σελφ σερβις - Γάλα & Γαλακτοκομικά προιόντα: Η αγορά προσαρμόζεται στην κρίση…

Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Γάλα & Γαλακτοκομικά προιόντα: Η αγορά προσαρμόζεται στην κρίση…

4 Φεβρουαρίου 2014 | 09:34 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα

Κρέμα γάλακτος
Η αγορά της κρέμας γάλακτος κινήθηκε σχετικά σταθερά, με οριακή πτώση όγκου πωλήσεων (-0,6%), αλλά οριακή αύξηση της αξίας πωλήσεων (+0,4%). Οι κρέμες γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας απώλεσαν μεγάλο μερίδιο της αγοράς που κατείχαν, πέφτοντας από το 23,5% το 2011 στο 18,9% το 2013. Η πτώση τους σε όγκο πωλήσεων έφτασε το 21,1% και σε αξία το 12,5% στο πρώτο εντεκάμηνο του 2013, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2012.

Κρέμα γάλακτος: Όγκος πωλήσεων (χιλ. λίτρα)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Ιδιωτική ετικέτα 1.186,3 1.211,4 1.091,2 861,2 -21,1%
Κρέμα γάλακτος (συνολικά) 5.041,1 5.219,2 4.573 4.547 -0,6%
Πηγή: IRI
Κρέμα γάλακτος: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Ιδιωτική ετικέτα 3.813,8 4.173,2 3.746 3.276,4 -12,5%
Κρέμα γάλακτος (συνολικά) 25.181,7 26.949,2 23.595,6 23.684,6 0,4%
Πηγή: IRI

Βούτυρο
Όπως προαναφέραμε, κυρίως η στροφή προς πιο υγιεινά πρότυπα διατροφής και η αντικατάσταση του βούτυρου σε πολλές συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής από το ελαιόλαδο, οδήγησε τις πωλήσεις της κατηγορίας του βουτύρου σε πτώση 2,2% σε όγκο και 5,3% σε αξία. Τα πιο παραδοσιακά είδη, κυρίως οι συσκευασίες σε βάζο, σημείωσαν σημαντική πτώση πωλήσεων, η οποία έφτασε το 18,8% σε αξία και το 15% σε όγκο. Αντίθετα, εντυπωσιακά μεγάλη άνοδο όγκου πωλήσεων της τάξης του 33,2% εμφάνισαν οι «μερίδες» βουτύρου, αλλά αυτή συνοδεύτηκε από σημαντική υποχώρηση 8,5% σε αξία. Γενικά, η ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών βουτύρου για διατήρηση της θέσης τους στην αγορά, όπως και ο «πόλεμος των προσφορών», ώθησε σε πτώση τις πωλήσεις σε αξία του προϊόντος σε όλες τις υποκατηγορίες του.

Ακόμη και το μαλακό βούτυρο (soft), που εμφάνισε άνοδο πωλήσεων σε όγκο 7,2%, είχε απώλειες 1,4% σε αξία, ενώ το βούτυρο σε πακέτο, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, εμφάνισε περαιτέρω συρρίκνωση πωλήσεων και σε όγκο (-6,7%) και σε αξία (-6,6%). Το πλήθος προσφορών με εκπτώσεις στην τιμή, με κουπόνια, με επιπλέον προϊόν ή με πολυσυσκευασίες (δύο τεμάχια στην τιμή του ενός) οδήγησαν σε απώλειες που υπερέβησαν το 1 εκατ. ευρώ στη διάρκεια του έτους.

Βούτυρο: Όγκος πωλήσεων (χιλ. κιλά)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Μερίδες 47,3 28,7 26,8 35,8 33,2%
Μαλακό βούτυρο 687 600 525 562,9 7,2%
Βούτυροσε βάζο 181,8 204,8 175,5 149,2 -15,0%
Βούτυρο σε πακέτο 925,6 927,3 722,5 674,4 -6,7%
Βούτυρο Κερκύρας σε βάζο 107 94,3 77,6 67,6 -12,8%
Βούτυρο Κερκύρας πακέτο 257,5 232 178,1 178,3 0,1%
Λιωμένο παραδοσιακό βούτυρο 200,8 193,2 104,5 102,4 -2,0%
Ιδιωτική ετικέτα 143,7 143,8 102,6 106 3,3%
Βούτυρο συνολικά 2.407,2 2.280,3 1.809,9 1.770,5 -2,2%
Πηγή: IRI
Βούτυρο: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Μερίδες 302,9 196,9 177 162,1 -8,5%
Μαλακό βούτυρο 7.879,4 7.079,7 6.211,8 6.122 -1,4%
Βούτυροσε βάζο 2.126,1 2.113 1.829,6 1.486,3 -18,8%
Βούτυρο σε πακέτο 9.721,9 9.567 7.561,3 7.058,7 -6,6%
Βούτυρο Κερκύρας σε βάζο 1.271,1 1.207,3 996,8 872,8 -12,4%
Βούτυρο Κερκύρας πακέτο 2.930,1 2.834,8 2.191,2 2.183,2 -0,4%
Λιωμένο παραδοσιακό βούτυρο 2.560,6 2.462,2 1.353,9 1.356 0,2%
Ιδιωτική ετικέτα 1.276,8 1.257,6 886,1 870,4 -1,8%
Βούτυρο συνολικά 26.792,1 25.461 20.321,7 19.241,1 -5,3%
Πηγή: IRI

Επίσης, η γήρανση του πληθυσμού και το πρόβλημα της χοληστερίνης ωθούν μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού είτε στην προτίμηση γαλακτοκομικών προϊόντων με χαμηλά λιπαρά είτε στην αποφυγή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο βούτυρο διαπιστώνεται μια συνολική πτώση της ζήτησης, καθώς πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν να το αντικαθιστούν, όπου είναι δυνατόν, είτε με ελαιόλαδο είτε με διάφορα φυτικά λιπαρά. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το πρώτο πεντάμηνο του 2013, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2012, μειώθηκε η παραγωγή επεξεργασμένου ρευστού γάλακτος κατά 9,4%, γιαουρτιών και άλλων ειδών γάλακτος που έχουν υποστεί ζύμωση ή οξίνιση κατά 5,4% και παγωτών κατά 2,1%.

Παράλληλα, αυξήθηκε η παραγωγή γάλακτος και κρέμας γάλακτος με περισσότερο από 6% λίπος και μη συμπυκνωμένων ή ζαχαρούχων κατά 1,6%, βουτύρου και άλλων γαλακτοκομικών για επάλειψη κατά 0,1% και τυροκομικών προϊόντων κατά 5,3%. Σημειώνουμε ότι οι συνολικές πωλήσεις 95 βιομηχανικών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων του τομέα, οι οποίες έχουν αποκλειστικό ή βασικό αντικείμενο την παραγωγή και την τυποποίηση γάλακτος και άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων, ανήλθαν το 2012 σε 1,70 δισ. ευρώ. Οι 62 από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα ήταν κερδοφόρες ή εμφάνισαν ισοσκελισμένα τελικά αποτελέσματα, με συνολικά καθαρά κέρδη 23,31 εκατ. ευρώ.

Σε αντίθεση, πάντως, με τα συμβαίνοντα συνολικά στην αγορά και παρά τη μείωση του πληθωρισμού κατά 1,1 % το μήνα Οκτώβριο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα παρουσίασαν, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, μια συνολική μέση αύξηση της τιμής τους κατά 0,7% (η ΕΛΣΤΑΤ στον εν λόγω υπολογισμό περιλαμβάνει και τα αυγά). Επίσης, η Στατιστική Αρχή κατέγραψε μείωση της κατανάλωσης γιαουρτιού κατά 4,9%, τυριού κατά 4,6% και γάλατος κατά 2,4%.

Το γάλα
Στα σούπερ μάρκετ, στη διάρκεια του ενδεκαμήνου του 2013, η αγορά του γάλακτος κινήθηκε ανοδικά από άποψη όγκου πωλήσεων, έστω οριακά (0,6%), ενώ υπήρξε μια υποχώρηση της αξίας τους κατά 1,3%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Η οικονομική κρίση έφερε μια μικρή κάμψη, τόσο σε όγκο (0,5%) όσο και σε αξία (1,0%) πωλήσεων, στο παστεριωμένο γάλα και το υψηλής παστερίωσης. Αξιοσημείωτη και, ταυτόχρονα, ενδεικτική της εποχής που ζούμε είναι η αύξηση κατά 3% του όγκου πωλήσεων του γάλακτος τύπου εβαπορέ, αν και συνοδεύτηκε από πτώση της αξίας των πωλήσεών του κατά 2,4%.

Αν αυτό συνδυαστεί με την ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 5,3% του γάλακτος μακράς διαρκείας (η αύξηση της αγοράς του σε αξία ήταν οριακή, 0,1%), είναι φανερή η στροφή της ζήτησης στα γάλατα μεγάλης διάρκειας, που πίνονται μέχρι την τελευταία γουλιά, χωρίς να τίθεται ζήτημα απόρριψης ένεκα της συμπλήρωσης του σύντομου κύκλου ζωής του προϊόντος. Πάντως, η άνοδος της κατανάλωσης γάλακτος εβαπορέ συνδέεται και με την ενίσχυση των τάσεων υπέρ της κατ’ οίκον μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής. Πάντως, το «πνεύμα» λιτότητας, που ωθεί πολλούς καταναλωτές στην επιλογή των πλέον οικονομικότερων λύσεων, αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις του γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας, και σε όγκο, 6,7%, και σε αξία, 7,1%. Η αύξηση αυτή μεταφράζεται σε επιπλέον ετήσια έσοδα 3,5 εκατ. ευρώ για τις αλυσίδες, που σχεδόν στο σύνολό τους έχουν μπει δυναμικά στον τομέα, με τιμές ανά μονάδα προϊόντος του λίτρου κάτω του 1 ευρώ.

Γάλα: Όγκος πωλήσεων (χιλ. λίτρα)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Παστεριωμένο & Υψηλής Παστερίωσης 251.768 253.461,4 233.518,9 232.458,1 -0,5%
Εβαπορέ 101.877,6 101.633,6 93.102 95.918,2 3,0%
Μακράς διαρκείας 3.920,8 4.182,8 3.846,4 4.051,4 5,3%
Ιδιωτική ετικέτα 56.262,7 61.806,5 56.075,4 59.831,7 6,7%
Λευκό Γάλα συνολικά 357.566,5 359.277,8 330.467,2 332.427,8 0,6%
Πηγή: IRI
Γάλα: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Παστεριωμένο & Υψηλής Παστερίωσης 318.748,2 325.843,2 300.584,3 297.457,7 -1,0%
Εβαπορέ 96.547,6 95.522,6 87.576,8 85.508,7 -2,4%
Μακράς διαρκείας 5.919,1 5.886,6 5.419,1 5.426,4 0,1%
Ιδιωτική ετικέτα 45.349,8 52.181,5 47.429,7 50.814,4 7,1%
Λευκό Γάλα συνολικά 421.214,9 427.252,4 393.580,2 388.392,7 -1,3%
Πηγή: IRI

Γιαούρτι
Άνοδο σημείωσαν και οι πωλήσεις του γιαουρτιού σε όγκο πωλήσεων κατά 1,4%, με οριακή κάμψη της σε αξίας τους κατά 0,5%. Η μόνη υποκατηγορία που εμφάνισε μεγάλη πτώση, της τάξης του 21,7% σε όγκο και του 28,8% σε αξία, είναι το πόσιμο γιαούρτι, το οποίο, άλλωστε, έχει μικρό μερίδιο αγοράς. Τα επιδόρπια γιαουρτιού, παρά τις καινοτομίες και τις νέες γεύσεις που προσφέρονται από το σύνολο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία, εμφάνισαν επίσης σημαντική καθίζηση πωλήσεων, 11,2% σε όγκο και 11,9% σε αξία. Οι ακριβότερες τιμές των ειδικών γιαουρτιών, όπως και η στροφή των καταναλωτών σε ό,τι θεωρείται πιο υγιεινό ως επιλογή, ενισχύει τη στροφή προς τις πιο αυθεντικές μορφές του προϊόντος.

Έτσι, στο τυποποιημένο γιαούρτι υπήρξε μια αύξηση πωλήσεων και όγκο και σε αξία, της τάξης του 2,7% και του 1,0% αντίστοιχα, ενώ άνοδος, έστω και οριακή (0,4% σε όγκο και 0,3% σε αξία), διαπιστώθηκε και στην αγορά του παραδοσιακού γιαουρτιού. Στο γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας –παρά το γεγονός ότι, όπως στο γάλα, η παρουσία όλων σχεδόν των αλυσίδων είναι έντονη– τα στοιχεία δείχνουν μια μικρή πτώση 1,4% σε όγκο και 0,5% σε αξία πωλήσεων. Έντονη είναι η τάση των καταναλωτών να επιλέγουν προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, των οποίων το μερίδιο αυξάνεται συν τω χρόνω. Οι γαλακτοβιομηχανίες έχουν πλέον καθιερώσει σε μόνιμη βάση τις προσφορές προϊόντος (τρία στην τιμή των δύο) και τις συσκευασίες με έκπτωση στην τιμή. Επίσης, εξαιρέσει του παραδοσιακού γιαουρτιού, είναι σχεδόν αδύνατον να βρεθεί πια μονάδα προϊόντος εκτός πολυσυσκευασίας.

Ενώ γραφόταν αυτό το κείμενο, η εκδήλωση ενός δραματικού γεγονότος προεικονίζει ανατροπές στις ισορροπίες της αγοράς των γαλακτοκομικών και ειδικότερα του γιαουρτιού: η πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της Κρι-Κρι. Η εταιρεία, με αξιοσημείωτα ανοδική πορεία, συνολικές πωλήσεις γύρω στα 36 εκατ. ευρώ (το 61% του συνόλου των πωλήσεών της προέρχεται από τον τομέα της γιαούρτης) και σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα, το 2012 κατείχε μερίδιο στην εγχώρια αγορά του γιαουρτιού που άγγιξε το 13,4%. Επιπτώσεις θα υπάρξουν και στην αγορά των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας, αφού η Κρι-Κρι είναι ο προμηθευτής με τέτοια προϊόντα των αλυσίδων ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Μαρινόπουλος, Μετρό και Lidl. Περισσότερο από το 25% της παραγωγής της ήταν αφιερωμένα σε αυτά. Είναι ακόμα άγνωστο μέσω ποιων συνεργατών οι αλυσίδες θα καλύψουν τις ανάγκες τους.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, «η πλήρης αποκατάσταση της παραγωγικής λειτουργίας των γαλακτοκομικών αναμένεται εντός του 2014», ενώ «για την προσωρινή κάλυψη των αναγκών της, η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει στη σύναψη συμφωνιών για την παραγωγή σχεδόν του συνόλου των κωδικών γαλακτοκομικών προϊόντων της σε ελληνικές παραγωγικές μονάδες τρίτων. Έτσι, δεν αναμένεται ουσιαστική εμφάνιση αδυναμίας της ομαλής τροφοδοσίας των προϊόντων της και της εξυπηρέτησης των παραγγελιών των πελατών της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».

Γιαούρτι: Όγκος πωλήσεων (χιλ. κιλά)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Τυποποιημένο 48.732,5 47.495,2 44.042,2 45.247,3 2,7%
Πόσιμο 783,1 534,2 500,8 392,3 -21,7%
Παραδοσιακό 6.085 5.997,4 5.580,7 5.602,7 0,4%
Επιδόρπιο 4.069,3 3.327,2 3.089,4 2.742,3 -11,2%
Ιδιωτική ετικέτα 6.361,6 7.772,3 7.160,2 7.058 -1,4%
Γιαούρτι συνολικά 59.669,8 57.354,1 53.213,1 53.984,6 1,4%
Πηγή: IRI
Γιαούρτι: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Τυποποιημένο 214.080,3 204.775,9 190.457,9 192.284,9 1,0%
Πόσιμο 6.147,1 4.436,4 4.153,5 2.959,1 -28,8%
Παραδοσιακό 22.850,7 23.089,5 21.463,7 21.522,8 0,3%
Επιδόρπιο 19.777,2 16.352,6 15.193,3 13.380,3 -11,9%
Ιδιωτική ετικέτα 16.209,5 19.581,7 18.065 18.150,9 0,5%
Γιαούρτι συνολικά 262.855,2 248.654,3 231.268,3 230.147,1 -0,5%
Πηγή: IRI

Τυρί
Στην αγορά του τυριού διαπιστώθηκε μια μικρή πτώση πωλήσεων, αν και όχι σε όλες τις υποκατηγορίες του. Συνολικά η μείωση των πωλήσεών του σε όγκο έφτασε το 1,3% και σε αξία το 0,9%. Οι πωλήσεις κίτρινων τυριών αναπτύχθηκαν κατά 1,9% σε όγκο και κατά 1,2% σε αξία. Αντιθέτως σημαντική ήταν η πτώση στο λευκό τυρί, όπου περιλαμβάνεται και η φέτα: σε όγκο οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 4,2% και σε αξία κατά 3,0%. Μάλιστα, για πρώτη φορά στο εντεκάμηνο του 2013, οι πωλήσεις κίτρινου τυριού ξεπέρασαν αυτές του λευκού, παίρνοντας την πρωτοκαθεδρία στο ελληνικό τραπέζι!

Το γεγονός πρέπει να προβληματίσει και την πολιτεία, εφόσον οι ποικίλες ψευδώνυμες «φέτες» διεισδύουν και στην αγορά μας, ενώ δεν υπάρχει καν σχέδιο «αντεπίθεσης» της γνήσιας ελληνικής φέτας. Θετικά ήταν τα αποτελέσματα για τα τυροκομικά ιδιωτικής ετικέτας, που περιλαμβάνουν τύπους λευκών τυριών, φέτα και τυριά για τοστ. Οι πωλήσεις τους σε όγκο αυξήθηκαν κατά 6,1% και σε αξία κατά 5,7%. Παράγοντες της αγοράς συνδέουν τη συρρίκνωση της αγοράς των τυροκομικών με τη νέα νομοθεσία, βάσει της οποίας είναι επιτρεπτή η πώλησή τους από τις λαϊκές αγορές, «εφόσον έχουν παραχθεί σε εγκεκριμένη εγκατάσταση, φέρουν σήμανση αναγνώρισης (κωδικό αριθμό έγκρισης), σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΚ) 852/2004 και 853/2004 και έχουν συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της κείμενης νομοθεσίας για την επισήμανση». Σημειώνουμε, επίσης, ότι μεγάλες ποσότητες τυροκομικών προϊόντων διακινούνται πλέον και από τις αγορές «χωρίς μεσάζοντες».

Τυρί: Όγκος πωλήσεων (χιλ. κιλά)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Κίτρινο 34.195,9 34.876 28.009,8 28.547,6 1,9%
Λευκό 35.468,6 36.250,7 29.759 28.511,6 -4,2%
Επεξεργασμένο 1.141,2 1.047,1 858,1 816,8 -4,8%
Ιδιωτική ετικέτα 8.424,7 8.458,6 6.910,6 7.331,4 6,1%
Τυρί συνολικά 70.805,7 72.173,8 58.626,9 57.876 -1,3%
Πηγή: IRI
Τυρί: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Κίτρινο 322.168,5 322.107,6 259.337,5 262.557,9 1,2%
Λευκό 270.891,8 270.872,9 222.837,7 216.097,5 -3,0%
Επεξεργασμένο 11.715,4 10.544,2 8.686,3 7.909,5 -8,9%
Ιδιωτική ετικέτα 69.075,6 71.970,4 58.594,6 61.911,6 5,7%
Τυρί συνολικά 604.775,7 603.524,7 490.861,6 486.564,9 -0,9%
Πηγή: IRI

Κρέμα γάλακτος
Η αγορά της κρέμας γάλακτος κινήθηκε σχετικά σταθερά, με οριακή πτώση όγκου πωλήσεων (-0,6%), αλλά οριακή αύξηση της αξίας πωλήσεων (+0,4%). Οι κρέμες γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας απώλεσαν μεγάλο μερίδιο της αγοράς που κατείχαν, πέφτοντας από το 23,5% το 2011 στο 18,9% το 2013. Η πτώση τους σε όγκο πωλήσεων έφτασε το 21,1% και σε αξία το 12,5% στο πρώτο εντεκάμηνο του 2013, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2012.

Κρέμα γάλακτος: Όγκος πωλήσεων (χιλ. λίτρα)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Ιδιωτική ετικέτα 1.186,3 1.211,4 1.091,2 861,2 -21,1%
Κρέμα γάλακτος (συνολικά) 5.041,1 5.219,2 4.573 4.547 -0,6%
Πηγή: IRI
Κρέμα γάλακτος: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Ιδιωτική ετικέτα 3.813,8 4.173,2 3.746 3.276,4 -12,5%
Κρέμα γάλακτος (συνολικά) 25.181,7 26.949,2 23.595,6 23.684,6 0,4%
Πηγή: IRI

Βούτυρο
Όπως προαναφέραμε, κυρίως η στροφή προς πιο υγιεινά πρότυπα διατροφής και η αντικατάσταση του βούτυρου σε πολλές συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής από το ελαιόλαδο, οδήγησε τις πωλήσεις της κατηγορίας του βουτύρου σε πτώση 2,2% σε όγκο και 5,3% σε αξία. Τα πιο παραδοσιακά είδη, κυρίως οι συσκευασίες σε βάζο, σημείωσαν σημαντική πτώση πωλήσεων, η οποία έφτασε το 18,8% σε αξία και το 15% σε όγκο. Αντίθετα, εντυπωσιακά μεγάλη άνοδο όγκου πωλήσεων της τάξης του 33,2% εμφάνισαν οι «μερίδες» βουτύρου, αλλά αυτή συνοδεύτηκε από σημαντική υποχώρηση 8,5% σε αξία. Γενικά, η ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών βουτύρου για διατήρηση της θέσης τους στην αγορά, όπως και ο «πόλεμος των προσφορών», ώθησε σε πτώση τις πωλήσεις σε αξία του προϊόντος σε όλες τις υποκατηγορίες του.

Ακόμη και το μαλακό βούτυρο (soft), που εμφάνισε άνοδο πωλήσεων σε όγκο 7,2%, είχε απώλειες 1,4% σε αξία, ενώ το βούτυρο σε πακέτο, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, εμφάνισε περαιτέρω συρρίκνωση πωλήσεων και σε όγκο (-6,7%) και σε αξία (-6,6%). Το πλήθος προσφορών με εκπτώσεις στην τιμή, με κουπόνια, με επιπλέον προϊόν ή με πολυσυσκευασίες (δύο τεμάχια στην τιμή του ενός) οδήγησαν σε απώλειες που υπερέβησαν το 1 εκατ. ευρώ στη διάρκεια του έτους.

Βούτυρο: Όγκος πωλήσεων (χιλ. κιλά)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Μερίδες 47,3 28,7 26,8 35,8 33,2%
Μαλακό βούτυρο 687 600 525 562,9 7,2%
Βούτυροσε βάζο 181,8 204,8 175,5 149,2 -15,0%
Βούτυρο σε πακέτο 925,6 927,3 722,5 674,4 -6,7%
Βούτυρο Κερκύρας σε βάζο 107 94,3 77,6 67,6 -12,8%
Βούτυρο Κερκύρας πακέτο 257,5 232 178,1 178,3 0,1%
Λιωμένο παραδοσιακό βούτυρο 200,8 193,2 104,5 102,4 -2,0%
Ιδιωτική ετικέτα 143,7 143,8 102,6 106 3,3%
Βούτυρο συνολικά 2.407,2 2.280,3 1.809,9 1.770,5 -2,2%
Πηγή: IRI
Βούτυρο: Αξία πωλήσεων (χιλ. ευρώ)
2011 2012 2012 (έως 1/12) 2013 (έως 1/12) Διαφορά
Μερίδες 302,9 196,9 177 162,1 -8,5%
Μαλακό βούτυρο 7.879,4 7.079,7 6.211,8 6.122 -1,4%
Βούτυροσε βάζο 2.126,1 2.113 1.829,6 1.486,3 -18,8%
Βούτυρο σε πακέτο 9.721,9 9.567 7.561,3 7.058,7 -6,6%
Βούτυρο Κερκύρας σε βάζο 1.271,1 1.207,3 996,8 872,8 -12,4%
Βούτυρο Κερκύρας πακέτο 2.930,1 2.834,8 2.191,2 2.183,2 -0,4%
Λιωμένο παραδοσιακό βούτυρο 2.560,6 2.462,2 1.353,9 1.356 0,2%
Ιδιωτική ετικέτα 1.276,8 1.257,6 886,1 870,4 -1,8%
Βούτυρο συνολικά 26.792,1 25.461 20.321,7 19.241,1 -5,3%
Πηγή: IRI

Οι τάσεις σε ζήτηση και προσφορά
Η γενική εικόνα της αγοράς των γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως προκύπτει από την κίνηση των σούπερ μάρκετ, είναι κατά κάποιον τρόπο απατηλή, καθώς σε αυτά καταφεύγουν όλο και περισσότερο οι καταναλωτές, λόγω των χαμηλότερων τιμών και των προσφορών, εγκαταλείποντας τη μικρή λιανική. Επίσης, η ζήτηση φαίνεται ότι αποφεύγει τα υπέρ μάρκετ και στρέφεται όλο και περισσότερο στις εκπτωτικές αλυσίδες. Δυναμικά έχουν μπει στην αγορά –κυρίως του γιαουρτιού– εταιρείες όπως η Danone, με μεγάλες επενδύσεις και προϊόντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες της εποχής, όπως η σειρά «Γαλακτοπωλείο», με προσφορές σε μεγάλες συσκευασίες και πακέτα «2+1 δώρο», που είναι κοινή τακτική προσέλκυσης πελατών εκ μέρους σχεδόν του συνόλου των επιχειρήσεων του κλάδου.

Πέρα από τη γενική τάση της ζήτησης να αναζητά οικονομικότερες λύσεις, η καινοτομία δεν έπαψε να παίζει σημαντικό ρόλο, και δη ως στροφή της παραγωγής σε προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, με έμφαση στην «ελληνικότητα». Ενδιαφέρον και επιτυχημένο παράδειγμα είναι αυτό των My market, που λάνσαραν στις αρχές του καλοκαιριού μια νέα σειρά γαλακτοκομικών, παρασκευασμένων από γάλα νεροβούβαλων της περιοχής του Νέστου. Στην προώθηση τους δίνεται έμφαση στην εγνωσμένη θρεπτική αξία τους και φυσικά στην ονομασία προέλευσης.

Καινοτόμο είναι και το πρόγραμμα «Γαία», που υλοποιεί η Δέλτα σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και αφορά στην ποιοτική εκτροφή αγελάδων σε επιλεγμένες φάρμες, για την παραγωγή άριστης πρώτης ύλης. Η Δέλτα δραστηριοποιείται με μεγάλη γκάμα προϊόντων, που ξεκινούν από το φρέσκο αγελαδινό γάλα και φτάνουν ως το εβαπορέ (Βλάχας) και το κατσικίσιο γάλα, καλύπτοντας εξειδικευμένες ανάγκες των καταναλωτών. Η ιδέα της υγιεινής διατροφής, επίσης, συγκινεί τους καταναλωτές, στέφοντας με εμπορική επιτυχία τις σειρές των προβιοτικών προϊόντων, όπως κι όσων καταπολεμούν τη χοληστερίνη, όπως είναι η σειρά benecol της Μινέρβα. Η ίδια εταιρεία, με τη σειρά προϊόντων «Χωριό», έχει κατακτήσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά των τυροκομικών, προσφέροντας και μια μεγάλη γκάμα βιολογικών προϊόντων.

Η Δωδώνη, με όλα όσα ακολούθησαν την πώλησή της, φαίνεται να επιβεβαιώνει τη σημαντική θέση της στον κλάδο. Σήμερα παράγει 80 κωδικούς γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων σε εννέα κατηγορίες, χρησιμοποιώντας 100% γάλα Ηπείρου, και, σύμφωνα με στελέχη της, «μετεξελίσσεται σε εταιρεία με διεθνή προσανατολισμό και εξωστρεφή χαρακτήρα, η οποία δίνει σημαντικά οφέλη στην τοπική οικονομία». Μετά από μια τριετία πτωτικής πορείας στην εγχώρια αγορά, η εταιρεία εμφανίζει τάσεις σταθεροποίησης και ανάπτυξης των εξαγωγών της. Για φέτος ανακοίνωσε επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό, με στόχο την περαιτέρω επέκταση.

Θολό το τοπίο του 2014
Δύσκολα μπορεί να γίνουν γενικές προβλέψεις για τον κλάδο, κυρίως σε ό,τι αφορά τη διεθνή του παρουσία. Σημαντικό θεωρείται το πλήγμα με την υπόθεση της καναδέζικης «φέτας» και εξαιτίας της κατάργησης της αγορανομικής διάταξης του 2010, σχετικά με την υποχρέωση αναγραφής της χώρας προέλευσης του γάλακτος στις συσκευασίες των γαλακτοκομικών. Επιπλέον, το γιαούρτι, με πολύ δυναμική παρουσία σε αγορές όπως των ΗΠΑ, υφίσταται ισχυρές πιέσεις από τον ανταγωνισμό.

Αυτά συμβαίνουν ενόσω η ελληνική γαλακτοβιομηχανία δίνει τη μάχη της εξωστρέφειας προς τις διεθνείς αγορές, προκειμένου να καλύψει τις απώλειές της στην εσωτερική αγορά, στρεφόμενη κυρίως στην παραγωγή φασόν προϊόντων για λιανεμπορικές αλυσίδες του εξωτερικού. Παράδειγμα επιτυχημένης διεθνούς παρουσίας (σε Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία και Γερμανία) είναι η Κρι Κρι, που ακολουθεί τα βήματα της ΦΑΓΕ, της εταιρείας με ένα από τα πιο γνωστά label γιαουρτιού στις ΗΠΑ.

Ακανθώδες ζήτημα για τον κλάδο παραμένει η επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος, δεδομένων των διεθνών πιέσεων προς αυτή την κατεύθυνση. Οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο περισσότερο ως «πρόβλημα» παρά ως «λύση», καθώς θα «έλυνε τα χέρια» των ξένων ανταγωνιστών, δημιουργώντας πονοκεφάλους στην εσωτερική αγοράς του γάλακτος, η οποία λειτουργεί ισορροπημένα, αντίθετα προς άλλες προϊοντικές κατηγορίες που πλήττονται περισσότερο από την ύφεση.

σελφ σερβις (T. 435)
« 1 2 3 4 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION