σελφ σερβις - Γάλα, Φέτα, Γιαούρτι: Μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Νομοθεσία

Γάλα, Φέτα, Γιαούρτι: Μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης

22 Νοεμβρίου 2013 | 11:45 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Ευρωπαϊκή Ένωση,Προϊόντα

Η «ούγια» του γάλακτος της Ελλάδας, η οποία, όντας μέλος της ΕΕ, παράγει κοινοτικά γαλακτοκομικά, ήρθε πάλι στο επίκεντρο των εξελίξεων: Η κυβέρνηση κατάργησε αιφνιδιαστικά την αγορανομική διάταξη του 2010, που προέβλεπε την υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης του γάλακτος (πρώτης ύλης) στη συσκευασία των γαλακτοκομικών. Την ίδια στιγμή, φέτα και γιαούρτι είναι αντικείμενο αθέμιτου ανταγωνισμού στο εξωτερικό.

Η κατάργηση, υπαγορευόμενη από σχετικές κοινοτικές Οδηγίες και Κανονισμούς, έδωσε τροφή σε πληροφορίες πως έτσι εξυπηρετούνται συμφέροντα πολυεθνικών εταιρειών, που ωφελούνται από την κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης, για να μην έχουν την υποχρέωση να αποκαλύπτουν την προέλευση των πρώτων υλών που χρησιμοποιούν. Ωστόσο, λίγες ημέρες μετά τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 25 Οκτωβρίου από την Επιτροπή Ελληνικού Σήματος ο «Κανονισμός απονομής σήματος ελληνικού προϊόντος για το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα», με τον οποίο θα εξασφαλίζεται ο σαφής διαχωρισμός του γάλακτος ελληνικής προέλευσης από γάλα άλλης προέλευσης, σε όλα τα στάδια παραγωγικών διαδικασιών.

Με τον υπό διαβούλευση κανονισμό ορίζεται ως Φορέας Απονομής και Ελέγχου του Σήματος στο γάλα και στα γαλακτοκομικά προϊόντα ο Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός «Δήμητρα» και καθορίζονται με λεπτομέρεια όλες οι προϋποθέσεις για την απονομή και τη χρήση του ελληνικού σήματος στα σχετικά προϊόντα. Για την απονομή του Ελληνικού Σήματος θα πρέπει οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας και συσκευασίας των προϊόντων να εδρεύουν στην Ελλάδα, το νωπό γάλα που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των προϊόντων να παράγεται σε κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις στην Ελλάδα, ενώ τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται ως συστατικά σε άλλα προϊόντα να είναι ελληνικής προέλευσης.

Το Ελληνικό Σήμα εκτιμάται ότι προσφέρει μία λύση στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε από την κατάργηση της αγορανομικής διάταξης, αλλά βέβαια αφορά μόνο στην εσωτερική αγορά. Εκτός Ελλάδας τα προβλήματα με την ταυτότητα των ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πολλά και δεν έχουν σχέση μόνο με τους «κακούς» ανταγωνιστές, αλλά πιθανότατα και με λάθη από την πλευρά της χώρας μας.

Βγάζουμε μόνοι μας τα μάτια μας
Η υπόθεση της καναδικής «φέτας» και το κατά πόσο αυτή αποτελεί απειλή για το εθνικό μας προϊόν, μέσα στους κόλπους της ΕΕ είναι ένα πραγματικό πρόβλημα με διαστάσεις, όμως, που δεν έχουν περιγραφεί στην ολότητα τους. H Ελλάδα είναι έτοιμη να εξαντλήσει τις νομικές δυνατότητες που έχει, φθάνοντας μέχρι την άσκηση βέτο, προκειμένου να αποτρέψει την εισαγωγή στην ΕΕ καναδικού λευκού τυριού με την ονομασία «φέτα», τόνισε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Δημήτρης Μελάς. Ωστόσο, η απαξίωση της φέτας και η προσπάθεια σφετερισμού της είναι απόρροια και ατυχών χειρισμών από την πλευρά της χώρας μας.

Η απουσία ενός στρατηγικού εθνικού σχεδίου προώθησης της φέτας στο εξωτερικό, το αποσπασματικό μάρκετινγκ, τα no-name προϊόντα φέτας που πλέον κυριαρχούν στις εξαγωγές μας και οι ψίθυροι περί ποιοτικής υποβάθμισής τους, που δεν συνάδουν με τις προδιαγραφές τους, είναι ορισμένα από τα υφιστάμενα προβλήματα. Την ίδια στιγμή, η εγχώρια γαλακτοβιομηχανία, προκειμένου να αντισταθμίσει τις απώλειές της από την εγχώρια αγορά, αυξάνει τις εξαγωγές γιαουρτιού σε ποσοστό, που σε ορισμένες περιπτώσεις επιχειρήσεων φτάνει ακόμη και στο 100% έναντι της περσινής χρονιάς. Ωστόσο, οι εξαγωγές αυτές δεν αφορούν μόνο επώνυμα (branded) προϊόντα greek yogurt, αλλά και private label, τα οποία παράγονται για λογαριασμό μεγάλων λιανεμπορικών αλυσίδων της Ευρώπης.

Όμως, η απότομη άνοδος των private label οδηγεί στην απαξίωση των επώνυμων ελληνικών γαλακτοκομικών προϊόντων (φέτας και γιαουρτιού), που παράγουν και εξάγουν οι εγχώριες εταιρείες, ακυρώνοντας ουσιαστικά τις προσπάθειες που έκαναν όλα τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να χτίσουν το branded προφίλ τους.

σελφ σερβις (T. 432)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION