΣ
Με τζίρο ο οποίος φαίνεται ότι πλησίασε τα 3 δισ. ευρώ έκλεισε το 2018 για την ΕΥΣ έναντι 2,5 δισ. ευρώ το 2017 και 1,87 δισ. ευρώ το 2016. Πρόκειται για έσοδα που περιλαμβάνουν τις πωλήσεις του βασικού δικτύου λιανικής της εταιρείας, τον τζίρο της The Mart που υπολογίζονται στα 320 εκατ. ευρώ και της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, αντίστοιχα 170 εκατ. ευρώ, όπως και της Κύπρου. Από τον ενοποιημένο τζίρο των περίπου 3 δισ. ευρώ, τα 2,4 δισ. ευρώ τα εισέφερε το δίκτυο λιανικής της ΕΥΣ. Κατά πληροφορίες περίπου τα 1,3 δισ. ευρώ αναφέρονται στις επιδόσεις των καταστημάτων που ανήκαν άλλοτε στην Μαρινόπουλος και τα 1,170 δισ. ευρώ στις επιδόσεις του «μητρικού» δικτύου της παλιάς Σκλαβενίτης.

Όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, ο τζίρος της φέτος θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά, ενδεχομένως με μικρότερο ρυθμό έναντι του 2018, καθότι από το ερχόμενο καλοκαίρι τα προερχόμενα καταστήματα από τη Μαρινόπουλος θα αρχίσουν συν τω χρόνω να «ωριμάζουν», εισφέροντας με χαμηλότερη ένταση στο ρυθμό ανάπτυξης του ομίλου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η ΕΥΣ θα εμείνει φέτος στις επενδύσεις της, προγραμματίζοντας τη διάθεση περίπου 75 εκατ. ευρώ για την πλήρη ανακαίνιση και των τελευταίων καταστημάτων ανά την Ελλάδα από εκείνα, που πέρασαν στα χέρια της από τη Μαρινόπουλος, όπως, άλλωστε, και της Κύπρου. Εξάλλου, το 2019 θα είναι για την εταιρεία η χρονιά έναρξης της μεγάλης επένδυσής της σε νέο κέντρο logistics, συνολικής έκτασης περίπου 100.000τμ, όπως και της οργάνωσης του e-shop της, δεδομένου του ενδιαφέροντός της να επεκταθεί έγκαιρα και στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Επίσης, στη διάρκεια του έτους θα δρομολογηθούν ευρύτερες αλλαγές στην οργανωτική δομή της εταιρείας, ενώ αναμένεται να καθοριστεί και η πολιτική βάσει της οποίας θα επεκταθεί στο franchise.

ΑΒ Βασιλόπουλος
Οι πιέσεις που δέχθηκε από το ανταγωνισμό της, κυρίως από την ΕΥΣ, χαρακτήρισαν το 2018 για την ΑΒ Βασιλόπουλος, πιέσεις οι οποίες εκδηλώθηκαν έντονα στο εννεάμηνο, καθώς στο τέταρτο τρίμηνο του έτους φαίνεται πως εκτονώθηκαν μερικώς. Σε ανακοίνωσή της η μητρική της ΑΒ Βασιλόπουλος, Ahold Delhaize, αναφορικά με την πορεία των πωλήσεων της αλυσίδας το τρίτο τρίμηνο του 2018, επισήμανε ότι «ο ρυθμός ανάπτυξης των συγκρίσιμων πωλήσεων παρέμεινε αρνητικός παρά το γεγονός ότι η τάση βελτιώθηκε σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2018». Αν και επισήμως δεν δίνεται το στίγμα των εσόδων της αλυσίδας, η αγορά πιστεύει ότι ο τζίρος της το 2018 ήταν ελαφρά πτωτικός. Πρόκειται για εξέλιξη η οποία θεωρείται σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενη, δεδομένου ότι από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε επωφεληθεί μερίδιο τζίρου περίπου 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς τώρα καλείται να διατηρήσει ένα μέρος αυτού του τζίρου, επιστρέφοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη, βασισμένη και στις επενδύσεις της, τις οποίες συνεχίζει διευρύνοντας το δίκτυό της με νέα καταστήματα. Στην προσπάθεια στήριξης των μεγεθών της θα συμβάλλει και το εγχείρημα της περαιτέρω διείσδυσης του δικτύου της στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές, με τα τύπου convenience stores AB Shop & Go. Ήδη η αλυσίδα εγκαινίασε στην Αθήνα και τον Πειραιά κοντά στα 25 πρώτα μικρά σούπερ μάρκετ, ενώ προετοιμάζει την επέκταση του εν λόγω δικτύου και στη Θεσσαλονίκη.


Lidl
Με ρυθμό αύξησης των εσόδων της έκλεισε για τη Lidl το 2018, χρονιά κατά την οποία η εταιρεία γιόρτασε τα 20 χρόνια της στην Ελλάδα και έκανε τζίρο κοντά στα 2 δισ. ευρώ, όπως ήδη έχει δημοσιεύσει το σελφ σέρβις στο προηγούμενο τεύχος του. Η εν λόγω επίδοση κατατάσσει την εταιρεία, που είναι, άλλωστε, ο μοναδικός εκπρόσωπος των hard discounters στη χώρα, μεταξύ των τριών πρώτων δυνάμεων του εγχώριου κλαδικού ανταγωνισμού. Η δυναμική πορεία της αποδίδεται καταρχήν στις υψηλού κόστους επενδύσεις της, οι οποίες πέρυσι έφθασαν το επίπεδο των 85 εκατ. ευρώ, στην επιθετική πολιτική τιμών και προσφορών της και στη στρατηγική που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια αναφορικά με την προσαρμογή του προφίλ των καταστημάτων της, όπως και της γκάμας των προϊόντων της, στις νέες καταναλωτικές τάσεις, ανταγωνιζόμενη ευθέως τις κλασικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η εταιρεία θα επιμείνει και φέτος επενδυτικά στην ενίσχυση του δικτύου της, των υποδομών της και των τιμών της, διαθέτοντας αυξημένα πλέον κεφάλαια, όπως εξήγγειλε η διοίκησή της, που θα φθάσουν το ύψος των 120 εκατ. ευρώ. Εξάλλου, στρατηγικός στόχος της είναι έως το τέλος του 2021 να έχει αυξήσει τον αριθμό των καταστημάτων της στα 240. Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου θα εγκαινιάσει δύο νέα καταστήματα, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα εγκαινιάσει ακόμα τρία, ανεβάζοντας φέτος τον αριθμό των εμπορικών μονάδων του δικτύου της στις 226. Ο σχεδιασμός της αλυσίδας προβλέπει, επίσης, την ίδρυση δύο ακόμη καταστημάτων έως το Φεβρουάριο του 2020, σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.

Σημειώνουμε, εξάλλου, ότι η Lidl επενδύει στην ενίσχυση των σχέσεων συνεργασίας με τους Έλληνες παραγωγούς, ώστε μέσω αυτών να προσεγγίσει ακόμη περισσότερο το κοινό των κλασικών σούπερ μάρκετ. Η Lidl συνεργάζεται ήδη με 2.800 Έλληνες προμηθευτές, στους οποίους αντιστοιχεί το 50% των κωδικών που εμπορεύεται. Το 30% αυτών αφορά φρέσκα προϊόντα.

Metro
Στο επίπεδο των 1,19 δισ. ευρώ έκλεισαν τα έσοδα της Metro το 2018 έναντι 1,17 δισ. ευρώ ένα χρόνο πριν, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 1,2%-1,3%. Οι περισσότερες πιέσεις σημειώθηκαν στο δίκτυο των cash & carry, όπου η πτώση του τζίρου διαμορφώθηκε στο 3%, όσο δηλαδή γενικά της αγοράς τους, ενώ στη λιανική έκλεισε ανοδικά για την εταιρεία, λόγω προσαρμογών στη στρατηγική της, των νέων καταστημάτων της, καθώς και της ωρίμανσης των καταστημάτων που προστέθηκαν στο δυναμικό της αλυσίδας μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι. Το εν λόγω τμήμα του δικτύου της ήταν ουσιαστικά αυτό που έδωσε τη μεγαλύτερη ώθηση στα έσοδά της. Το τέλος του 2018 βρήκε τη Metro με 274 καταστήματα (225 σούπερ μάρκετ και 49 cash & carry), εκ των οποίων τα 4 ήταν νέα, με έδρες στην Πάτρα, τη Λαμία, το Γύθειο και την Αλσούπολη στην Αθήνα. Υπενθυμίζουμε ότι από το σύνολο των καταστημάτων της τα 145 προήλθαν από την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι (η εξαγορά αφορούσε 179 καταστήματα, εκ των οποίων η Metro έκλεισε τα 34). Για το 2019 η εταιρεία προσβλέπει τη δημιουργία 8 έως 10 νέων καταστημάτων, καθώς και στην αύξηση των πωλήσεών της κατά 5%, δεδομένου ότι οι πιέσεις από την ΕΥΣ σταδιακά θα αρχίσουν να αποκλιμακώνονται. Σημειώνουμε ότι, όπως μας έγινε γνωστό, το δίκτυο των Metro Cash & Carry έχει πλέον σταματήσει να έχει απώλειες εσόδων.

Δ. Μασούτης
Τάσεις ανάπτυξης του τζίρου της κατέγραψε το 2018 η Δ. Μασούτης σε σχέση με το 2017. Η διοίκηση της αλυσίδας αποδίδει τη θετική εξέλιξη των πωλήσεών της κυρίως στην ενσωμάτωση των μεγεθών της εξαγορασθείσας Προμηθευτική στην Αθήνα. Η χρονιά με τη μερική ενοποίηση της Προμηθευτική (η συμφωνία υπεγράφη τον Ιούλιο του 2018) έκλεισε με τζίρο στο επίπεδο των 760 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, με την «ετησιοποιημένη» δυναμική του τζίρου της εξαγορασθείσας εταιρείας υπολογίζεται στα 830 εκατ. ευρώ. Στα τέλη του 2019, εκτιμά η διοίκηση της Μασούτης, η εταιρεία θα έχει επιτύχει ετήσιο τζίρο 850 εκατ. ευρώ, ενώ το 2020 ο στόχος της είναι ο τζίρος της να ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ο νέος επενδυτικός κύκλος της αλυσίδας προσδιορίζεται γύρω στα 25 εκατ. ευρώ. Η πρωτεύουσα αποτελεί την πρώτη της προτεραιότητα. Ο σχεδιασμός της προβλέπει την ίδρυση 15 νέων καταστημάτων, εκ των οποίων τα 10 θα βρίσκονται στην Αθήνα. Τα στελέχη της μάλιστα δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο νέας εξαγοράς της, ακόμη και εντός του 2019. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι η εταιρεία δεν έχει λόγο να κάνει βεβιασμένες κινήσεις και ότι, στο πλαίσιο αυτό, θα αξιολογεί σε βάθος κάθε επόμενη σχετική απόφασή της.

Πέντε
Τις πιέσεις του ανταγωνισμού αισθάνθηκε το 2018 και η Πέντε. Το δίκτυο των καταστημάτων Γαλαξίας απώλεσε περίπου το 6%-6,5% του κύκλου εργασιών, που είχε εμφανίσει το 2017. Οι πωλήσεις της εταιρείας παρέμειναν κάτω από το επίπεδο των 500 εκατ. ευρώ, κινούμενες στη ζώνη των 450 εκατ. ευρώ, ενώ πτωτική αναμένεται και η κερδοφορία της. Πάντως, επισημαίνεται ότι η ρευστότητά της εξακολουθεί να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα. Η περυσινή χρονιά, λοιπόν, έκλεισε πτωτικά για την εταιρεία παρά την ενίσχυση που της πρόσφεραν τα τέσσερα νέα καταστήματά της στην περιφέρεια, σε Ερέτρια και Ναύπλιο, και στην Αθήνα, σε Βοτανικό και Μενίδι (το ένα εξ αυτών είναι ιδιόκτητο και τα τρία νοικιασμένα). Η Πέντε έχει ήδη δρομολογήσει επενδύσεις συνολικής αξίας 50 εκατ. ευρώ για την οργάνωση 10 νέων σούπερ μάρκετ. Ένα εξ αυτών θα έχει την έδρα του σε εμπορικό κέντρο της εταιρείας που θα λειτουργήσει το 2020, με έκταση 10.000 τ.μ. και φιλοξενούμενες 40 επιχειρήσεις. Η εν λόγω επένδυση θα πραγματοποιηθεί σε νησί με μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, ενώ από τα 10 νέα σούπερ μάρκετ τα πέντε θα είναι ιδιόκτητα». Για το 2019 η διοίκηση της Πέντε αισιοδοξεί ότι θα είναι καλύτερο από άποψη επιδόσεων.

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Υπεραπέδωσαν το 2018, τουλάχιστον από άποψη τζίρου, οι επεκτατικές κινήσεις στις οποίες προχώρησε την τελευταία διετία η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, μέσω εξαγορών τοπικών εταιρειών, αλλά της εγκαινίασης νέων σούπερ μάρκετ. Ο ενοποιημένος τζίρος της φθάνει πλέον το επίπεδο των 320 εκατ. ευρώ έναντι 217,3 εκατ. ευρώ το 2017. Στα εν λόγω έσοδα η εταιρεία ενοποιεί πλήρως τις Γρηγοριάδης, την οποία εξαγόρασε τον Φεβρουάριο του 2017, τη CRM Αριάδνη και μερικώς την αλυσίδα Μέριμνα. Η εν λόγω επίδοση προέρχεται από το δίκτυο των 194 σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν με το εμπορικό σήμα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, εκ των οποίων τα 27 εγκαινιάσθηκαν στη διάρκεια του 2018, καθώς και από τα 98 καταστήματα που ελέγχονται από την CRM Αριάδνη, της οποίας το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ανήκει στην ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.. Στις άμεσες προτεραιότητές της είναι πλέον οι περιοχές της Λάρισας, του Άργους, καθώς και του Αιγίου. Σημειώνουμε, επίσης, ότι η εταιρεία αναπτύσσει το δίκτυό της και μέσω του franchise, με την προσθήκη νέων καταστημάτων, επωνυμίας «Κρητικός Top Μarket». Στα μέσα Ιανουαρίου εξαγόρασε και την θεσσαλονικιώτικη αλυσίδα ΜΑΚΟ, με 11 καταστήματα.

Market In
Οι ταχύτατοι ρυθμοί με τους οποίους η Market In επεκτείνει το δίκτυο των καταστημάτων της, της έδωσαν τη δυνατότητα αφενός να αντεπεξέλθει του σκληρού ανταγωνισμού στη διάρκεια του 2018 και αφετέρου να κρατήσει σε ανοδική τάση τον τζίρο της, ο οποίος διαμορφώθηκε στο επίπεδο των 250 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 5,5% σε σχέση με το 2017. Ωστόσο, σε συγκρίσιμη βάση ήταν καθοδικός. Η αλυσίδα σημειώνουμε ότι επίκειται να ανακοινώσει για το 2018 κερδοφόρα αποτελέσματα. Δύο είναι οι περιοχές που εστιάζει σήμερα το επενδυτικό ενδιαφέρον της. Πρώτη είναι η Βόρεια Ελλάδα, όπου πέρυσι εγκαινίασε τη λειτουργία νέων σούπερ μάρκετ –μεταξύ άλλων, από ένα στο Κιλκίς και την Έδεσσα και δύο στα Γιαννιτσά. Στα τέλη του 2018 είχε δρομολογήσει την οργάνωση καταστημάτων στην Έδεσσα και τριών ακόμη στη Θεσσαλονίκη. Σημειώνουμε ότι στο νομό της συμπρωτεύουσας έχει πλέον παρουσία με 18 σούπερ μάρκετ. Η δεύτερη περιοχή-στόχος της Market In είναι η Πελοπόννησος, όπου πρόσφατα υπέγραψε συμβόλαια για την ενοικίαση 8 σούπερ μάρκετ στη Λακωνία, τα οποία στέγαζαν καταστήματα της πτωχευμένης τοπικής αλυσίδας Καραγιάννης. Για το 2019 η Market In προσβλέπει στην οργάνωση 20 νέων καταστημάτων, με τα οποία ο συνολικός αριθμός των εμπορικών μονάδων του δικτύου της θα αυξηθεί στις 205.

Bazaar
Ανοδικά επί του συνόλου των ετήσιων πωλήσεών της, αλλά πτωτικά σε επίπεδο οργανικής ανάπτυξης ολοκληρώθηκε το 2018 για τη Bazaar, η οποία έκλεισε τη χρήση με κύκλο εργασιών ύψους 178,5 εκατ. ευρώ έναντι 170 εκατ. ευρώ το 2017 (περιλαμβανομένης της εταιρείας της στη Σάμο). Ως σύνολο τα έσοδα της αλυσίδας αυξήθηκαν πέρυσι κατά 5%, ενώ σε οργανική βάση κατέγραψαν πτώση της τάξης του 2,5%. Στην επαρχία οι επιδόσεις της εταιρείας ήταν κατώτερες από εκείνες του δικτύου της ως συνόλου. Το 2018 η ανάπτυξη του τζίρου της Bazaar στηρίχθηκε κυρίως στην οργάνωση και λειτουργία 6 νέων καταστημάτων. Φέτος η διοίκησή της προγραμματίζει να προσθέσει στο δίκτυο της αλυσίδας ακόμα 10 νέα σούπερ μάρκετ, τα οποία θα ενισχύσουν την προσπάθειά της να αυξήσει τις συνολικές της πωλήσεις περίπου κατά 10%, με ρυθμό δηλαδή διπλάσιο του 2018. Σημειώνουμε ότι στο τέλος του έτους το δίκτυο της Bazaar είχε 150 καταστήματα.

Spar Hellas
Στη διάρκεια του 2018, οπότε η Spar Hellas έκανε το ντεμπούτο της στην εγχώρια αγορά, επιχείρησε ένα πρώτο crash test, προκειμένου να διαπιστώσει τις αντοχές της έναντι του ανταγωνισμού, το περιθώριο διείσδυσής στην κατανάλωση και την ταχύτητα της δυνητικής επέκτασής της βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Τα στελέχη της χαρακτηρίζουν θετικό το αποτέλεσμα. Όπως σημειώνουν, «όπου σηκώθηκαν οι ταμπέλες Spar» οι πωλήσεις κατέγραψαν μέση άνοδο περίπου 20%, ενώ το μέγιστο της απόδοσης έφτασε το 33%. Το 2018 ταμπέλες με το σήμα Spar ανέβασαν 17 πλήρως ανακαινισμένα σούπερ μάρκετ κατά το πρότυπο της εταιρείας, ενώ 45 βρίσκονται σε φάση μετατροπής. Στα τέλη του έτους συνολικά 62 καταστήματα άλλαξαν εικόνα, καταγράφοντας αθροιστικό τζίρο 125 εκατ. ευρώ. Σημειώνουμε πως η εταιρεία τοποθέτησε στα ράφια τους πρώτους 400 κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, κατά πλειονότητα εισαγόμενους, ενώ φέτος δρομολογεί την εγχώρια παραγωγή 180 κωδικών. Φέτος, σχεδιάζει να ανοίξει το πρώτο εταιρικό της κατάστημα, τον ερχόμενο Μάρτιο, στη Γλυφάδα, ενώ στόχος της είναι στα επόμενα τέσσερα χρόνια τα εταιρικά καταστήματα να φτάνουν συνολικά τα 15. Στις προθέσεις της είναι σε βάθος τετραετίας να έχει ολοκληρωθεί η μετατροπή 300 καταστημάτων, με στόχο τζίρου τα 450 εκατ. ευρώ. Τα 200 από αυτά εκτιμάται ότι θα προέλθουν από τον όμιλο αγορών Αστέρας, με τον οποίο η Spar Hellas έχει εταιρική συνεργασία, 20-30 από συνεργασίες με ανεξάρτητους επιχειρηματίες, ενώ 70-80 από άλλο όμιλο αγορών, με τον οποίο κατά πληροφορίες του σελφ σέρβις επιδιώκει στρατηγική συνεργασία.

σελφ σερβις (T. 490)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION