σελφ σερβις - ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: Μόνο τα νέα καταστήματα ισοφαρίζουν τις απώλειες

Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: Μόνο τα νέα καταστήματα ισοφαρίζουν τις απώλειες

15 Μαΐου 2018 | 09:38 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά

Ένα από τα χειρότερα πρώτα τρίμηνα των τελευταίων ετών βίωσε η λιανεμπορική αγορά της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια των μηνών Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου και Μαρτίου φέτος, καθώς η καταναλωτική δαπάνη συμπιέστηκε ακόμη περισσότερο, με αποτέλεσμα την περαιτέρω όξυνση του ανταγωνισμού. Το ότι το 2018 θα εξελιχθεί ενδεχομένως χειρότερα της περσινής χρονιάς φάνηκε ήδη τους τελευταίους μήνες του 2017, καθώς η προσπάθεια όλων των αλυσίδων να συγκρατήσουν ή να αποσπάσουν μερίδια στην Θεσσαλονίκη ήταν πρωτοφανής.

H συμπρωτεύουσα συγκεντρώνει πλέον όλες τις μεγάλες πανελλαδικές λιανεμπορικές αλυσίδες, αλλά και ορισμένες μικρότερες τοπικές. Την «τράπουλα» την ανακάτεψε για τα καλά, εννοείται, η επαναδραστηριοποίηση της ΕΥΣ. Αυτή «μάχεται» να ανακτήσει τα μερίδια της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος στη Θεσσαλονίκη, έχοντας ήδη ανοίξει πολλά καταστήματα μέσα σε γειτονιές και προσπαθώντας να εδραιωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών, οι οποίοι προτιμούσαν μεν την Μαρινόπουλος, αλλά η κατάρρευσή της τους έκανε πελάτες άλλων αλυσίδων.

Βέβαια, οι υπόλοιποι «παίκτες» της κλαδικής αγοράς δεν κάθονται με σταυρωμένα τα χέρια και έχουν καταστήσει το έργο της ΕΥΣ ιδιαίτερα δύσκολο, τη στιγμή που ούτως ή αλλιώς το πορτοφόλι του καταναλωτή γίνεται όλο και πιο λεπτό.

Οι προσπάθειες όλων των λιανεμπορικών δικτύων έχουν εστιαστεί στην υλοποίηση των πιο «φανταχτερών» προσφορών, με σκοπό να προσελκύουν τους καταναλωτές που, όπως ήταν αναμενόμενο, έχουν «κακομάθει» και ψωνίζουν βασικά καταναλωτικά είδη μόνο όταν αυτά βρίσκονται σε προσφορές. Η διενέργεια των προσφορών «ματώνει» τις αλυσίδες, αφού σε μεγάλο βαθμό τις χρηματοδοτούν.

Όλες οι αλυσίδες της Θεσσαλονίκης έχουν προγραμματίσει νέες επενδύσεις το 2018, καθώς έχει γίνει σαφές πως η αύξηση του τζίρου σε αυτή τη φάση μπορεί να προέλθει μόνο μέσα από την μεγέθυνση του δικτύου. Ειδάλλως, η σύγκριση του τζίρου του φετινού πρώτου τριμήνου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, στη βάση συγκρινόμενων καταστημάτων, είναι στις περισσότερες αλυσίδες απογοητευτική, καθώς τα μεγέθη του 2018 υποχωρούν.

Στο πλαίσιο αυτό, η αγορά αναμένει ανακατατάξεις με εξαγορές, συγχωνεύσεις ή και λουκέτα αλυσίδων, καθώς δεν φαίνεται ότι θα μπορέσουν όλοι οι «παίκτες» να επιβιώσουν. Μοιραία, λοιπόν, κάποιοι από αυτούς ή θα κλείσουν ή θα απορροφηθούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Θεσσαλονίκη, αλλά και σε όλη την Βόρεια Ελλάδα, συνεχίζουν να τίθενται σε λειτουργία καταστήματα της αλυσίδας Market In, τα οποία στέγαζαν σούπερ μάρκετ της πρώην Αφοί Καρυπίδη (πρώην Αρβανιτίδης).

Η Θεσσαλονίκη προπομπός ανακατατάξεων
«Η κατάσταση στην αγορά της Θεσσαλονίκης είναι δύσκολη για όλους, μικρούς και μεγάλους. Η ΕΥΣ προφανώς, μέσω της επαναλειτουργίας των καταστημάτων που πέρασαν στα χέρια της, αποσπά μερίδια αγοράς από όλους τους άλλους. Η αγοραστική δύναμη έχει υποχωρήσει πολύ και ο περιορισμός της είναι εμφανής στο ταμείο του σούπερ μάρκετ», διαπιστώνει η κ. Κυριακή Σεμερτζίδου, διευθύνουσα σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Αφροδίτη, της οποίας όλα τα καταστήματα βρίσκονται εντός της Θεσσαλονίκης.

«Ο κλάδος μας είναι σε ύφεση –κάποιοι λένε ότι αρχίζει να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Το φαινόμενο που παρατηρούμε είναι πως, ενώ σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλούμενων προιόντων είμαστε πάνω συγκριρικά με την προηγούμενη χρονιά, εντούτοις επειδή οι τιμές έχουν υποχωρήσει και οι προσφορές είναι πάρα πολλές, ο τζίρος τελικά είναι μειωμένος, οπότε όλος ο αγώνας γίνεται είτε για να κερδιστεί είτε για να συντηρηθεί το μερίδιο αγοράς καθενός», εξηγεί. Η κ. Σεμερτζίδου επισημαίνει ότι η αγορά είναι μουδιασμένη και εάν μία αλυσίδα δεν ανοίγει καινούργια καταστήματα, η υποχώρηση του τζίρου της κατά ποσοστό ακόμη και διψήφιο δεν είναι απλώς «μια πιθανότητα». «Εκτιμώ ότι όλο το λιανεμπόριο κινείται πτωτικά, ακόμη και οι λαϊκές αγορές ή το discount. Παρατηρούμε συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ ακόμη και σε περιόδους όπως αυτή του Πάσχα η όλη ένταση της εμπορικής κίνησης συγκεντρώνεται σε δυο-τρεις ημέρες και αφορά το γιορτινό τραπέζι και μόνο», σημειώνει η συνομιλήτριά μας.

H συμπρωτεύουσα συγκεντρώνει πλέον όλες τις μεγάλες πανελλαδικές λιανεμπορικές αλυσίδες, αλλά και ορισμένες μικρότερες τοπικές. Την «τράπουλα» την ανακάτεψε για τα καλά, εννοείται, η επαναδραστηριοποίηση της ΕΥΣ. Αυτή «μάχεται» να ανακτήσει τα μερίδια της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος στη Θεσσαλονίκη, έχοντας ήδη ανοίξει πολλά καταστήματα μέσα σε γειτονιές και προσπαθώντας να εδραιωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών, οι οποίοι προτιμούσαν μεν την Μαρινόπουλος, αλλά η κατάρρευσή της τους έκανε πελάτες άλλων αλυσίδων.

Βέβαια, οι υπόλοιποι «παίκτες» της κλαδικής αγοράς δεν κάθονται με σταυρωμένα τα χέρια και έχουν καταστήσει το έργο της ΕΥΣ ιδιαίτερα δύσκολο, τη στιγμή που ούτως ή αλλιώς το πορτοφόλι του καταναλωτή γίνεται όλο και πιο λεπτό.

Οι προσπάθειες όλων των λιανεμπορικών δικτύων έχουν εστιαστεί στην υλοποίηση των πιο «φανταχτερών» προσφορών, με σκοπό να προσελκύουν τους καταναλωτές που, όπως ήταν αναμενόμενο, έχουν «κακομάθει» και ψωνίζουν βασικά καταναλωτικά είδη μόνο όταν αυτά βρίσκονται σε προσφορές. Η διενέργεια των προσφορών «ματώνει» τις αλυσίδες, αφού σε μεγάλο βαθμό τις χρηματοδοτούν.

Όλες οι αλυσίδες της Θεσσαλονίκης έχουν προγραμματίσει νέες επενδύσεις το 2018, καθώς έχει γίνει σαφές πως η αύξηση του τζίρου σε αυτή τη φάση μπορεί να προέλθει μόνο μέσα από την μεγέθυνση του δικτύου. Ειδάλλως, η σύγκριση του τζίρου του φετινού πρώτου τριμήνου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, στη βάση συγκρινόμενων καταστημάτων, είναι στις περισσότερες αλυσίδες απογοητευτική, καθώς τα μεγέθη του 2018 υποχωρούν.

Στο πλαίσιο αυτό, η αγορά αναμένει ανακατατάξεις με εξαγορές, συγχωνεύσεις ή και λουκέτα αλυσίδων, καθώς δεν φαίνεται ότι θα μπορέσουν όλοι οι «παίκτες» να επιβιώσουν. Μοιραία, λοιπόν, κάποιοι από αυτούς ή θα κλείσουν ή θα απορροφηθούν. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Θεσσαλονίκη, αλλά και σε όλη την Βόρεια Ελλάδα, συνεχίζουν να τίθενται σε λειτουργία καταστήματα της αλυσίδας Market In, τα οποία στέγαζαν σούπερ μάρκετ της πρώην Αφοί Καρυπίδη (πρώην Αρβανιτίδης).

Η Θεσσαλονίκη προπομπός ανακατατάξεων
«Η κατάσταση στην αγορά της Θεσσαλονίκης είναι δύσκολη για όλους, μικρούς και μεγάλους. Η ΕΥΣ προφανώς, μέσω της επαναλειτουργίας των καταστημάτων που πέρασαν στα χέρια της, αποσπά μερίδια αγοράς από όλους τους άλλους. Η αγοραστική δύναμη έχει υποχωρήσει πολύ και ο περιορισμός της είναι εμφανής στο ταμείο του σούπερ μάρκετ», διαπιστώνει η κ. Κυριακή Σεμερτζίδου, διευθύνουσα σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Αφροδίτη, της οποίας όλα τα καταστήματα βρίσκονται εντός της Θεσσαλονίκης.

«Ο κλάδος μας είναι σε ύφεση –κάποιοι λένε ότι αρχίζει να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Το φαινόμενο που παρατηρούμε είναι πως, ενώ σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλούμενων προιόντων είμαστε πάνω συγκριρικά με την προηγούμενη χρονιά, εντούτοις επειδή οι τιμές έχουν υποχωρήσει και οι προσφορές είναι πάρα πολλές, ο τζίρος τελικά είναι μειωμένος, οπότε όλος ο αγώνας γίνεται είτε για να κερδιστεί είτε για να συντηρηθεί το μερίδιο αγοράς καθενός», εξηγεί. Η κ. Σεμερτζίδου επισημαίνει ότι η αγορά είναι μουδιασμένη και εάν μία αλυσίδα δεν ανοίγει καινούργια καταστήματα, η υποχώρηση του τζίρου της κατά ποσοστό ακόμη και διψήφιο δεν είναι απλώς «μια πιθανότητα». «Εκτιμώ ότι όλο το λιανεμπόριο κινείται πτωτικά, ακόμη και οι λαϊκές αγορές ή το discount. Παρατηρούμε συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ ακόμη και σε περιόδους όπως αυτή του Πάσχα η όλη ένταση της εμπορικής κίνησης συγκεντρώνεται σε δυο-τρεις ημέρες και αφορά το γιορτινό τραπέζι και μόνο», σημειώνει η συνομιλήτριά μας.


«Κανείς δεν θέλει να είναι ζημιογόνος, αλλά η αγορά ζει πολύ δύσκολες στιγμές. Οι αλυσίδες που παραμένουν ενεργές, πρέπει να έχουν ιδιαίτερη αντοχή για να υπομείνουν τον ανταγωνισμό», τονίζει, προσθέτοντας ότι το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» στον κλάδο θα γίνει πρώτα στη Θεσσαλονίκη και, με μία χρονική καθυστέρηση, θα συνεχιστεί κατόπιν στην Αθήνα. «Η Θεσσαλονίκη έχει ένα από τα πιο ισχνά καταναλωτικά καλάθια στην Ελλάδα, είναι μία μικρή αγορά και συγκεντρώνει όλες τις αλυσίδες του κλάδου. Οι παρενέργειες, τόσο από τη περαιτέρω μείωση της καταναλωτικής δαπάνης όσο και τη δραστηριοποίηση της ΕΥΣ, πιστεύω ότι θα φανούν πρώτα στην συμπρωτεύουσα, καθώς ούτως ή άλλως στην Αθήνα η Σκλαβενίτης είναι παραδοσιακά δημοφιλής και πολύ ισχυρή… Υπενθυμίζω ότι τα «κανόνια» στην αγορά του κλάδου προήλθαν από μεγάλες αλυσίδες κι όχι από μεσαίες ή μικρές», τονίζει.

Σε ό,τι αφορά τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αλυσίδας Αφροδίτη, σήμερα διαθέτει 21 καταστήματα και φέτος προτίθεται να δημιουργήσε ακόμα ένα ή δύο. «Μόνο με συνέργιες θα μπορέσουν αρκετές αλυσίδες να αντέξουν τα συνεχώς δημιουργούμενα νέα κόστη. Κάθε τόσο προστίθενται νέες επιβαρύνσεις, εθνικές και κοινοτικές. Π.χ. η προσαρμογή στο νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR) δημιουργεί την ανάγκη για νέες υποστηρικτικές υπηρεσίες, δηλαδή τα όποια κέρδη μιας αλυσίδας πρέπει τώρα να μοιραστούν σε δικηγόρους και συμβούλους επιχειρήσεων», καταλήγει η κ. Σεμερτζίδου.

Αντέχουν τα μικρότερα δίκτυα
«Το 2018 είναι χειρότερο από το 2017. Ίσως από τον Απρίλιο ν’ αρχίσει να φαίνεται κάποια θετική ένδειξη. Ήταν εξωφρενική η πτώση του τζίρου για ορισμένες αλυσίδες, που έμειναν με τον ίδιο αριθμό καταστημάτων, χωρίς δηλαδή να δημιουργήσουν καινούργια το πρώτο τρίμηνο του έτους. Εκτιμώ ότι αρκετά δίκτυα φέτος θα αντιμετωπίσουν προβλήματα και ίσως δούμε ορισμένες δυσάρεστες αλλαγές στην αγορά», υπογραμμίζει από την πλευρά του ο κ. Γιάννης Πηλίδης, γενικός διευθυντής και κάτοχος του πλειοψηφικού μετοχικού μεριδίου της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ.

«Το πού θα «κάτσει η μπίλια» σε ό,τι αφορά τα μερίδια που αποσπά η ΕΥΣ στην Βόρεια Ελλάδα, ακόμη δεν έχει φανεί στην πληρότητά του. Η συγκεκριμένη αλυσίδα είναι σε φάση ανάπτυξης κι αυτό προκαλεί πρόβλημα σε όλα τα άλλα δίκτυα. Ωστόσο, οι αλυσίδες που ελέγχονται από την Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ κατέγραψαν αυξητική πορεία τζίρου το πρώτο τρίμηνο. Ειδικά τον Μάρτιο το ποσοστό ανόδου ήταν 12%. Βέβαια, πρέπει να σημειώσω πως, επειδή φέτος το Πάσχα έπεσε νωρίς, η τροφοδοσία πολλών καταστημάτων που τα δουλεύουν συνεργάτες μας franchisee, έγινε μέσα στο Μάρτιο, οπότε εκτιμώ πως τον Απρίλιο θα ισορροπήσει ο τζίρος με θετικό πρόσημο», λέει ο κ. Πηλίδης.

Ένας από τους τελευταίους «κρίκους» στην αλυσίδα της Ελληνικά Market (μία από τις τρεις αλυσίδες που αναπτύσσουν οι Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες) επί της οδού Β. Όλγας στην Θεσσαλονίκη θα αποτελέσει το «ορμητήριο» για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ (e-shop) της επιχείρησης, το οποίο θα φέρει την ονομασία SYN και θα αξιοποιεί τις αποθηκευτικές υποδομές του συγκεκριμένου καταστήματος. Το e-shop της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες θα είναι πολύ σύντομα έτοιμο να καλύπτει γεωγραφικά την περιοχή της Θεσσαλονίκης, με παραδόσεις εντός 24 ωρών.

σελφ σερβις (T. 482)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION