σελφ σερβις - Αναγκαίο κακό η αύξηση των εργαλείων πληρωμών

Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

Αναγκαίο κακό η αύξηση των εργαλείων πληρωμών

20 Μαρτίου 2020 | 13:16 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τάσεις,Τεχνολογία

Τα σύγχρονα εργαλεία πληρωμών εξελίχθηκαν ερήμην των καταναλωτών με σκοπό κυρίως τον καλύτερο έλεγχο της ροής χρήματος και τη διευκόλυνση των επιχειρηματικών διαδικασιών. Αρχικά οι επιχειρήσεις, που πραγματοποιούν μεγάλο αριθμό συναλλαγών καθημερινά, τα υποδέχτηκαν ευχάριστα. Τώρα ανακαλύπτουν ότι εκτός από δικαιώματα έχουν και υποχρεώσεις. Τα πολύπλοκα συστήματα που υποστηρίζουν το ψηφιακό χρήμα, χρειάζονται συνέπεια σε επενδύσεις για την εξέλιξη τους.

Τον Σεπτέμβριο του 2010 πολλές από τις επιχειρήσεις εστίασης στις ΗΠΑ δεν είχαν ακόμα υιοθετήσει τα POS, που μπορούσαν να αναγνωρίζουν τις ευρωπαϊκές κάρτες με chip, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η ολοκλήρωση συναλλαγών. Σε ένα τέτοιο περιστατικό σε αλυσίδα εστίασης ο υπεύθυνος ταμείων ζήτησε συγνώμη από τον πελάτη, προσφέροντάς του δωρεάν το γεύμα που είχε επιλέξει. Σε ανάλογο περιστατικό στην Ελλάδα ο υπεύθυνος του ταμείου, στο οποίο το POS δεν ολοκλήρωνε τη συναλλαγή λόγω δυσλειτουργίας, ζήτησε από τον πελάτη να πάει στο πλησιέστερο ATM και να επιστρέψει με μετρητά. Εκείνος δικαιολογημένα αντέδρασε, καθώς η επιχείρηση ήταν αυτή που έπρεπε να δώσει λύση στο πρόβλημα.

Μετά τα capital controls η χρήση των χρεωστικών καρτών εκτινάχθηκε αρχικά και πλέον διατηρεί ένα ελαφρά ανοδικό ρυθμό. Έτσι, δεν είναι σπάνιο ο πελάτης να μην έχει μαζί του μετρητά, θεωρώντας δεδομένο ότι μπορεί να ολοκληρώνει τις συναλλαγές του. Γι’ αυτό κάθε δυσλειτουργία των ψηφιακών συστημάτων που διευθετούν τις συναλλαγές, δημιουργεί δυσαρέσκεια ανάλογη, αν όχι μεγαλύτερη, στην αντίδραση «μα καλά, δεν έχετε ψιλά;!».

Ο πολύπλοκος ιστός των ψηφιακών συναλλαγών
Στην εποχή των μετρητών μια συναλλαγή ήταν πιθανό να καθυστερεί, αν ο ταμίας δεν είχε ρέστα ή δεν ήξερε καλά μαθηματικά, αλλά με κάποιο τρόπο θα ολοκληρώνονταν. Στην εποχή του ψηφιακού χρήματος οι πιθανότητες να μην ολοκληρωθεί μια συναλλαγή είναι πολλές. Οι ψηφιακές συναλλαγές βασίζονται σε ένα παγκόσμιο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο, το οποίο φτάνει μέχρι το POS της επιχείρησης. Πρακτικά κάθε διαδρομή στο δίκτυο αυτό έχει και την εναλλακτική της. Αυτό όμως αρκετές φορές δεν έχει αποτρέψει να μείνουν εκτός δικτύου μεμονωμένες διευθύνσεις ή ολόκληρες περιοχές, με αποτέλεσμα να διακοπεί η συναλλαγή, που μπορεί να αφορά την ολοκλήρωση μιας αγοράς ή την εκτύπωση ενός πιστοποιητικού από το ΚΕΠ.

Μια συναλλαγή μπορεί να διακοπεί επίσης γιατί χάλασε το POS, κόλλησε ο server, χάλασε η χρεωστική κάρτα ή δεν τη διαβάζει το POS κοκ, οπότε με την πρώτη ματιά η λογική λέει ότι πρέπει να γυρίσουμε στα μετρητά. Ωστόσο, μια πιο ψύχραιμη ανάλυση της κατάστασης μας επαναφέρει στην τάξη. Το ψηφιακό χρήμα δημιουργεί αρκετά οφέλη, όπως η ταχύτερη εξυπηρέτηση, η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, η ταχύτερη και οικονομικότερη διαχείριση του χρήματος και η αυξημένη ασφάλεια των πολιτών απέναντι σε ληστές. Η επιστροφή στην εποχή των μετρητών δεν είναι λύση. Άλλο τόσο δεν είναι λύση να «πληρώνει» ο πελάτης τις αστοχίες και τις αδυναμίες των συστημάτων που υποστηρίζουν τις ψηφιακές πληρωμές.

Μερικές φορές η λύση στο πρόβλημα είναι απλή, αρκεί η επιχείρηση να βλέπει και ν’ ακούει, να είναι διατεθειμένη να εξυπηρετεί σωστά τους πελάτες της. Παράδειγμα προς αποφυγή είναι η κατάσταση στα πρατήρια καυσίμων, ελάχιστα εκ των οποίων έχουν POS στους χώρους των αντλιών, ενώ τα περισσότερα διαθέτουν μόλις ένα POS, έτσι ώστε στις ώρες αιχμής δημιουργούνται ουρές δυσαρέσκειας.

Στην αντίπερα όχθη είναι οι αλυσίδες τροφίμων. Πλέον όλα τα ταμεία διαθέτουν POS, οπότε το συνηθέστερο πρόβλημα είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης της συναλλαγή, που εξαρτάται από την ποιότητα των τηλεπικοινωνιών και τη δομή των συστημάτων που αναλαμβάνουν την επεξεργασία της συναλλαγής. Στην αλυσίδα My Market, η οποία σχετικά πρόσφατα επέλεξε να αλλάξει πάροχο διαχείρισης συναλλαγών και να χρησιμοποιήσει νέα POS, ο χρόνος ανά συναλλαγή έχει μειωθεί μέχρι και 80%. Όπως μας λέει ο κ. Γιώργος Βουτυράς, Director of Organization and Informatics (DOI) της Metro, η μείωση έχει επιτευχθεί τόσο με τη συγχώνευση των δύο αποδείξεων που λάμβανε ο πελάτης, όσο και εξαιτίας των συστημάτων διαχείρισης του νέου παρόχου. Η πράξη έχει δείξει ότι η ποιότητα της υπηρεσίας του παρόχου αναδεικνύεται σε κρίσιμες φάσεις, όπως οι ώρες αιχμής, οι εορταστικές περίοδοι κι οι περίοδοι των προσφορών. Ο κ. Αντίγονος Παπαδόπουλος, διευθυντής πωλήσεων της Cardlink, θεωρεί ότι το κόστος της υπηρεσίας είναι σημαντική παράμετρος στη διαδικασία της επιλογής παρόχου, ενώ υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις που επιλέγουν τις λύσεις χαμηλότερου κόστους, αυξάνουν τον κίνδυνο ζημίωσης εξαιτίας πιθανών δυσλειτουργιών.

Ο τουρισμός φέρνει μαζί του νέες μεθόδους πληρωμής
Αν ζεις στην Κίνα και δε χρησιμοποιείς το WeChat, είναι σαν να ζεις στη Σελήνη χωρίς φιάλη οξυγόνου. Είναι φυσικό, όταν ο Κινέζος καταναλωτής έρχεται για διακοπές στην Ελλάδα, να προσδοκά ότι θα χρησιμοποιεί το κινητό του στις πληρωμές του. Παρόμοια εργαλεία πληρωμών, που ήδη διευρύνουν το πελατολόγιο τους στις ΗΠΑ και τη Δυτική Ευρώπη, όπως το Apple Pay και το Google Pay, συνοδεύουν ταξιδιώτες, που έρχονται από αυτά τα μέρη. Τέλος, έχουμε κι ένα νέο ρεύμα εργαλείων πληρωμής, που ολοκληρώνουν τη συναλλαγή, παρακάμπτοντας τα δίκτυα των Mastercard και VISA.

Οι αλυσίδες τροφίμων που εξυπηρετούν εκατομμύρια πελατών καθημερινά, είναι υποχρεωμένες να καλύψουν άμεσα το μεγαλύτερο εύρος των εργαλείων πληρωμών. Όπως σχολιάζει ο κ. Πάρης Κορωναίος, Country Manager της ApcoPay, η προσθήκη νέων εργαλείων πληρωμών απαιτεί χρόνο αναβάθμισης και επιβαρύνει την επιχείρηση με επιπλέον κόστος υλοποίησης. Eίναι σημαντικό μια επιχείρηση να επιλέγει τον προμηθευτή της, δίνοντας έμφαση όχι μόνο στην ταχύτητα της υλοποίησης και το σχετικό κόστος, αλλά και τον αριθμό των διαφορετικών μεθόδων πληρωμής, που υποστηρίζει ο πάροχος. Επιπλέον, από τη στιγμή που οι πληρωμές γίνονται μέσω πολλών εναλλακτικών διαδρομών, η επιχείρηση χρειάζεται μια αναλυτική αναφορά εισροών και μια ευέλικτη πλατφόρμα, που της παρέχει τη δυνατότητα να δρομολογεί κάθε πληρωμή στην οδό εκείνη, που δίνει το μεγαλύτερο όφελος για την ίδια και τον πελάτη της.

Στο τέλος της ημέρας το ταμείο δεν πρέπει να είναι μείον, ενώ ο πελάτης πρέπει να είναι ευχαριστημένος. Αυτή είναι μια ισορροπία που ακόμα και οι καλύτεροι δυσκολεύονται να πετύχουν. Τα νέα εργαλεία πληρωμών βάζουν νέους παράγοντες αστάθειας σε αυτήν την ισορροπία, ένα αναγκαίο κακό που φέρνει μαζί της η μετάβαση στη σύγχρονο κατάστημα.

Προσπάθειες ελέγχου της φοροαποφυγής
Μέχρι τον Ιούνιο έχει δώσει προθεσμία η κυβέρνηση, για να ολοκληρωθεί η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ, με σκοπό τη μείωση της φοροαποφυγής. Σύμφωνα με την απόφαση, κάθε εκδιδόμενη απόδειξη θα φέρει γραμμωτό κώδικα δύο διαστάσεων (QR), που θα εξασφαλίζει την εγκυρότητα και τη μοναδικότητα της προέλευσής της. Ωστόσο, ενώ η αλλαγή στην εκτύπωση της απόδειξης είναι σχετικά απλή υπόθεση, η επικοινωνία με τα κεντρικά συστήματα της ΑΑΔΕ αναμένεται να έχει κάποιες δυσκολίες, δεδομένου ότι ο όγκος της πληροφορίας, που θα χρειάζεται να μεταφέρεται, θα είναι πολύ μεγάλος για κάποιες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως των σούπερ μάρκετ.

Είναι έτοιμοι οι servers του Taxisnet ν’ αντέξουν το φορτίο επεξεργασίας; Είναι έτοιμες οι τηλεπικοινωνίες να προσφέρουν άνετους διαύλους μεταφοράς, ώστε να μην επιβαρύνεται τελικά ο χρόνος συναλλαγής; Τα ερωτήματα αυτά θ’ απαντηθούν κατόπιν εορτής, καθώς επί του παρόντος οι εκτιμήσεις βασίζονται κυρίως σε θεωρητικά μοντέλα.

Η άποψη των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών σε ό,τι αφορά την κυβερνητική επιλογή είναι θετική. Ο κ. Αντίγονος Παπαδόπουλος, διευθυντής πωλήσεων της Cardlink, η οποία ηγείται της εν λόγω αγοράς, θεωρεί ότι ο επιχειρηματικός κόσμος, περιλαμβανομένων των αλυσίδων τροφίμων, πρέπει να αγκαλιάσει τη σχετική εφαρμογή, καθώς θα προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα ως προς την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την ταχύτερη ή ακόμα και αυτόματη προοπτικά εκκαθάριση του ΦΠΑ. Η μετάβαση δεν θα είναι ανώδυνη, καθώς, όπως σχολιάζει, σε αρκετές περιπτώσεις απαιτείται προμήθεια ή αναβάθμιση του εξοπλισμού με σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές, που υποστηρίζουν τη διασύνδεση.

σελφ σερβις (T. 503)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION