σελφ σερβις - Μήπως ήρθε η ανάπτυξη, χωρίς να μας το πει;

Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οικονομία

Μήπως ήρθε η ανάπτυξη, χωρίς να μας το πει;

28 Φεβρουαρίου 2017 | 09:52 Γράφει ο Θανάσης  Κόκκινος Topics: Αγορά

Για τρίτο συνεχή μήνα συνεχίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο η ανοδική πορεία των λιανικών πωλήσεων. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον προτελευταίο μήνα του 2016 ο δείκτης όγκου λιανικών πωλήσεων σημείωσε αύξηση 3,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015. Αντίστοιχα, το πεντάμηνο Ιουλίου-Νοεμβρίου, δηλαδή το διάστημα που φαίνεται πως το λιανικό εμπόριο μπήκε σε «αναπτυξιακή τροχιά», ο όγκος πωλήσεων του κλάδου κατέγραψε μέση αύξηση 3,1%...!

Τι συμβαίνει, λοιπόν; Αφήνει σιγά-σιγά πίσω της τις «κακές ημέρες» η αγορά; Ή μήπως η «καταναλωτική άνοιξη» ήταν πρόωρη και σύντομα η λιανική θα επανέλθει στη γνώριμη την τελευταία πενταετία «παγετώδη περίοδο» της καταναλωτικής απραξίας και των «λουκέτων»;

Αναμφίβολα το γεγονός της αύξησης των λιανικών πωλήσεων καθαυτό είναι ενθαρρυντικό, αλλά οι πανηγυρισμοί μπορεί να αποδειχθούν εξαιρετικά πρόωροι, αν δεν ληφθούν υπόψη ορισμένοι παράγοντες που σίγουρα δεν ευνοούν την ανάπτυξη του καταναλωτισμού.

  • Το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2015 συμπίπτει με τους πρώτους μήνες των capital controls που είχαν προκαλέσει ηλεκτροσόκ στην αγορά και σημαντική κάμψη των πωλήσεων, οπότε φέτος μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογική η αύξηση.
  • Επιπρόσθετα, η ραγδαία αύξηση της χρήσης πλαστικού χρήματος διευκόλυνε τους καταναλωτές να ξεπεράσουν τους περιορισμούς των capital controls, κάτι που δεν ίσχυε το 2015.
  • Η αλλαγή του τρόπου «χτισίματος» του αφορολόγητου με αγορές με πλαστικό χρήμα, πιθανότατα οδήγησε πολλούς καταναλωτές να ρίξουν στην κυκλοφορία χρήματα που έκρυβαν «κάτω από το στρώμα», προκειμένου να εξοικονομήσουν κάποιες καταθέσεις που θα τις χρησιμοποιήσουν το 2017 για το αφορολόγητό τους.

Από την άλλη πλευρά, κάθε άλλο παρά έχουν εκλείψει οι λόγοι που οδήγησαν στην κατάρρευση των λιανικών πωλήσεων την τελευταία οκταετία. Η υπερφορολόγηση συνεχίζεται και εντείνεται περαιτέρω, ενώ προστέθηκε προσφάτως και το αλαλούμ με τις ασφαλιστικές εισφορές. Ο κίνδυνος νέων περικοπών στις συντάξεις και τους μισθούς αποτελεί βεβαιότητα για χιλιάδες ελληνικές οικογένειες. Η παράταση της αβεβαιότητας σε ότι αφορά την αξιολόγηση, τα νέα σενάρια περί Grexit και το ανοικτό ενδεχόμενο της πρόωρης προσφυγής στις κάλπες είναι ό,τι χειρότερο για τη λειτουργία της αγοράς.

Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι σε αντίθεση με τη θετική πορεία των πωλήσεων κατά το πεντάμηνο Ιουλίου-Νοεμβρίου, τα μηνύματα από την αγορά τόσο για τον Δεκέμβριο όσο και για τον Ιανουάριο, είναι εξαιρετικά αποθαρρυντικά και ισχυροποιούν περισσότερο την άποψη ότι η «παρένθεση της ανάπτυξης» μπορεί ήδη να έχει κλείσει.

Προειδοποιήσεις ΣΕΒ-ΓΣΕΒΕΕ
Τις τελευταίες εξελίξεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου επιχειρεί να ερμηνεύσει και ο ΣΕΒ, με εργαλείο τους εθνικούς λογαριασμούς της ΕΛΣΤΑΤ για το τρίτο τρίμηνο του 2016. Τα συμπεράσματά του μάλλον δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για πανηγυρισμούς.

Η ιδιωτική κατανάλωση σε πραγματικούς όρους, τονίζεται σε πρόσφατο Εβδομαδιαίο Δελτίο του Συνδέσμου για την Ελληνική Οικονομία, έχοντας μειωθεί κατά -3,6% το γ’ τρίμηνο του 2015 λόγω των capital controls, αυξήθηκε στο γ’ τρίμηνο του 2016 κατά 5,7%, δημιουργώντας την προσδοκία ότι η οικονομία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης. Μια προσεκτική, όμως, ανάλυση των κύριων προσδιοριστικών παραγόντων της ιδιωτικής κατανάλωσης, δείχνει μια μείωση του καθαρού (μετά από φόρους και εισφορές) διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών κατά -2,1%. Η απόκλιση μεταξύ κατανάλωσης και διαθέσιμου εισοδήματος είναι ταυτόσημη με την χειροτέρευση της ήδη αρνητικής αποταμίευσης.

Ο ΣΕΒ πιθανολογεί ότι το φαινόμενο αυτό μπορεί να οφείλεται αφενός στην εντατικοποίηση της χρησιμοποίησης πόρων που έχουν ήδη αποσυρθεί στο παρελθόν από τις τράπεζες ή προέρχονται από ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων, αλλά πιθανότατα και στην ένταση της φοροδιαφυγής, λόγω της αύξησης των φορολογικών συντελεστών, καθώς και της αποκάλυψης αδήλωτων εισοδημάτων από την εντονότερη χρήση των καρτών στις συναλλαγές.

Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνεται από τον Σύνδεσμο, η εξέλιξη αυτή είναι ανησυχητική και αν συνεχιστεί δεν προοιωνίζεται μια βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2017. Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σημειώνεται παρά την αύξηση των μισθών κατά 0,7% και της απασχόλησης των μισθωτών κατά 2,1% και οφείλεται κυρίως στη μηδενική αύξηση των εισοδημάτων από ατομικές επιχειρήσεις και ελεύθερα επαγγέλματα, τη μείωση κατά -0,6% των κοινωνικών παροχών, την αύξηση των φόρων εισοδήματος, περιουσίας κλπ κατά 19% και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης κατά 1,9%.

Ανησυχητικά είναι και τα ευρήματα της ετήσιας έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ με θέμα «Εισόδημα- δαπάνες νοικοκυριών». Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 75,3% των νοικοκυριών παρουσίασε σημαντική μείωση των εισοδημάτων μέσα στο 2016, το 37,1% δηλώνουν εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ, ενώ περίπου το ένα στα δύο νοικοκυριά δηλώνει ως κύρια πηγή εισοδήματος τη σύνταξη των μελών του. Το 32,6% των νοικοκυριών, δηλαδή περίπου 1,1 εκατομμύριο νοικοκυριά, έχουν στην οικογένεια τουλάχιστον ένα άτομο σε ανεργία. Επιπρόσθετα, 3 στα 4 νοικοκυριά αναμένουν νέα επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης το 2017.

Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, το 53% του πληθυσμού έκανε περικοπές στις δαπάνες ένδυσης και υπόδησης, το 48,2% στις εξόδους και το 40,2% στα είδη διατροφής.


Όγκος λιανικών πωλήσεων 2016-σύγκριση με 2015
11μηνο Γ τρίμηνο Ιούλιος-Νοέμβριος Νοέμβριος
Γενικός δείκτης -0,6% 3,1% 3,1% 3,6%
Διατροφή -0,1% 1,9% 2,9% 4,3%
Λοιπά 1,7% 6,8% 5,7% 6,4%
Μεγάλα καταστήματα τροφίμων 0,3% 2,4% 3,7% 6,4%
Πολυκαταστήματα 7,9% 10,6% 6,5% -1,2%
Καύσιμα-λιπαντικά -4,2% 2,3% -0,1% -5,7%
Τρόφιμα-ποτά-καπνός -0,9% -0,6% -1,6% -6,6%
φάρμακα-καλλυντικά -2,4% -1,0% -0,2% 0,9%
Ένδυση- υπόδηση 6,2% 15,3% 10,5% 6,1%
Έπιπλα-ηλεκτρικές συσκευές-οικιακός εξοπλισμός -0,9% 4,2% 2,4% 5,0%
Βιβλία-χαρτικά-δώρα 4,4% 10,8% 11,0% 14,8%
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Στον αστερισμό της ύφεσης
Επανερχόμενοι στο θέμα των λιανικών πωλήσεων, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι παρά τις θετικές εξελίξεις το πεντάμηνο Ιουλίου-Νοεμβρίου, ο κλάδος συνεχίζει να κινείται στον αστερισμό της ύφεσης. Το 11μηνο ο όγκος λιανικών πωλήσεων σημείωσε πτώση -0,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015. Αυξημένες κατά 1,7% ήταν οι πωλήσεις των καθαυτό εμπορικών καταστημάτων, ενώ οριακή πτώση -0,1% σημείωσαν οι πωλήσεις των καταστημάτων τροφίμων και -4,2% των καυσίμων. Αν εξαιρεθούν τα καύσιμα, ο σχετικός δείκτης εμφανίζεται με θετικό πρόσημα 0,6%.

Το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης εμφάνισαν οι πωλήσεις των πολυκαταστημάτων, 7,9%. Ακολουθεί ο κλάδος ένδυσης και υπόδησης με 6,2%. Στον κλάδο της διατροφής, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 0,3%, ενώ μειώθηκαν κατά 0,9% οι πωλήσεις των μικρών καταστημάτων.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η «εσωτερική κατανομή» των κερδών των διάφορων κλάδων από την αύξηση των πωλήσεων το «καλό πεντάμηνο» Ιουλίου-Νοεμβρίου. Η αύξηση των πωλήσεων κατά 3,1% οφείλεται κατά κύριο λόγο στα εμπορικά καταστήματα (5,7%) και πολύ λιγότερο στα καταστήματα τροφίμων (2,9%), ενώ οριακά (-0,1%) μειώθηκαν οι πωλήσεις καυσίμων. Την «κούρσα» των αυξήσεων οδήγησε ο κλάδος των βιβλιοχαρτοπωλείων με 11% και ακολούθησαν η ένδυση με 10,5% και τα πολυκαταστήματα με 6,5%, ενώ και στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε αύξηση 3,7%.

Ενδεικτικό των καταναλωτικών τάσεων είναι ότι τον Ιούλιο ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων ένδυσης-υπόδησης και των πολυκαταστημάτων ξεπέρασε το επίπεδο των πωλήσεων του 2010, ενώ το ίδιο συνέβη με τα βιβλιοχαρτοπωλεία το Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο!

Πάντως, σε σχέση με την αρχή της κρίσης (2008) ο όγκος λιανικών πωλήσεων το 11μηνο ήταν μειωμένος κατά 41,3%. Τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστη ο κλάδος των καυσίμων (-58,8%), ενώ στον κλάδο της διατροφής το αντίστοιχο ποσοστό ήταν -31,8%, που μεταφράζεται σε -28,8% στα σούπερ μάρκετ και σε -39,2% στα μικρά καταστήματα.

σελφ σερβις (T. 469)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION