σελφ σερβις - Παγωμένο Τσάι: Έντονος... εσωτερικός ανταγωνισμός

Τρίτη, 24 Απριλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Παγωμένο Τσάι: Έντονος... εσωτερικός ανταγωνισμός

21 Μαΐου 2015 | 13:37 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Special Reports

Η αγορά του παγωμένου τσαγιού, οι προοπτικές της οποίας μερικά χρόνια πριν φάνταζαν εξαιρετικά ευοίωνες, αντιμετωπίζει σημαντική πτώση πωλήσεων κι αυτό παρά την έντονη διαφημιστική παρουσία πολλών προϊόντων της. Η αρχή έγινε το 2013 και πέρυσι οι πωλήσεις σε όγκο του προϊόντος έπεσαν κατά 12,5%, ενώ οι απώλειές του σε αξία υπερέβησαν τα 1,6 εκατ. ευρώ, με πιθανή αιτία την έντονη δραστηριότητα που σημειώνεται στις ανταγωνιστικές κατηγορίες.

Όσο για τις προοπτικές της αγοράς του προϊόντος φέτος, «ενώ τα μη αλκοολούχα ροφήματα (νερό, χυμοί, παγωμένο τσάι, αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά) εμφάνισαν ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία κατά 1,6% στο πρώτο δίμηνο του 2015, οι πωλήσεις της κατηγορίας του παγωμένου τσαγιού κατέγραψαν κάμψη 6% στις πρώτες εννιά εβδομάδες του έτους», σημειώνει ο κ. Παύλος Λαουτάρης, Account Manager της IRI, προσθέτοντας: «Έχοντας σημαντικές ενδείξεις ότι οι συγγενείς κατηγορίες των μη αλκοολούχων ποτών (παγωμένο τσάι, αναψυκτικά, χυμοί κτλ) αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, η εν λόγω πτώση πωλήσεων σχετίζεται πιθανώς και με το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες παρατηρείται πολύ έντονη διαφημιστική δραστηριότητα και νέα λανσαρίσματα στις κατηγορίες των χυμών και των αναψυκτικών».

Πάντως, το πράσινο τσάι κράτησε σταθερές τις πωλήσεις του, ξεκινώντας φέτος με οριακή άνοδο πωλήσεων σε όγκο πλην, όμως, μείωση της αξίας τους κατά 6,9%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Οι γεύσεις τσαγιού με φρούτα του δάσους φαίνεται πως… χάθηκαν, ενώ σημαντική μείωση της ζήτησης είχαν οι γεύσεις λεμόνι και ροδάκινο. Αντίθετα, το κόκκινο τσάι και τα «άλλα είδη τσαγιού» εμφανίζουν σημαντικότατη άνοδο πωλήσεων, κατέχοντας όμως ένα πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς. Την τροχιά της συρρίκνωσης της κατηγορίας ακολούθησε πέρυσι και το τσάι ιδιωτικής ετικέτας, ωστόσο στο πρώτο δίμηνο του έτους εμφάνισε οριακή άνοδο πωλήσεων σε αξία και όγκο. Το τσάι ιδιωτικής ετικέτας κατέχει σημαντικό μερίδιο, περίπου 12%, ωστόσο, προ τριετίας ήταν 15%. Σε ό,τι αφορά τη γεωγραφική κατανομή των πωλήσεων της κατηγορίας, χαρακτηρίζεται έντονα από ανομοιομορφία. Για παράδειγμα, ενώ τα σούπερ μάρκετ της Κεντρικής Ελλάδας στο πρώτο δίμηνο του έτους αύξησαν σημαντικά τις πωλήσεις τους, 12,8% σε όγκο και 14,2% σε αξία, στη Βόρεια Ελλάδα έπεσαν αντίστοιχα κατά 10,7% και 15%.

Καταναλωτικές τάσεις και προτάσεις προϊόντων
Οι Έλληνες καταναλωτές «ανακάλυψαν» την ποικιλομορφία του τσαγιού, η οποία ανταποκρίνεται σε όλα τα γούστα, μόλις τα τελευταία χρόνια. Στα μεγάλα σούπερ μάρκετ η συλλογή του στο ράφι αποτελεί μια πραγματική έκθεση ποικιλιών του προϊόντος κάθε προέλευσης. Μεγάλη επιτυχία γνωρίζουν και τα διάφορα συσκευασμένα βότανα, στα οποία ηγετική θέση κατέχει η εταιρεία Εύριπος, με τα δέκα διαφορετικά είδη που διαθέτει σε φακελάκια της μιας χρήσης – αγριάδα, δίκταμο, λουίζα, ματζουράνα, μελισσόχορτο, μέντα, τίλιο κά. Επιτυχία γνωρίζουν και τα βιολογικά ροφήματα με κρόκο Κοζάνης, που καταναλώνονται ζεστά ή παγωμένα. Πάντως, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, για λόγους οικονομίας και όχι μόνον, αρκετοί είναι οι καταναλωτές που προτιμούν να παρασκευάσουν κατ’ οίκον το παγωμένο ρόφημα της προτίμησής του, από τσάι ή βότανα.

Το παγωμένο τσάι ανταποκρίνεται στην επιθυμία των καταναλωτών για «υγιεινό αναψυκτικό, που δεν παχαίνει», η οποία συνιστά πλέον τάση. Στο διαδίκτυο υπάρχουν δεκάδες σελίδες με συνταγές για το παγωμένο τσάι –οι «6 κανόνες για την παρασκευή παγωμένου τσαγιού» είναι η πρώτη πληροφορία που διαβάζει επί οθόνης ο χρήστης, που πληκτρολόγησε στην αναζήτηση τις λέξεις «παγωμένο τσάι»… Τη σχετική τάση, όπως είναι φυσικό, εκμεταλλεύονται και ανατροφοδοτούν οι επιχειρήσεις του τομέα. Η Ελαϊς-Unilever Hellas, με τα «φακελάκια στιγμής» σε γεύσεις λεμόνι και ροδάκινο, ανταποκρίνεται ευθέως σε αυτή την τάση. Άλλωστε, έχει παρουσιάσει την «πρώτη πυραμίδα τσαγιού για κρύο νερό» στη σειρά Lipton Sun Tea, η οποία γνώρισε σημαντική επιτυχία, καθώς τα προϊόντα της δεν χρειάζονται βρασμό νερού, ενώ δεν περιέχουν ζάχαρη (0 θερμίδες) και είναι οικονομικά, αφού μια συσκευασία αρκεί για περίπου 20 ποτήρια κρύο τσάι. Η Nestlé ανταποκρίνεται, επίσης, στη νέα τάση, με το κρύο στιγμιαίο Nestea σε φακελάκια, σε γεύσεις λεμόνι και ροδάκινο. Κάθε φακελάκι των 20gr αποδίδει μέχρι και πέντε ποτήρια κρύο τσάι.

Η ΕΨΑ, με την ευκαιρία των 90 χρόνων της, έκανε επετειακά λανσαρίσματα ιδιαίτερων προϊόντων, που η υψηλή τους αποδοχή, ωστόσο, τα επέβαλε στις κανονικές (δηλ. τις μη επετειακές) συλλογές της. Ένα από αυτά είναι το κόκκινο τσάι λάϊτ κράνμπερι, αρώνια, γκότζι μπέρι, το οποίο, μαζί με το πράσινο τσάι λάϊτ με ρόδι και βύσσινο, απέσπασαν μία σημαντική διάκριση καινοτομίας (Sial Innovation Selection 2014) στη Διεθνή Έκθεση SIAL 2014, στο Παρίσι. Τα προϊόντα αυτά κυκλοφορούν παράλληλα με τους κλασικούς κωδικούς τσαγιού της ΕΨΑ, σε γεύσεις ροδάκινο και λεμόνι. Η Coca Cola Hellas πέρα από το Nestea Πράσινο Τσάι ροδάκινο, και όλη την γκάμα προϊόντων της με γλυκαντικό στέβια, παρουσίασε τη σειρά Nestea Free, χωρίς θερμίδες, σε γεύσεις λεμόνι και φρούτα του πάθους.

Παγωμένο τσάι: Όγκος πωλήσεων (σε χιλ. λίτρα)
2013 2014 Πρώτο 2μηνο 2014 Πρώτο 2μηνο 2015 Διαφορά
Φρούτα του δάσους 2,8 0,3 0 0 -
Πράσινο τσάι 2.939,5 2.925,8 191,6 192 0,2%
Λεμόνι 2.942,4 2.427 155,7 136,7 -12,2%
Ροδάκινο 3.234,7 2.686,1 162,7 146,5 -10,0%
Κόκκινο τσάι 0,01 35,5 0,5 3,5 645,4%
Άλλα είδη 596,2 430,6 7,8 22 182,1%
Ιδιωτική ετικέτα 1.295,9 1.029,8 79,4 80,2 1,0%
Σύνολο 9.715,7 8.505,3 518,3 500,6 -3,4%
Πηγή: IRI
Παγωμένο τσάι: Αξία πωλήσεων (σε χιλ. ευρώ)
2013 2014 Πρώτο 2μηνο 2014 Πρώτο 2μηνο 2015 Διαφορά
Φρούτα του δάσους 3,4 0,5 0 0 -
Πράσινο τσάι 5.692,9 5.677,9 433,4 403,7 -6,9%
Λεμόνι 4.004,7 3.483,2 251,6 219,4 -12,8%
Ροδάκινο 4.401,8 3.811,8 256,4 211,9 -17,3%
Κόκκινο τσάι 0,2 94,3 1,5 9,5 543,6%
Άλλα είδη 1.572,9 960,9 22,9 62,9 175,0%
Ιδιωτική ετικέτα 904,7 752,2 61,2 61,5 0,5%
Σύνολο 15.675,9 14.028,5 965,7 907,3 -6,0%
Πηγή: IRI

Κινητικότητα στον κλάδο
Αρκετοί πίστευαν, ίσως, ότι η επιτυχία που γνώρισε το τσάι Tuvunu –η ελληνική άποψη για το παγωμένο τσάι– θα ήταν προσωρινή. Ωστόσο, η συνέχισή της επιβεβαιώνει τη δημιουργική δύναμη της καινοτομίας. Στην αγορά του παγωμένου τσαγιού έχει παρουσία και η εταιρεία Sarmed, με την Premium Brands, αφού με την έναρξη του 2015 ανέλαβε την αποκλειστική μεταφορά, αποθήκευση, διαχείριση, διανομή των παγωμένων τσαγιών Arizona. Το πράσινο τσάι με τζινσένγκ και μέλι της εταιρείας είναι το πρώτο σε πωλήσεις στις ΗΠΑ.

Η «Φήμη» της Kρητικής Βιομηχανίας Εμφιάλωσης Αναψυκτικών Ζηδιανάκης ΑΕ μπήκε κι αυτή στην αγορά του παγωμένου τσαγιού, παρουσιάζοντας μια νέα σειρά προϊόντων σε γεύσεις λεμόνι και ροδάκινο, καθώς και πράσινο τσάι. Η έντονη διαφημιστική προβολή των προϊόντων παγωμένου τσαγιού συνεχίζεται και οι εταιρείες του τομέα αποδεικνύονται ιδιαίτερα ευρηματικές σε ό,τι αφορά την έμφαση του ενδιαφέροντός τους για το νεανικό κοινό (πχ έν ταση της αξιοποίησης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με διαγωνισμούς κλπ). Μένει να δικαιωθεί η επενδυτική αισιοδοξία τους, που προκύπτει από τις βάσιμες εκτιμήσεις για τη σημαντική διείσδυση του κρύου τσαγιού στη νεολαία. Κι αυτό, μετά την «κρυάδα» του 2014, μοιάζει το δυσκολότερο…

σελφ σερβις (T. 450)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION