σελφ σερβις - Θεμιτή η ετερογένεια στην εκπροσώπηση συμφερόντων

Κυριακή, 27 Μαΐου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Θεμιτή η ετερογένεια στην εκπροσώπηση συμφερόντων

2 Μαΐου 2018 | 09:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Θεσμικά

Βασίλης Κορκίδης

Τις αλληλοεπικαλύψεις ρόλων σε ό,τι αφορά τη συλλογική έκφραση των συμφερόντων των επιχειρήσεων επιλέγουν στο σχετικό στίβο τα στελέχη και οι επιχειρηματίες του κλάδου των σούπερ μάρκετ, συμμετέχοντας με διαφορετικές συνθέσεις και για διαφορετικούς λόγους σε τρεις φορείς συλλογικής έκφρασης, ατύπως και θεσμικά: στο ΙΕΛΚΑ, το ΣΕΛΠΕ και προσφάτως στην ΕΣΕΕ.

O κλάδος έχει αφήσει ανεπιστρεπτί πίσω του, όπως φαίνεται, τη συντονισμένη δράση του δυναμικού του μέσω ενός κεντρικού φορέα προώθησης των συμφερόντων του, όπως ο ΣΕΣΜΕ, που διαλύθηκε πριν πολλά χρόνια υπό το βάρος της επιβολής «συλλογικού» προστίμου στα μέλη του από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σήμερα οι βασικοί «παίκτες» του επιλέγουν να ακολουθούν διαφορετικές οδούς προώθησης των συμφερόντων τους.

Αφού παρήλθε ένα πολύ μεγάλο διάστημα πλήρους «απουσίας» του κλάδου από τα συλλογικά επιχειρηματικά δρώμενα, επαναδραστηριοποιήθηκε αρχικά μέσα από δύο φορείς: Πρώτον, από το ΙΕΛΚΑ, που «συνομιλεί» με την πολιτεία ως άτυπος εκφραστής κοινά αποδεκτών θέσεών του –στον φορέα συμμετέχουν οι τέσσερις ισχυρότερες αλυσίδες (πλην Lidl) και κατά περίπτωση θέματος και κάποιες από τις μεσαίες εταιρείες του δυναμικού του. Δεύτερον, από τον ΣΕΛΠΕ όπου συμμετέχουν οι δέκα μεγάλοι του ΕΛΟΜΑΣ, καθώς και χωριστά αυτοτελώς οι όμιλοι αγορών ΕΛΟΜΑΣ και Αστέρας.

Στους κόλπους της ΕΣΕΕ
Πρόσφατα, ωστόσο, επιχειρήσεις του κλάδου προσχώρησαν στην ΕΣΕΕ. Πρόκειται πάλι για τον ΕΛΟΜΑΣ και τον Αστέρα, οι οποίοι εδώ και λίγους μήνες έγιναν (ως ομοσπονδίες) μέλη της συνομοσπονδίας του ελληνικού εμπορίου. Πλέον μένει να φανεί, εάν και κατά πόσο ο ΣΕΛΠΕ και το ΙΕΛΚΑ θα επιδιώξουν τη μεγαλύτερη διείσδυση ή τη διαφοροποίηση του ρόλου τους, για να προσελκύσουν το σύνολο των «συνδικαλιστικά» μετεώρων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ή αν αυτές θα σπεύσουν να ενταχθούν τώρα στην ΕΣΕΕ.

Παράγοντες του ΕΛΟΜΑΣ, αναφερόμενοι στους λόγους της απόφασής τους να ενταχθούν στην ΕΣΕΕ, εξήγησαν ότι σχετίζονται με την ανάγκη να ενημερώνονται κεντρικά για τα βασικά ζητήματα που τους αφορούν, αλλά και με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που τους δίνει η προοπτική εξασφάλισης, μέσω της ΕΣΕΕ, πρόσβασης σε επιδοτήσεις, σε προγράμματα χρηματοδότησης ή σε άλλες συγγενείς πλατφόρμες απόκτησης κεφαλαιακής ρευστότητας.

Β. Κορκίδης: Μια ανεξάρτητη ομοσπονδία στην ΕΣΕΕ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ μιλώντας στο σελφ σέρβις, τόνισε ότι η συνομοσπονδία, «ερμηνεύοντας τις επιταγές των καιρών και θέλοντας να οικοδομήσει πάνω στην παράδοση της επικοινωνίας που είχε δημιουργήσει με τα σούπερ μάρκετ, αποφάσισε να χτίσει μια πιο στενή σχέση με τον κλάδο –έναν κλάδο που καταλαμβάνει εξ αντικειμένου τεράστιο χώρο στο λιανικό εμπόριο–, προκειμένου να λάβει κι αυτός μέρος στη συλλογική εκπροσώπηση. Οι σχετικές συνεννοήσεις κρατούν εδώ και καιρό, οι πρωταρχικές συναντήσεις έχουν γίνει και οι κοινές συμφωνίες ήδη έχουν αρχίσει να υλοποιούνται», ανέφερε ο κ. Κορκίδης, προσθέτοντας: «Οι πρώτες συζητήσεις που απέδωσαν, έγιναν με την αλυσίδα του ΕΛΟΜΑΣ. Οι συνεννοήσεις μας έχουν ήδη καρποφορήσει, δεδομένου ότι οι δύο φορείς, η ΕΣΕΕ κι ο ΕΛΟΜΑΣ, συνεργάζονται εδώ κι ένα χρόνο, οπότε δρομολογήθηκε το εγχείρημα δημιουργίας μίας ανεξάρτητης και αυτόνομης ομοσπονδίας σούπερ μάρκετ, η οποία θα ενταχθεί στους κόλπους της ΕΣΕΕ. Η ομοσπονδία αυτή θα αποβλέπει στην περαιτέρω συγκρότηση του κλάδου, με την ένταξη κι άλλων ομίλων ή επιχειρήσεων σε αυτήν».

Κατά τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, τα σούπερ μάρκετ έχουν να κερδίσουν πολλά από τη συνεργασία και την ένταξή τους στην δύναμη της συνομοσπονδίας ως τριτοβάθμιου και θεσμοθετημένου κοινωνικού εταίρου, αντιπροσωπευτικού του εμπορικού κόσμου της χώρας. Ειδικότερα αναφέρει ότι, πρώτον, θα αποκτήσουν πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες που προσφέρει η ΕΣΕΕ, καθώς και στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Μάλιστα, το ΙΝΕΜΥ έχει ήδη υλοποιήσει έρευνες και μελέτες, που αφορούν στον κλάδο των τροφίμων/σούπερ μάρκετ και έχει ήδη προγραμματίσει να υλοποιήσει την επόμενη διετία κλαδικές μελέτες και σχέδια διαρθρωτικής προσαρμογής για το σχετικό κλάδο. Και δεύτερον, θα εξασφαλίσουν για τους εργαζόμενους στα καταστήματα θέσεις πρακτικής άσκησης σύμφωνα με τις ανάγκες του κλάδου, μέσω των προγραμμάτων κατάρτισης που διαχειρίζεται η ΕΣΕΕ.

Και η Συνομοσπονδία έχει να κερδίσει από τη συμμετοχή των σούπερ μάρκετ σε αυτήν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ. Όπως τονίζει, «πρόκειται για έναν ζωτικό κλάδο του λιανικού εμπορίου, που μέχρι τώρα έμενε χωρίς κεντρική εκπροσώπηση. Χαρακτηρίζεται δε κυρίως από μεσαίες και μεγάλες επιχειρησιακές δομές, που μέχρι τώρα ήταν η συντριπτική πλειονότητα στα μητρώα της Συνομοσπονδίας. Ταυτόχρονα, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της οικονομίας και της κοινωνίας, καθώς η συνεισφορά του στην ανάκαμψη της αγοράς και στην αντιστροφή των αρνητικών τάσεων της ανεργίας είναι ιδιαίτερα σημαντική. Η συνένωση υπό τη στέγη της ΕΣΕΕ φαίνεται μία υπόθεση με κέρδος για όλους μας», καταλήγει ο κ. Κορκίδης.

Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο πιθανών αντιγνωμιών μεταξύ των τριών φορέων συλλογικής έκφρασης των επιχειρήσεων του κλάδου επί θεμάτων που αφορούν τα μέλη του (ΙΕΛΚΑ, ΣΕΛΠΕ, ΕΣΕΕ), παράγοντες της αγοράς το χαρακτηρίζουν απίθανο, δεδομένου ότι αφενός «η σκόνη από τη συγκέντρωση των επιχειρήσεων στην κορυφή του κλάδου έχει κατακάτσει» και αφετέρου «τα πιο καυτά ζητήματα του λιανεμπορίου έκλεισαν. Η κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων έχει πλέον ρυθμιστεί και ουδείς φέρεται διατεθειμένος να ανακινήσει εκ νέου το θέμα, όπως και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων…».

Βέβαια, στο αμέσως επόμενο διάστημα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση θα τεθούν δύο κρίσιμα ζητήματα, που σχετίζονται με την αναμόρφωση του πλαισίου για τη διενέργεια των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών, όπως και με τον τρόπο προσδιορισμού των «καθαρών» τιμών. Ωστόσο, όπως σημειώνεται, πρόκειται για δύο ζητήματα στα οποία το οργανωμένο λιανεμπόριο τοποθετείται με σύμπνοια. Για το λόγο αυτό δεν αναμένονται κόντρες και διαξιφισμοί μεταξύ των βασικών συλλογικών εκφραστών του, όταν η κυβέρνηση ζητήσει τις απόψεις της αγοράς πριν κινηθεί νομοθετικά.

    Η ταυτότητα της ΕΣΕΕ
    Η ΕΣΕΕ εκπροσωπεί 68.000 οργανωμένες εμπορικές επιχειρήσεις λιανικής και της χονδρικής, που απασχολούν 210.000 υπαλλήλους. Είναι η οργάνωση που συνομιλεί με την κυβέρνηση και τα εγχώρια όργανα της πολιτείας στον ανώτατο βαθμό για τα ζητήματα του εμπορίου. Αποτελεί ενεργό μέλος των μεγαλύτερων οργανώσεων της Ευρώπης στον χώρο του εμπορίου, της Eurocommerce, όπου εκπροσωπείται στο Διοικητικό Συμβούλιο, και της UEAPME, στην οποία ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης, κατέχει την θέση του αντιπροέδρου.
    Έχει επίσης οργανωμένες δομές άτυπης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (το Κέντρο Ανάπτυξης Ελληνικού Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας-ΚΑΕΛΕ) και ένα Ινστιτούτο διεξαγωγής ερευνών για τις τάσεις στην ελληνική αγορά (το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών-ΙΝΕΜΥ).

σελφ σερβις (T. 482)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION