σελφ σερβις - Τα προς πώληση «ληγ΅ένα» προβλη΅ατίζουν!

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεσμικά

Τα προς πώληση «ληγ΅ένα» προβλη΅ατίζουν!

14 Δεκεμβρίου 2012 | 11:57 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Χονδρεμπόριο

Τα προς πώληση «ληγ΅ένα» προβλη΅ατίζουν!

Δυο δεκαετίες μετά την πρώτη αποτυχημένη απόπειρα των σούπερ μάρκετ να πωλούν υπό προϋποθέσεις τρόφιμα και ποτά περασμένης διατηρησιμότητας, το ΥΠΑΑΝ επανήλθε νομοθετικά, επιχειρώντας βελτιώσεις στην ισχύουσα διάταξη, παρά τις όποιες εν πολλοίς επικοινωνιακές αντιδράσεις κατά του μέτρου.

Λίγοι, ίσως, γνωρίζουν ότι ο Αγορανομικός Κώδικας δίνει ήδη από το 1989 τη δυνατότητα στο εμπόριο να πουλά «ληγμένα» προϊόντα υπό αυστηρές προϋποθέσεις, οι οποίες θα παραμείνουν και στον αναθεωρημένο Κώδικα του ΥΠΑΝ, με τη διαφορά ότι στη διάταξη δεν εμπίπτουν τα ευαλλοίωτα αγαθά, ενώ προβλέπεται ρητά το αυτονόητο: Τα ληγμένα προϊόντα πρέπει να πωλούνται σε χαμηλότερη τιμή. «Το 1989 επιχειρήσαμε να εφαρμόσουμε το μέτρο, αλλά ο καταναλωτής αντιμετώπισε μάλλον με απέχθεια το εγχείρημα, έτσι ώστε γρήγορα εγκαταλείψαμε κάθε τέτοια πρωτοβουλία», δήλωσε παράγοντας της αγοράς ανασύροντας τις σχετικές μνήμες. Προσθέτει, όμως, ότι «οι καιροί άλλαξαν, η κρίση κατέστησε την τιμή ως βασικότερη παράμετρο της επιλογής ενός αγαθού, οπότε πρέπει να επιχειρήσουμε εκ νέου την πώληση τέτοιων προϊόντων, σε κάθε περίπτωση ασφαλών για τον καταναλωτή».

Ωστόσο, όπως εκτιμάται, η ημερομηνία λήξης για ορισμένα τουλάχιστον προϊόντα παραμένει για τον καταναλωτή «ιερή». Υπό αυτή την έννοια οι επιχειρήσεις πρέπει να μελετήσουν με προσοχή το θέμα πριν επανέλθουν, ώστε «να μην χαθεί η ευκαιρία να κερδίσουν όλοι από την υπόθεση αυτή».Όπως εξηγεί άλλο στέλεχος του κλάδου, τα οφέλη από τη διάθεση ληγμένων προϊόντων είναι σημαντικά τόσο για τον καταναλωτή, που μπορεί να απολαμβάνει σε πολύ χαμηλή τιμή και με ασφάλεια ορισμένα προϊόντα, όσο και για την ίδια την αγορά, τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές, που δεν θα επιβαρύνονται πλέον με το κόστος διαχείρισης των προϊόντων περασμένης διατηρησιμότητας.

Ειδικότερα, επισημαίνει ότι τα ληγμένα προϊόντα θα μπορούσαν να πουληθούν φθηνότερα κατά 50% έως και 70%, ενώ κατά τις γενικότερες εκτιμήσεις το συνολικό κέρδος για τους εταίρους της αγοράς σε ετήσια βάση θα κυμανθεί περί τα 150 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι το συνολικό ετήσιο κόστος των ληγμένων υπολογίζεται γύρω στο 1%-1,5% επί ενός κλαδικού τζίρου στα τρόφιμα-ποτά περίπου 7 δισ. ευρώ.Όχι και στοκατζίδικα! ’λλος παράγοντας της αγοράς διευκρινίζει, ωστόσο, ότι από τη διάθεση κάθε ληγμένου προϊόντος χάνεται η πώληση ενός αντίστοιχου που δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης και πωλείται στην κανονική του τιμή.

Ανεξάρτητα από τον υπολογισμό της πολύ δύσκολης εξίσωσης οφέλους-ζημίας από την πώληση ληγμένων αγαθών, παράγοντες του κλάδου εφιστούν την προσοχή όλων να μην παρασυρθούν. «Ακόμη και στην περίπτωση που ο καταναλωτής, λόγω της εισοδηματικής του ένδειας, ανταποκριθεί θετικά στο μέτρο, πρέπει να διασφαλιστεί η φιλοσοφία και η εικόνα που έχουν σήμερα τα οργανωμένα καταστήματα, δηλαδή δεν πρέπει να μετατραπούν σε στοκατζίδικα!». Προτείνει ειδικότερα τα ληγμένα προϊόντα να προσφέρονται σε ειδικούς περιορισμένης έκτασης χώρους και μόνο για συγκεκριμένες ποσότητες.

Το γεγονός είναι ότι η αρνητική δημοσιότητα που έλαβε πρόσφατα η ανακίνηση του θέματος τρόπον τινά εκβίασε την ανοιχτή αντίθεση του λιανεμπορίου στη διάθεση προϊόντων περασμένης διατηρησιμότητας. Σε αυτό συνέβαλλε και η θεαματική «κωλοτούμπα» του ΕΦΕΤ, ο οποίος, ενώ κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης με το αρμόδιο υπουργείο τάχθηκε υπέρ της επίμαχης διάταξης, στη συνέχεια τα γύρισε, υποχρεώνοντας εμμέσως πλην σαφώς την αγορά, τουλάχιστον στο επίπεδο της δημόσιας συζήτησης, να συνταχθεί μαζί του. Κι όλα αυτά για μια εκσυγχρονισμένη παλαιά διάταξη, η εφαρμογή της οποίας δεν είναι καν υποχρεωτική...

σελφ σερβις (T. 422)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION