σελφ σερβις - Βόρεια Ελλάδα: Η Θεσσαλονίκη, το εργαστήριο του κλαδικού ανταγωνισμού...

Κυριακή, 19 Αυγούστου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Βόρεια Ελλάδα: Η Θεσσαλονίκη, το εργαστήριο του κλαδικού ανταγωνισμού...

13 Φεβρουαρίου 2018 | 09:31 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά

Πεδίο αδυσώπητου ανταγωνισμού μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, βορειοελλαδικών και αθηναϊκών, έγινε η Θεσσαλονίκη το 2017, ενόσω συνεχίζονται οι ανακατατάξεις των μεριδίων αγοράς τους, έπειτα από την σταδιακή επαναδραστηριοποίηση υπό το σήμα Σκλαβενίτης των καταστημάτων που ανήκαν στη Μαρινόπουλος. Στο μεταξύ, δεν παύουν να αναπτύσσονται και δίκτυα μικρότερων καταστημάτων του κλάδου. Η συμπρωτεύουσα δεν έχει χάσει τη σημασία της ως «πύλη υποδοχής» και δοκιμής νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

H αγορά της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε μία ιδιαίτερη περίπτωση στον κλαδικό ανταγωνισμό των σούπερ μάρκετ το 2017, καθώς προέκυψε στο πλαίσιό της ο συνδυασμός των ακόλουθων στοιχείων:

Πρώτον, η εμφάνιση της Σκλαβενίτης, μέσω του δικτύου που έλεγχε πριν την κατάρρευσή της η Μαρινόπουλος, με υπέρ μάρκετ σε κομβικά σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος και με κλασικά σούπερ μάρκετ στις γειτονιές της πόλης. Η Σκλαβενίτης μοιραία απέσπασε μερίδια αγοράς σχεδόν από όλους τους άλλους «παίκτες», τοπικούς και αθηναϊκούς, επαναφέροντας ως ένα βαθμό τις ισορροπίες που υπήρχαν όταν λειτουργούσε η Μαρινόπουλος. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η δράση της Σκλαβενίτης στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα απέχει, όπως εκτιμάται, από το να χαρακτηριστεί ότι είναι σε πλήρη ανάπτυξη.

Δεύτερον, η σταδιακή ενίσχυση των δικτύων καταστημάτων σχεδόν όλων των μεγάλων αθηναϊκών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη. Με καταστήματα γειτονιάς κυρίως, τόσο η ΑΒ Βασιλόπουλος όσο και η My Market, αποκτούν ολοένα και περισσότερα «προγεφυρώματα», απειλώντας τα μερίδια των βορειοελλαδικών αλυσίδων, οι οποίες δεν έχουν την ευχέρεια να επεκταθούν στο λεκανοπέδιο της Αττικής.

Τρίτον, καταστήματα τα οποία διατηρούσαν αλυσίδες που έβαλαν «λουκέτο» στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η Αρβανιτίδης (μετέπειτα Αφοί Καρυπίδη) και η Βασίλαγας, τελικά επαναλειτούργησαν υπό τα σήματα άλλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ιδιοκτησίας μικρών και μικρομεσαίων δικτύων τα περισσότερα, οπότε το κενό που προέκυπτε από την αποχώρηση των πρώτων ιδιοκτητών τους αξιοποιήθηκε σε μικρό βαθμό μάλλον από τους ισχυρούς της αγοράς.

Τέταρτον, η Θεσσαλονίκη το 2017 έγινε και πάλι πεδίο εφαρμογής νεωτερισμών στη λιανική. Η εξάπλωση του δικτύου ΘΕΣγάλα και δη ως φορέας περισσότερων ελληνικών προϊόντων κι άλλων τοπικών παραγωγών, με τη μέθοδο του franchise, καθώς και η έναρξη της ανάπτυξης του δικτύου καφεπαντοπωλείων Γρήγορα από την εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ, δείχνουν ότι η συμπρωτεύουσα δεν έχει χάσει τη σημασία της ως «πύλη υποδοχής» και δοκιμής νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Πέμπτο, το μεγάλο ρίσκο που αναλαμβάνουν μικρότερες αλυσίδες με την επέκταση τους σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό είναι λιανεμπορικά κορεσμένες, δεν τις πτοεί. Έτσι, το 2017 πολλές από αυτές άνοιξαν και νέα καταστήματα.

Η απώλεια των «ιματίων» της Μαρινόπουλος
Η όξυνση του ανταγωνισμού αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη του ηγέτη της αγοράς των σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη, της Μασούτης, η οποία το 2017 κατέγραψε συρρίκνωση του τζίρου της κατά 5% σε σχέση με το 2016. Έτσι, ο τζίρος της έκλεισε περίπου στα 760 εκατ. ευρώ, έναντι 800 εκατ. ευρώ το 2016. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αλυσίδα παρέμεινε κερδοφόρα, συνεχίζοντας τη μακρά της παράδοση στην επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων. Επί της ουσίας η αλυσίδα έχασε από το κομμάτι τζίρου και του μεριδίου αγοράς που κέρδισε το 2016 από την κατάρρευση του δικτύου της Μαρινόπουλος. Υπενθυμίζουμε πως το 2916 ο τζίρος της είχε καταγράψει αύξηση της τάξης του 6,5% έναντι του 2015.

Όλες οι αλυσίδες στη Βόρεια Ελλάδα έχασαν το 2017 ένα μέρος από τα «ιμάτια» της Μαρινόπουλος, που είχαν μοιραστεί το 2016. Η εμφάνιση της Σκλαβενίτης επαναπροσδιορίζει τις ισορροπίες, πράγμα που δεν ολοκληρώθηκε ακόμα, αν και η συνέχειά του θα έχει ηπιότερες συνέπειες. Μάλιστα, όπως εκτιμούν στελέχη της Μασούτης, στο τέλος του 2018 η αγορά θα έχει ισορροπήσει πλήρως, καθώς η Σκλαβενίτης θα έχει πάρει τα μερίδια που της αναλογούν, έχοντας λειτουργήσει όλα τα πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, που επέλεξε να τους δώσει το σήμα της.

Ωστόσο, η επίτευξη μονιμότερων ισορροπιών θα σημάνει, ίσως, προβλήματα ρευστότητας για κάποιες μικρομεσαίες αλυσίδες, που δεν θα συνέλθουν εύκολα από το «σοκ» της απώλειας των μεριδίων, που είχαν αποσπάσει σχετικά εύκολα από τη Μαρινόπουλος.

H αγορά της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε μία ιδιαίτερη περίπτωση στον κλαδικό ανταγωνισμό των σούπερ μάρκετ το 2017, καθώς προέκυψε στο πλαίσιό της ο συνδυασμός των ακόλουθων στοιχείων:

Πρώτον, η εμφάνιση της Σκλαβενίτης, μέσω του δικτύου που έλεγχε πριν την κατάρρευσή της η Μαρινόπουλος, με υπέρ μάρκετ σε κομβικά σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος και με κλασικά σούπερ μάρκετ στις γειτονιές της πόλης. Η Σκλαβενίτης μοιραία απέσπασε μερίδια αγοράς σχεδόν από όλους τους άλλους «παίκτες», τοπικούς και αθηναϊκούς, επαναφέροντας ως ένα βαθμό τις ισορροπίες που υπήρχαν όταν λειτουργούσε η Μαρινόπουλος. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η δράση της Σκλαβενίτης στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα απέχει, όπως εκτιμάται, από το να χαρακτηριστεί ότι είναι σε πλήρη ανάπτυξη.

Δεύτερον, η σταδιακή ενίσχυση των δικτύων καταστημάτων σχεδόν όλων των μεγάλων αθηναϊκών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη. Με καταστήματα γειτονιάς κυρίως, τόσο η ΑΒ Βασιλόπουλος όσο και η My Market, αποκτούν ολοένα και περισσότερα «προγεφυρώματα», απειλώντας τα μερίδια των βορειοελλαδικών αλυσίδων, οι οποίες δεν έχουν την ευχέρεια να επεκταθούν στο λεκανοπέδιο της Αττικής.

Τρίτον, καταστήματα τα οποία διατηρούσαν αλυσίδες που έβαλαν «λουκέτο» στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η Αρβανιτίδης (μετέπειτα Αφοί Καρυπίδη) και η Βασίλαγας, τελικά επαναλειτούργησαν υπό τα σήματα άλλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ιδιοκτησίας μικρών και μικρομεσαίων δικτύων τα περισσότερα, οπότε το κενό που προέκυπτε από την αποχώρηση των πρώτων ιδιοκτητών τους αξιοποιήθηκε σε μικρό βαθμό μάλλον από τους ισχυρούς της αγοράς.

Τέταρτον, η Θεσσαλονίκη το 2017 έγινε και πάλι πεδίο εφαρμογής νεωτερισμών στη λιανική. Η εξάπλωση του δικτύου ΘΕΣγάλα και δη ως φορέας περισσότερων ελληνικών προϊόντων κι άλλων τοπικών παραγωγών, με τη μέθοδο του franchise, καθώς και η έναρξη της ανάπτυξης του δικτύου καφεπαντοπωλείων Γρήγορα από την εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ, δείχνουν ότι η συμπρωτεύουσα δεν έχει χάσει τη σημασία της ως «πύλη υποδοχής» και δοκιμής νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Πέμπτο, το μεγάλο ρίσκο που αναλαμβάνουν μικρότερες αλυσίδες με την επέκταση τους σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό είναι λιανεμπορικά κορεσμένες, δεν τις πτοεί. Έτσι, το 2017 πολλές από αυτές άνοιξαν και νέα καταστήματα.

Η απώλεια των «ιματίων» της Μαρινόπουλος
Η όξυνση του ανταγωνισμού αποτυπώνεται στα οικονομικά μεγέθη του ηγέτη της αγοράς των σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη, της Μασούτης, η οποία το 2017 κατέγραψε συρρίκνωση του τζίρου της κατά 5% σε σχέση με το 2016. Έτσι, ο τζίρος της έκλεισε περίπου στα 760 εκατ. ευρώ, έναντι 800 εκατ. ευρώ το 2016. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αλυσίδα παρέμεινε κερδοφόρα, συνεχίζοντας τη μακρά της παράδοση στην επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων. Επί της ουσίας η αλυσίδα έχασε από το κομμάτι τζίρου και του μεριδίου αγοράς που κέρδισε το 2016 από την κατάρρευση του δικτύου της Μαρινόπουλος. Υπενθυμίζουμε πως το 2916 ο τζίρος της είχε καταγράψει αύξηση της τάξης του 6,5% έναντι του 2015.

Όλες οι αλυσίδες στη Βόρεια Ελλάδα έχασαν το 2017 ένα μέρος από τα «ιμάτια» της Μαρινόπουλος, που είχαν μοιραστεί το 2016. Η εμφάνιση της Σκλαβενίτης επαναπροσδιορίζει τις ισορροπίες, πράγμα που δεν ολοκληρώθηκε ακόμα, αν και η συνέχειά του θα έχει ηπιότερες συνέπειες. Μάλιστα, όπως εκτιμούν στελέχη της Μασούτης, στο τέλος του 2018 η αγορά θα έχει ισορροπήσει πλήρως, καθώς η Σκλαβενίτης θα έχει πάρει τα μερίδια που της αναλογούν, έχοντας λειτουργήσει όλα τα πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, που επέλεξε να τους δώσει το σήμα της.

Ωστόσο, η επίτευξη μονιμότερων ισορροπιών θα σημάνει, ίσως, προβλήματα ρευστότητας για κάποιες μικρομεσαίες αλυσίδες, που δεν θα συνέλθουν εύκολα από το «σοκ» της απώλειας των μεριδίων, που είχαν αποσπάσει σχετικά εύκολα από τη Μαρινόπουλος.


Πόλος έλξης αθηναϊκών αλυσίδων
Σε ό,τι αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά το 2017, τα στελέχη της Μασούτης σχολιάζουν ότι η αγορά έχει γίνει πλέον «αγορά προσφορών» κι ότι άπαντες πλέον πωλούν μόνο έτσι. Φέτος οι επενδύσεις της αλυσίδας στον τομέα των προσφορών θα υπερβούν ενδεχομένως το επίπεδο των 70 εκατ. ευρώ του 2017. Ταυτόχρονα, η Μασούτης θα επενδύσει περί τα 20 εκατ. ευρώ στο δίκτυό της, δηλαδή σε νέα καταστήματα και ανακαινίσεις παλαιοτέρων, ένα ποσό που είναι αντίστοιχο των επενδύσεών της το 2017.

Σε ό,τι αφορά την επενδυτική δυναμική άλλων δικτύων σούπερ μάρκετ στη Θεσσαλονίκη, η Market In, όπως είναι γνωστό, διευρύνει σταδιακά την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα. Εγκαθιστώντας εμπορικές μονάδες της σε ακίνητα που στέγαζαν στο παρελθόν σούπερ μάρκετ της πάλαι ποτέ Αρβανιτίδης, η Market In ενίσχυσε τις τελευταίες εβδομάδες του 2017 την παρουσία της, τόσο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όσο και στην περιοχή της Καλαμαριάς. Παράλληλα, αναζητεί κατάλληλα ακίνητα, προκειμένου να επεκταθεί εντός του 2018 με περισσότερα σούπερ μάρκετ στη δυτική Θεσσαλονίκη και σε περιοχές του κέντρου της πόλης. Σημειώνουμε ότι η αλυσίδα το επόμενο χρονικό διάστημα πρόκειται να εγκαινιάσει τη λειτουργία στη ΒΙΠΕ Σίνδου του νέου της ιδιόκτητου Logistics Center, συνολικής επιφάνειας 25.000τμ, που θα τροφοδοτεί όλο το βορειοελλαδικό σύστημα καταστημάτων του δικτύου της. Ο στόχος της Market In είναι μέσα στο 2018 τα καταστήματά της πανελλαδικά να φτάσουν τα 200. Τα περισσότερα καινούργια της σημεία πώλησης, περίπου 15-20, θα λειτουργήσουν στη Βόρεια Ελλάδα.

Δραστηριότητες όλων των τύπων καταστημάτων
Ενισχυμένη στη Θεσσαλονίκη είναι πλέον και η ΕΝΑ Food Cash & Carry του ομίλου της ΑΒ Βασιλόπουλος, που εγκαινίασε προς το τέλος του 2017 το δεύτερο κατάστημά της στη Θεσσαλονίκη. Το νέο ΕΝΑ Food Cash & Carry εδρεύει στην περιοχή της Πυλαίας κι έχει χώρους πώλησης 1.920τμ με 80 θέσεις στάθμευσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Θεσσαλονίκη είναι η πρώτη περιοχή της περιφέρειας, όπου η εταιρεία επιλέγει να επενδύσει σε δεύτερο κατάστημα.

Τα 21 έφτασαν τα καταστήματα του δικτύου σούπερ μάρκετ Αφροδίτη, το οποίο πρόσθεσε ακόμη ένα κατάστημα στο δυναμικό του σε κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Επίσης, το μεγαλύτερο δίκτυό της πανελλαδικά, με 14 σημεία πώλησης, έχει δημιουργήσει στη Θεσσαλονίκη το τελευταίο τρίμηνο του 2017 η νέα αλυσίδα «ΘΕΣγάλασυν». Τα νέα μικρά παντοπωλεία της ΘεσΓάλα έχουν μοιράσει φυλλάδιο προσφορών με πενταψήφιο αριθμό κλήσης, για την παράδοση παραγγελιών προϊόντων στο σπίτι (λειτουργεί και eshop). Τα καταστήματα «ΘΕΣγάλα συν» διαθέτουν τρόφιμα, συσκευασμένα και μη, τα οποία προέρχονται από συνεταιρισμούς και τοπικούς παραγωγούς. Οι τηλεφωνικές και διαδικτυακές παραγγελίες πραγματοποιούνται 24ώρες το 24ωρο, ενώ η μεταφορά και διανομή των ψυχόμενων προϊόντων πραγματοποιείται σε ειδικές θήκες υπό κατάλληλες συνθήκες.

Σε πρώτη φάση τα συγκεκριμένα σημεία πώλησης διαθέτουν περισσότερους από 115 κωδικούς προϊόντων, ήτοι όλα τα είδη ΘΕΣγάλα, αλλαντικά από βόεια κρέατα των παραγωγών του ΘΕΣγάλα, τυροκομικά προϊόντα και τυριά ΠΟΠ, παρασκευασμένα με γάλα του Συνεταιρισμού Αιγοπροβατοτρόφων Ελασσόνας, προϊόντα αρτοποιίας και διαφορετικούς τύπους αλεύρων και ζυμαρικά, με πρώτες ύλες του Συνεταιρισμού Αγροτών Θεσσαλίας «ΘΕΣγη», μαρμελάδες και σάλτσες από Έλληνες παραγωγούς, παρθένο ελαιόλαδο από την ομάδα παραγωγών «Μολών Λαβέ» της Λακωνίας κ.ά.

σελφ σερβις (T. 479)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION