σελφ σερβις - Πτωτική τάση στις πωλήσεις και στην αισιοδοξία των καταναλωτών

Σάββατο, 25 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Πτωτική τάση στις πωλήσεις και στην αισιοδοξία των καταναλωτών

20 Ιουλίου 2017 | 09:34 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Έρευνα

Η πτωτική πορεία των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων στο κανάλι του σούπερ μάρκετ ξεκίνησε, σύμφωνα με τα στοιχεία όλων των ερευνητικών οργανισμών που μελετούν τη συγκεκριμένη αγορά, από το 2010, οπότε η κρίση εκδηλώθηκε με ιδιαίτερη ένταση και στη χώρα μας. Το 2012, στην αρχή της πενταετίας που εξετάζουμε στο παρόν αφιέρωμα, η πτώση των πωλήσεων αποτυπώνεται πλέον καθαρά ως τάση, που εξηγεί και τον σταθερά υψηλό δείκτη απαισιοδοξίας των πολιτών των χώρας.

H πτώση των πωλήσεων στο κύριο κανάλι πώλησης τροφίμων και άλλων βασικών καταναλωτικών ειδών, αποτελεί έναν από τους πιο ασφαλείς δείκτες αποτυχίας των προγραμμάτων «διάσωσης» της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI που αφορούν στο σύνολο του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, το 2016 η μείωση των πωλήσεων σε αξία ανήλθε σε 6,5%, ποσοστό που ήταν το μεγαλύτερο των τελευταίων χρόνων, ενώ η αντίστοιχη μείωση σε όγκο πωλήσεων ήταν ακόμη μεγαλύτερη, στο 8,9% (σημειώνεται πως τα στοιχεία αφορούν στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη και δεν περιλαμβάνουν τις πωλήσεις της Lidl).

Η πορεία των πωλήσεων από το 2012
Το 2012 η μείωση των πωλήσεων σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ήταν -3,4%, το 2013 διαμορφώθηκε σε -3,5%, το 2014 σε -1,4% και το 2015 σε -2,1%. Για το 2017 η πρόβλεψη της εταιρείας αναφέρει περαιτέρω πτώση πωλήσεων, κατά 3,6% (αντίστοιχη είναι και η πρόβλεψη της Nielsen, για μείωση που θα κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3%). Οι εκτιμήσεις για την πορεία του κλάδου από την IRI διαμορφώνονται σε διαφορετικό επίπεδο, εάν συνυπολογιστούν οι εκτιμήσεις για τις πωλήσεις της Lidl, που μιλούν για αύξηση πωλήσεων και το 2016, μειώνοντας τη συνολική πτώση πωλήσεων κατά 1,5%-2% περίπου μονάδες. Αντιστροφή της τάσης που οδηγούσε σε μεγάλη απόσταση μεταξύ των ποσοστών μείωσης των πωλήσεων σε αξία και σε όγκο αντίστοιχα, με το δεύτερο ποσοστό να είναι σαφώς μεγαλύτερο, σημειώνεται το τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2017, oπότε σημειώνεται πτώση πωλήσεων σε αξία κατά 5,03%, ενώ σε όγκο η πτώση είναι μικρότερη, 4%. Να σημειωθεί πως παρά τη δηλωμένη πρόθεση των επιχειρήσεων να εξορθολογήσουν τις προωθητικές ενέργειες, το ποσοστό των προωθήσεων που αφορούσαν σε κάποιας μορφής μείωση τιμής στο σύνολο των πωλήσεων αυξήθηκε από 19% το 2014 σε 20,7% το 2016 και σε 21,8% το πρώτο τετράμηνο του 2017.

Οι μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ ποσοστών μείωσης πωλήσεων σε αξία και σε όγκο σημειώνονται στις κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και περιποίησης (-7,86% και -4,02% αντίστοιχα), και στα προϊόντα οικιακής καθαριότητας (-8,81% και -5,99% αντίστοιχα), ενώ στα τρόφιμα τα ποσοστά μείωσης πωλήσεων είναι -3,93% σε αξία και -3,76% σε όγκο).

Όσο για τα PL, παρά τις μεγάλες προσδοκίες που είχαν διατυπώσει οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο παρελθόν σχετικά με τη συμμετοχή τους στις πωλήσεις, το 2012 ήταν η τελευταία χρονιά κατά την οποία η IRI κατέγραψε μια αξιοσημείωτη αύξηση μεριδίου (από 16,1% μερίδιο σε αξία σε 17,8%, ήτοι +7,4%) και μετά άρχισε η επιβράδυνση, έως το 2015, όταν έχουμε για πρώτη χρονιά μείωση μεριδίου κατά 7% (από 19% σε 18%) και το 2016 παρουσιάζεται το χαμηλότερο μερίδιο από το 2012 (16,5%).

Σε ό,τι αφορά τη διαφοροποίηση των πωλήσεων σύμφωνα με την κατηγορία μεγέθους καταστήματος, όπως δείχνουν τα στοιχεία της IRI και δηλώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις λιανικής, τα μικρά (έως 400τμ) και τα πολύ μεγάλα σούπερ μάρκετ (2.500+τμ) έχουν τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων το 2016 (-17,35% και -25,06% αντίστοιχα).

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη σταθερά σε ύφεση
Από το 2012 έως και το 2016, το επίπεδο αισιοδοξίας των Ελλήνων καταναλωτών βρίσκεται σταθερά σε χαμηλό επίπεδο. Ειδικότερα το 2016, σύμφωνα με τα όσα καταγράφει ο δείκτης Consumer Confidence Index της Nielsen, η χώρα μας καταλαμβάνει μια από τις χαμηλότερες θέσεις στον παγκόσμιο χάρτη, ξεπερνώντας μόνο τη Βόρεια Κορέα και την Ουκρανία. Γενικότερα η Ευρώπη είναι η πιο απαισιόδοξη «γειτονιά», οπότε η Ελλάδα είναι μια από τις πιο απαισιόδοξες χώρες στο πιο απαισιόδοξο κομμάτι του πλανήτη.

Στην εξεταζόμενη περίοδο, μόνο μια στιγμή είχαμε σημαντική άνοδο του δείκτη, όπως φαίνεται και στο σχετικό διάγραμμα, και αφορούσε την περίοδο των εκλογών του 2015. Η συνέχεια, λόγω των εξελίξεων και της διάψευσης σε μεγάλο βαθμό των προσδοκιών για αλλαγή της υφεσιακής πορείας της χώρας, ο δείκτης επέστρεψε στα επίπεδα του 2014. Μια μικρή άνοδος σημειώθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2016, αποτέλεσμα πιθανότατα μια καλής τουριστικής περιόδου, αλλά και μιας άμβλυνσης της απαισιοδοξίας για την σταθεροποίηση των οικονομικών της χώρας. Στη συνέχεια, ο δείκτης επέστρεψε στην κατάσταση των προηγούμενων τριμήνων του έτους. Στην ερώτηση σχετικά με το εάν πιστεύουν οι ερωτώμενοι πως η οικονομία της χώρας είναι σε ύφεση, 8 στους 10 απαντούν, όπως ήταν αναμενόμενο, καταφατικά και η ίδια θέση ισχύει και για τη μελλοντική πορεία της οικονομίας.

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές βελτίωσης του κλίματος στην αγορά εργασίας, η έρευνα καταγράφει επίσης απαισιόδοξες προβλέψεις εκ μέρους των πολιτών της χώρας, αφού, προσθέτοντας τις απαντήσεις «κακές» και «όχι τόσο καλές» στη σχετική ερώτηση του δείκτη, έχουμε ποσοστό πάνω από το 90%. Η μόνη «αναλαμπή» αισιοδοξίας σημειώθηκε και πάλι το πρώτο τρίμηνο του 2015, και μετά οι δείκτες επανήλθαν στο αρνητικό πρόσημο.

Για τα οικονομικά του νοικοκυριού, οι ερωτώμενοι απαντούν κατά 72% πως προβλέπουν αρνητική εξέλιξη. Αυτή η αρνητική τοποθέτηση διαπερνά το σύνολο των απαντήσεων που σχετίζονται με αγορές προϊόντων, κατανάλωση κλπ. Οι 8 στους 10 πιστεύουν πως δεν είναι κατάλληλη η περίοδος για να πραγματοποιήσουν αγορές.

Στο σύνολο των τριών βασικών πυλώνων, στους οποίους στηρίζεται ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen, που αποτελούν η προοπτική της εθνικής οικονομίας, των οικονομικών του νοικοκυριού και της εργασίας, ο τρίτος πυλώνας είναι που καταγράφει τα πιο αρνητικά ποσοστά, γεγονός που εύκολα εξηγείται στο σύνολο της περιόδου που εξετάζεται στους δημοσιευόμενους πίνακες, με τα υπερβολικά υψηλά ποσοστά ανεργίας να κυριαρχούν.

σελφ σερβις (T. 473)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION