σελφ σερβις - 3PL: Δεν χωράει πολλούς το παιχνίδι πια!

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπηρεσίες

3PL: Δεν χωράει πολλούς το παιχνίδι πια!

17 Μαΐου 2016 | 11:01 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Logistics

Η συζήτηση για το παρόν και το μέλλον των υπηρεσιών 3PL, μετά από μια εξαετία μνημονίων και βίαιης αναδιάρθρωσης του σχετικού επιχειρηματικού χώρου, που συνεχίζεται, πρέπει να λαμβάνει υπόψη της, πρώτον, το βάθος και εύρος της αναδιάρθρωσης που υπέστησαν ως επιχειρηματικό αντικείμενο εν συνόλω οι υπηρεσίες της αποθήκευσης και διανομής και δεύτερον, τις προοπτικές τους στο ασαφές περιβάλλον της εγχώριας αγοράς και του εγγύτερου και πιο μακρινού περιγύρου της χώρας, οψέποτε εκτιμηθεί πως άρχεται μια νέα περίοδος κανονικότητας για όλους.

Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, το βάθος και το εύρος της αναδιάρθρωσης, εκτιμάται καταρχάς ότι σε γενικές γραμμές ο αθροιστικός τζίρος των εν λόγω υπηρεσιών έχει πέσει ενδεχομένως κάτω του 50%, σε σχέση με το 2009. Το ποσοστό της πτώσης, βέβαια, διαφέρει έντονα από εταιρεία σε εταιρεία, κυρίως βάσει του βαθμού ειδίκευσής της σε κάποιο πεδίο των σχετικών υπηρεσιών, άρα είναι συνάρτηση του κατά πόσο καθίσταται απαραίτητη για τους χρήστες των υπηρεσιών της.

Επίσης, η περαιτέρω μείωση του τζίρου της πελατείας των 3PL εξακολουθεί ν’ ανακλά αρνητικά στην κατάστασή τους (εν προκειμένω πχ η διακοπή της τροφοδοσίας της Μαρινόπουλος εκ μέρους κάμποσων προμηθευτών στρίμωξε τους εμπλεκόμενους 3PL) μολονότι αρκετοί απ’ αυτούς αύξησαν υπολογίσιμα τον τζίρο τους, σε σχέση με την προ της κρίσης περίοδο, καθώς προσέλκυσαν, στο μεταξύ, το πελατολόγιο όσων ανταγωνιστών τους βούλιαξαν από τα χρέη, τον υπερδανεισμό και την ασαφή ειδίκευση των υπηρεσιών τους. Και τέτοιοι ήταν πάρα πολλοί, μεταξύ των οποίων και πολύ σημαντικές επιχειρήσεις...

Συγκέντρωση στα τυφλά
Πράγματι, μετά οκτώ χρόνια ύφεσης δεν είναι πια ούτε είκοσι οι εταιρείες των 3PL, που εμφανίζουν αξιόλογα οικονομικά μεγέθη, και σαφώς λιγότερες όσες έχουν ισορροπημένους ισολογισμούς. Διότι «η συγκέντρωση του κλάδου βασίστηκε στις χαμηλές τιμές. Όσοι ανέβηκαν, το πέτυχαν πουλώντας φθηνά, ώστε λίγο-πολύ όλοι έχουν μεγάλες ζημιές», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Θόδωρος Σκαμάγκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metron Logistics. «Η ένταση της ζήτησης χαμηλών τιμών εις βάρος του ορθού συνδυασμού ποιότητας / τιμής είναι τέτοια, ώστε αποφασίσαμε να απέχουμε από αρκετούς διαγωνισμούς που εστιάζονται αποκλειστικά στο χαμηλό κόστος, επειδή ακριβώς διαθέτουμε τα εργαλεία ακριβούς στάθμισης του κόστους μας, ώστε γνωρίζουμε ποιο είναι το αντικειμενικό όριο παραχωρήσεων στον εκάστοτε πελάτη μας και επειδή για εμάς προέχει η επιχειρηματική μας υγεία», εξηγεί η κ. Ελένη Μπίτσιου, εμπορική διευθύντρια της Synergy in Supply Chain.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όμως, η συγκέντρωση έγινε στα τυφλά, δηλαδή αγνοώντας την προτεραιότητα της εστίασης σε ειδικά αντικείμενα υπηρεσιών ως όρου επιβίωσης καθενός 3PL. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το πρότερο καθεστώς διαθεσιμότητας στον κλάδο τριάντα ή περισσότερων ανταγωνιστών ανά ειδικό αντικείμενο των logistics έχει εκλείψει ανεπιστρεπτί. «Τώρα χωρίς εξειδίκευση δεν υπάρχει μέλλον για κανέναν, γιατί το παιχνίδι δεν χωράει πολλούς πια», διαπιστώνει ο κ. Σκαμάγκος, η εταιρεία του οποίου γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο επέλεξε να εξειδικευτεί με απαιτητικότητα στο groupage. Εξάλλου, όπως εξηγεί η κ. Μπίτσιου, η ενίσχυση της τάσης μεταβίβασης επιμέρους τομέων της δουλειάς των προμηθευτών στους συνεργάτες τους 3PL (outsourcing), προκειμένου να μετατρέπουν σε ένα μεταβλητό κομμάτι του σταθερού μισθολογικού τους κόστους, στηρίζεται ακριβώς στην ειδίκευση των παρόχων υπηρεσιών logistics.

Τηρουμένων των αναλογιών αντίστοιχο είναι το παράδειγμα της εξέλιξης των πραγμάτων στο «δεξί χέρι» όλων των 3PL, δηλαδή στους διανομείς στην περιφέρεια (τα παλιά «πρακτορεία»), που από τους περίπου 250 στην έναρξη της κρίσης, απόμειναν για την ώρα περί τους 150, με την προοπτική, όπως εκτιμάται, να επιβιώσουν, ίσως, οι 40 ή 50. Παρεμπιπτόντως πρέπει να προστεθεί –κι αυτό επίσης ως συνέπεια της χρόνιας ύφεσης– η αποχώρηση ουσιαστικά από ένα ζωτικής σημασίας επιχειρηματικό αντικείμενο, την ψύξη και κατάψυξη: Μέχρι το ξέσπασμα της κρίσης ως γνωστόν ήταν στα χέρια χονδρεμπόρων, οι οποίοι, ωστόσο, υπονομευμένοι από την πτώση της κατανάλωσης, σε μεγάλο βαθμό έχουν παραιτηθεί απ’ αυτό το αντικείμενο.

Τώρα, λοιπόν, επιχειρείται να αναζωογονηθεί επιχειρηματικά η διαχείρισή του, στο πλαίσιο της δημιουργίας logistics κέντρων Hub, κυρίως στην περιφέρεια. Οι επενδυτικές απαιτήσεις ανάλογων υποδομών σε τέτοιες εποχές, όμως, μάλλον αποθαρρύνουν τους ενδιαφερόμενους, καθηλώνοντάς τους στην απλούστερη διαχείριση του ξηρού φορτίου –τουλάχιστον για όσο εξακολουθεί η οικονομία να υποφέρει στον κορσέ της λιτότητας... Πέραν αυτού, πάντως, είναι γεγονός ότι σε μια χώρα με «δύστροπο» γεωφυσικό ανάγλυφο και κατακερματισμό της φυσικής διανομής μεταξύ εκατοντάδων διανομέων, ουδέποτε υπήρξε ο κρίσιμος όγκος ώστε να αναληφθεί με πληρότητα το έργο κυρίως της μεταφοράς προϊόντων ψύξης και κατάψυξης από «ειδικούς» σε αυτήν 3PL, με αποτέλεσμα να είναι άπαντες αδύναμοι στον σχετικό τομέα.

Όσο για τον τομέα των ΔΧ μεταφορών, για να κατανοηθεί το μέγεθος του σοκ της κρίσης στην πώληση των υπηρεσιών τους, αρκεί να ειπωθεί ότι οι τιμές τους σήμερα είναι φτηνότερες από τις αντίστοιχες των Βουλγάρων συναδέλφων τους, πράγμα εξηγήσιμο αν ληφθεί υπόψιν ότι η τιμολόγηση της δουλειάς τους σε αξίες κάτω του κόστους είναι ο κανόνας! Αλλά έτσι είναι αβαθές και το μέλλον όσων στηρίζουν το (τιμολογιακώς) ανταγωνιστικό τους προβάδισμα σε «ριγμένους» συνεργάτες-μεταφορείς... «Λαμβανομένου υπόψιν ότι η κρίση ελάττωσε τις αντοχές όλων, γενικώς το «χτύπημα» των τιμών θα εξαλειφθεί, πιστεύω, κυρίως εντός του 2017. Ποιος θ’ αντέξει να δουλεύει κάτω του κόστους;», διερωτάται ο κ. Παντελής Ιακωβίδης, διευθυντής operations της Transcombi. Πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι, μετά την αποχώρηση κάποιων διεθνών 3PL από τη χώρα, οι οποίοι έκριναν ασύμφορη πλέον την εδώ δραστηριότητά τους υπό συνθήκες ύφεσης, εκτιμάται πως ο τομέας της αποθήκευσης εν συνόλω σήμερα εξυπηρετείται κατά το 80% από ελληνικές εταιρείες 3PL και πιθανώς κατά το 100% αντίστοιχα ο τομέας της διανομής.

«Ευρωπαϊκές» υποσημειώσεις με σημασία
Η πρώτη υποσημείωσή μας, σχετικά με την αναδιάρθρωση του κλάδου στα χρόνια της κρίσης, είναι ότι το νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει μερίδιο για το μεταφορικό έργο ανά εταιρεία. Αντίθετα, ενισχύει τα cluster, πράγμα που σημαίνει ότι «αν υπάρξουν συνεννοήσεις στον κλάδο, μπορεί να κάνουμε θαύματα!», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Σκαμάγκος, έχοντας, ωστόσο, την επίγνωση ότι δεν υπάρχει προηγούμενο (κι όχι μόνο στον κλάδο των 3PL) σύστασης clusters μεταξύ μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όπως τα εννοούν οι Βρυξέλλες... «Στη διαφορετική περίπτωση ο κλάδος μέλλει να ζήσει νέες βαριές απώλειες επιχειρήσεων», προειδοποιεί…

Η δεύτερη υποσημείωσή μας αφορά στους επαγγελματίες μεταφορείς ΔΧ: Τα city logistic κατά το ευρωπαϊκό σχέδιο προβλέπουν την απομάκρυνση από το εσωτερικό των αστικών δακτυλίων των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και των μεγάλων μεταφορικών οχημάτων. Η εφαρμογή τους στην περίπτωση της Αθήνας σημαίνει αυτονόητα το ξήλωμα των πάμπολλων μικρών επιχειρήσεων logistics από τις συνοικίες της πόλης, όπου ριζώνουν επί δεκαετίες. Για να εγκατασταθούν πού, άραγε; Στον Ασπρόπυργο, ίσως, κοντά στους μεγάλους 3PL, αλλά ως συνενώσεις μικρών επιχειρήσεων με κοινούς στεγασμένους χώρους και λοιπές υποδομές –πώς αλλιώς; Πλην όμως ως υπόθεση εργασίας αυτή τη σκέψη δεν τη δικαιώνει καμία πρότερη εμπειρία...

Το ασαφές περιβάλλον και οι σταθερές του
Οι ειδήμονες συχνά θυμίζουν ότι ως την έναρξη της ύφεσης ήταν σχετικά λίγοι οι εγχώριοι 3PL που μετείχαν στη διεθνή διαμετακόμιση, αλλά σήμερα, όπως τονίζουν, αυτό που θα κρίνει το μέλλον τους είναι ο βαθμός εμπλοκής τους στη ζωή του νέου διεθνούς εμπορευματικού κόμβου, στο Θριάσιο Πεδίο. Λένε, επίσης, ότι σε αυτόν ακριβώς τον τομέα ήδη ζούμε στη σκιά ενός ασιατικού γίγαντα, της Cosco, που ήδη κυριαρχεί στο πειραϊκό λιμάνι, έχοντας την τάση να κυριαρχήσει και στο Θριάσιο με τα εμπορεύματά του... Αυτά έως εδώ συνιστούν την «υποσχόμενη» όψη των πραγμάτων για τις ελληνικές εταιρείες 3PL, στην οποία, άλλωστε, δεν έχουμε παραλείψει να αφιερώσουμε κριτικά κι εμείς κάποιες σελίδες. Σημειώνουμε, πάντως, μια δυστοπική ένδειξη για το μέλλον των εγχώριων 3PL εταιρειών από την τυχόν εμπλοκή του κινεζικού γίγαντα, με την όποια μορφή, στην εθνική διανομή, όπως πήρε το αυτί μας... Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ιδίως υπό τις γνώριμες συνθήκες της έλλειψης ρευστότητας, είναι φως φανάρι ότι οι εγχώριες αντιστάσεις θα καμφθούν πριν καν εκδηλωθούν.

Αλλά μήπως μπορεί να γίνει έστω κατά προσέγγιση μια πρόβλεψη σήμερα, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες τάσεις της αγοράς, προκειμένου κάποιος να ρισκάρει την εξειδίκευση των υπηρεσιών του στη διεθνή διαμετακόμιση; Όσο η ύφεση εξακολουθεί να κυκλώνει τον πλανήτη, ρευστοποιώντας τις βεβαιότητες ισορροπίας και γεννώντας τέρατα (πολιτική αστάθεια, ρήξη κοινωνικής συνοχής, κατάρρευση κρατικών δομών, πόλεμο, προσφυγικές ροές, ανεργία, πείνα) κι αυτή ακόμα η θέση περί της στρατηγικής θέσης της χώρας στον παγκόσμιο χάρτη των logistics τίθεται προς διαπραγμάτευση, για λόγους που, βέβαια, δεν είναι του παρόντος…

Άρα, τι μένει πέραν του στοιχειώδους αντικειμένου δραστηριοτήτων για την αγορά των 3PL; Μένουν κατ’ ελάχιστον ο αγροδιατροφικός τομέας της οικονομίας (πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση) ως προνομιακό πεδίο ανάπτυξης του όποιου μοντέλου ανάπτυξης επιλέξει εντέλει η χώρα για το μέλλον της, ο τουρισμός υπό την προϋπόθεση ότι θα επεκταθεί χρονικά η σεζόν του και τα αντικείμενά του (ψυχαγωγικός, αρχαιολογικός, φυσιολατρικός, θρησκευτικός, ιαματικός κλπ), όπως επίσης και ο τομέας των νέων τεχνολογιών. Και οι τρεις ως πλαίσια ειδικών αντικειμένων των logistics ενδιαφέρουν στρατηγικά τις εγχώριες εταιρείες 3PL, δεδομένου του πλούτου που υπόσχονται.

Ένας ακόμα τομέας που τους υπόσχεται σημαντικό έργο είναι αυτός που προκύπτει από τις επιβεβλημένες (στο πλαίσιο της αναζήτησης οικονομιών κλίμακος) συνέργειες του κράτους κατά τις αγορές του από εγχώριους και διεθνείς προμηθευτές. Πράγματι, η συγκέντρωση σε αποθηκευτικούς πυρήνες ανά την Ελλάδα των υλικών εφοδιασμού κάθε είδους για τα νοσοκομεία, τα σχολεία, τις ένοπλες δυνάμεις, την αστυνομία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση κλπ, θα δημιουργήσουν ένα τεράστιο πεδίο δράσης για τα εθνικά logistics.

σελφ σερβις (T. 460)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION