σελφ σερβις - Κάθε μέρα είναι των φώτων

Σάββατο, 18 Αυγούστου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Κάθε μέρα είναι των φώτων

16 Μαρτίου 2018 | 09:52 Γράφει ο Γιάννης  Μουρατίδης Topics: Τεχνολογία

Οι λαμπτήρες LED καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια και έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σχέση με τις λάμπες φθορισμού, που είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος φωτισμού στα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, η οικονομία δε δικαιολογεί μια αλλαγή, η οποία δε λαμβάνει υπ’ όψιν ότι πλέον οι λάμπες δεν είναι μόνο για να μας φωτίζουν το καλντερίμι.

O διαχειριστής της πολυκατοικίας άλλαξε τις λάμπες πυρακτώσεως του κλιμακοστασίου με λάμπες LED, που εκπέμπουν ένα παγερό λευκό φως, ανάλογο με αυτό που έχει καταστρέψει τα τελευταία χρόνια πολλούς χριστουγεννιάτικους στολισμούς. Όταν κάποιοι τον ρώτησαν γιατί δεν επέλεξε ένα πιο ζεστό φως, η απάντηση ήταν ότι μόνο στο συγκεκριμένο χρώμα το κατάστημα είχε προσφορά 2+1. Με ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου λύθηκε το πρόβλημα. Άλλωστε δεν ήταν για να φέρνουμε και πολλές αντιρρήσεις, καθώς σχεδόν όλοι χρωστάμε τουλάχιστον δύο μήνες κοινόχρηστα.

Στο γειτονικό κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που χρησιμοποιεί σε μορφή ταινίας LED σχεδόν τον ίδιο «σκληρό» λευκό φωτισμό, τα γυαλιά θα ήταν μάλλον εκκεντρική λύση, οπότε η έξοδος από το κατάστημα είναι πάντα μια ανακουφιστική εμπειρία για το οπτικό νεύρο. Η αντίθεση γίνεται περισσότερο αισθητή όταν μια ενδιαφέρουσα προσφορά κρασιού σε ωθεί στο αντίστοιχο τμήμα καταστήματος διαφορετικής αλυσίδας. Εκεί τα ξύλινα ράφια σε συνδυασμό με ένα ζεστό φωτισμό, δημιουργούν την αίσθηση κελαριού, βοηθώντας τον αγοραστή εκτός από τις τιμές να αντιληφθεί το χρώμα του κρασιού.

Σύμφωνα με το Discovery News, αλυσίδες καταστημάτων τροφίμων, όπως τα Fresh & Easy, έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν τους λαμπτήρες φθορισμού με λαμπτήρες LED, οι οποίοι μεταβάλουν την ένταση του φωτός και το χρώμα του, προσπαθώντας να ταιριάξουν το φωτισμό που ταιριάζει σε διαφορετικά τμήματα διαφορετικές ώρες της ημέρας. Οι βιτρίνες των προϊόντων έχουν αισθητά δυνατότερο φωτισμό για να μπορεί ο αγοραστής να διακρίνει χαρακτηριστικά, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να ανοίξει τη βιτρίνα. Για τον φωτισμό των φρούτων η εταιρεία απευθύνθηκε σε επαγγελματία φωτογράφο, ώστε ο φωτισμός να δίνει το ίδιο αποτέλεσμα με τα ζωντανά χρώματα που θα βλέπαμε σε μια διαφήμιση περιοδικού.

Θεωρητικά υπάρχει ένας κοινά αποδεκτός δείκτης, ο οποίος συνδέει διαφορετικές πηγές φωτισμού με την ικανότητα να απεικονίζουν τα χρώματα. Πρόκειται για τον δείκτη Color Rendering Index, που μετριέται σε μια κλίμακα 0-100, όπου το 100 αντιστοιχεί στη βέλτιστη ακρίβεια της χρωματικής απεικόνισης. Ένας φωτισμός με αυξημένο δείκτη CRI θα ήταν κατάλληλος για τον τομέα των φρούτων, ο οποίος ευνοείται από τη χρήση φωτισμού LED, δεδομένου ότι οι λαμπτήρες LED κινούνται σε τιμές πάνω από τις 85 μονάδες. Στην περίπτωση των ταμείων ο έντονος φωτισμός είναι επίσης απαραίτητος, αλλά εκεί το ψυχρό LED θα ήταν προτιμότερο να αντικατασταθεί από λαμπτήρες που δίνουν πιο ζεστό χρώμα, δεδομένου ότι η απεικόνιση των προϊόντων δεν χρειάζεται να είναι ρεαλιστική.

Δυστυχώς η ευκολία της επιχείρησης πρέπει να θυσιαστεί στο βωμό του βέλτιστου αποτελέσματος. Αν και ο σχεδιαστής φωτισμού μπορεί να δημιουργήσει έναν γενικό κανόνα, η ιδιαιτερότητα των καταστημάτων ως προς την εσωτερική χωροταξία και τις συνθήκες εξωτερικού φωτισμού επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα και κάνουν απαραίτητες τις μικροαλλαγές.

Αν και στην Ελλάδα ο LED φωτισμός καταστημάτων είναι σχετικά πρόσφατη επιλογή, σε άλλες χώρες έχει ήδη αρκετή ιστορία, έτσι ώστε έχουν γίνει έρευνες σχετικά με την ευχαρίστηση που προσφέρει στους καταναλωτές και την επίδρασή του στις πωλήσεις. Για τις ανάγκες μιας έρευνας στην Ολλανδία φωτίστηκαν με λαμπτήρες LED και φθορισμού επί 21 εβδομάδες δύο ομάδες καταστημάτων αντίστοιχου είδους φωτισμού. Η διαφορά στις πωλήσεις ήταν περίπου 2% υπέρ των λαμπτήρων LED. Μια δεύτερη έρευνα που έγινε από τη Philips σε συνεργασία με το German Research Center for Artificial Intellifence DFKI και το EIT Digital αποκαλύπτει ότι οι διαφορετικοί χρωματισμοί φωτός αύξησαν τις επισκέψεις αγοραστών σε συγκεκριμένες περιοχές του καταστήματος μέχρι και 15%.

O διαχειριστής της πολυκατοικίας άλλαξε τις λάμπες πυρακτώσεως του κλιμακοστασίου με λάμπες LED, που εκπέμπουν ένα παγερό λευκό φως, ανάλογο με αυτό που έχει καταστρέψει τα τελευταία χρόνια πολλούς χριστουγεννιάτικους στολισμούς. Όταν κάποιοι τον ρώτησαν γιατί δεν επέλεξε ένα πιο ζεστό φως, η απάντηση ήταν ότι μόνο στο συγκεκριμένο χρώμα το κατάστημα είχε προσφορά 2+1. Με ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου λύθηκε το πρόβλημα. Άλλωστε δεν ήταν για να φέρνουμε και πολλές αντιρρήσεις, καθώς σχεδόν όλοι χρωστάμε τουλάχιστον δύο μήνες κοινόχρηστα.

Στο γειτονικό κατάστημα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που χρησιμοποιεί σε μορφή ταινίας LED σχεδόν τον ίδιο «σκληρό» λευκό φωτισμό, τα γυαλιά θα ήταν μάλλον εκκεντρική λύση, οπότε η έξοδος από το κατάστημα είναι πάντα μια ανακουφιστική εμπειρία για το οπτικό νεύρο. Η αντίθεση γίνεται περισσότερο αισθητή όταν μια ενδιαφέρουσα προσφορά κρασιού σε ωθεί στο αντίστοιχο τμήμα καταστήματος διαφορετικής αλυσίδας. Εκεί τα ξύλινα ράφια σε συνδυασμό με ένα ζεστό φωτισμό, δημιουργούν την αίσθηση κελαριού, βοηθώντας τον αγοραστή εκτός από τις τιμές να αντιληφθεί το χρώμα του κρασιού.

Σύμφωνα με το Discovery News, αλυσίδες καταστημάτων τροφίμων, όπως τα Fresh & Easy, έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν τους λαμπτήρες φθορισμού με λαμπτήρες LED, οι οποίοι μεταβάλουν την ένταση του φωτός και το χρώμα του, προσπαθώντας να ταιριάξουν το φωτισμό που ταιριάζει σε διαφορετικά τμήματα διαφορετικές ώρες της ημέρας. Οι βιτρίνες των προϊόντων έχουν αισθητά δυνατότερο φωτισμό για να μπορεί ο αγοραστής να διακρίνει χαρακτηριστικά, χωρίς να είναι υποχρεωμένος να ανοίξει τη βιτρίνα. Για τον φωτισμό των φρούτων η εταιρεία απευθύνθηκε σε επαγγελματία φωτογράφο, ώστε ο φωτισμός να δίνει το ίδιο αποτέλεσμα με τα ζωντανά χρώματα που θα βλέπαμε σε μια διαφήμιση περιοδικού.

Θεωρητικά υπάρχει ένας κοινά αποδεκτός δείκτης, ο οποίος συνδέει διαφορετικές πηγές φωτισμού με την ικανότητα να απεικονίζουν τα χρώματα. Πρόκειται για τον δείκτη Color Rendering Index, που μετριέται σε μια κλίμακα 0-100, όπου το 100 αντιστοιχεί στη βέλτιστη ακρίβεια της χρωματικής απεικόνισης. Ένας φωτισμός με αυξημένο δείκτη CRI θα ήταν κατάλληλος για τον τομέα των φρούτων, ο οποίος ευνοείται από τη χρήση φωτισμού LED, δεδομένου ότι οι λαμπτήρες LED κινούνται σε τιμές πάνω από τις 85 μονάδες. Στην περίπτωση των ταμείων ο έντονος φωτισμός είναι επίσης απαραίτητος, αλλά εκεί το ψυχρό LED θα ήταν προτιμότερο να αντικατασταθεί από λαμπτήρες που δίνουν πιο ζεστό χρώμα, δεδομένου ότι η απεικόνιση των προϊόντων δεν χρειάζεται να είναι ρεαλιστική.

Δυστυχώς η ευκολία της επιχείρησης πρέπει να θυσιαστεί στο βωμό του βέλτιστου αποτελέσματος. Αν και ο σχεδιαστής φωτισμού μπορεί να δημιουργήσει έναν γενικό κανόνα, η ιδιαιτερότητα των καταστημάτων ως προς την εσωτερική χωροταξία και τις συνθήκες εξωτερικού φωτισμού επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα και κάνουν απαραίτητες τις μικροαλλαγές.

Αν και στην Ελλάδα ο LED φωτισμός καταστημάτων είναι σχετικά πρόσφατη επιλογή, σε άλλες χώρες έχει ήδη αρκετή ιστορία, έτσι ώστε έχουν γίνει έρευνες σχετικά με την ευχαρίστηση που προσφέρει στους καταναλωτές και την επίδρασή του στις πωλήσεις. Για τις ανάγκες μιας έρευνας στην Ολλανδία φωτίστηκαν με λαμπτήρες LED και φθορισμού επί 21 εβδομάδες δύο ομάδες καταστημάτων αντίστοιχου είδους φωτισμού. Η διαφορά στις πωλήσεις ήταν περίπου 2% υπέρ των λαμπτήρων LED. Μια δεύτερη έρευνα που έγινε από τη Philips σε συνεργασία με το German Research Center for Artificial Intellifence DFKI και το EIT Digital αποκαλύπτει ότι οι διαφορετικοί χρωματισμοί φωτός αύξησαν τις επισκέψεις αγοραστών σε συγκεκριμένες περιοχές του καταστήματος μέχρι και 15%.


Παιχνίδια με το φως
Αρκετοί έχει χρειαστεί να περιπλανηθούμε σ’ ένα κατάστημα, προκειμένου να εντοπίσουμε τα προϊόντα που ζητάμε. Στη Philips σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα σύστημα φωτισμού, το οποίο σηματοδοτεί συγκεκριμένους τομείς προϊόντων. Το φως δεν ερεθίζει το μάτι, με σκοπό να οδηγήσει τον άνθρωπο στο ράφι που αναζητά, αλλά ερεθίζει το κινητό του τηλέφωνο του, το οποίο τον καθοδηγεί σχετικά. Το ίδιο σύστημα, που βρίσκεται ήδη σε φάση πιλοτικής λειτουργίας, μπορεί να αξιοποιηθεί για τον εντοπισμό προσφορών ή την εκπλήρωση επιθυμιών της στιγμής (π.χ. η κατανάλωση ενός χυμού ή ενός σνακ).

Σχεδόν όλοι γνωρίζουμε πλέον το WiFi, αλλά δεν έχουμε ακούσει πολλά για το LiFi. Πρόκειται για μια τεχνολογία που αξιοποιεί το φως, για να στέλνει δεδομένα σε φορητές συσκευές. Η σχετική τεχνολογία, που παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 2011, φέτος, σύμφωνα με αναλυτές, θα δημιουργήσει μια αγορά 6 δισ. δολαρίων. Αν και ως τεχνολογία προτείνεται κυρίως για χώρους όπου συνιστάται η αποφυγή της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (π.χ. στις καμπίνες των αεροπλάνων ή στα δωμάτια των νοσοκομείων), οι ταχύτητες που προσφέρει σε συνδυασμό με το πλεονέκτημα «λύση 2 σε 1» είναι πιθανό να την κάνει ελκυστική και σε άλλους τομείς εφαρμογών.

Money matters
Η Fresh Market αναζήτησε λύση φωτισμού για τον εσωτερικό χώρο των καταστημάτων της, η οποία έπρεπε να συνδυάζει εξοικονόμηση ενέργειας και μεγάλο δείκτη CRI. Μετά από την πιλοτική της δοκιμή και τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, ανέθεσε στη GE το έργο της υλοποίησης. Προβλέπεται πως όταν θα έχει ολοκληρωθεί η υλοποίηση, τα ετήσια οφέλη της Fresh Market θα είναι κοντά στα 10 εκατ. KWh , δηλαδή περίπου 80.000 KWh λιγότερες ανά κατάστημα. Επιπλέον, η GE έχει υποσχεθεί ότι ο φωτισμός θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της αρχικής του έντασης για 50.000 ώρες λειτουργίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του οργανισμού Energy Star, ο φωτισμός LED μπορεί να πετύχει μέχρι και 75% εξοικονόμηση ενέργειας και αν εφαρμοστεί στο εύρος που προβλέπουν οι μελέτες για τα ερχόμενα χρόνια, θα εξοικονομήσει μέχρι το 2027 περίπου 350 TWh ενέργειας μόνο στις ΗΠΑ. Το μέγεθος αυτό αντιστοιχεί στην ετήσια παραγωγή 44 μεγάλων εργοστασίων παραγωγής ενέργειας και, με τις σημερινές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, σε 30 δισ. δολάρια. Ωστόσο, η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης σχετίζεται και με τη διάρκειά της. Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Science Advances, διαπίστωσε ότι η μείωση του κόστους ενέργειας χάριν του φωτισμού LED αύξησε τη φωτομόλυνση κατά 2,2% ετησίως μεταξύ 2012 και 2016. Το πρόβλημα το δημιουργούν κυρίως οι δημόσιοι και οι οικιακοί φωτισμοί, δηλαδή οι χρήστες που δεν «καίγονται» πια όταν αφήνουν τα φώτα ανοιχτά χωρίς λόγο.

Η τεχνολογία Internet of Things έρχεται να δέσει ιδανικά με τη φιλοσοφία εξοικονόμησης ενέργειας για φωτισμό. Η χρήση μικροκυκλωμάτων Bluetooth ή WiFi δίνει τη δυνατότητα σε ένα απλό λαμπτήρα να γίνει τμήμα ενός δικτύου φωτισμού. Το δίκτυο στέλνει πληροφορία, με τη βοήθεια αισθητήρων που επίσης υπάρχουν μέσα στους λαμπτήρες, σε ένα κεντρικό σύστημα που την επεξεργάζεται και τελικά δημιουργεί δυναμικά μοτίβα αυτορύθμισης. Πρακτικά, λαμπτήρες και υπολογιστές αποφασίζουν για τον φωτισμό των χώρων, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Η εταιρεία Target, ένας από τους γίγαντες λιανικής στις ΗΠΑ, ολοκλήρωσε πριν το τέλος της περασμένης χρονιάς την υλοποίηση ενός δικτύου φωτισμού στα μισά από τα 1.800 καταστήματα της. Οι λαμπτήρες εκτός από φωτισμό δημιουργούν μέσω Bluetooth ένα αμφίδρομο κανάλι επικοινωνίας με τον πελάτη, μέσα από το οποίο μεταφέρονται στο κινητό του πληροφορίες για προσφορές και για θέσεις προϊόντων εντός του καταστήματος.

Το κόστος εγκατάστασης λαμπτήρων με δυνατότητα δικτύωσης δεν είναι η οικονομικότερη λύση για το πέρασμα από τον φθορισμό στο LED, οπότε ένα μείγμα από δικτυωμένους λαμπτήρες σε ένα μικρό ποσοστό καταστημάτων και λαμπτήρες LED για τις λοιπές υποδομές μπορεί να είναι μια καλή λύση για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

σελφ σερβις (T. 480)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION