σελφ σερβις - Με απώλειες ο Απρίλιος και ο Μάιος

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Με απώλειες ο Απρίλιος και ο Μάιος

27 Ιουνίου 2017 | 09:36 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Με ποσοστό 13% συνεχίστηκε τον Απρίλιο η πτώση του τζίρου των τροφίμων-ποτών, οφειλόμενη, ωστόσο, και στην ημερολογιακή θέση των φετινών γιορτών του Πάσχα σε σχέση με τις περσινές. Συνολικά η αγορά των σούπερ μάρκετ τον ίδιο μήνα υποχώρησε κατά 8,6%. Οι αρνητικές επιδόσεις του τζίρου τον Απρίλιο είναι συνέχεια της σημαντικής πτώσης του πρώτου τριμήνου, που διαμορφώθηκε στις 6,7 μονάδες συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016, χτυπώντας ιδιαίτερα τα υπέρ μάρκετ και τα μικρά καταστήματα.

Tα σχετικά στοιχεία, που προκύπτουν από την έρευνα της Nielsen για τις τάσεις της αγοράς, περιγράφουν μια από τις πιο δύσκολες συγκυρίες για την αγορά του κλάδου, σε μια περίοδο, μάλιστα, που στις κορυφές της τα κόστη των επιχειρήσεων αυξάνονται υπέρογκα, λόγω των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις-εξαγορές της προηγούμενης περιόδου, αλλά και οι «μεσαίοι» του κλάδου έχουν αυξήσει τις επενδύσεις τους, προκειμένου να επεκτείνουν τα δίκτυά τους, αλλά και να μετριάσουν τις αποστάσεις που τους χωρίζουν από τους ισχυρούς του ανταγωνισμού.

Αναλυτικότερα, τον Απρίλιο η πτώση του τζίρου οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι ημερολογιακά το Πάσχα φέτος γιορτάσθηκε νωρίτερα περίπου κατά ένα δεκαπενθήμερο απ’ ότι το 2016. Έτσι, η περίοδος που έπεται του γιορτασμού, η οποία κατά παράδοση εμφανίζει σημαντική μείωση της κατανάλωσης μετά τις αναστάσιμες υπερβολές, «φορτώθηκε» στον Απρίλιο, ενώ πέρυσι είχε επιβαρύνει το Μάιο.

Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι ο φετινός Μάιος κατά τη μέτρησή του, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, αναμένεται κάπως... ξαλαφρωμένος.

Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη του τζίρου στο τρίμηνο (-6,7 % στο σύνολο της αγοράς και -8,6 % στα τρόφιμα-ποτά), ενώ πτωτικές τάσεις εμφάνισαν και οι λοιποί κλάδοι στα FMCG: Προϊόντα προσωπικής περιποίησης -9,3%, προϊόντα οικιακής χρήσης -9,0% και με σαφώς βραδύτερο ρυθμό πτώσης τα φρέσκα-χύμα προϊόντα -2,8%.

«Ψαλίδι» παντού
Η ανάλυση για την εξέλιξη των πωλήσεων στα τρόφιμα-ποτά επιβεβαιώνει ότι η κρίση χτύπησε και δαπάνες οι οποίες άλλοτε θεωρούνταν ανελαστικές, καθώς οι κατηγορίες που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες απώλειες σε αξία περιλαμβάνουν το γάλα (-15,8%), το συσκευασμένο ψωμί (-11,7%) και το γιαούρτι (-10,7%).

Σε ό,τι αφορά την ευρεία κατηγορία των προϊόντων προσωπικής περιποίησης οι επιμέρους κατηγορίες με τις σημαντικότερες απώλειες ήταν τα αποσμητικά και τα σαμπουάν, με πτώση -15,4% και -13,1% αντίστοιχα, ενώ σε ό,τι αφορά την ευρεία κατηγορία των προϊόντων οικιακής χρήσης, τα απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι υποχώρησαν κατά 14,4 ποσοστιαίες μονάδες και οι χλωρίνες κατά 14 μονάδες. «Για το σύνολο των FMCG», σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, «η πτώση στις αξίες (-7,9%) οδηγείται κυρίως από την συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,7%».

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, αν και καμία κατηγορία μεγέθους δεν εξαιρείται από τη γενική πτώση, τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστησαν τα καταστήματα άνω των 2.500τμ, δηλαδή τα υπέρ μάρκετ, με -15%, καθώς και τα μικρότερα καταστήματα έκτασης μεταξύ 100τμ και 400τμ (Superettes) με -11,2%. Αυτό σημαίνει ότι τα μεσαίου μεγέθους καταστήματα (η έρευνα αφορά σε σημεία πώλησης άνω των 100τμ) είχαν μεν υποχώρηση τζίρου, αλλά σε χαμηλότερα ποσοστά.

Σύμφωνα πάντα με τη Nielsen, η Lidl εκτιμάται ότι εμφανίζει συνολικά θετική τάση εξέλιξης πωλήσεων, η οποία προέρχεται κυρίως από τα φρέσκα χύμα προϊόντα, όπως και από τα προϊόντα-είδη bazaar.

Tα σχετικά στοιχεία, που προκύπτουν από την έρευνα της Nielsen για τις τάσεις της αγοράς, περιγράφουν μια από τις πιο δύσκολες συγκυρίες για την αγορά του κλάδου, σε μια περίοδο, μάλιστα, που στις κορυφές της τα κόστη των επιχειρήσεων αυξάνονται υπέρογκα, λόγω των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τις συγχωνεύσεις-εξαγορές της προηγούμενης περιόδου, αλλά και οι «μεσαίοι» του κλάδου έχουν αυξήσει τις επενδύσεις τους, προκειμένου να επεκτείνουν τα δίκτυά τους, αλλά και να μετριάσουν τις αποστάσεις που τους χωρίζουν από τους ισχυρούς του ανταγωνισμού.

Αναλυτικότερα, τον Απρίλιο η πτώση του τζίρου οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι ημερολογιακά το Πάσχα φέτος γιορτάσθηκε νωρίτερα περίπου κατά ένα δεκαπενθήμερο απ’ ότι το 2016. Έτσι, η περίοδος που έπεται του γιορτασμού, η οποία κατά παράδοση εμφανίζει σημαντική μείωση της κατανάλωσης μετά τις αναστάσιμες υπερβολές, «φορτώθηκε» στον Απρίλιο, ενώ πέρυσι είχε επιβαρύνει το Μάιο.

Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι ο φετινός Μάιος κατά τη μέτρησή του, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016, αναμένεται κάπως... ξαλαφρωμένος.

Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα αναλυτικά στοιχεία για την εξέλιξη του τζίρου στο τρίμηνο (-6,7 % στο σύνολο της αγοράς και -8,6 % στα τρόφιμα-ποτά), ενώ πτωτικές τάσεις εμφάνισαν και οι λοιποί κλάδοι στα FMCG: Προϊόντα προσωπικής περιποίησης -9,3%, προϊόντα οικιακής χρήσης -9,0% και με σαφώς βραδύτερο ρυθμό πτώσης τα φρέσκα-χύμα προϊόντα -2,8%.

«Ψαλίδι» παντού
Η ανάλυση για την εξέλιξη των πωλήσεων στα τρόφιμα-ποτά επιβεβαιώνει ότι η κρίση χτύπησε και δαπάνες οι οποίες άλλοτε θεωρούνταν ανελαστικές, καθώς οι κατηγορίες που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες ποσοστιαίες απώλειες σε αξία περιλαμβάνουν το γάλα (-15,8%), το συσκευασμένο ψωμί (-11,7%) και το γιαούρτι (-10,7%).

Σε ό,τι αφορά την ευρεία κατηγορία των προϊόντων προσωπικής περιποίησης οι επιμέρους κατηγορίες με τις σημαντικότερες απώλειες ήταν τα αποσμητικά και τα σαμπουάν, με πτώση -15,4% και -13,1% αντίστοιχα, ενώ σε ό,τι αφορά την ευρεία κατηγορία των προϊόντων οικιακής χρήσης, τα απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι υποχώρησαν κατά 14,4 ποσοστιαίες μονάδες και οι χλωρίνες κατά 14 μονάδες. «Για το σύνολο των FMCG», σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, «η πτώση στις αξίες (-7,9%) οδηγείται κυρίως από την συρρίκνωση των όγκων και της κατανάλωσης, ενώ την ίδια στιγμή η μέση τιμή ανά τεμάχιο παρουσιάζει αποπληθωριστικές τάσεις της τάξεως του -0,7%».

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, αν και καμία κατηγορία μεγέθους δεν εξαιρείται από τη γενική πτώση, τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστησαν τα καταστήματα άνω των 2.500τμ, δηλαδή τα υπέρ μάρκετ, με -15%, καθώς και τα μικρότερα καταστήματα έκτασης μεταξύ 100τμ και 400τμ (Superettes) με -11,2%. Αυτό σημαίνει ότι τα μεσαίου μεγέθους καταστήματα (η έρευνα αφορά σε σημεία πώλησης άνω των 100τμ) είχαν μεν υποχώρηση τζίρου, αλλά σε χαμηλότερα ποσοστά.

Σύμφωνα πάντα με τη Nielsen, η Lidl εκτιμάται ότι εμφανίζει συνολικά θετική τάση εξέλιξης πωλήσεων, η οποία προέρχεται κυρίως από τα φρέσκα χύμα προϊόντα, όπως και από τα προϊόντα-είδη bazaar.


Απαισιοδοξία για το υπόλοιπο της χρονιάς
Οι πρώτες εκτιμήσεις των στελεχών της αγοράς για τη συνέχεια του έτους είναι μάλλον απαισιόδοξες. Θεωρούν ότι στο διάστημα που θα ακολουθήσει οι απώλειες των πωλήσεων θα σταθεροποιηθούν στη ζώνη του -4% έως -6% παρά το γεγονός, μάλιστα, ότι στη διάρκεια των θερινών μηνών αναμένεται νέα άνοδος του διεθνούς τουριστικού ρεύματος στη χώρα. «Η καθίζηση της εσωτερικής ζήτησης είναι τόσο μεγάλη, που δεν διορθώνεται το αποτύπωμά της από την κατανάλωση των τουριστών, παρότι αυτή θα είναι λογικά αυξημένη», αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες του κλάδου, υπενθυμίζοντας ότι και πέρυσι υπήρξε σημαντική τόνωση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα, όμως τα έσοδα από την τουριστική αγορά ήταν εμφανώς μειωμένα.

«Πόσο μπορεί να αισιοδοξεί κανείς, όταν οι μετρήσεις δείχνουν διψήφια ποσοστά μείωσης της ζήτησης σε αγαθά πρώτης ανάγκης;», αναρωτιέται άλλο στέλεχος λιανεμπορικής αλυσίδας, προσθέτοντας ότι ήδη ο Μάιος έκλεισε πτωτικά στο επίπεδο του -6%, επιβεβαιώνοντας ότι όσο τα νοικοκυριά δέχονται φορο- και εισφορο-επιθέσεις, τόσο η κατανάλωσή τους θα υφίσταται δραματική μείωση.

Οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου, συζητώντας, θέτουν γενικότερα το ζήτημα της γενικευμένης αναιμίας στη ζήτηση, τονίζοντας ότι «αν η αγορά των σούπερ μάρκετ εμφανίζει σημάδια κόπωσης, σκεφθείτε τι συμβαίνει στο υπόλοιπο εμπόριο, το οποίο σήμερα κυριολεκτικά ασφυκτιά».

Χάθηκαν 4 δισ. ευρώ
Αν αναλογιστεί κανείς τι έχει συμβεί στην αγορά του κλάδου από την έναρξη της κρίσης έως τις ημέρες μας, διαπιστώνει άμεσα το μέγεθος του προβλήματος. Από έναν ετήσιο τζίρο της τάξης των 13,5 δισ. ευρώ, που μάζεψαν την τελευταία καλή περίοδο οι δέκα ισχυροί του κλάδου από κοινού με τους ομίλους αγορών, η αγορά έχει καθίσει πλέον στα 9,5 εκατ. ευρώ, με άλλα λόγια, έχει χάσει έσοδα περίπου 4 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 35% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών της.

Ποιοι πληρώνουν τη νύφη
Ποιοι έχουν τις αντοχές να αντιμετωπίσουν τις διαρκείς πιέσεις από τη μειωμένη κατανάλωση; Στην πρώτη ταχύτητα από άποψη αντοχής βρίσκονται οι κατέχοντες τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ, οι οποίοι εμμένουν στις επενδύσεις υψηλού κόστους, έχοντας στόχο την απόσπαση υπέρ τους νέων μεριδίων αγοράς, προερχόμενων κατά κύριο λόγο από την αγορά της μικρής λιανικής.

Στην εν λόγω κατηγορία επιχειρήσεων την παρούσα περίοδο η πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος έχει ασφαλώς αυξημένο ειδικό βάρος, αφού η διάσωση των δομών της από τη Σκλαβενίτης δημιουργεί ισχυρές αναταράξεις στον ανταγωνισμό των ισχυρών, όπως και στο σύνολο του κλάδου ευρύτερα.

Στη δεύτερη ταχύτητα επιχειρήσεων από άποψη αντοχής βρίσκονται οι αλυσίδες με τζίρο από 0,5 έως 1 δισ. ευρώ, όπου επίσης η στρατηγική της επέκτασης των δικτύων είναι αυτή που μετριάζει κάπως τις πιέσεις. Κάτω από αυτές, όμως, τα προβλήματα διογκώνονται παρά τις πυρετώδεις προσπάθειες που καταβάλλουν ορισμένες αλυσίδες, κινούμενες επιθετικά, για την εξασφάλιση επιπλέον τζίρου. Από καλύτερες θέσεις δίνουν τις μάχες τους όσα δίκτυα διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με τις τοπικές κοινωνίες, όπου απευθύνονται. Το σχετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, πάντως, ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα, αν και πόσο θα έχει διάρκεια ισχύος στους δύσκολους καιρούς που ζούμε...

Όσο για τους πολύ μικρούς της αγοράς, έχουν πληρώσει και εξακολουθούν να πληρώνουν ακριβά τις συνέπειες της ύφεσης, «ταΐζοντας» με τις πωλήσεις τους κυρίως τους... ανταγωνιστές κορυφής.

σελφ σερβις (T. 473)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION