σελφ σερβις - Τα επαγγελματικά οχήματα θα είναι η επόμενη στάση της ηλεκτροκίνησης

Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τα επαγγελματικά οχήματα θα είναι η επόμενη στάση της ηλεκτροκίνησης

17 Μαρτίου 2020 | 09:36 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τάσεις,Τεχνολογία

Αρχικά τα υβριδικά και πιο πρόσφατα τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των αγοραστών, κυρίως των ιδιωτών. Στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων, η ηλεκτροκίνηση προς το παρόν αφορά μόνο ειδικά οχήματα, οπότε μια αναμενόμενη εξέλιξη είναι η διεύρυνση της χρήσης της στα εκατομμύρια οχήματα που μεταφέρουν εμπορεύματα.

Aν και το μεγαλύτερο ποσοστό της ενέργειας που χρησιμοποιούμε συνεχίζει να προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, η τάση για αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας αλλάζει δυναμικά το ενεργειακό τοπίο. Ήδη το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, τα ορυκτά καύσιμα συμμετείχαν στην παραγωγή ενέργειας με ποσοστό μικρότερο του 80%, από 94% στη δεκαετία του 1970. Τα βήματα που χρειάζεται να γίνουν για την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων είναι ακόμα πολλά. Η ηλεκτροκίνηση προτείνεται σε παγκόσμιο επίπεδο ως ένα από αυτά. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα «Future Mobility: Electric Vehicle Supply Chain Architecture» της Automotive Logistics, την ερχόμενη δεκαετία οι στόλοι επαγγελματικών οχημάτων θα βρεθούν στη δίνη μιας μεταμορφωτικής διαδικασίας, καθώς οι μηχανές εσωτερικής καύσης θα δίνουν σταδιακά τη θέση τους στους ηλεκτρικούς κινητήρες. Οι αλλαγές θα επηρεάσουν και τα logistics της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς το ποσοστό της πολυπλοκότητας των μηχανών θα μειωθεί, δεδομένου ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες χρειάζονται λιγότερα κινητά μέρη για να λειτουργήσουν σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα το Tesla, υπάρχουν από 12 έως 20 κινητά μέρη σε σχέση με τα εκατοντάδες ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί βενζίνη ή πετρέλαιο. Το αναμενόμενο είναι ότι οι μπαταρίες, τόσο όσον αφορά τα υλικά τους όσο και το σχεδιασμό τους, θα έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναδυόμενη βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης. Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Κίνα διαδραματίζουν ήδη πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή μπαταριών, αξιοποιώντας υλικά που προέρχονται από Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική, ενώ Ευρώπη και Βόρεια Αμερική έχουν εστιάσει κυρίως σε νέες τεχνολογίες μπαταριών και στη βιομηχανοποίηση της παραγωγής τους.

Η αγορά του αυτοκινήτου αποκτά τη δική της «ηλεκτρική» υπόσταση
Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών δείχνουν ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα αποτελέσουν μια αγορά με τις δικές της ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δύο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα βρίσκονται στην Κίνα και ανήκουν στο κράτος, γεγονός που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια χαμηλού ρίσκου. Ειδικά σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης της αγοράς, η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση είναι κρίσιμη για την επιβίωσή των επιχειρήσεων, καθώς οι προσδοκίες της ζήτησης δεν είναι ακόμα ξεκάθαρες. Για να γίνει πιο ορατή η σημασία του συνδυασμού πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων, είναι χρήσιμο να παρατηρήσουμε ότι η γερμανική Bosch, μια από τις μεγαλύτερες παραγωγούς μπαταριών στην Ευρώπη, προσωρινά δεν σκέφτεται να μπει στην αγορά, λόγω μικρών προσδοκιών κερδοφορίας.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στη μελέτη «Visual Capitalist / Benchmark Mineral Intelligence», η Κίνα παρήγαγε το 2017 μπαταρίες συνολικής χωρητικότητας 217,2 GWh, ενώ οι ΗΠΑ και η Νότια Κορέα, που βρίσκονται στη δεύτερη και τρίτη θέση, παρήγαγαν 46,9 GWh και 23,1 GWh αντίστοιχα. Αν η κατάσταση αυτή δεν αλλάξει τα ερχόμενα χρόνια, η παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων θα εξαρτάται σε ένα μεγάλο ποσοστό από την Κίνα, ακόμα και αν η τελική γραμμή παραγωγής βρίσκεται σε ένα εργοστάσιο στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ.

Κίνα και ΗΠΑ ηγούνται και σε πωλήσεις οχημάτων
Στις δύο αυτές χώρες έχουν γίνει οι περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και επιπλέον σε αυτές έχουν την έδρα τους 6 από τους 10 κατασκευαστές με τις περισσότερες πωλήσεις. Στην πρώτη θέση των πωλήσεων για το 2018 βρίσκεται η Tesla με 245.240 οχήματα, τα οποία στο σύνολο τους είναι ιδιωτικά. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η κινέζικη BYD με 229.338 οχήματα και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Nissan-Renault, η οποία πούλησε 192.771 οχήματα, περιλαμβανομένου και του επαγγελματικού e-NV200, το οποίο κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις στην ελληνική αγορά, από τα τρία συνολικά επαγγελματικά ηλεκτρικά οχήματα που είχαν ταξινομηθεί μέχρι και το Νοέμβριο του 2019.

Απουσία υποδομών φόρτισης και κινήτρων τα βασικά εμπόδια
Οι χώρες που παρουσιάζουν τις υψηλότερες πωλήσεις είναι και αυτές που διαθέτουν τις πιο εξελιγμένες υποδομές για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης. Η απουσία υποδομών φόρτισης είναι το βασικό εμπόδιο διάδοσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, όπως αναφέρει ο Γιάννης Μεθενίτης, εκπρόσωπος της Nissan Greece. Ένα δεύτερο σημαντικό εμπόδιο ήταν η απουσία κινήτρων για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αυτό όμως φαίνεται να αλλάζει το τελευταίο διάστημα, δηλώνει ο ίδιος, με τα νέα οικονομικά κίνητρα που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων και για τη χορήγησή τους στους εργαζομένους. Σημαντικά κίνητρα είναι η πρόσθετη έκπτωση 30% της αξίας του οχήματος από τα ακαθάριστα έσοδα, οι αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης και η εξαίρεση της αξίας αγοράς του οχήματος από τον υπολογισμό εισοδήματος. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα έκπτωσης 30% από τα έσοδα της επιχείρησης για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κίνητρα, σε συνδυασμό με τα μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης, φαίνεται ότι έχουν ενδυναμώσει το ενδιαφέρον της αγοράς και, σύμφωνα με τον κ. Μεθενίτη, υπάρχει κινητικότητα στον τομέα των logistics, η οποία θεωρητικά θα μεταφραστεί σε πωλήσεις το ερχόμενο διάστημα. Ένα θέμα που θα απασχολήσει τις διοικήσεις των επιχειρήσεων είναι η συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Παρά το γεγονός ότι αυτά διαθέτουν λιγότερα μηχανικά μέρη, μια βλάβη είναι πάντα πιθανή. Σε μια τέτοια περίπτωση, η επισκευή, σύμφωνα με τον κ. Μεθενίτη, απαιτεί ειδικά εργαλεία και γνώσεις. Σε ετήσια βάση θα πρέπει να γίνονται διαγνωστικοί έλεγχοι στις μπαταρίες του οχήματος, ενώ η τακτική συντήρηση περιορίζεται σε έλεγχο / αντικατάσταση του φίλτρου αέρα καμπίνας, των φρένων και του ψυκτικού υγρού του ηλεκτροκινητήρα. Κατά συνέπεια, το κόστος συντήρησης είναι αρκετά χαμηλότερο από ανάλογου οχήματος που κινείται με ορυκτά καύσιμα, καθώς δεν υπάρχουν οι φθορές που σχετίζονται με τον θερμικό κινητήρα.

Aν και το μεγαλύτερο ποσοστό της ενέργειας που χρησιμοποιούμε συνεχίζει να προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, η τάση για αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας αλλάζει δυναμικά το ενεργειακό τοπίο. Ήδη το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, τα ορυκτά καύσιμα συμμετείχαν στην παραγωγή ενέργειας με ποσοστό μικρότερο του 80%, από 94% στη δεκαετία του 1970. Τα βήματα που χρειάζεται να γίνουν για την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων είναι ακόμα πολλά. Η ηλεκτροκίνηση προτείνεται σε παγκόσμιο επίπεδο ως ένα από αυτά. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα «Future Mobility: Electric Vehicle Supply Chain Architecture» της Automotive Logistics, την ερχόμενη δεκαετία οι στόλοι επαγγελματικών οχημάτων θα βρεθούν στη δίνη μιας μεταμορφωτικής διαδικασίας, καθώς οι μηχανές εσωτερικής καύσης θα δίνουν σταδιακά τη θέση τους στους ηλεκτρικούς κινητήρες. Οι αλλαγές θα επηρεάσουν και τα logistics της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς το ποσοστό της πολυπλοκότητας των μηχανών θα μειωθεί, δεδομένου ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες χρειάζονται λιγότερα κινητά μέρη για να λειτουργήσουν σε σχέση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, όπως για παράδειγμα το Tesla, υπάρχουν από 12 έως 20 κινητά μέρη σε σχέση με τα εκατοντάδες ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί βενζίνη ή πετρέλαιο. Το αναμενόμενο είναι ότι οι μπαταρίες, τόσο όσον αφορά τα υλικά τους όσο και το σχεδιασμό τους, θα έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναδυόμενη βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης. Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Κίνα διαδραματίζουν ήδη πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή μπαταριών, αξιοποιώντας υλικά που προέρχονται από Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική, ενώ Ευρώπη και Βόρεια Αμερική έχουν εστιάσει κυρίως σε νέες τεχνολογίες μπαταριών και στη βιομηχανοποίηση της παραγωγής τους.

Η αγορά του αυτοκινήτου αποκτά τη δική της «ηλεκτρική» υπόσταση
Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών δείχνουν ότι τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα αποτελέσουν μια αγορά με τις δικές της ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δύο από τους μεγαλύτερους προμηθευτές μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα βρίσκονται στην Κίνα και ανήκουν στο κράτος, γεγονός που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια χαμηλού ρίσκου. Ειδικά σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης της αγοράς, η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση είναι κρίσιμη για την επιβίωσή των επιχειρήσεων, καθώς οι προσδοκίες της ζήτησης δεν είναι ακόμα ξεκάθαρες. Για να γίνει πιο ορατή η σημασία του συνδυασμού πολιτικών και επιχειρηματικών παραγόντων, είναι χρήσιμο να παρατηρήσουμε ότι η γερμανική Bosch, μια από τις μεγαλύτερες παραγωγούς μπαταριών στην Ευρώπη, προσωρινά δεν σκέφτεται να μπει στην αγορά, λόγω μικρών προσδοκιών κερδοφορίας.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στη μελέτη «Visual Capitalist / Benchmark Mineral Intelligence», η Κίνα παρήγαγε το 2017 μπαταρίες συνολικής χωρητικότητας 217,2 GWh, ενώ οι ΗΠΑ και η Νότια Κορέα, που βρίσκονται στη δεύτερη και τρίτη θέση, παρήγαγαν 46,9 GWh και 23,1 GWh αντίστοιχα. Αν η κατάσταση αυτή δεν αλλάξει τα ερχόμενα χρόνια, η παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων θα εξαρτάται σε ένα μεγάλο ποσοστό από την Κίνα, ακόμα και αν η τελική γραμμή παραγωγής βρίσκεται σε ένα εργοστάσιο στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ.

Κίνα και ΗΠΑ ηγούνται και σε πωλήσεις οχημάτων
Στις δύο αυτές χώρες έχουν γίνει οι περισσότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και επιπλέον σε αυτές έχουν την έδρα τους 6 από τους 10 κατασκευαστές με τις περισσότερες πωλήσεις. Στην πρώτη θέση των πωλήσεων για το 2018 βρίσκεται η Tesla με 245.240 οχήματα, τα οποία στο σύνολο τους είναι ιδιωτικά. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η κινέζικη BYD με 229.338 οχήματα και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Nissan-Renault, η οποία πούλησε 192.771 οχήματα, περιλαμβανομένου και του επαγγελματικού e-NV200, το οποίο κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις στην ελληνική αγορά, από τα τρία συνολικά επαγγελματικά ηλεκτρικά οχήματα που είχαν ταξινομηθεί μέχρι και το Νοέμβριο του 2019.

Απουσία υποδομών φόρτισης και κινήτρων τα βασικά εμπόδια
Οι χώρες που παρουσιάζουν τις υψηλότερες πωλήσεις είναι και αυτές που διαθέτουν τις πιο εξελιγμένες υποδομές για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης. Η απουσία υποδομών φόρτισης είναι το βασικό εμπόδιο διάδοσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, όπως αναφέρει ο Γιάννης Μεθενίτης, εκπρόσωπος της Nissan Greece. Ένα δεύτερο σημαντικό εμπόδιο ήταν η απουσία κινήτρων για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αυτό όμως φαίνεται να αλλάζει το τελευταίο διάστημα, δηλώνει ο ίδιος, με τα νέα οικονομικά κίνητρα που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων και για τη χορήγησή τους στους εργαζομένους. Σημαντικά κίνητρα είναι η πρόσθετη έκπτωση 30% της αξίας του οχήματος από τα ακαθάριστα έσοδα, οι αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης και η εξαίρεση της αξίας αγοράς του οχήματος από τον υπολογισμό εισοδήματος. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα έκπτωσης 30% από τα έσοδα της επιχείρησης για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κίνητρα, σε συνδυασμό με τα μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης, φαίνεται ότι έχουν ενδυναμώσει το ενδιαφέρον της αγοράς και, σύμφωνα με τον κ. Μεθενίτη, υπάρχει κινητικότητα στον τομέα των logistics, η οποία θεωρητικά θα μεταφραστεί σε πωλήσεις το ερχόμενο διάστημα. Ένα θέμα που θα απασχολήσει τις διοικήσεις των επιχειρήσεων είναι η συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Παρά το γεγονός ότι αυτά διαθέτουν λιγότερα μηχανικά μέρη, μια βλάβη είναι πάντα πιθανή. Σε μια τέτοια περίπτωση, η επισκευή, σύμφωνα με τον κ. Μεθενίτη, απαιτεί ειδικά εργαλεία και γνώσεις. Σε ετήσια βάση θα πρέπει να γίνονται διαγνωστικοί έλεγχοι στις μπαταρίες του οχήματος, ενώ η τακτική συντήρηση περιορίζεται σε έλεγχο / αντικατάσταση του φίλτρου αέρα καμπίνας, των φρένων και του ψυκτικού υγρού του ηλεκτροκινητήρα. Κατά συνέπεια, το κόστος συντήρησης είναι αρκετά χαμηλότερο από ανάλογου οχήματος που κινείται με ορυκτά καύσιμα, καθώς δεν υπάρχουν οι φθορές που σχετίζονται με τον θερμικό κινητήρα.


Είναι απαραίτητο το πέρασμα από την ηλεκτροκίνηση με μπαταρίες;
Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό. Οι υπέρμαχοι ενός άλματος στην κίνηση με καύση υδρογόνου είναι αρκετοί. Τα «καυσαέρια» των κινητήρων υδρογόνου είναι καθαρό νερό, τόσο καθαρό μάλιστα που είναι πόσιμο. Επίσης σε σχέση με τις πρώτες ύλες που χρειάζονται για την παραγωγή μπαταριών, το υδρογόνο είναι απείρως πιο άφθονο στη φύση. Η θάλασσα, για παράδειγμα, είναι γεμάτη υδρογόνο, το οποίο ωστόσο χρειάζεται να αποσπάσουμε με κάποιο τρόπο από το νερό. Η διαδικασία απόσπασης των ατόμων του υδρογόνου ονομάζεται ηλεκτρόλυση και λειτουργεί για παραπάνω από 200 χρόνια. Απαιτεί όμως αρκετή ενέργεια, γιατί τα άτομα του υδρογόνου δεν εγκαταλείπουν εύκολα τους δεσμούς τους. Επίσης, η αποθήκευση του υδρογόνου, το οποίο είναι ένα εξαιρετικά εύφλεκτο υλικό, είναι ένα πρόβλημα που θα πρέπει να διευθετηθεί, όπως μας υπενθυμίζει η καταστροφή του Χίντεμπουργκ, του γερμανικού αερόπλοιου, πριν από 80 περίπου χρόνια.

Οι σελίδες που έχουν γραφτεί πάνω σε αυτά τα δύο θέματα είναι χιλιάδες και η γενική άποψη είναι ότι ο κύκλος παραγωγής και καύσης του υδρογόνου έχει μεγαλύτερες απώλειες σε σχέση με τον αντίστοιχο κύκλο της ηλεκτροκίνησης με μπαταρίες. Επιπλέον, τα συστήματα αποθήκευσης υδρογόνου απέχουν ακόμα αρκετά από το να είναι ασφαλή με ένα ανεκτό οικονομικό κόστος. Οι υπέρμαχοι του υδρογόνου υποστηρίζουν από την πλευρά τους ότι η βιομηχανία είναι αυτή που δημιουργεί τα εμπόδια και με πρόσχημα την επείγουσα ανάγκη μείωσης της καύσης ορυκτών καυσίμων για να επιβιώσει ο πλανήτης από την κλιματική κρίση δημιουργούν δύο κύκλους ανάπτυξης για να κάνουν διπλές πωλήσεις, αντί να γίνει απευθείας η μετάβαση στην καύση υδρογόνου. Σύμφωνα με τη δική τους άποψη, θέματα όπως το συνολικό κόστος παραγωγής μπαταριών, περιλαμβανομένων των οικολογικών παραγόντων, όπως εξορύξεις, ανακύκλωση κ.λπ. οδηγούν σε σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Με δεδομένο το γεγονός ότι η ηλεκτρική ενέργεια για τη φόρτιση των μπαταριών συνεχίζει να προέρχεται κατά κύριο λόγο από την καύση ορυκτών καυσίμων, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι τόσο καθαρή λύση, όσο η βιομηχανία θέλει να την παρουσιάζει.


Η Metro έκανε ήδη τα πρώτα βήματα προς την ηλεκτροκίνηση
Σταύρος Αναγνωστάτος

Η Metro, έχοντας ως στόχο την εύρεση βιώσιμων λύσεων σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησής της, έχει ήδη προχωρήσει, σε συνεργασία με τη LeasePlan, στη δημιουργία ενός ηλεκτρικού Van με ενσωματωμένο ψυκτικό θάλαμο. Για τη δράση αυτή μιλήσαμε με τον κ. Σταύρο Αναγνωστάτο, Διευθυντή Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Εγκαταστάσεων της Metro.

    σ.σ.: Ποια είναι τα πρώτα βήματα που κάνετε προς την ηλεκτροκίνηση;
Σ.Α.: Η εγκατάσταση του ψυκτικού μηχανήματος B-100 στο αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα Nissan e-NV200, πέραν του πλεονεκτήματος της εξ ολοκλήρου κίνησης με ηλεκτρισμό, παρέχει το ψυκτικό φορτίο που απαιτείται από τον θάλαμο, ανεξάρτητα από το αν το όχημα βρίσκεται σε αδράνεια ή αν κινείται σε υψηλές ταχύτητες. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα μεταβολής του ψυκτικού φορτίου ανάλογα με τις ανάγκες του θαλάμου, όπως και της παροχής ψύξης, ακόμα και όταν η μηχανή του οχήματος είναι απενεργοποιημένη. Η χρήση του εν λόγω οχήματος για τις ανάγκες διακίνησης ψυχόμενου φορτίου, αποτελεί ένα επαναστατικό πρώτο βήμα στη στροφή της εταιρείας προς την πράσινη κατεύθυνση και την ηλεκτροκίνηση του στόλου της, καθώς στοχεύει στην αναβάθμισή του με την απόκτηση περισσότερων οχημάτων αντίστοιχης τεχνολογίας στο άμεσο μέλλον. Οι επενδύσεις άλλωστε σε εξελιγμένες λύσεις, οι οποίες είναι περιβαλλοντικά φιλικές και οικονομικά βιώσιμες, ήταν και είναι πρωταρχικοί στόχοι στην ιεραρχία δράσεων και πρωτοβουλιών της εταιρείας. Το γεγονός πως οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 25% με 30% των εκπομπών CO2 στο περιβάλλον, αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τη σημασία του περιορισμού τους μέσω τέτοιων καινοτόμων πρωτοβουλιών. σ.σ.: Οι περισσότεροι βλέπουν τον μικρό αριθμό σταθμών φόρτισης ως εμπόδιο. Εσείς; Σ.Α.: Η Metro έχει ήδη δημιουργήσει το πρώτο δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων σε τρία καταστήματα λιανικής, σε συνεργασία με τη Schneider Electric, πριν ακόμα την ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας 2018/44/ΕΕ, με την οποία καθίσταται υποχρεωτική η υποδομή για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στα κτίρια και της Οδηγίας 2019/944/ΕΕ για την εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού, στο σκέλος που αφορά την ένταξη της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας. Η εταιρεία έχει ολοκληρώσει τη μελέτη εγκατάστασης για τουλάχιστον 100 επιπλέον σταθμούς φόρτισης σε καταστήματα ανά την επικράτεια και το σχετικό έργο έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2020. σ.σ.: Ποια είναι τα αποτελέσματα της πιλοτικής ενέργειας που υλοποιήσατε;

Σ.Α.: Τα ενεργειακά και περιβαλλοντικά οφέλη της ηλεκτροκίνησης πιστοποιούνται από την ανάλυση πραγματικών μετρήσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά την πιλοτική εφαρμογή και αφορούν τη χρήση του οχήματος για τους δύο πρώτους μήνες κτήσης του (Δεκέμβριος 2019, Ιανουάριος 2020). Η μπαταρία χωρητικότητας 40 kWh μετρήθηκε πως επιτρέπει στον οδηγό να διανύσει έως και περίπου 190 χιλιόμετρα μεσοσταθμικά με το ψυκτικό μηχάνημα απενεργοποιημένο, για μέσες συνθήκες οδήγησης μεταξύ των καταστημάτων της εταιρείας.

Σχετικά με την επίδραση του ψυκτικού μηχανήματος στη συνολική αυτονομία του οχήματος, μετρήθηκε πως σε συνθήκες χειμώνα, με φυσιολογική φόρτωση του αποθηκευτικού χώρου και φυσιολογική οδηγική συμπεριφορά, το όχημα μπορεί να διανύσει περίπου 182 χιλιόμετρα. Επομένως, η μετρούμενη μείωση στην αυτονομία του αντιστοιχεί σε περίπου 4% για τους χειμερινούς μήνες. Σε συνθήκες καλοκαιριού η αυτονομία του οχήματος υπολογίζεται σε περίπου 176 χιλιόμετρα. Η μείωση αυτή αντιστοιχεί σε επίδραση του ψυκτικού μηχανήματος κατά περίπου 7% στη λειτουργία του οχήματος. Επομένως, υπολογίζεται πως το κόστος ενεργειακής κατανάλωσης ανέρχεται σε περίπου 0,21 kWh/χιλιόμετρο με το ψυκτικό μηχάνημα απενεργοποιημένο, σε περίπου 2,22 kWh/χιλιόμετρο με την ψυκτική διάταξη ενεργοποιημένη κατά τη χειμερινή περίοδο, και σε περίπου 0,23 kWh/χιλιόμετρο κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Λαμβάνοντας επίσης υπόψη πως το κόστος μιας κιλοβατώρας ισούται σήμερα περίπου με 0,1 ευρώ, υπολογίζεται πως το κόστος κίνησης είναι περίπου ίσο με 0,024 ευρώ/χιλιόμετρο για μεταφορά ψυχόμενου φορτίου κατά τους χειμερινούς μήνες και 0,025 ευρώ/χιλιόμετρο κατά τους θερινούς μήνες, αντίστοιχα.

Σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο του ηλεκτροκίνητου οχήματος, θεωρώντας πως ο συντελεστής εκπομπών για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι ίσος με περίπου 0,66 kgCO2/kWh για την Ελλάδα, βάσει βιβλιογραφικών μελετών, υπολογίζεται πως για μέση ετήσια χρήση του οχήματος (20.000 χιλιόμετρα), εκπέμπονται περίπου 3 τόνοι ισοδύναμου CO2. Ένα συμβατικό όχημα diesel τύπου Van θεωρείται πως καταναλώνει 6,5 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Για την ταυτόχρονη λειτουργία της ψυκτικής διάταξης, η κατανάλωση του οχήματος υπολογίζεται πως ανέρχεται μεσοσταθμικά σε 6,9 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Επομένως, υπολογίζεται πως για τυπική τιμή καυσίμου ίση με 1,35 ευρώ/λίτρο diesel, το κόστος μετακίνησης είναι ίσο με περίπου 0,09 ευρώ/χιλιόμετρο. Ακόμα, λαμβάνοντας υπόψη πως ένα τυπικό Van εκλύει 151 gCO2/χιλιόμετρο, για μέση ετήσια χρήση του οχήματος υπολογίζεται πως εκπέμπονται περίπου 3 τόνοι ισοδύναμου CO2.

Συνεπώς, η λύση της ηλεκτροκίνησης για τη μεταφορά ψυχόμενου φορτίου, οδηγεί μεσοσταθμικά ετησίως σε εξοικονόμηση 1.379 ευρώ σε σχέση με τη συμβατική επιλογή του πετρελαιοκίνητου οχήματος. Ταυτόχρονα, επιτυγχάνεται αποφυγή έκλυσης 0,14 τόνων CO2 ανά έτος στην ατμόσφαιρα.

Όπως γίνεται κατανοητό, η χρήση του ηλεκτροκίνητου οχήματος συνεπάγεται σημαντική εξοικονόμηση κόστους με ταυτόχρονο περιορισμό του περιβαλλοντικού αντίκτυπου, ενισχύοντας έτσι το πράσινο προφίλ της εταιρείας.

σελφ σερβις (T. 502)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION