σελφ σερβις - Το barcode στην εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου

Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

Το barcode στην εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου

12 Δεκεμβρίου 2017 | 09:46 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: e-commerce,Τεχνολογία

Μετά από 50 χρόνια πετυχημένης πορείας, το σύστημα barcode βρίσκεται μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ιστορίας του, δεδομένου ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου πολυπλοκότητα στον τομέα της ιχνηλασιμότητας.

Λίγο πριν ξεκινήσει η δεκαετία του ’50, οι Bernard Silver και Norman Joseph Woodland κατέθεσαν την πατέντα που στις αρχές της δεκαετίας του ’60 άρχισε να παίρνει τη σημερινή μορφή του barcode. Περίπου την ίδια περίοδο, ο Leon Theremin εφηύρε την τεχνολογία που αποτέλεσε τη βάση του RFID, αλλά χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 30 χρόνια, μέχρι να εμφανιστεί ο πρώτος συγγενής του RFID με τη σημερινή του μορφή.

Η εμφάνιση του RFID συνοδεύτηκε από έντονο ενθουσιασμό, εξαιτίας κυρίως ενός σημαντικού πλεονεκτήματος που είχε σε σχέση με το barcode. Ένα αντικείμενο εφοδιασμένο με RFID στέλνει την ταυτότητα του στον κατάλληλο αναγνώστη, χωρίς να είναι απαραίτητη ανθρώπινη παρέμβαση. Ωστόσο, το κόστος του RFID συστήματος ιχνηλάτησης ήταν σημαντικά μεγαλύτερο του barcode συστήματος. Μέχρι σήμερα, αν και το χάσμα έχει μικρύνει, το barcode συνεχίζει να είναι λύση χαμηλότερου κόστους. Επίσης, τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα στα οποία βασίζεται η λειτουργία του RFID, δεν είναι κατάλληλα για χρήση σε όλα τα περιβάλλοντα, αν και σε κάποια παρουσιάζουν πλεονεκτήματα σε σχέση με το barcode (π.χ. κουτιά με επικίνδυνα απόβλητα).

Ως εκ τούτου η σχέση των δύο τεχνολογιών δεν είναι ανταγωνιστική, καθώς οι εταιρείες τεχνολογίας τις χρησιμοποιούν συμπληρωματικά παρά το γεγονός ότι το barcode παραμένει το σύστημα, που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης στον τομέα της μετάδοσης πληροφορίας.

Και ενώ μπορεί κάποιος να υποθέσει ότι το RFID είναι αυτό που χρειάζεται να εξελιχθεί για να καλύψει το κενό που το χωρίζει από το barcode, οι απαιτήσεις του σύγχρονου εμπορίου ωθούν σε εξελικτική πορεία και το barcode.

Παγκόσμια αναγνωρισιμότητα
Η πρώτη πρόκληση που αντιμετώπισε το barcode ήταν ο περιορισμένος αριθμός πληροφοριών που μπορούσαν να αποθηκευτούν στη μονοδιάστατη μορφή του. Έμποροι, αγοραστές και ελεγκτικές αρχές χρειάζονται πληροφορίες όπως αριθμούς LOT/παρτίδας, ημερομηνίες λήξης/προτεινόμενης κατανάλωσης και αριθμούς GLN για το εργοστάσιο παραγωγής. Η απάντηση του GS1 που έχει αναλάβει τη ανάπτυξη, διαχείριση και εφαρμογή του barcode παγκοσμίως, ήταν η δημιουργία του δισδιάστατου barcode, που μπορεί να αποθηκεύει περισσότερη πληροφορία. Ωστόσο, οι αναγνώστες που διάβαζαν τα μονοδιάστατα barcode, πρέπει να αντικατασταθούν από νέους και επιπλέον να τροποποιηθούν τα ERP και WMS συστήματα που εργάζονται στο data center της εταιρείας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να καταχωρίζουν και να αναλύουν στη συνέχεια αυτές τις πληροφορίες.

Οι μελέτες εταιρειών έρευνας αγοράς, όπως οι OrbisResearch και Technavio, διαπιστώνουν αύξηση της ζήτησης των 2D scanners, την οποία θεωρούν και μια από τις κινητήριες δυνάμεις για την ανάπτυξη της αγοράς των scanner την ερχόμενη τετραετία. Ωστόσο, οι αναγνώστες μονοδιάστατων barcode συνεχίζουν να έχουν τη μερίδα του λέοντος, με ποσοστό άνω του 85% και αυτό είναι ένα εμπόδιο στη βελτίωση των διαδικασιών logistics.

Μια ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση για το barcode είναι η προσαρμογή του στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου παγκοσμιότητα στη διακίνηση αντικειμένων. Ο κ. Δημήτρης Χρήστου, Director του τμήματος Market Development του οργανισμού GS1, εξηγεί ότι πρωταρχική σημασία σε αυτόν τον τομέα έχει η μοναδικότητα και παγκόσμια αναγνωρισιμότητα ενός αντικειμένου. Ο Global Trade Item Number είναι αυτός που θα καθορίσει την ταυτότητα του προϊόντος, η οποία στη συνέχεια θα δημιουργήσει το σωστό σύμβολο barcode. Για να γίνει αυτό εφικτό, ο GS1 δημιούργησε το GS1 Cloud, μια μοναδική παγκόσμια βάση δεδομένων για αντικείμενα, η οποία θα είναι διαθέσιμη από τον Ιανουάριο του 2018, με σκοπό να είναι η μεγαλύτερη και ακριβέστερη βάση δεδομένων για χρήση από εμπόρους, αγοραστές και ελεγκτικές αρχές, διευκολύνοντας έτσι την προσαρμογή του barcode στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Παράλληλα, προκειμένου να διευκολυνθούν οι διασυνοριακές μεταφορές, το GS1 προτείνει την υιοθέτηση του Serial Shipping Container Code (SSCC), με βασικό επιχείρημα τη μείωση του κόστους στην εφοδιαστική αλυσίδα, που επιβαρύνεται σήμερα από τη χρήση ασύμβατων μεταξύ τους συστημάτων.

Λίγο πριν ξεκινήσει η δεκαετία του ’50, οι Bernard Silver και Norman Joseph Woodland κατέθεσαν την πατέντα που στις αρχές της δεκαετίας του ’60 άρχισε να παίρνει τη σημερινή μορφή του barcode. Περίπου την ίδια περίοδο, ο Leon Theremin εφηύρε την τεχνολογία που αποτέλεσε τη βάση του RFID, αλλά χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 30 χρόνια, μέχρι να εμφανιστεί ο πρώτος συγγενής του RFID με τη σημερινή του μορφή.

Η εμφάνιση του RFID συνοδεύτηκε από έντονο ενθουσιασμό, εξαιτίας κυρίως ενός σημαντικού πλεονεκτήματος που είχε σε σχέση με το barcode. Ένα αντικείμενο εφοδιασμένο με RFID στέλνει την ταυτότητα του στον κατάλληλο αναγνώστη, χωρίς να είναι απαραίτητη ανθρώπινη παρέμβαση. Ωστόσο, το κόστος του RFID συστήματος ιχνηλάτησης ήταν σημαντικά μεγαλύτερο του barcode συστήματος. Μέχρι σήμερα, αν και το χάσμα έχει μικρύνει, το barcode συνεχίζει να είναι λύση χαμηλότερου κόστους. Επίσης, τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα στα οποία βασίζεται η λειτουργία του RFID, δεν είναι κατάλληλα για χρήση σε όλα τα περιβάλλοντα, αν και σε κάποια παρουσιάζουν πλεονεκτήματα σε σχέση με το barcode (π.χ. κουτιά με επικίνδυνα απόβλητα).

Ως εκ τούτου η σχέση των δύο τεχνολογιών δεν είναι ανταγωνιστική, καθώς οι εταιρείες τεχνολογίας τις χρησιμοποιούν συμπληρωματικά παρά το γεγονός ότι το barcode παραμένει το σύστημα, που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης στον τομέα της μετάδοσης πληροφορίας.

Και ενώ μπορεί κάποιος να υποθέσει ότι το RFID είναι αυτό που χρειάζεται να εξελιχθεί για να καλύψει το κενό που το χωρίζει από το barcode, οι απαιτήσεις του σύγχρονου εμπορίου ωθούν σε εξελικτική πορεία και το barcode.

Παγκόσμια αναγνωρισιμότητα
Η πρώτη πρόκληση που αντιμετώπισε το barcode ήταν ο περιορισμένος αριθμός πληροφοριών που μπορούσαν να αποθηκευτούν στη μονοδιάστατη μορφή του. Έμποροι, αγοραστές και ελεγκτικές αρχές χρειάζονται πληροφορίες όπως αριθμούς LOT/παρτίδας, ημερομηνίες λήξης/προτεινόμενης κατανάλωσης και αριθμούς GLN για το εργοστάσιο παραγωγής. Η απάντηση του GS1 που έχει αναλάβει τη ανάπτυξη, διαχείριση και εφαρμογή του barcode παγκοσμίως, ήταν η δημιουργία του δισδιάστατου barcode, που μπορεί να αποθηκεύει περισσότερη πληροφορία. Ωστόσο, οι αναγνώστες που διάβαζαν τα μονοδιάστατα barcode, πρέπει να αντικατασταθούν από νέους και επιπλέον να τροποποιηθούν τα ERP και WMS συστήματα που εργάζονται στο data center της εταιρείας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να καταχωρίζουν και να αναλύουν στη συνέχεια αυτές τις πληροφορίες.

Οι μελέτες εταιρειών έρευνας αγοράς, όπως οι OrbisResearch και Technavio, διαπιστώνουν αύξηση της ζήτησης των 2D scanners, την οποία θεωρούν και μια από τις κινητήριες δυνάμεις για την ανάπτυξη της αγοράς των scanner την ερχόμενη τετραετία. Ωστόσο, οι αναγνώστες μονοδιάστατων barcode συνεχίζουν να έχουν τη μερίδα του λέοντος, με ποσοστό άνω του 85% και αυτό είναι ένα εμπόδιο στη βελτίωση των διαδικασιών logistics.

Μια ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση για το barcode είναι η προσαρμογή του στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου παγκοσμιότητα στη διακίνηση αντικειμένων. Ο κ. Δημήτρης Χρήστου, Director του τμήματος Market Development του οργανισμού GS1, εξηγεί ότι πρωταρχική σημασία σε αυτόν τον τομέα έχει η μοναδικότητα και παγκόσμια αναγνωρισιμότητα ενός αντικειμένου. Ο Global Trade Item Number είναι αυτός που θα καθορίσει την ταυτότητα του προϊόντος, η οποία στη συνέχεια θα δημιουργήσει το σωστό σύμβολο barcode. Για να γίνει αυτό εφικτό, ο GS1 δημιούργησε το GS1 Cloud, μια μοναδική παγκόσμια βάση δεδομένων για αντικείμενα, η οποία θα είναι διαθέσιμη από τον Ιανουάριο του 2018, με σκοπό να είναι η μεγαλύτερη και ακριβέστερη βάση δεδομένων για χρήση από εμπόρους, αγοραστές και ελεγκτικές αρχές, διευκολύνοντας έτσι την προσαρμογή του barcode στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Παράλληλα, προκειμένου να διευκολυνθούν οι διασυνοριακές μεταφορές, το GS1 προτείνει την υιοθέτηση του Serial Shipping Container Code (SSCC), με βασικό επιχείρημα τη μείωση του κόστους στην εφοδιαστική αλυσίδα, που επιβαρύνεται σήμερα από τη χρήση ασύμβατων μεταξύ τους συστημάτων.


Φανταστείτε την πορεία ενός προϊόντος στην οποία παρεμβάλλονται παραγωγός, μεταφορείς, διανομείς, θαλάσσια, αεροπορική και/ή σιδηροδρομική μεταφορά, καθώς και τελωνεία, μέχρι να φτάσει στον τελικό παραλήπτη. Σύμφωνα με τον κ. Χρήστου, με τη χρήση ιδιωτικών συστημάτων του κάθε κλάδου είναι πρακτικά αδύνατη η ιχνηλάτηση του αντικειμένου. Στην αντίστοιχη μεταφορά με χρήση κοινών-ανοικτών προτύπων GS1 παρέχεται διαφάνεια και ορατότητα σε όλο το μήκος της αλυσίδας, μιας και όλοι χρησιμοποιούν τον ίδιο –μοναδικό παγκοσμίως– κωδικό SSCC που όρισε ο πρώτος κρίκος της αλυσίδας. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στις επιχειρήσεις logistics αντί να ασχολούνται με την επανακωδικοποίηση του προϊόντος, να απελευθερώσουν χρόνο και κόστος. Αντίστοιχα οι ελεγκτικές αρχές, μπορούν άμεσα να παρακολουθούν τη διαδρομή ενός προϊόντος, πιστοποιώντας ταυτόχρονα την αυθεντικότητά του. Αν προσθέσουμε και την αυξανόμενη χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, τότε τα κέρδη από την απουσία επανακωδικοποίησης αλλά και από τις ταχύτερες πληρωμές πολλαπλασιάζονται.

Δεδομένου ότι μέλη του GS1 είναι οι ίδιες επιχειρήσεις που θα αξιοποιούν τον κωδικό SSCC, το ερώτημα που μένει να απαντηθεί δεν είναι αν θα αποδεχτούν το νέο ανοιχτό πρότυπο, αλλά πόσο χρόνο θα χρειαστούν για να το υιοθετήσουν στις διαδικασίες τους.

Πώς επηρεάζει το blockchain τη λειτουργία του GS1;
Το GS1 ανακοίνωσε πρόσφατα μια συνεργασία με τις IBM και Microsoft, προκειμένου να αξιοποιήσει τις νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται από την ανάπτυξη της τεχνολογίας του blockchain. Δεδομένου ότι το blockchain αφορά σε αποκεντροποιημένες δομές, πώς αυτό συνδυάζεται με τον κεντρικό έλεγχο της GS1;

Όπως εξηγεί ο κ. Χρήστου, ο GS1 λειτουργεί επίσης αποκεντρωμένα συνεπεία της διοικητικής του διάρθρωσης, εκφράζοντας εντέλει κάθε επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους καλύπτεται από το οποιοδήποτε από τα 112 γραφεία του σε όλο τον κόσμο. Επί της ουσίας ο GS1, συνεργαζόμενος με τις δύο εταιρείες τεχνολογίας, αποσκοπεί στη δημιουργία ενός προτύπου, που θα επιτρέπει σε δεδομένα που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του blockchain να είναι ορατά από το σύνολο των εταιρειών που έχουν αποδεχτεί το πρότυπο, χωρίς όμως να υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης. Άρα διατηρείται το βασικό πλεονέκτημα της τεχνολογίας blockchain, που είναι η ασφάλεια, ενώ παράλληλα δημιουργείται κι ένα νέο σύμπαν ανοιχτών δεδομένων.

Η χρήση προτύπων GS1 επιβάλλεται σχεδόν καθολικά
Η GS1 Association Greece έχει ξεκάθαρα διαφοροποιήσει τη θέση της και την παρουσία της στην αγορά σε σχέση με την πρώην GS1 Hellas ΑΕ, η οποία πλέον έχει μετονομαστεί σε 520 Barcode Hellas. Το ερώτημα είναι αν αυτός ο διαχωρισμός μπορεί να δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα στις εταιρείες που επιλέγουν να χρησιμοποιούν την 520 ως πάροχο υπηρεσιών.

Σύμφωνα με τον κ. Χρήστου, ο προηγούμενος φορέας που διαχειριζόταν το σύστημα GS1, με την ονομασία GS1 Hellas ΑΕ, αποβλήθηκε από τον GS1 το 2008, με ταυτόχρονη αφαίρεση του δικαιώματος χρήσης του συστήματος, λογοτύπων, ονόματος κλπ. και μετονομάστηκε σε 520 Barcode Hellas A.E. Όπως μας λέει, «μπορώ να αναφέρω πάμπολλες περιπτώσεις πρακτικών προβλημάτων, που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι επιχειρήσεις στην προσπάθεια τους να διακινήσουν τα προϊόντα τους. Αναφέρω χαρακτηριστικά την περίπτωση της Amazon, που ζητάει κωδικό GTIN για οποιοδήποτε προϊόν πριν το καταχωρήσει στο ηλεκτρονικό της κατάστημα και, μάλιστα, επιβεβαιώνει μέσω του παγκόσμιου μητρώου GEPIR την εγκυρότητα του κωδικού αυτού. Σε τοπικό επίπεδο αναφέρω τη χρήση των κωδικών GS1 από το Υπουργείο Οικονομικών για την σήμανση των ταινιών φορολογίας καπνικών προϊόντων.

Πρακτικά, μέσω των συνεργασιών του GS1 παγκοσμίως η χρήση προτύπων GS1 επιβάλλεται σχεδόν καθολικά. Επίσης διαπιστώνουμε συχνά ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που δεν είναι μέλη του GS1 και εξάγουν επί σειρά ετών, οπότε κάποια στιγμή λαμβάνουν ειδοποίηση από τους πελάτες τους ότι οι κωδικοί που χρησιμοποιούν δεν είναι έγκυροι. Ουσιαστικά, οι επιχειρήσεις παγκοσμίως θεωρούν ότι οι κωδικοί που λαμβάνουν είναι εξ ορισμού GS1 και δεν ελέγχουν συστηματικά, αν όντως ισχύει αυτό. Με την ανάπτυξη, όμως, του ηλεκτρονικού εμπορίου αυτοί οι έλεγχοι γίνονται συχνότεροι και αυστηρότεροι, με αποτέλεσμα αυτό που σας περιγράφω».

σελφ σερβις (T. 477)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION