σελφ σερβις - ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: Το χειρότερο τετράμηνο της τελευταίας δεκαετίας!

Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ: Το χειρότερο τετράμηνο της τελευταίας δεκαετίας!

18 Ιουνίου 2018 | 09:29 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά

Αυτή είναι η χαρακτηριστικότερη, ίσως, ατάκα που ακούγεται από στελέχη διαφόρων επιχειρήσεων της θεσσαλονικιώτικης λιανεμπορικής αγοράς, είτε σούπερ μάρκετ είτε καταστημάτων μαζικής εστίασης, αρτοποιίας, μαναβικής κ.λπ. Την ίδια στιγμή, όπως δείχνει το Βαρόμετρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (η σχετική έρευνα πραγματοποιήθηκε στο Νομό Θεσσαλονίκης το δεύτερο ήμισυ του Μαρτίου), κατά το 80% οι καταναλωτές θεωρούν τις προσφορές των σούπερ μάρκετ «κυριότερο» ή «αρκετά σημαντικό» κριτήριο για τις αγορές τους.

Tο πρώτο τετράμηνο του 2018 ήταν το Βατερλώ της τοπικής οικονομίας εξαιτίας ατονίας της αναιμικής καταναλωτικής δύναμης. Το πιο ενδεικτικό στοιχείο, ίσως, της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η λιανεμπορική αγορά της Θεσσαλονίκης, είναι ότι κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους ο τζίρος των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ υποχώρησε, σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον κατά 10% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι! Τέτοιο ποσοστό συρρίκνωσης δεν έχει καταγραφεί άλλοτε στα χρόνια της κρίσης στην συμπρωτεύουσα. Η Θεσσαλονίκη ούτως ή άλλως έχει ένα από τα πιο φτωχά μέσα μηνιαία καλάθια αγορών της χώρας, το οποίο πέρσι κατά την IRI δεν υπερέβαινε τα 270 ευρώ. Φέτος ίσως αυξηθεί οριακά, αν δεν παραμείνει στατικό, όπως εκτιμάται. Στο πλαίσιο αυτό, διαπιστώνονται ναυάγια και κατακρημνίσεις διαφόρων κλάδων της τοπικής οικονομίας.

Πτώση στη μαζική εστίαση 20%
«Η μαζική εστίαση παρουσίασε μείωση τζίρου τουλάχιστον κατά 15%-20% το πρώτο τρίμηνο φέτος σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Τα ποσοστά αυτά αναφέρονται σε καταστήματα εστίασης του κέντρου της πόλης. Περιφερειακά η πτώση μπορεί να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη», λέει ο κ. Σάκης Κατρανίτσας, ιδιοκτήτης της Ζύθος ΑΕ Εστίασης, η οποία διατηρεί δύο εστιατόρια σε προνομιακές περιοχές του κέντρου της συμπρωτεύουσας. «Το μέσο ύψος των λογαριασμών των πελατών μας παραμένει μόνιμα χαμηλό. Παλιότερα παρήγγελναν τον μισό κατάλογο. Τώρα η κάθε παραγγελία είναι πολύ μετρημένη και δεν μένει τίποτα στα πιάτα», σχολιάζει, προσθέτοντας πως «την ίδια στιγμή τρέχουν οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεών μας σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία κ.ά.».

Ο κ. Κατρανίτσας επισημαίνει πως στην αγορά της Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε το παράδοξο να βάζουν λουκέτο εστιατόρια του κέντρου της πόλης τον Μάρτιο, τα οποία υποτίθεται ότι, εφόσον κατάφεραν να παραμείνουν εν λειτουργία το χειμώνα, λογικά έχουν αυξανόμενες ελπίδες επιβίωσης με την αλλαγή σεζόν, προχωρώντας προς το καλοκαίρι. Όμως, όπως φαίνεται πλέον, η εισοδηματική κρίση δεν αφήνει καμία ελπίδα ν’ ανθίσει.

Κάτω το ψωμί 25%
«Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2017 οι πωλήσεις του ψωμιού έπεσαν κατά 10% και των αρτοσκευασμάτων (κέικ, κουλουράκια κ.ά.) κατά 25%. Υπάρχει οικονομική δυσπραγία, τα καταστήματα πώλησης ψωμιού βρίσκονται σχεδόν παντού και οι πωλήσεις τους φθίνουν εξαιτίας, εξάλλου, και των αλλαγών στις διατροφικές συνήθειες. Υπάρχει και το φαινόμενο της ανεξέλεγκτης εισαγωγής ψωμιού από διπλανές χώρες», σχολιάζει η κ. Ελισάβετ Κουκουμέρια, πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης. «Το πρώτο τρίμηνο φέτος ήταν από τα χειρότερα των τελευταίων δεκαετιών. Ο καταναλωτής δεν πηγαίνει πια κάθε ημέρα στον φούρνο της γειτονιάς, γιατί δεν πετάει ούτε φέτα. Το καταναλώνει σε δυο ή και σε τρεις ημέρες, ξαναζεσταμένο στο φούρνο του. Αν δεν αδειάσει εντελώς η ψωμιέρα, δεν ψωνίζει», εξηγεί.

Οι τιμές πάνω απ’ όλα
Στο πλαίσιο των ερωτήσεων του Βαρομέτρου του ΕΒΕΘ, απαντώντας οι καταναλωτές στην ερώτηση «ποιοι είναι οι τρεις βασικότεροι παρόγοντες που επηρεάζουν την επιλογή καταστήματος για τις αγορές σας;», δήλωσαν σε ποσοστά 79% οι τιμές, 52% η ποιότητα, 38% η ελληνική προέλευση, 23% η εγγύτητα του καταστήματος, 22% το επίπεδο εξυπηρέτησης, 21% η ποικιλία των προιόντων, 21% η ελληνικότητα της επιχείρησης και 10% η ευκολία στην στάθμευση. Αποκαλυπτικές είναι οι απαντήσεις τους αναφορικά με τους παράγοντες, που καθιστούν ευχάριστη την παραμονή τους στο κατάστημα. Στην πρώτη θέση βάζουν την καθαριότητα και την τάξη, στην δεύτερη το ευγενικό και εξυπηρετικό προσωπικό, ενώ έπονται κατά σειρά σπουδαιότητας ο κατάλληλος κλιματισμός-εξαερισμός, η άνετη και πρακτική διαρρύθμιση του χώρου, ο κατάλληλος φωτισμός του καταστήματος, η ευχάριστη μουσική υπόκρουση και στην τελευταία θέση οι προωθητικές ενέργειες εντός του σημείου πώλησης. Η τελευταία θέση των προωθητικών ενεργειών ως κινήτρου για την παραμονή στο σούπερ μάρκετ μάλλον πρέπει να προβληματίσει τις επιχειρήσεις του κλάδου. Από την στιγμή που οι καταναλωτές τις τοποθετούν στην κορυφή των κριτηρίων τους για την επιλογή καταστήματος, που θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, γιατί χάνουν τα γοητεία τους; Το σίγουρο είναι ότι οι τιμές, πάντως, δεν τη χάνουν καθόλου. Έτσι, σε ποσοστό 50% προσδιορίζονται ως «πολύ σημαντικό κριτήριο» αγοράς, ενώ σε ποσοστό 42% προσδιορίζονται ως «αρκετά σημαντικό» κριτήριο, που συνεκτιμάται με άλλους παράγοντες.

Μεγάλα εναντίον μικρών σούπερ-μάρκετ
Σημαντική είναι και η σύγκριση των απόψεων καταναλωτών, στο πλαίσιο της «αντιπαράθεσης» μεταξύ μεγάλων επωνυμιών σούπερ μάρκετ και συνοικιακών μικρών παντοπωλείων/ μικρότερων σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα στο θέμα των τιμών των προιόντων, του ωραρίου λειτουργίας και των προσφορών η επικράτηση των μεγάλων σούπερ μάρκετ στην Θεσσαλονίκη είναι κατά το αναμενόμενο πολύ μεγάλη, σε σχέση με τα μικρότερα λιανεμπορικά καταστήματα. Εν προκειμένω σε ποσοστό 81% οι καταναλωτές θεωρούν ότι υπερτερούν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ έναντι των μικρών, που λαμβάνουν μόλις 13% στο ζήτημα των προσφορών. Αντίστοιχα στις τιμές των προιόντων η σχετική αναλογία υπέρ των «μεγάλων» είναι 66% και 26% υπέρ των μικρών, ενώ στο θέμα του ωραρίου λειτουργίας η αναλογία είναι αντιστοίχως 60%/ 26%. Μικρότερη είναι η ψαλίδα μεταξύ τους στο ζήτημα της ποιότητας των προιόντων, με 42% για τους «μεγάλους» και 35% για τους «μικρούς». Οι μικροί, όμως, «παίρνουν το αίμα τους πίσω» στον τομέα της ευκολίας και της ταχύτητας πρόσβασης, όπου υπερτερούν με 48% έναντι 42% των «μεγάλων», αλλά και στον τομέα της εξυπηρέτησης-φροντίδας, όπου τα μικρά σούπερ μάρκετ κατέχουν ποσοστό 57% θετικών κρίσεων, έναντι 26% των «μεγάλων».

Αυτό το τελευταίο εύρημα πρέπει επίσης να προβληματίσει τις αλυσίδες, ιδιαίτερα από την στιγμή που ο καταναλωτής –και κυρίως ο μεγαλύτερης ηλικίας– δίνει στην επίσκεψή του στο σούπερ μάρκετ διάσταση, λιγότερο ή περισσότερο, κοινωνικού γεγονότος. Τέλος, οι καταναλωτές της Θεσσαλονίκης αποδεικνύουν πως έχουν περιβαλλοντικό αισθητήριο, καθώς το 64% αυτών αναγνωρίζει ότι το μέτρο της χρέωσης με ειδικό τέλος της πλαστικής σακούλες θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Κατά το 59% οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι από την στιγμή που εφαρμόστηκε το μέτρο χρησιμοποιούν για τις μεταφορές των προϊόντων που αγοράζουν τσάντες πολλαπλών χρήσεων. Σημειώνουμε ότι το Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ πραγματοποιείται δύο φορές το χρόνο (τον Μάρτιο και το Σεπτέμβριο κατά το δεύτερο 15ήμερο) με ερευνητικό ενδιαφέρον για πέντε πεδία: Των κατοίκων-καταναλωτών του Νομού Θεσσαλονίκης, τις εμπορικές επιχειρήσεις του νομού, τις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες του, τις υπηρεσίες και τις κατασκευαστικές του επιχειρήσεις. Η έρευνα γίνεται μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων επί δείγματος 1.500 ατόμων.

σελφ σερβις (T. 483)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION