σελφ σερβις - Η ανάπτυξη ήρθε για να μείνει

Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Η ανάπτυξη ήρθε για να μείνει

22 Οκτωβρίου 2018 | 10:05 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Σημάδια σταθεροποίησης της ανοδικής τάσης των πωλήσεων παρουσιάζει η αγορά της οργανωμένης λιανικής, που ήδη από τον περασμένο Απρίλιο κινείται αυξητικά με ρυθμό 2,3%-2,4% σε σχέση με το 2017. Μια τέτοια επίδοση αφενός επιτρέπει στα στελέχη του κλάδου να αισιοδοξούν για το κλείσιμο της χρονιάς και αφετέρου δείχνει ότι οι δύσκολες εποχές για την αγορά είναι πια πίσω.

Bάσει των στοιχείων της Nielsen, στο οκτάμηνο του έτους και ειδικότερα απ’ τις αρχές του ως τις 19 Αυγούστου στο σύνολό τους οι πωλήσεις του κλάδου, δηλαδή και με τη συμμετοχή της Lidl, κατέγραψαν άνοδο 2,3% έναντι του 2017. Μάλιστα, τον Αύγουστο ο ρυθμός τους εντάθηκε, προφανώς λόγω έντασης της τουριστικής κίνησης, στο 3,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει, επίσης, ότι η επιστροφή της αγοράς σε τροχιά ανάπτυξης δεν είναι εικονική, καθώς οφείλεται σε αύξηση του όγκου πωλήσεων κι όχι στον εσωτερικό πληθωρισμό του κλάδου. Ενδεικτικά, στην αύξηση πωλήσεων των FMCG στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, που ήταν της τάξης του 1,65%, ο εσωτερικός πληθωρισμός επηρέασε το εν λόγω μέγεθος μόλις κατά 0,15 της ποσοστιαίας μονάδας, δηλαδή η υπολειπόμενη 1,5 μονάδα προήλθε από την αύξηση του όγκου πωλήσεων, προσδιορίζοντας το μέτρο της θετικής αλλαγής των διαθέσεων των νοικοκυριών να καταναλώσουν περισσότερα.

Εκτός από τα ταχυκίνητα συσκευασμένα προϊόντα θετικά εξελίσσονται φέτος κι οι πωλήσεις στα φρέσκα προϊόντα, ιδιαίτερα στη μαναβική, όπως και στα είδη bazaar, ενώ διαπιστώνεται άνοδος της κινητικότητας και σε αρκετούς κωδικούς προϊόντων αυθόρμητης ζήτησης, μια ένδειξη ιδιαίτερης σημασίας για την προοπτική των πραγμάτων. Κατά τους αναλυτές η θετική εξέλιξη των κλαδικών πωλήσεων οφείλεται στη σύνθεση τριών βασικών παραγόντων. Πρώτον, στο ότι ακόμη δεν έχει κλείσει ο κύκλος των αποτελεσμάτων από την αναβίωση του δικτύου της Μαρινόπουλος υπό τη Σκλαβενίτης, με την έννοια ότι τα 361 διασωθέντα καταστήματά της σε όλη την επικράτεια εξακολουθούν να προσελκύουν τον τζίρο που τους αναλογεί όχι μόνο από τους ισχυρούς του ανταγωνισμού, αλλά και από τη μικρή λιανική. Δεύτερον, οφείλεται στη βελτίωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενόσω αναμένεται ότι η λήξη των μνημονίων θα βελτιώσει περαιτέρω το κλίμα στις λιανικές πωλήσεις, και τρίτον στην ανάπτυξη ασφαλώς της τουριστικής αγοράς.

Θεαματική η άνοδος του τομεα bazaar
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία των εξελίξεων φέτος αναφέρεται στην εμπορική κινητικότητα του τομέα του bazaar. Οι μετρήσεις των αναλυτών καταγράφουν αύξηση των πωλήσεών του σε επίπεδα πολλαπλάσια του ρυθμού ανάπτυξης του συνόλου της αγοράς. Τις πωλήσεις των ειδών bazaar πριμοδοτεί το δίκτυο των υπέρ μάρκετ πρώην Carrefour, τα οποία υπό το σήμα Σκλαβενίτης δημιουργούν τζίρο σε μια κατηγορία προϊόντων, η οποία μετά την κατάρρευση της Μαρινόπουλος είχε πέσει στο ναδίρ της απόδοσής της. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, ένα μεγάλο μέρος της ανάπτυξης της οργανωμένης λιανικής φέτος περνά μέσα από το ξαναζωντάνεμα των υπέρ μάρκετ, τα οποία εκτιμάται ότι θα εξακολουθήσουν να αποδίδουν με την ίδια ένταση, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους.

2% ως 2,5% η ανάπτυξη φέτος
Βάσει των προαναφερόμενων, λοιπόν, οι αναλυτές της Nielsen εμμένουν στις προβλέψεις τους ότι το φετινό δωδεκάμηνο θα κλείσει με συνολική άνοδο πωλήσεων της τάξης του 2%-2,5%. Μάλιστα, εκτιμούν ότι η χρονιά υπάρχουν οι προϋποθέσεις να ολοκληρωθεί μ’ έναν ιδιαίτερα δυναμικό Δεκέμβριο, εφόσον δεν διαταραχτεί η ομαλότητα στο πολιτικό σκηνικό της χώρας, παρακωλύοντας την ανοδική πορεία της ζήτησης ή αναστέλλοντας τη διάθεση των καταναλωτών να ψωνίσουν περισσότερα απ’ ό,τι πέρυσι.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι οι τρεις εκλογικές αναμετρήσεις του 2019 και το προεκλογικό κλίμα, στον έναν ή στον άλλο βαθμό, θα επηρεάσουν τη ζωή του εμπορίου, όπως συμβαίνει πάντα. Μένει να φανεί πότε θ’ αρχίσει να διαπιστώνεται η ανάκλαση των εν λόγω επιδράσεων στα στοιχεία πωλήσεων, δεδομένου ότι μας χωρίζει ένα επτάμηνο από τις πρώτες (κι ίσως τελευταίες) κάλπες του 2019.

Η παρένθεση δεν έκλεισε ακόμα
Μπορεί η αγορά να έχει πάρει ανάσα φέτος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι αλυσίδες του κλάδου «οξυγονώνονται» αναλογικά . Όπως το 2017, έτσι και φέτος στην πλειονότητά τους τα μεγάλα δίκτυα του κλάδου εμφανίζουν απώλειες τζίρου, καθότι η ΕΥΣ συνεχίζει να παίρνει πίσω, όσα είχαν επωφεληθεί οι μεγάλοι και μικροί ανταγωνιστές της από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος. Πράγματι, όλες οι μετρήσεις επιβεβαιώνουν ότι ο κύκλος ωρίμανσης των καταστημάτων του νεοαποκτηθέντος πανελλήνιου δικτύου της ΕΥΣ παραμένει ακόμα ανοιχτός. Πότε θα κλείσει; Η απάντηση θα δοθεί, μόνον εφόσον αρχίσει να διαπιστώνεται μια τάση όχι απλώς μείωσης των ρυθμών επέκτασης του τζίρου της ΕΥΣ, αλλά κυρίως σταθεροποίησης των μεριδίων πωλήσεων των ανταγωνιστών της. Τότε θα κλείσει συνολικά για τον κλάδο η δραματική παρένθεση που άνοιξε το 2015, με τη μεγάλη αναδιανομή των μεριδίων, η οποία στην πρώτη διετία τροφοδότησε γενναία της πωλήσεις των πολλών και έκτοτε τους τις παίρνει πίσω, αλλού περισσότερο αλλού λιγότερο.

Ποιοι κινούν τα νήματα του μεριδιακού ανταγωνισμού
«Η καμπύλη ωρίμασης του τζίρου των καταστημάτων πρώην Μαρινόπουλος προδιαγράφει σε μεγάλο βαθμό τη συνολική εικόνα της αγοράς, η οποία σε αυτή τη φάση επηρεάζεται, πάντως, και από τις θετικές επιδόσεις ενός ακόμη ισχυρού δικτύου σούπερ μάρκετ», σχολιάζουν με τακτ οι αναλυτές, αποφεύγοντας να το κατονομάσουν. Είναι φανερό, ωστόσο, ότι αναφέρονται στη Metro, η οποία μετά την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι κινείται κόντρα στη γενική τάση, που εμφανίζουν οι πωλήσεις των περισσότερων αλυσίδων, αυξάνοντας τα έσοδά της.

Πράγματι οι δύο αλυσίδες, ΕΥΣ και Metro, αθροίζοντας έναν τζίρο της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ στην αγορά του κλάδου, ο οποίος εξελίσσεται θετικά και για τις δύο, έχουν το ειδικό βάρος να καθορίζουν τις τάσεις του μεριδιακού ανταγωνισμού στην κλαδική αγορά. Τουλάχιστον στην παρούσα φάση μπορεί κανείς να πει, χωρίς να υπερβάλει, ότι έχουν την πρωτοβουλία κίνησης των νημάτων. Αν και συνολικά για τον κλάδο το στοίχημα της ανάπτυξης φέτος μοιάζει να είναι κερδισμένο, τίποτα δεν έχει κριθεί ακόμα μεμονωμένα για κάθε αλυσίδα χωριστά. Το τελευταίο τρίμηνο του έτους είναι το καθοριστικό για την ετήσια βαθμολόγηση των επιδόσεων κάθε δικτύου.

Ο πρώτος στόχος που κυνηγούν οι αλυσίδες λίγο πριν την έναρξη του τελευταίου τριμήνου, είναι να έχουν έναν προσοδοφόρο Σεπτέμβριο, οι πωλήσεις του οποίου σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Εν συνεχεία στο δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου όλες τους θα επιδιώξουν, μέσω της έντασης των προγραμμάτων τους προσφορών, παροχών και δώρων προς τους πελάτες τους να πετύχουν εκείνες τις διορθωτικές κινήσεις, με τις οποίες θα μπορέσουν να μαζέψουν όσα θεωρούν ότι μπορεί να διεκδικήσουν από τους ανταγωνιστές τους.

Εν προκειμένω η ευάλωτη μικρή και ανοργάνωτη λιανική είναι για όλους η εύκολη λεία. Ακολούθως η μάχη των μαχών θα δοθεί ασφαλώς για όλους το Δεκέμβριο, το μήνα της υψηλής ζήτησης που συμπληρώνει τον ετήσιο λογαριασμό των αποτελεσμάτων καθενός.

σελφ σερβις (T. 486)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION