σελφ σερβις - Όχι μίμηση, στρατηγική…

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Όχι μίμηση, στρατηγική…

29 Οκτωβρίου 2018 | 14:06 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Editorial

Όπως όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης συμπεριφοράς, αυτό της μίμησης μπορεί να γίνει, υπό συνθήκες, επικίνδυνο.

Στο ελληνικό λιανεμπόριο έχουμε δει πολλές φορές να λαμβάνονται αποφάσεις με τη λογική «το έκανε ο ανταγωνιστής», με αντίθετα των προσδοκώμενων αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η άμετρη διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων, που υιοθετήθηκε από ορισμένες αλυσίδες τα προηγούμενα χρόνια και στηρίχθηκε όχι σε επιστημονικά δεδομένα, αλλά, μεταξύ άλλων, στην ανάγκη αποτροπής της επέκτασης των ανταγωνιστών, που τη συγκεκριμένη περίοδο εμφάνιζαν δυναμική ανάπτυξη σημείων πώλησης. Σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, αλλά και με άλλα λάθη στρατηγικής, αυτή η προσέγγιση δημιούργησε ένα εκρηκτικό μίγμα με δραματική επίπτωση στην πορεία των εν λόγω επιχειρήσεων, αλλά και στρεβλώσεις στο σύνολο της αγοράς.

Το ίδιο προβληματική ήταν η προσέγγιση σε ένα άλλο καυτό θέμα. Η έμφαση στις προσφορές και τις εκπτώσεις τιμών, ως απάντηση στη μείωση του καταναλωτικού εισοδήματος, αλλά και στις κινήσεις των μεγάλων της αγοράς, αποτέλεσε, ιδίως από την αρχή της κρίσης και μετά, σημείο σύγκλισης των στρατηγικών επιλογών των επιχειρήσεων του κλάδου, λιανεμπορικών και προμηθευτικών, οδηγώντας σε έναν φαύλο κύκλο, από τον οποίο ακόμη αναζητούν την οδό εξόδου.

Η αγορά προβληματίζεται σχετικά με το πώς θα κερδίσει την εύνοια του πελάτη, που επιλέγει κατάστημα, προϊόντα και υπηρεσίες με κριτήριο την αξία που έχουν για τον ίδιο και όχι απλώς γιατί είναι συγκυριακά πιο φθηνά. Σε αυτό το πλαίσιο, η προσοχή των επιχειρήσεων έχει στραφεί και στη μικρή λιανική, ώστε να αντλήσει ιδέες από επιτυχημένα παραδείγματα, σε ό,τι αφορά τη σύγκλιση της προσφοράς με την απαίτηση των πελατών για ευκολία και ταχύτητα στις αγορές, σε ένα ζεστό περιβάλλον μιας πιο προσωπικής σχέσης.

Ως γνωστόν, η μικρή λιανική απορρόφησε ένα μερίδιο των πωλήσεων που «έφυγαν» από τα καταστήματα της Μαρινόπουλος, στην κρίσιμη περίοδο από την εκδήλωση των προβλημάτων της, έως τη λύση της Σκλαβενίτης. Αυτό ήταν άλλο ένα δεδομένο που κινητοποίησε τις διοικήσεις σημαντικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ προς την κατεύθυνση άντλησης μεριδίων απ’ αυτή τη σχετικά αδύναμη σε ανταγωνιστική ισχύ και πολυδιασπασμένη αγορά.

Οι μεγάλες αλυσίδες γνωρίζουν, μέσω των δικών τους στοιχείων, αλλά και των ερευνητικών ευρημάτων σε τοπικό και διεθνές επίπεδο, πως οι καταναλωτές επιβραβεύουν την επένδυση στην προσφορά φρέσκων προϊόντων, επιζητούν την ταχύτητα στην εξυπηρέτηση, θέλουν να βρίσκουν ποικιλία και ποιότητα ακόμη και όταν βρίσκονται στον δρόμο, στο γραφείο… Αναζητούν γενικώς τις φρέσκες προτάσεις, σε υλικά, αλλά και στο περιβάλλον πώλησης, τον τρόπο ετοιμασίας των προϊόντων, την άμεση και ασφαλή παράδοση των αγορών. Και πάνω απ’ όλα, επιβραβεύουν την ευγένεια και το πραγματικό ενδιαφέρον από τον ιδιοκτήτη ή τον υπάλληλο, που θα φροντίσει να τους δώσει αυτό που αναζητούν, αλλά και κάτι ξεχωριστό, που δεν θα βρουν εύκολα αλλού. Σήμερα υπάρχουν μικρά και μεγάλα μεμονωμένα καταστήματα, που απαντούν σε όλα τα παραπάνω με επιτυχία.

Οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν σήμερα τη δυνατότητα μελέτης μικρών επιχειρήσεων, που στην περίοδο της κρίσης κατάφεραν να αξιοποιήσουν στοιχεία του παρελθόντος, δίνοντάς τους μια νέα πνοή, χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και ιδέες. Μπορούν να θυμηθούν, για παράδειγμα, πως η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση των αναγκών κάθε πελάτη πρέπει να αποτελεί πυρήνα της στρατηγικής τους και όχι κενό γράμμα του οράματός τους.

Μπορούν να διδαχθούν από καλές πρακτικές, ώστε να αναβαθμίσουν την εξυπηρέτηση των πελατών τους και να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό. Αυτός άλλωστε πρέπει να είναι ο κεντρικός τους στόχος και όχι η κοντόφθαλμη προσπάθεια απόσπασης μεριδίων από μια μικρή αγορά, που έχει τη δική της σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη του εμπορίου, αλλά και της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας γενικότερα.

σελφ σερβις (T. 487)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION