Είναι σαφές πως η τιμή είναι αυτή που οδηγεί τους περισσότερους καταναλωτές στην προτίμηση PL χυμών. Όμως, όπως επισημαίνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, «αν δεν υπήρχε στα PL η ανάλογη ποιότητα, οι καταναλωτές, αφού τα δοκίμαζαν, θα τα απέρριπταν, αλλά κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει...».
Το πρωτείο της χαμηλής τιμής επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το μερίδιο σε αξία πωλήσεων των χυμών ιδιωτικής ετικέτας υστερεί σημαντικά σε σχέση με εκείνο του όγκου των πωλήσεών τους (σημειώνουμε ότι από άποψη αξίας το μερίδιό τους πέρυσι ήταν 14%, ενώ στους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς έφτασε στο 18%).Συμπερασματικά, ενώ γενικώς η αγορά των χυμών παρουσιάζει διαρκή πτώση τα τελευταία χρόνια, οι χυμοί ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζουν εντελώς αντίθετη πορεία.
Στους πρώτους μήνες του 2012 το μερίδιό τους έφτασε το 32,9% σε όγκο και το 47% σε αξία, πράγμα ιδιαιτέρως σημαντικό για τα σούπερ μάρκετ που πραγματοποιούν σχεδόν το 75% των συνολικών πωλήσεων χυμών –ακολουθούν τα περίπτερα και καταστήματα ψιλικών, ενώ τον κύκλο της διανομής τους κλείνει το κανάλι των γαλακτοπωλείων, το μερίδιο των οποίων στους χυμούς δεν υπερβαίνει το 5%- 6%.
Αντίθετα, η πτώση στα μεγάλα καταστήματα ξεπέρασε το 10% σε όγκο πωλήσεων! Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως, ενώ σε όλη την Ελλάδα τους πρώτους μήνες του χρόνου υπήρξε μείωση σε όγκο και σε αξία πωλήσεων χυμών (η μεγαλύτερη διαπιστώθηκε στη Νοτιοδυτική Ελλάδα), στα καταστήματα της Αττικής υπήρξε άνοδος και μάλιστα σε αξία έφθασε το 3,2%!
Η εικόνα στους χυμούς μακράς διαρκείας είναι εντελώς διαφορετική: Η πτώση σε όγκο δεν υπερβαίνει το 1,5%, ενώ οι πωλήσεις σε αξία δείχνουν οριακή αύξηση της τάξης του 0,4%. Συνεπώς, η κρίση πλήττει κυρίως τους χυμούς ψυγείου παρά την είσοδο στην υποκατηγορία νέων σημάτων και προϊόντων, όπως τα Κάμπος Χίου.
Στον αντίποδα, ενδεικτική είναι η περίπτωση της Amita, της οποίας το μερίδιο πέρυσι ήταν ελάχιστα πτωτικό, μόλις κατά 1 ποσοστιαία μονάδα, σε σχέση με το 2010, ενώ το μερίδιο της Amita Motion παρέμεινε σχεδόν σταθερό, με μια ελάχιστη κάμψη 0,3%.
Η κυρία Ματίνα Τζούρου, Σύμβουλος Επικοινωνίας της Coca-Cola Τρία Έψιλον, υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με διαδικτυακή έρευνα που έγινε στη χώρα σχετικά πρόσφατα, ένας στους τέσσερις Έλληνες αναγκάζεται να υποβαθμίζει την ποιότητα της διατροφής του λόγω της κρίσης, καθώς η τιμή των προϊόντων πλέον καθορίζει σημαντικά την αγοραστική επιλογή, αν και οι καταναλωτές σήμερα, όντας πιο ευαίσθητοι και ενήμεροι από παλιά, επιλέγουν τι βάζουν στο τραπέζι τους...
Ξεχωριστή, όμως, είναι και η περίπτωση του Frulite, το οποίο μέσα στη γενικότερη πτώση πωλήσεων στους χυμούς ψυγείου κατάφερε πέρυσι όχι μόνο να διατηρήσει τη θέση του, αλλά να αυξήσει το μερίδιό του κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Η κ. Τζούρου σημειώνει πως «οι διαφορετικές και ιδιαίτερες προτάσεις γεύσεων που προσφέρει το Frulite, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι βασίζει την στρατηγική του στην αντίληψη του value for money, βοηθούν το προϊόν να έχει καλή παρουσία στο ψυγείο με τους χυμούς…».
Γενικότερα, πάντως, η κατηγορία του συσκευασμένου χυμού θεωρείται ότι πλήττεται τόσο από τη μείωση της συχνότητας αγοράς όσο και από την «απόδραση» καταναλωτών προς άλλες κατηγορίες προϊόντων.
|
2010 |
2011 |
Α’ πεντάμηνο 2011 |
Α’ πεντάμηνο 2012 |
2012 / 2011 |
Μακράς διαρκείας |
63.372,6 |
61.799,2 |
23.727,4 |
23.382,9 |
-1,5% |
Ψυγείου |
20.034,2 |
17.330 |
5.883,2 |
4.948,5 |
-15,9% |
Χυμοί συνολικά |
83.406,8 |
79.129,1 |
29.610,6 |
28.331,3 |
-4,3% |
Ιδιωτικής ετικέτας |
13.786,5 |
17.187 |
5.522 |
7.337,3 |
32,9% |
Πηγή: SymphonyIRI |
|
2010 |
2011 |
Α’ πεντάμηνο 2011 |
Α’ πεντάμηνο 2012 |
2012 / 2011 |
Μακράς διαρκείας |
92.026,5 |
89.428,2 |
33.886,5 |
34.019,7 |
0,4% |
Ψυγείου |
41.927 |
36.469,7 |
12.424,6 |
10.775, 6 |
-13,3% |
Χυμοί συνολικά |
133.953,5 |
125.897,9 |
46.311,2 |
44.795,3 |
-3,3% |
Ιδιωτική ετικέτα |
13.632,9 |
17.635,1 |
5.487,4 |
8.064,9 |
47,0% |
Πηγή: SymphonyIRI |
Έκρηξη ανάπτυξης στους PL χυμούς
Ακόμη πιο έντονα απ’ όσο συμβαίνει στα αναψυκτικά, οι χυμοί ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Από το 13,3% που ήταν το μερίδιο τους σε όγκο πωλήσεων το 2009, έφτασε μόλις σε δυο χρόνια (το 2011) στο 21,7%. Τους πρώτους μήνες του 2012 η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω, αφού η ένδειξη του μεριδίου τους ανέβηκε στο 25,9%! Δηλαδή, ο 1 στους 4 χυμούς που αγοράζονται από τα σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας!
Είναι σαφές πως η τιμή είναι αυτή που οδηγεί τους περισσότερους καταναλωτές στην προτίμηση PL χυμών. Όμως, όπως επισημαίνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, «αν δεν υπήρχε στα PL η ανάλογη ποιότητα, οι καταναλωτές, αφού τα δοκίμαζαν, θα τα απέρριπταν, αλλά κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει...».
Το πρωτείο της χαμηλής τιμής επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το μερίδιο σε αξία πωλήσεων των χυμών ιδιωτικής ετικέτας υστερεί σημαντικά σε σχέση με εκείνο του όγκου των πωλήσεών τους (σημειώνουμε ότι από άποψη αξίας το μερίδιό τους πέρυσι ήταν 14%, ενώ στους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς έφτασε στο 18%).Συμπερασματικά, ενώ γενικώς η αγορά των χυμών παρουσιάζει διαρκή πτώση τα τελευταία χρόνια, οι χυμοί ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζουν εντελώς αντίθετη πορεία.
Στους πρώτους μήνες του 2012 το μερίδιό τους έφτασε το 32,9% σε όγκο και το 47% σε αξία, πράγμα ιδιαιτέρως σημαντικό για τα σούπερ μάρκετ που πραγματοποιούν σχεδόν το 75% των συνολικών πωλήσεων χυμών –ακολουθούν τα περίπτερα και καταστήματα ψιλικών, ενώ τον κύκλο της διανομής τους κλείνει το κανάλι των γαλακτοπωλείων, το μερίδιο των οποίων στους χυμούς δεν υπερβαίνει το 5%- 6%.
2009 |
2010 |
2011 |
13,3% |
16,5% |
21,7% |
Πηγή: SymphonyIRI |
2009 |
2010 |
2011 |
8% |
10,2% |
14% |
Πηγή: SymphonyIRI |
Εντυπωσιακή η πρωτιά των μικρών καταστημάτων
Στα καταστήματα μέχρι 400τμ στους πρώτους μήνες του 2012 διαπιστώθηκε αύξηση πωλήσεων στο προϊόν, τόσο σε όγκο (1,2%) όσο και σε αξία (1,4%), ενώ καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα για τα καταστήματα μεταξύ 400τμ και 1.000τμ, στα οποία η αύξηση σε όγκο έφτασε το 1,5% και σε αξία το 4,2%.
Αντίθετα, η πτώση στα μεγάλα καταστήματα ξεπέρασε το 10% σε όγκο πωλήσεων! Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως, ενώ σε όλη την Ελλάδα τους πρώτους μήνες του χρόνου υπήρξε μείωση σε όγκο και σε αξία πωλήσεων χυμών (η μεγαλύτερη διαπιστώθηκε στη Νοτιοδυτική Ελλάδα), στα καταστήματα της Αττικής υπήρξε άνοδος και μάλιστα σε αξία έφθασε το 3,2%!
|
2010 |
2011 |
Α΄ πεντάμηνο 2011 |
Α΄ πεντάμηνο 2012 |
2012 / 2011 |
0-400 τμ |
14.859 |
13.784 |
5.084,2 |
5.143,7 |
1,2% |
400-1.000 τμ |
28.330 |
26.824 |
10.263,3 |
10.414 |
1,5% |
1.000-2.500 τμ |
25.986,5 |
25.113,2 |
9.172,2 |
8.191,3 |
-10,7% |
2500+ τμ |
14.231,4 |
13.408 |
5.090,9 |
4.582,3 |
-10,0% |
Πηγή: SymphonyIRI |
|
2010 |
2011 |
Α΄ πεντάμηνο 2011 |
Α΄ πεντάμηνο 2012 |
2012 / 2011 |
0-400 τμ |
24.197,4 |
21.677,3 |
7.950,5 |
8.059,2 |
1,4% |
400-1.000 τμ |
45.503,9 |
42.847,9 |
16.039,6 |
16.717,4 |
4,2% |
1.000-2.500 τμ |
41.329,.8 |
39.710,3 |
14.294,2 |
12.745,8 |
10,8% |
2.500+ τμ |
22.922,4 |
21.662,5 |
8.027 |
7.273 |
-9,4% |
Πηγή: SymphonyIRI |
Επένδυση στην καινοτομία και τις προωθήσεις
«Επιθυμία μας είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε στους Έλληνες καταναλωτές value for money προϊόντα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας, για κάθε χωριστή ηλικιακή ομάδα και περίπτωση κατανάλωσης», σημειώνει η κυρία Τζούρου, προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο αυτό, «συνεχίζουμε τις επενδύσεις μας σε καινοτόμες προϊοντικές προτάσεις.
Απόδειξη αποτελεί το πρόσφατο λανσάρισμα δύο νέων γεύσεων χυμού, Amita Μήλο-Πορτοκάλι-Καρότο και Frulite Βύσσινο-Μάνγκο.
Και τα δύο ενισχύουν την ποικιλία της κατηγορίας των χυμών και φιλοδοξούμε ότι θα κερδίσουν την προτίμηση και την εμπιστοσύνη της ελληνικής οικογένειας. Μέσα στο καλοκαίρι ετοιμάζουμε ακόμα μια έκπληξη για τους Έλληνες καταναλωτές, με μια πρωτοποριακή και άκρως ελληνική γεύση χυμού, που πρόκειται να παρουσιάσουμε...».
Στον ανταγωνισμό για την διατήρηση των μεριδίων αγοράς στον κλάδο των χυμών και αναψυκτικών η δεσπόζουσα στο χώρο Coca-Cola Τρία Έψιλον έχει επενδύσει στην εγχώρια αγορά περί τα 160 εκ. ευρώ, τόσο για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων όσο και για την ενίσχυση του μείγματος των προωθητικών ενεργειών της.
Επίσης, σημαντικά προγράμματα προσφορών διοργανώνουν οι ανταγωνιζόμενες επιχειρήσεις, προκειμένου να προσελκύουν το καταναλωτικό ενδιαφέρον.
Για παράδειγμα, ο Κάμπος Χίου, πέρα από τις γευστικές δοκιμές, προχώρησε στην υλοποίηση ξεχωριστών προγραμμάτων με συγκεκριμένες αλυσίδες. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφερε ειδικά στους πελάτες της ΑΒ Βασιλόπουλος έκπτωση 50%, ενώ αντίστοιχα σε εκείνους των Bazaar μία συσκευασία δώρο για κάθε αγορά του ίδιου προϊόντος.
Επίσης, η Ήβη προσφέρει τα προϊόντα της σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή μέσω των καταστημάτων της Καρφούρ Μαρινόπουλος. Οι πρωτοβουλίες αυτές αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, αν ληφθεί υπόψη ότι ο κλάδος έχει επηρεαστεί αρνητικά και από τις σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και από την υπέρογκη επιβάρυνση του ΦΠΑ, ενώ οι επιχειρήσεις του υποχρεώθηκαν να απορροφήσουν τουλάχιστον τις πρώτες.
Στην περίπτωση της Coca cola 3 Έψιλον οι υπεύθυνοι σημειώνουν πως μόνο οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες την προηγούμενη χρονιά κόστισαν στην εταιρεία 12 εκ ευρώ...