σελφ σερβις - Τα οπωροκηπευτικά στο σούπερ μάρκετ είναι επιταγή εκσυγχρονισμού

Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τα οπωροκηπευτικά στο σούπερ μάρκετ είναι επιταγή εκσυγχρονισμού

20 Ιουνίου 2017 | 11:41 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Reportage,Προϊόντα

Διφορούμενη είναι η κατάσταση της εγχώριας αγοράς φρέσκων οπωροκηπευτικών από άποψη προοπτικών. Ενώ από άποψη branding στην οργανωμένη λιανική και εξαγωγών είναι λίαν ευοίωνες, η φορολογική και ασφαλιστική πολιτική έναντι των αγροτών μάλλον υπονομεύει το δυναμισμό τους. Οι τάσεις της σχετικής αγοράς παρουσιάστηκαν στο 3ο Διεθνές Εμπορικό Γεγονός Φρέσκων Φρούτων και Λαχανικών Freskon, που πραγματοποιήθηκε από τη ΔΕΘ-Helexpo στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης, μεταξύ 27 και 29 Απριλίου.

Σε κάθε περίπτωση οι προσπάθειες πλέον είναι συντονισμένες και αυξανόμενες, ώστε η παραγωγή των οπωροκηπευτικών να διατίθεται τυποποιημένη και επώνυμα –είτε αναφερόμαστε σε branded προϊόντα είτε σε private label– μέσω των μεγάλων λιανεμπορικών αλυσίδων, δηλαδή του πιο μαζικού καναλιού διανομής που απαιτεί σταθερές και συγκεκριμένες ποιοτικές προδιαγραφές προϊόντων.

Ιδιαίτερα η ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά των κηπευτικών (μπρόκολο, σπανάκι, διαφόρων ειδών μαρούλια κ.ά.), που εξασφαλίζει καλές τιμές στους παραγωγούς, έχει βρει για τα καλά το «δρόμο» για τα ψυγεία ή τα τμήματα μαναβικής των σούπερ μάρκετ, όπου διατίθενται σε διάφορες μορφές (κατεψυγμένα, νωπά ή ως έτοιμες πλυμένες και κομμένες σαλάτες).

Οι δυνατότητες των συνεταιρισμών και των ομάδων παραγωγών στο πεδίο της τροφοδοσίας της αγοράς με λαχανικά εκτός εποχής αυξάνονται συνεχώς, κυρίως για τα θερμοκηπιακά προϊόντα, τα οποία διαθέτουν πιστοποιήσεις από την παραγωγή ως την τυποποίηση και τη διακίνησή τους.

Ωστόσο, το μέλλον των συνεταιρισμών στην Ελλάδα, κυρίως λόγω της υπερφορολόγησης και των αυξημένων ασφαλιστικών εισφορών των παραγωγών, είναι επισφαλές. Ήδη την τελευταία διετία σε ποσοστό άνω του 30% οι αγρότες έχουν επιλέξει τον δρόμο της διάθεσης των προϊόντων τους ατομικά, δηλαδή εκτός των ομάδων παραγωγών, πουλώντας τα απευθείας από το χωράφι.

Οι αριθμοί, βέβαια, αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα: Οι εξαγωγές φρέσκων φρούτων και λαχανικών αυξήθηκαν το 2016 κατά 22,8% σε όγκο και κατά 11,1% σε αξία σε σχέση με το 2015, φτάνοντας στα 1,9 δισ. ευρώ. Η ανάπτυξή τους και σε αξία και σε όγκο (στα τέλη του έτους οι εξαγωγές τους να ξεπέρασαν τους 1,5-1,6 εκατ. τόνους) συνιστά ρεκόρ δεκαετίας.

19 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Freskon
Το ενδιαφέρον για τα εγχώρια οπωροκηπευτικά πιστοποιήθηκε από την παρουσία στην Freskon εκπροσώπων 19 εγχώριων και διεθνών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Επρόκειτο κατά βάση για τους αγοραστές των τμημάτων φρέσκων φρούτων και λαχανικών των αλυσίδων, που συμμετείχαν στο FreshCon Market, μια ειδική ενότητα της Freskon, σκοπός της οποίας ήταν η άμεση επαφή μεταξύ εκπροσώπων των αλυσίδων και των επαγγελματιών του αγροτικού τομέα για τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας. Στο πλαίσιό της συμμετείχαν ο βρετανικός όμιλος Tescο και ο γερμανικός όμιλος Metro, παγκόσμιοι «παίκτες» της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι βουλγαρικές αλυσίδες Fantastico και T-Market, οι ουκρανικές ΑΤΒ Market, Velyka Kyshenya και Tavria V, η ρουμανική θυγατρική Carrefour και η Mega Image, οι σερβικές αλυσίδες Maxi, Univerexport, Mercator και Super Vero, ενώ από τη χώρα μας παρουσία είχαν οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Δ. Μασούτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Χαλκιαδάκης, My Market και Metro Cash & Carry, όπως και η Discount Markt.

Στο FreshCon Market καθεμιά επωνυμία αλυσίδας είχε το δικό της stand, όπου οι αγοραστές της πραγματοποιούσαν απευθείας επαφές και ραντεβού με τους εκπροσώπους των συνεταιρισμών ή των ομάδων παραγωγών.

Επέκταση της κατηγορίας στο σούπερ μάρκετ
Όπως διαπιστώθηκε στη Freskon, η αυξανόμενη διείσδυση των οπωροκηπευτικών στα σούπερ μάρκετ είναι συνέπεια των σύγχρονων επιταγών του μάρκετινγκ, της υγιεινής και της ασφάλειας των τροφίμων, αλλά και των περιορισμών του διαθέσιμου χρόνου των καταναλωτών, που τους ωθούν στην επιθυμία να ολοκληρώνουν κατά το δυνατόν τις προμήθειές τους στον ίδιο χώρο πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι σύγχρονες τάσεις στην πώληση φρούτων και λαχανικών από το σούπερ μάρκετ συνοπτικά έχει ως εξής:

Σε κάθε περίπτωση οι προσπάθειες πλέον είναι συντονισμένες και αυξανόμενες, ώστε η παραγωγή των οπωροκηπευτικών να διατίθεται τυποποιημένη και επώνυμα –είτε αναφερόμαστε σε branded προϊόντα είτε σε private label– μέσω των μεγάλων λιανεμπορικών αλυσίδων, δηλαδή του πιο μαζικού καναλιού διανομής που απαιτεί σταθερές και συγκεκριμένες ποιοτικές προδιαγραφές προϊόντων.

Ιδιαίτερα η ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά των κηπευτικών (μπρόκολο, σπανάκι, διαφόρων ειδών μαρούλια κ.ά.), που εξασφαλίζει καλές τιμές στους παραγωγούς, έχει βρει για τα καλά το «δρόμο» για τα ψυγεία ή τα τμήματα μαναβικής των σούπερ μάρκετ, όπου διατίθενται σε διάφορες μορφές (κατεψυγμένα, νωπά ή ως έτοιμες πλυμένες και κομμένες σαλάτες).

Οι δυνατότητες των συνεταιρισμών και των ομάδων παραγωγών στο πεδίο της τροφοδοσίας της αγοράς με λαχανικά εκτός εποχής αυξάνονται συνεχώς, κυρίως για τα θερμοκηπιακά προϊόντα, τα οποία διαθέτουν πιστοποιήσεις από την παραγωγή ως την τυποποίηση και τη διακίνησή τους.

Ωστόσο, το μέλλον των συνεταιρισμών στην Ελλάδα, κυρίως λόγω της υπερφορολόγησης και των αυξημένων ασφαλιστικών εισφορών των παραγωγών, είναι επισφαλές. Ήδη την τελευταία διετία σε ποσοστό άνω του 30% οι αγρότες έχουν επιλέξει τον δρόμο της διάθεσης των προϊόντων τους ατομικά, δηλαδή εκτός των ομάδων παραγωγών, πουλώντας τα απευθείας από το χωράφι.

Οι αριθμοί, βέβαια, αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα: Οι εξαγωγές φρέσκων φρούτων και λαχανικών αυξήθηκαν το 2016 κατά 22,8% σε όγκο και κατά 11,1% σε αξία σε σχέση με το 2015, φτάνοντας στα 1,9 δισ. ευρώ. Η ανάπτυξή τους και σε αξία και σε όγκο (στα τέλη του έτους οι εξαγωγές τους να ξεπέρασαν τους 1,5-1,6 εκατ. τόνους) συνιστά ρεκόρ δεκαετίας.

19 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη Freskon
Το ενδιαφέρον για τα εγχώρια οπωροκηπευτικά πιστοποιήθηκε από την παρουσία στην Freskon εκπροσώπων 19 εγχώριων και διεθνών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Επρόκειτο κατά βάση για τους αγοραστές των τμημάτων φρέσκων φρούτων και λαχανικών των αλυσίδων, που συμμετείχαν στο FreshCon Market, μια ειδική ενότητα της Freskon, σκοπός της οποίας ήταν η άμεση επαφή μεταξύ εκπροσώπων των αλυσίδων και των επαγγελματιών του αγροτικού τομέα για τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας. Στο πλαίσιό της συμμετείχαν ο βρετανικός όμιλος Tescο και ο γερμανικός όμιλος Metro, παγκόσμιοι «παίκτες» της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι βουλγαρικές αλυσίδες Fantastico και T-Market, οι ουκρανικές ΑΤΒ Market, Velyka Kyshenya και Tavria V, η ρουμανική θυγατρική Carrefour και η Mega Image, οι σερβικές αλυσίδες Maxi, Univerexport, Mercator και Super Vero, ενώ από τη χώρα μας παρουσία είχαν οι ΑΒ Βασιλόπουλος, Δ. Μασούτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Χαλκιαδάκης, My Market και Metro Cash & Carry, όπως και η Discount Markt.

Στο FreshCon Market καθεμιά επωνυμία αλυσίδας είχε το δικό της stand, όπου οι αγοραστές της πραγματοποιούσαν απευθείας επαφές και ραντεβού με τους εκπροσώπους των συνεταιρισμών ή των ομάδων παραγωγών.

Επέκταση της κατηγορίας στο σούπερ μάρκετ
Όπως διαπιστώθηκε στη Freskon, η αυξανόμενη διείσδυση των οπωροκηπευτικών στα σούπερ μάρκετ είναι συνέπεια των σύγχρονων επιταγών του μάρκετινγκ, της υγιεινής και της ασφάλειας των τροφίμων, αλλά και των περιορισμών του διαθέσιμου χρόνου των καταναλωτών, που τους ωθούν στην επιθυμία να ολοκληρώνουν κατά το δυνατόν τις προμήθειές τους στον ίδιο χώρο πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, οι σύγχρονες τάσεις στην πώληση φρούτων και λαχανικών από το σούπερ μάρκετ συνοπτικά έχει ως εξής:


Πρώτον, αντικαθίστανται τα χύμα προϊόντα από τυποποιημένα, με «ονοματεπώνυμο». Το τμήμα μαναβικής και τα ψυγεία του αναβαθμίζονται ποιοτικά και ποσοτικά. Η διάθεση μεγάλης γκάμας οπωροκηπευτικών διαπιστώνεται ότι αυξάνει την επισκεψιμότητα και το χρόνο παραμονής του πελάτη στο σούπερ μάρκετ, διευρύνοντας τις πωλήσεις της αλυσίδας και αναβαθμίζοντας την εικόνα της.

Δεύτερον, οι αλυσίδες διευρύνουν τις συνεργασίες τους με τοπικούς παραγωγούς, συνεταιρισμούς ή ομάδες παραγωγών οπωροκηπευτικών ποιότητας, ενδιαφερόμενες να τα διαθέτουν και ως private label.

Τρίτον, η διεύρυνση των σχετικών συνεργασιών ωθεί στην επέκταση της πιστοποίησης της ποιότητας των φρέσκων οπωροκηπευτικών, στην αυστηρή τήρηση των προδιαγραφών και στην εφαρμογή πλήρους συστήματος ιχνηλασιμότητας, από το σπόρο και το χωράφι μέχρι το συσκευαστήριο, το ράφι και το ψυγείο.

Τέταρτον, εξασφαλίζεται ότι η καλλιέργεια από την οποία γίνεται η προμήθεια του σούπερ μάρκετ ελέγχεται πλήρως σε όλα της τα στάδια: Της επιλογής των σπόρων, της προετοιμασίας του αγρού, των συνθηκών σποράς, της λίπανσης, της χρήσης φυτοπροστατευτικών προϊόντων, της άρδευσης, της καλλιεργητικής φροντίδας, των συνθηκών ανάπτυξης των φυτών, της συγκομιδής, της τυποποίησης σε πλήρως ελεγχόμενες συνθήκες ψύξης και της συσκευασίας και παράδοσης στον πελάτη.

Πέμπτον, εκτός από τα εγχωρίως παραγόμενα οπωροκηπευτικά έμφαση δίνεται και στα ξένα προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.

Έκτον, η αυξανόμενη ζήτηση εκ μέρους των καταναλωτών βιολογικών οπωροκηπευτικών στρέφει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην αύξηση του ενδιαφέροντός τους να ανταποκρίνονται σχετικά.

Η προώθηση κηπευτικών μέσα από cluster
Οι πωλήσεις κηπευτικών σε Ελλάδα και εξωτερικό, με τελικούς αποδέκτες και λιανεμπορικές αλυσίδες, αποτελούν στόχο του κοινοτικού προγράμματος Vegiterraneo, ύψους 3 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα cluster, στο οποίο συμμετέχουν έξι συνεταιρισμοί, μία ομάδα παραγωγών και μία εταιρεία, όλοι με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα και έδρα την Κρήτη. Πρόκειται για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς Ανατολή, Τυμπακίου, Νότος, Κουντούρας, Ψαρής, Κάμιρος, την Ο.Π. Φαλάσσαρνα και την Στ. Κομπογεννητάκης & Σία Ο.Ε. Το Vegiterraneo παρουσιάστηκε στην Freskon, ξεκίνησε την 1η Απριλίου και θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2020.

Οι προαναφερόμενοι συμμετέχοντες στο Vegiterraneo εκπροσωπούν συνολικά 1.500 μέλη και η δυναμικότητά τους από άποψη όγκου παραγωγής κηπευτικών (τομάτες, αγγούρια, πιπεριές και μελιτζάνες) ανέρχεται ετησίως σε 35.000-40.000 τόνους, αξίας 25 εκατ. ευρώ, ποσό που διαφοροποιείται ελαφρώς από χρονιά σε χρονιά, ανάλογα με την τιμή που επιτυγχάνεται κάθε φορά. Οι συμμετέχοντες στο cluster εξάγουν έως και το 30% των προϊόντων που παράγουν στις αγορές της ΕΕ. Στην πρώτη φάση του προγράμματος, προώθησαν τα θερμοκηπιακά κηπευτικά της Κρήτης στη Βουλγαρία και την Πολωνία, με θετικό εμπορικό αποτέλεσμα, αλλά με κυριότερο όφελος την συνεργασία μεταξύ των συνεταιρισμών. Η δεύτερη φάση του Vegiterraneo αφορά ως αγορές-στόχους τη γερμανική, την πολωνική και την τσεχική. Ασφαλώς η ελληνική αγορά αποτελεί αυτονόητο «στόχο» και των δύο φάσεων.

Στα επώνυμα κηπευτικά ο ΘΕΣγη

Κηπευτικά με «ονοματεπώνυμο» σκοπεύει να προωθήσει στην αγορά το «αδερφάκι» του ΘΕΣγάλα, ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγη, που ιδρύθηκε το 2013 με σκοπό να αλλάξει τις αντιλήψεις στον τομέα της αγροτικής παραγωγής. Σήμερα αριθμεί 72 μέλη-αγρότες παραγωγούς, ενώ το ενδιαφέρον κι άλλων αγροτών για συνεργασία με τον συνεταιρισμό είναι μεγάλο.

Οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις που ελέγχει φτάνουν τα 30.000 στρέμματα, με στόχο να φτάσουν 100.000 στρέμματα σε τέσσερα χρόνια. Ο συνεταιρισμός, που εδρεύει στη Λάρισα, συμμετείχε στην Freskon.

Η δράση του εκτείνεται γεωγραφικά σε όλη τη Θεσσαλία και διαχειρίζεται μια μεγάλη ποικιλία καλλιεργούμενων ειδών φυτών, κυρίως δημητριακά, βαμβάκι και ψυχανθή. Παράλληλα, μέλη του καλλιεργούν κηπευτικά σε 2.500 στρέμματα στο θεσσαλικό κάμπο. Βάσει αυτού ο συνεταιρισμός σύντομα θα εισέλθει και στη συσκευασία των φρέσκων κηπευτικών, με την επωνυμία «ΘΕΣγη fresco».

σελφ σερβις (T. 472)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION