σελφ σερβις - Προϊόντα Καθαρισμού: Αδιάκοπος «πόλεμος» προσφορών σε όλα τα είδη

Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Προϊόντα Καθαρισμού: Αδιάκοπος «πόλεμος» προσφορών σε όλα τα είδη

14 Νοεμβρίου 2017 | 09:37 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα

Σε ένα περιβάλλον διαρκώς μεταβαλλόμενο τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της οικονομικής ύφεσης και των επιπτώσεών της, της εξαντλητικής λιτότητας, αλλά και των μεγάλων αλλαγών στον χάρτη του λιανεμπορίου, θα ήταν αδύνατον να μείνει ανεπηρέαστος ο κλάδος των προϊόντων της οικιακής καθαριότητας και υγιεινής. Στην κάμψη, λοιπόν, της ζήτησης των προϊόντων του οι προμηθευτές απάντησαν εξ αρχής με έντονα προωθητικά προγράμματα, μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές, προσπαθώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τα μερίδιά τους. Το αποτέλεσμα της στρατηγικής εκπτώσεων ήταν και παραμένει, όμως, η σημαντική μείωση πωλήσεων της κατηγορίας σε αξία. Για παράδειγμα, το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016 οι πωλήσεις σε αξία των επιμέρους κατηγοριών της εν λόγω αγοράς εξακολούθησαν να υποχωρούν: Στα υγρά πιάτων κατά 6,6%, στα υγρά απορρυπαντικά ρούχων κατά 1,6%, στα ενισχυτικά πλύσης κατά 5% και στα χλωροκαθαριστικά κατά 10,5%.

Γενικότερα η αγορά των προϊόντων οικιακής φροντίδας και υγιεινής σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα παρουσιάζει μια πτώση πωλήσεων σε αξία κοντά στο 5% (στοιχεία IRI πρώτου εξαμήνου 2017), η οποία ακολουθεί τη γενικότερη πτωτική τάση και πορεία των ειδών σούπερ μάρκετ εκτός τροφίμων.

Όπως σημειώνουν οι κ. Γιάννης Χαλκιάς και Τάσος Λοπατατζίδης, Βrand Managers της Εύρηκα Ελλάς, «στο πλαίσιο έρευνας που διεξήχθη για λογαριασμό της Εύρηκα Ελλάς, προέκυψαν σημαντικά ευρήματα, όπως η πτώση περίπου κατά 12% του μέσου όρου πλύσεων πλυντηρίων που βάζουν οι Έλληνες καταναλωτές ανά εβδομάδα και η μείωση, παράλληλα, του αριθμού των καταναλωτών που πλένουν κάποια ρούχα στο χέρι. Καταλήγουμε, δηλαδή, στο συμπέρασμα, που τεκμηριώνεται και από την πτώση της αξίας των πωλήσεων, πως οι καταναλωτές λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος δεν χρησιμοποιούν με την ίδια ένταση τα απορρυπαντικά ρούχων, όσο στο παρελθόν».

Όπως σημειώνει ο κ. Στέφανος Ναξάκης, Marketing Manager Laundry της Unilever, «οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες των τελευταίων ετών έχουν επηρεάσει αρνητικά τις τιμές των προϊόντων και κατά συνέπεια τη συνολική αξία της αγοράς, όπως άλλωστε στις περισσότερες κατηγορίες των FMCG προϊόντων. Η ειδοποιός διαφορά της συγκεκριμένης κατηγορίας, ωστόσο, σε σχέση με άλλες είναι η πολύ υψηλή προωθητική πίεση, δηλαδή οι συνεχείς προσφορές, η οποία οδηγεί στην διαμόρφωση μιας καταναλωτικής αντίληψης, σύμφωνα με την οποία η αγορά του απορρυπαντικού γίνεται μόνο όταν βρίσκεται σε προσφορά. Εξάλλου, το σημαντικό out of pocket ποσό που απαιτείται για την αγορά μιας συσκευασίας απορρυπαντικού σε μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, σε συνδυασμό με το περιορισμένο διαθέσιμο ποσό για αγορές, ενισχύει το κυνήγι των προσφορών».

Μάλιστα καθώς η ένταση προσφορών και χαμηλών τιμών συνεχίζεται παρά την αύξηση του ΦΠΑ, οι τιμές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, καθώς η εν λόγω αύξηση απορροφήθηκε επί τω πλείστον από τους προμηθευτές και τους λιανέμπορους.

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της MRB Hellas, κ. Δημήτρης Μαύρος, στο πλαίσιο του 12ου Συνεδρίου του ECR Hellas τον Μάιο φέτος, πλέον το 51% των καταναλωτών περιμένει να αγοράσει ένα προϊόν εωσότου διατεθεί σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 ήταν 42%. Μάλιστα, προηγείται έρευνα των προσφορών πριν την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ και σε μεγάλο βαθμό, ανάλογα με το τι προσφορές βρίσκονται σε εξέλιξη, επιλέγεται η κατηγορία από την οποία θα αγοραστούν προϊόντα κι όχι συγκεκριμένη μάρκα.

Στα προϊόντα καθαριότητας η τάση αυτή, όπως είδαμε, είναι ιδιαίτερα έντονη και τα φυλλάδια των σούπερ μάρκετ είναι πλέον γεμάτα προσφορές. Από εκεί και πέρα η απάντηση στις νέες τάσεις και συνήθειες δεν είναι άλλη από την προσαρμογή των προσφερόμενων προϊόντων, έτσι ώστε να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες των καταναλωτών. Αυτό σημαίνει ότι, στο πλαίσιο της κατηγορίας των ειδών καθαρισμού, έχει δοθεί έμφαση στη δημιουργία διαφορετικών μεγεθών απορρυπαντικών, τα οποία καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα, οι μικρές συσκευασίες προσφέρονται σε όσους έχουν άμεση ανάγκη χρήσης απορρυπαντικού πλην, όμως, δεν διατίθενται να πληρώσουν αρκετά σε μία επίσκεψή τους στο σούπερ μάρκετ, οι μεσαίες σε όσους αναζητούν επαρκή ποσότητα αλλά οικονομικά προσιτή, ενώ οι μεγαλύτερες συσκευασίες σε όσους ενδιαφέρονται να αγοράζουν λιγότερο συχνά –άρα αποθεματοποιούν–, χωρίς να τους απασχολεί τόσο το out of pocket.

Πάντως, όπως σημειώνεται εκ μέρους της Εύρηκα, «οι καταναλωτές δίνουν περισσότερο βάρος στην ιεράρχηση των αναγκών και των επιθυμιών τους. Έτσι, είναι πιθανό να αποκτήσουν ένα ποιοτικό προϊόν added value, «θυσιάζοντας» την αγορά κάποιου προϊόντος άλλης κατηγορίας. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε στην εταιρεία μας, παράγοντας προϊόντα προσαρμοσμένα σε τέτοιες ανάγκες». Επιπλέον, τονίζουν, η καταναλωτική τάση που έχει αρχίσει δειλά να εμφανίζεται στην ελληνική αγορά, είναι οι καταναλωτές να αγοράζουν «εμπειρίες» κι όχι απλά αντικείμενα, δηλαδή αναζητούν ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τα προϊόντα και όσα πρεσβεύουν πέραν της χρηστικής τους αξίας. Σύμμαχος των επιχειρήσεων στη διεύρυνση της καταναλωτικής εμπειρίας είναι τα νέα καινοτόμα προϊόντα, καθώς και το διαδίκτυο που αυξάνει τη διείσδυσή του στο καταναλωτικό κοινό. Παρεμπιπτόντως τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά για το σπίτι είναι μεταξύ των προϊόντων που όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ κατά την οποία υπάρχει συνεχής αυξητική τάση των συστηματικών αγοραστών προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των αγοραστών αυτών αυξήθηκε από 3% σε 5% την τετραετία 2013-2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 7% ως το 2018.

Γενικότερα η αγορά των προϊόντων οικιακής φροντίδας και υγιεινής σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα παρουσιάζει μια πτώση πωλήσεων σε αξία κοντά στο 5% (στοιχεία IRI πρώτου εξαμήνου 2017), η οποία ακολουθεί τη γενικότερη πτωτική τάση και πορεία των ειδών σούπερ μάρκετ εκτός τροφίμων.

Όπως σημειώνουν οι κ. Γιάννης Χαλκιάς και Τάσος Λοπατατζίδης, Βrand Managers της Εύρηκα Ελλάς, «στο πλαίσιο έρευνας που διεξήχθη για λογαριασμό της Εύρηκα Ελλάς, προέκυψαν σημαντικά ευρήματα, όπως η πτώση περίπου κατά 12% του μέσου όρου πλύσεων πλυντηρίων που βάζουν οι Έλληνες καταναλωτές ανά εβδομάδα και η μείωση, παράλληλα, του αριθμού των καταναλωτών που πλένουν κάποια ρούχα στο χέρι. Καταλήγουμε, δηλαδή, στο συμπέρασμα, που τεκμηριώνεται και από την πτώση της αξίας των πωλήσεων, πως οι καταναλωτές λόγω του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος δεν χρησιμοποιούν με την ίδια ένταση τα απορρυπαντικά ρούχων, όσο στο παρελθόν».

Όπως σημειώνει ο κ. Στέφανος Ναξάκης, Marketing Manager Laundry της Unilever, «οι αντίξοες οικονομικές συνθήκες των τελευταίων ετών έχουν επηρεάσει αρνητικά τις τιμές των προϊόντων και κατά συνέπεια τη συνολική αξία της αγοράς, όπως άλλωστε στις περισσότερες κατηγορίες των FMCG προϊόντων. Η ειδοποιός διαφορά της συγκεκριμένης κατηγορίας, ωστόσο, σε σχέση με άλλες είναι η πολύ υψηλή προωθητική πίεση, δηλαδή οι συνεχείς προσφορές, η οποία οδηγεί στην διαμόρφωση μιας καταναλωτικής αντίληψης, σύμφωνα με την οποία η αγορά του απορρυπαντικού γίνεται μόνο όταν βρίσκεται σε προσφορά. Εξάλλου, το σημαντικό out of pocket ποσό που απαιτείται για την αγορά μιας συσκευασίας απορρυπαντικού σε μια επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, σε συνδυασμό με το περιορισμένο διαθέσιμο ποσό για αγορές, ενισχύει το κυνήγι των προσφορών».

Μάλιστα καθώς η ένταση προσφορών και χαμηλών τιμών συνεχίζεται παρά την αύξηση του ΦΠΑ, οι τιμές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, καθώς η εν λόγω αύξηση απορροφήθηκε επί τω πλείστον από τους προμηθευτές και τους λιανέμπορους.

ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της MRB Hellas, κ. Δημήτρης Μαύρος, στο πλαίσιο του 12ου Συνεδρίου του ECR Hellas τον Μάιο φέτος, πλέον το 51% των καταναλωτών περιμένει να αγοράσει ένα προϊόν εωσότου διατεθεί σε προσφορά, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2015 ήταν 42%. Μάλιστα, προηγείται έρευνα των προσφορών πριν την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ και σε μεγάλο βαθμό, ανάλογα με το τι προσφορές βρίσκονται σε εξέλιξη, επιλέγεται η κατηγορία από την οποία θα αγοραστούν προϊόντα κι όχι συγκεκριμένη μάρκα.

Στα προϊόντα καθαριότητας η τάση αυτή, όπως είδαμε, είναι ιδιαίτερα έντονη και τα φυλλάδια των σούπερ μάρκετ είναι πλέον γεμάτα προσφορές. Από εκεί και πέρα η απάντηση στις νέες τάσεις και συνήθειες δεν είναι άλλη από την προσαρμογή των προσφερόμενων προϊόντων, έτσι ώστε να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες των καταναλωτών. Αυτό σημαίνει ότι, στο πλαίσιο της κατηγορίας των ειδών καθαρισμού, έχει δοθεί έμφαση στη δημιουργία διαφορετικών μεγεθών απορρυπαντικών, τα οποία καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα, οι μικρές συσκευασίες προσφέρονται σε όσους έχουν άμεση ανάγκη χρήσης απορρυπαντικού πλην, όμως, δεν διατίθενται να πληρώσουν αρκετά σε μία επίσκεψή τους στο σούπερ μάρκετ, οι μεσαίες σε όσους αναζητούν επαρκή ποσότητα αλλά οικονομικά προσιτή, ενώ οι μεγαλύτερες συσκευασίες σε όσους ενδιαφέρονται να αγοράζουν λιγότερο συχνά –άρα αποθεματοποιούν–, χωρίς να τους απασχολεί τόσο το out of pocket.

Πάντως, όπως σημειώνεται εκ μέρους της Εύρηκα, «οι καταναλωτές δίνουν περισσότερο βάρος στην ιεράρχηση των αναγκών και των επιθυμιών τους. Έτσι, είναι πιθανό να αποκτήσουν ένα ποιοτικό προϊόν added value, «θυσιάζοντας» την αγορά κάποιου προϊόντος άλλης κατηγορίας. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε στην εταιρεία μας, παράγοντας προϊόντα προσαρμοσμένα σε τέτοιες ανάγκες». Επιπλέον, τονίζουν, η καταναλωτική τάση που έχει αρχίσει δειλά να εμφανίζεται στην ελληνική αγορά, είναι οι καταναλωτές να αγοράζουν «εμπειρίες» κι όχι απλά αντικείμενα, δηλαδή αναζητούν ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τα προϊόντα και όσα πρεσβεύουν πέραν της χρηστικής τους αξίας. Σύμμαχος των επιχειρήσεων στη διεύρυνση της καταναλωτικής εμπειρίας είναι τα νέα καινοτόμα προϊόντα, καθώς και το διαδίκτυο που αυξάνει τη διείσδυσή του στο καταναλωτικό κοινό. Παρεμπιπτόντως τα απορρυπαντικά και τα καθαριστικά για το σπίτι είναι μεταξύ των προϊόντων που όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ κατά την οποία υπάρχει συνεχής αυξητική τάση των συστηματικών αγοραστών προϊόντων σούπερ μάρκετ μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των αγοραστών αυτών αυξήθηκε από 3% σε 5% την τετραετία 2013-2016 και αναμένεται να ξεπεράσει το 7% ως το 2018.


ΑΠΟΡΡΥΠΑΝΤΙΚΑ
Σχολιάζοντας η κ. Βάσω Μωραϊτέλη, Client Service Executive της IRI, τα στοιχεία πωλήσεων των προϊόντων καθαριότητας κατά το διάστημα μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 27ης Αυγούστου 2017, σημειώνει ότι το σημαντικότερο προϊόν της κατηγορίας, τα απορρυπαντικά ρούχων, υπέστησαν μείωση πωλήσεων σε αξία στο οκτάμηνο της τάξης του 6%. Ήδη το 2016 οι απώλειές τους είχαν υπερβεί τα 11 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015. Αντίθετα οι πωλήσεις σε όγκο διατηρήθηκαν σχεδόν σταθερές το ίδιο διάστημα (έπεσαν μόλις 1%). Η πολιτική των συνεχών εκπτώσεων και προσφορών έπαιξε προφανώς σημαντικό ρόλο. Η πίεση που υφίστανται και τα απορρυπαντικά ιδιωτικής ετικέτας οδήγησε σε σημαντική πτώση το μερίδιο των πωλήσεών τους κατά 8% σε αξία και 4% σε όγκο.

Η κατηγορία των απορρυπαντικών ρούχων στο χέρι είναι πτωτική σε αξία και σε όγκο κατά 11%. Ακόμη μεγαλύτερη πτώση σημειώνουν και τα σχετικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 14% σε αξία και 15% σε όγκο πωλήσεων.

Τα απορρυπαντικά για ευαίσθητα ρούχα το ίδιο διάστημα είχαν πτώση της τάξης του 3% σε αξίας και 1% σε όγκο, ενώ τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν πτώση 24% σε αξία και 19% σε όγκο.

Πτωτικά εξελίχθηκε και η κατηγορία των βρεφικών απορρυπαντικών 3% σε όγκο και 6% σε αξία, ενώ τα σήματα ιδιωτικής ετικέτας της κατηγορίας συρρικνώθηκαν κατά 23% σε αξία και κατά 21% σε όγκο.

Πάντως, η κατηγορία των μαλακτικών ρούχων εμφάνισε άνοδο πωλήσεων σε αξία κατά 5%, αλλά πτώση σε όγκο 5%. Όσο για τα μαλακτικά ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν πτώση 16% και σε αξία και σε όγκο.

Τα ενισχυτικά πλυσίματος εμφάνισαν μείωση πωλήσεων σε αξία 2% και άνοδο σε όγκο 1%, ενώ τα ιδιωτικής σήματα της κατηγορίας έχασαν το 6% των πωλήσεών τους σε αξία και το 1% σε όγκο. Επίσης, η κατηγορία των απορρυπαντικών πιάτων έχασε στο οκτάμηνο πωλήσεις 7% σε αξία και 11% σε όγκο, ενώ οι ιδιωτικές ετικέτες στην κατηγορία σημείωσαν πτώση 15% σε αξία και 17% σε όγκο.

Η κατηγορία των απορρυπαντικών πλυντηρίου πιάτων σε ό,τι αφορά τις ταμπλέτες και τα deodorants εμφάνισε άνοδο σε αξία 4% και σε όγκο 1%, αλλά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υπήρξε πτώση 3% σε αξία και 8% σε όγκο.

Σε ό,τι αφορά τις σκόνες και τα υγρά απορρυπαντικά η αγορά σε αξία εξελίχθηκε σταθερή στο οκτάμηνο, ενώ σε όγκο μειώθηκε κατά 3%. Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας η κατηγορία εμφάνισε μείωση 13% σε αξία και 11% σε όγκο.

ΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ ΣΠΙΤΙΟΥ
Και στα καθαριστικά προϊόντα για τις ανάγκες του σπιτιού οι επιπτώσεις της «μάχης των προσφορών» είναι απτές. Η κατηγορία της χλωρίνης, με πωλήσεις 23,4 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ εμφάνισε στο οκτάμηνο περιορισμένη πτώση σε όγκο πωλήσεων (2%), σε αξία οι απώλειες έφθασαν το 9%. Σημαντικό μερίδιο της αγοράς κατέχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που σημείωσαν αύξηση όγκου πωλήσεων 4%, αλλά πτώση σε αξία αντίστοιχου ποσοστού. Γενικότερα στα καθαριστικά σπιτιού η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις περισσότερες περιπτώσεις κατηγοριών είναι έντονη σε αντίθεση με τα απορρυπαντικά.

Στα καθαριστικά για τζάμια οι πωλήσεις έπεσαν 6% σε αξία και 5% σε όγκο. Σε ποσοστό 1% άνοδο εμφάνισαν, όμως, τα σχετικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και σε αξία και σε όγκο.

Πτωτική εξέλιξη είχαν και τα καθαριστικά τουαλέτας κατά 4% και σε αξία και σε όγκο, ενώ και οι ιδιωτικές μάρκες είχαν απώλειες της τάξης του 7% σε αξία και του 8% σε όγκο.

Τα καθαριστικά για το παρκέ εμφάνισαν πτώση 6% σε αξία και 9% σε όγκο. Πάντως, σε αξία οι πωλήσεις των ιδιωτικών σημάτων της κατηγορίας εξελίχθηκαν σταθερά, σε σχέση με το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2016, ενώ σε όγκο εξελίχθηκαν ανοδικά κατά 5%. Η κατηγορία των καθαριστικών πατώματος ήταν πτωτική σε αξία 3% και σε όγκο σταθερή, ενώ οι ιδιωτικές ετικέτες της σημείωσαν άνοδο 1% σε αξία και 4% σε όγκο.

Τέλος στην κατηγορία των καθαριστικών κουζίνας και μπάνιου διαπιστώθηκε μικρή πτωτική τάση 1% σε αξία και όγκο, αλλά με σημαντική πτώση των αντίστοιχων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της τάξης του 19% σε αξία και του 21% σε όγκο.


ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ
Η αγορά των εργαλείων καθαρισμού έχει πληγεί ιδιαίτερα, καθώς δεν αποτελούν είδος πρώτης ανάγκης. Παράλληλα, στη συγκεκριμένη κατηγορία έχουν αλλάξει και οι καταναλωτικές συνήθειες Ειδικότερα, σε πολλά εργαλεία καθαρισμού, όπως τα σφουγγαράκια κι οι σπογγοπετσέτες, γίνεται «ανακύκλωση» των χρήσεών τους, στο πλαίσιο του νοικοκυριού, δηλαδή περνούν από μια πρώτη χρήση τους (π.χ. στην κουζίνα) σε μια δεύτερη (π.χ. στο μπάνιο), όπως επισημαίνει η κ. Δανάη Κατσάρα, Manager Marketing Greece Consumer της Vileda. Σημειώνει, επίσης, ότι οι καταναλωτές, έχοντας όλο και λιγότερο χρόνο στη διάθεση τους για τον καθαρισμό του σπιτιού, αναζητούν λύσεις που τους βοηθούν να κάνουν τις δουλειές του σπιτιού γρήγορα και χωρίς κόπο. Οι εταιρίες τα τελευταία χρόνια, προσπαθώντας να ανταποκρίνονται στις νέες σχετικές απαιτήσεις, αξιοποιούν τις τεχνολογικές εξελίξεις. Τα ρομπότ καθαρισμού και το σύστημα σφουγγαρίσματος με πεντάλ είναι η νέα γενιά εργαλείων καθαρισμού.

Ως προς την κινητικότητα της αγοράς, οι σφουγγαρίστρες –το πιο σημαντικό προϊόν αυτής της κατηγορίας, με πωλήσεις 9,3 εκατ. ευρώ το 2016– εμφάνισαν στο οκτάμηνο αύξηση πωλήσεων σε όγκο 12%, αλλά σε αξία μόλις 1%. Οι σφουγγαρίστρες ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν, επίσης, αύξηση πωλήσεων 4% σε αξία και 6% σε όγκο.

Αντίθετα η αγορά της σκούπας κινήθηκε ανοδικά σε αξία μόλις 1% ενώ σε όγκο έπεσε κατά 3%. Φαίνεται πως εδώ οι προσφορές ήταν περιορισμένες. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημείωσαν πτώση πωλήσεων 9% σε αξία και 11% σε όγκο.

Οι πωλήσεις σκουπόξυλων στο οκτάμηνο έπεσαν κατά 11% σε αξία και κατά 12% σε όγκο. Τα σκουπόξυλα ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν πτώση 3% σε αξία, αλλά άνοδο 1% σε όγκο.

Τέλος η κατηγορία των κουβάδων κινήθηκε ανοδικά σε αξία κατά 7%, αλλά πτωτικά σε όγκο κατά 1%, ενώ οι κουβάδες ιδιωτικής ετικέτας είχαν μειωμένες πωλήσεις κατά 3% σε αξία και 5% σε όγκο.

ΕΛΠΙΔΕΣ ΟΤΙ ΤΟ 2018 ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΣ ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗΣ
Όπως σημειώνει ο κ. Ναξάκης, αναφερόμενος στην κατηγορία των απορρυπαντικών πλυντηρίου, δεδομένου ότι πρόκειται για μια πολύ ώριμη αγορά, καθώς έχουν περάσει 50 χρόνια από το λανσάρισμα του Skip «ως πρώτου απορρυπαντικού πλυντηρίου ρούχων», δεν αναμένονται σημαντικές διαφοροποιήσεις σε επίπεδο αγοράς. Σε σχέση με την ιδιαίτερη σημασία της καλής συνεργασίας μεταξύ λιανεμπορίου και βιομηχανίας, σημειώνει ότι «το κλειδί για την επίτευξη του στόχων της είναι η έμφαση στην καινοτομία των προϊόντων και ταυτόχρονα στη δημιουργία μιας πιο premium εικόνας των απορρυπαντικών εντός και εκτός καταστημάτων. Αυτό θα βοηθούσε τον καταναλωτή να αντιληφθεί την υψηλή ποιότητα των προϊόντων και να πειστεί να μην ψάχνει τις προσφορές από κατάστημα σε κατάστημα».

Οι κ. Χαλκιάς και Λοπατατζίδης σημειώνουν ότι ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού (ERP) του λιανεμπορίου, με εστίαση σε just in time εφαρμογές, θα επέτρεπε καλύτερο συγχρονισμό μεταξύ των λιανέμπορων και βιομηχανίας, αποτελώντας όχημα για την μεγιστοποίηση των πωλήσεων. Κατά αυτόν τον τρόπο και οι βιομηχανίες θα παρήγαγαν τις ποσότητες που έχει ανάγκη το λιανεμπόριο αλλά και οι αλυσίδες θα έκαναν καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων τους.

Σχετικά με τις προοπτικές του κλάδου επισημαίνουν ότι ο Μάιος και ο Ιούνιος ήταν δυο μήνες, στη διάρκεια των οποίων μετά από καιρό η ελληνική αγορά διαπίστωσε μια αύξηση των πωλήσεων σε αξία (4,6% τον Μάιο και 1,9% τον Ιούνιο σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2016. Με αυτό ως ένδειξη εκφράζουν την αισιοδοξία τους το 2018 να είναι μια χρονιά σταθεροποίησης και εφαλτήριο για την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. «Παρότι η αγορά μας βαίνει με αυξανόμενο ρυθμό μείωσης», σχολιάζει η κ. Κατσάρα, «θεωρούμε ότι το 2018 θα είναι μια καλύτερη χρονιά. Τόσο οι δυνάμεις της αγοράς όσο και το πολιτικό-οικονομικό περιβάλλον θα λέγαμε ότι τείνουν να σταθεροποιηθούν».

Προωθητικός παροξυσμός
Η κατηγορία των απορρυπαντικών πλυντηρίων ρούχων, αν και δεν έχει να επιδείξει κάποια σημαντική προϊοντική καινοτομία μετά και το λανσάρισμα της κάψουλας, διατηρεί τη δυναμικότητά της. Ο κ. Στ. Ναξάκης (Unilever) αναφέρει σχετικά ως παράδειγμα ότι «το πρόσφατο μοντέλο προωθητικής πολιτικής των δύο μεγαλύτερων αλυσίδων –EveryDay Low Price στις συσκευασίες πάνω από 38 μεζούρες– ενίσχυσε την αντίληψη των καταναλωτών ότι μπορούν να βρίσκουν καθημερινά την αγαπημένη τους μάρκα σε προσφορά». Απαριθμώντας τα βασικά είδη προώθησης, σημειώνει αφενός τη στρατηγική καθημερινών προσφορών των ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης και την τηλεοπτική προβολή των προσφορών των μεγάλων συσκευασιών και αφετέρου τις προσφορές της μορφής «1+1 δώρο» στα μικρά και μεσαία μεγέθη συσκευασιών.

Οι κ. Γ. Χαλκιάς και Τ. Λοπατατζίδης σημειώνουν ότι η Εύρηκα, στο πλαίσιο των προωθήσεών της, εκτός των συμμετοχών της στις εφαρμογές εργαλείων μάρκετινγκ των πελατών της (φυλλάδια, instore ενέργειες, τηλεοπτικά), αξιοποιεί ηλεκτρονικά κουπόνια, «ζωντανό» promotion, ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς και χορηγίες ενεργειών ΕΚΕ. Όπως εκτιμούν, παραδοσιακά οι πιο πετυχημένες ενέργειες είναι εκείνες που μειώνουν την τιμή του προϊόντος και εκείνες που δίνουν επιπλέον προϊόν δώρο, προσθέτοντας: «Το feedback για τις ενέργειές μας είναι ότι έχουν καλύτερο αποτέλεσμα, όταν συνδυάζονται η μείωση τιμής ή η έκπτωση με μια γενικότερη προώθηση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Απτό παράδειγμα είναι η ενέργειά μας για το Ενεργό Χλώριο Topine Twist, που συνδύασε: Μείωση τιμής μέσω εκπτωτικού sticker, κουπόνι που μπορούσε να τυπωθεί ηλεκτρονικά από τη σελίδα μας στο Facebook, συμμετοχή του καταναλωτή σε διαγωνισμό, όπου μπορούσε να κερδίσει προϊόντα Εύρηκα αξίας άνω των 70 ευρώ».

Ενδιαφέρουσα είναι η ιστοσελίδα που δημιούργησε η Henkel για το Dixan με αφορμή την ημέρα της Γυναίκας στις 8 Μαρτίου, με σλόγκαν «Δες τη ζωή καθαρά» (www.destizoikathara.gr).

Αν κάποιος διατρέξει τα προϊόντα φυλλαδίου του μήνα διαφόρων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, βλέπει ανάγλυφα τον «πόλεμο» των προσφορών. Να μερικά παραδείγματα. Market In: «1+1 δώρο» για AJAX, Fairy (ταμπλέτες πλυντηρίου πιάτων), Μαλακτικό Cajoline, Skip. Προσφορά-δώρο από Klinex (με το καθαριστικό πατώματος μια χλωρίνη, με το Klinex spray Svelto για τα πιάτα). Σε πολλά ακόμη προϊόντα προσφέρεται έκπτωση 40%-50% (Omino Bianco, Persil, Planet, Viakal, Lenor, Klinex, Neomat, OMO), ενώ διάφορα επίπεδα εκπτώσεων 15%-30% προσφέρονται σε μια ακόμη μεγάλη γκάμα προϊόντων (Εύρηκα, Essex, Topine, Overlay, Pronto, Fairy, Ariel, κ.ά.).

ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Εκπτώσεις τιμής σε Pronto, Fairy, OMO, Soupline, Neomat, Finish 1+1 δώρο σε Cajoline, Skip. Προμηθευτική: Εκπτώσεις σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων (Ajax, Palomolive, Soupline, Ariel, Planet, Essex, Neomat, Colour Catcher, Εύρηκα, Dixan, Persil, Bref, OMO, Skip, Finish, Dettol, Ava, Topine ). Σε ειδικό πλαίσιο παρουσιάζονται οι προσφορές της Unilever.

σελφ σερβις (T. 476)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION