σελφ σερβις - Περί ηθικής αειφορίας

Πέμπτη, 23 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Περί ηθικής αειφορίας

11 Οκτωβρίου 2017 | 13:18 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Editorial

Κριτήριο επιτυχίας και εγγύηση βιωσιμότητας μιας επιχείρησης, στο κυρίαρχο οικονομικό και κοινωνικό σύστημα της εποχής μας, είναι η κερδοφορία. Η ηθική διάσταση της προέλευσης ή του τρόπου επίτευξης των κερδών απασχολεί κυβερνήσεις, αναλυτές, πολίτες, ΜΜΜ και κάποιες εμπνευσμένες ηγεσίες επιχειρήσεων.

Δυστυχώς, η ηθική απασχολεί τα διοικητικά συμβούλια κερδοσκοπικών οργανισμών μόνο κατ’ ανάγκη, κυρίως στο μέτρο της ηθικής διάστασης της νομοθεσίας της χώρας δραστηριοποίησής τους και όταν οι συνθήκες επιβάλλουν τη δράση τους εντός των πλαισίων της νομιμότητας και της συνολικής αποδοχής των κοινωνιών.

Άλλωστε, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η ηθική διάσταση διαπνέει τις διακηρύξεις περί στρατηγικών οραμάτων και πυλώνων ανάπτυξης σχεδόν όλων των οργανισμών που έχουν στόχο τη μέγιστη κερδοφορία, ακόμη και εκείνων που η φύση της δραστηριότητάς τους δεν αντέχει στο ελάχιστο τη μετωπική σύγκρουση με ό,τι επιτάσσει η ηθική των σύγχρονων κοινωνιών.

Για παράδειγμα: σε άρθρο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στον Guardian και αναπαρήχθη σε ελληνικά μέσα ενημέρωσης, η γερμανική εταιρεία κατασκευής όπλων Heckler & Koch, που από το 1949, η χρήση των οποίων υπολογίζεται πως έχει οδηγήσει στον θάνατο πάνω από 2 εκατομμύρια ανθρώπους, αποφάσισε να δώσει στην επιχειρηματική της δράση μια... ηθική διάσταση. Στην ετήσια οικονομική έκθεσή της αναφέρει πως τα όπλα της θα πωλούνται πλέον μόνο σε «πράσινες» χώρες. Τα κριτήρια είναι: η ιδιότητα του μέλους του ΝΑΤΟ ή ισότιμου οργανισμού, ο δείκτης διαφθοράς του οργανισμού της Διεθνούς Διαφάνειας και ο δείκτης δημοκρατίας. Όσο για τη διαφθορά, η εταιρεία έχει ιδία άποψη, αφού, όπως αναφέρει ο Guardian, το 2010 διαπιστώθηκε πως πωλούσε παράνομα όπλα στο Μεξικό... Το άρθρο αναφέρει επίσης πως ανώτατα στελέχη της συζητούν τη δημιουργία ενός ταμείου αποζημίωσης των θυμάτων από όπλα...

Γιατί παρουσιάζεται μια άνθιση των εκδηλώσεων έμπρακτης σύμπνοιας των μεγαλύτερων επιχειρήσεων, σε ό,τι αφορά απόδοση στην κοινωνία μέρους των κερδών, αλλά και διασφάλισης στοιχειωδώς του δικαιώματος σε ένα αξιοπρεπές μέλλον, στην εποχή της όξυνσης των ανισοτήτων; Είναι τυχαία η στροφή της στρατηγικής των επιχειρήσεων όλων των κλάδων προς στρατηγικές με περίβλημα βιωσιμότητας, σήμερα που υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση του πλούτου και δραματική έξαρση της φτώχιας, της πείνας, των πολέμων και όλων των δεινών που έχουν τον πυρήνα τους ακριβώς στην άνιση κατανομή του πλούτου και στα «παιχνίδια» εξουσίας;

Μήπως είναι η αναζήτηση της αποδοχής των πολιτών αυτό που οδηγεί κατά κύριο λόγο τις επιχειρήσεις σε «βιώσιμες» επιλογές; Και βέβαια όχι. Αν αυτό αποζητούσαν, θα ήταν εξαρχής οι πρωτοπόροι στην αναζήτηση λύσεων και όχι στη δημιουργία προβλημάτων. Γι΄αυτό και κάθε νέα λύση που αφορά σε ζητήματα όπως της ενέργειας, της αγροτικής παραγωγής, της καινοτομίας των προϊόντων, του εμπορίου, της αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής, για να είναι ελκυστική και να γίνει αντικείμενο έρευνας ή επένδυσης πρέπει να υποστηρίζεται από το ρήμα «εξοικονομώ» ή να αποτελεί μονόδρομο, όπως στις περιπτώσεις φυσικής εξάντλησης των πόρων, των πρώτων υλών, του ανταγωνισμού κ.λπ.

Οι πολίτες ανησυχούν όλο και περισσότερο για το μέλλον τους, για το μέλλον του πλανήτη. Αυτή η ανησυχία μεταφράζεται συχνά στην πρόθεσή τους να επιβραβεύσουν τις επιχειρήσεις που δείχνουν έμπρακτα, με οποιοδήποτε κίνητρο, το ενδιαφέρον τους για βιώσιμες λύσεις σε ζητήματα όπως η εξάντληση των φυσικών πόρων, η καταστρατήγηση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων, οι νομοθετικές αλλαγές που επιτρέπουν την επιχειρηματική δραστηριότητα με στόχο τη μεγιστοποίηση των κερδών με αντίτιμο τη δημιουργία θέσεων κακοπληρωμένης εργασίας κ.ά. Το ελάχιστο, ενάντια στην ανεπανόρθωτη καταστροφή, γίνεται ικανό να αποσπάσει την επιβράβευση.

Τα μικρά αντίδωρα γίνονται μικρά βήματα, που δεν έχει κανείς την πολυτέλεια να αγνοήσει. Οι μικρές νίκες δεν είναι αμελητέες. Δημιουργούν ένα πολύ σοβαρό υπόβαθρο για να αναγνωριστεί η αξία του μεγάλου οράματος και να συσπειρωθεί ικανός αριθμός ανθρώπων που θα δώσουν ώθηση στη στροφή προς την πραγματοποίησή του.

σελφ σερβις (T. 475)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION