σελφ σερβις - CENSUS 2018: Η εικόνα του κλάδου από την IRI

Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

CENSUS 2018: Η εικόνα του κλάδου από την IRI

1 Οκτωβρίου 2019 | 09:28 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Έρευνα

Ο αθροιστικός κλαδικός τζίρος το 2018 παρουσίασε μια ανάπτυξη της τάξης των 146 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2017, ένα μέγεθος που τον καθιστά, με μια απόκλιση μόλις 5 εκατ. ευρώ, ισόποσο με τον τζίρο του 2015, δηλαδή με τις κλαδικές πωλήσεις πριν την κατάρρευση της Μαρινόπουλος (τις υψηλότερες την τετραετία 2015-2019), σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Census 2018 της IRI, η οποία αποτυπώνει ανά έτος και τύπο καταστήματος την εξέλιξη της εικόνας (από άποψη τζίρου και αριθμού καταστημάτων, γενικού και ανά περιοχή) του ελληνικού λιανεμπορίου των FMCG σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα, περιλαμβανομένης της Κρήτης και της Εύβοιας.

H μελέτη του πίνακα 1 οδηγεί σε σαφή συμπεράσματα για τις μετατοπίσεις τζίρου σε βάθος τετραετίας εξαιτίας της κρίσης της Μαρινόπουλος και της ανάδυσης της νέας Σκλαβενίτης. Όπως διαπιστώνεται, η «έκλειψη» του δικτύου της Μαρινόπουλος «στοίχισε» στον τζίρο των σούπερ/υπέρ μάρκετ το 2016 απώλειες 448 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 135 εκατ. ευρώ μοιάζει να τα επωφελήθηκε άμεσα το discount το 2016, τα συγκράτησε με ελάχιστες απώλειες το 2017 και τα βελτίωσε το 2018 σε επίπεδο μόλις κατά 2 εκατ. ευρώ χαμηλότερα εκείνου του 2016. Άρα, η Lidl είναι η πλέον ωφελημένη αλυσίδα από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος. Το 2017 επανεισέρευσαν στα ταμεία εν συνόλω των σούπερ/υπέρ μάρκετ 148 εκατ. ευρώ, κυρίως συνεπεία της δράσης της ΕΥΣ, ενώ μέχρι 20 εκατ. ευρώ τη διετία 2016-2017 ενισχύθηκε κι ο ετήσιος τζίρος των μικρών καταστημάτων τροφίμων. Με όρους αριθμητικού λογαριασμού, λοιπόν, στα τέλη του 2017 έμενε ένα μερίδιο τζίρου γύρω στα 145 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο γενικός κλαδικός τζίρος να επανέλθει στο επίπεδο του 2015, δηλαδή στα 8.958 εκατ. ευρώ. Αυτό ακριβώς συνέβη ως τα τέλη του 2018 με απόκλιση μόλις 5 εκατ. ευρώ από τον τζίρο του 2015! Μόνο που η αγορά των σούπερ/υπέρ μάρκετ στα τέλη του 2018 εμφανιζόταν «ζημιωμένη» κατά 157 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις επιδόσεις της το 2015.

Από τη μια πλευρά, ο ετήσιος τζίρος των μικρών καταστημάτων τροφίμων που παρακολουθεί η IRI (κλασικών παντοπωλείων και μίνι μάρκετ –τουλάχιστον των πιο «δομημένων»), εξελίσσεται με αξιοσημείωτη σταθερότητα, πράγμα που με μικρομεταβολές συμβαίνει σε ό,τι αφορά τον αριθμό, άρα κατά πάσα πιθανότητα και τις πωλήσεις, των μίνι μάρκετ (διάγραμμα 2). Από την άλλη πλευρά, ο τζίρος της Lidl μοιάζει αξιοζήλευτα «μπετοναρισμένος».

Τουλάχιστον ένα σοβαρό μέρος αυτών των 157 εκατ. ευρώ, αν όχι το μείζον -δεδομένου ότι και οι πωλήσεις σε όγκο δεν μεταβλήθηκαν ουσιωδώς στην τετραετία-, αποτυπώνει το κόστος του ανταγωνισμού των αλυσίδων, όπως και των προμηθευτών στις φτηνές τιμές. Τα στοιχεία της τρέχουσας χρονιάς και στο εξής των επόμενων θα δείξουν κατά πόσο οι διστακτικές φοροελαφρύνσεις από φέτος και η υποσχόμενη ανάπτυξη στο μέλλον είναι δυνατόν να «τραβήξουν» τις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής πάνω από τα επίπεδα του 2015.

Από την παρουσίαση του Census 2018 σημειώνουμε, επίσης, τη σταθεροποίηση του αριθμού των μονάδων cash & carry στην επικράτεια (πίνακας 7), μετά την επέκτασή του το 2017 από ένα έως τρία νέα καταστήματα ανά περιφέρεια σε όλη τη χώρα. Το 2018 δημιουργήθηκαν μόλις δύο νέα cash & carry σε Θεσσαλονίκη και Κρήτη, ενώ ένα έκλεισε στην Κεντρική Ελλάδα. Παρ’ όλη την άνθιση της τουριστικής αγοράς ο τζίρος της οργανωμένης χονδρικής το 2018 υπέστη μείωση, δείχνοντας ταυτόχρονα τα όρια της οργανικής της ανάπτυξης.

Από τα «μη εικονιζόμενα» στην παρουσίασή μας στοιχεία του Census 2018 σημειώνουμε ότι:

  • Η έρευνα καταμέτρησε το 2018 συνολικά 4.831 καταστήματα ψιλικών στην επικράτεια έναντι 5.330 το 2017 και 5.089 το 2016 –το 53% του δυναμικού τους από άποψη αριθμού και τζίρου δραστηριοποιείται στην Αττική. Στην Αττική διαπιστώθηκε εντονότερα η γενική τάση μιας περαιτέρω αριθμητικής μείωσής τους (2.529 πέρυσι έναντι 2.722 το 2017 και 2.851 το 2016), η οποία στην υπόλοιπη Ελλάδα εκδηλώνεται μεν, αλλά πιο συγκρατημένα.
  • Αντίστοιχη τάση διαπιστώθηκε στην αγορά των πιο οργανωμένων περιπτέρων, τα οποία κατά τον απολογισμό της IRI ήταν 4.638 πέρυσι σε όλη της επικράτεια έναντι 4.893 το 2017 και 5.083 το 2016 (1.796 στην Αττική έναντι 1.873 το 2017 και 1.978 το 2016).
  • Ο αριθμός των καταστημάτων καλλυντικών ανά την επικράτεια εμφάνισε ακόμα μια χρονιά το 2018 πτωτική τάση (π.χ. 287 καταστήματα έναντι 294 το 2017 και 307 το 2016 στην Αττική, όπου γίνεται σχεδόν το 50% του τζίρου της αγοράς τους).

Στην αγορά του φαρμάκου η έρευνα διαπίστωσε κάμψη του αριθμού των φαρμακείων το 2018 (8.768 στην επικράτεια), μετά την τάση ανάπτυξής του το 2017 (8.920 έναντι 8.793 το 2016). Η σχετική τάση εκφράστηκε κυρίως στην Αττική, όπου από 3.542 το 2017 μειώθηκαν στα 3.421 το 2018 (δηλαδή στα επίπεδα του 2016, οπότε ο αριθμός τους ήταν 3.433). Σημειώνεται ότι στην Αττική γίνεται περίπου το 40% των εθνικών πωλήσεων του φαρμάκου.

Το σύνολο των πινάκων και διαγραμμάτων παρουσιάζεται στην έντυπη έκδοση.

σελφ σερβις (T. 497)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION