σελφ σερβις - Ιστορίες... οξοβιοδιασπώμενης τρέλας

Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Management

Ιστορίες... οξοβιοδιασπώμενης τρέλας

26 Φεβρουαρίου 2010 | 00:00 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Αγορά,Τάσεις

Ιστορίες... οξοβιοδιασπώμενης τρέλας

«Οξοβιοδιασπώμενη, αυτό είναι το σωστό όνομα της πλαστικής σακούλας νέας τεχνολογίας, που μεταφέρετε τα ψώνια σας!», εφιστά την προσοχή μας ο κ. Γιάννης Κασελίνης, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδας (ΣΒΠΕ), στον οποίο απευθυνθήκαμε για να μάθουμε σε γενικές γραμμές την ποσοτική σχέση σήμερα στη ζήτηση και διακίνηση της κλασικής πλαστικής σακούλας και της οξοβιοδιασπώμενης.

Θέλαμε, λοιπόν, να διαπιστώσουμε την απήχηση του γνωστού μνημονίου αυτοδέσμευσης της αγοράς, ύστερα από πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων, σχετικά με την προοδευτική αντικατάσταση της κλασικής πλαστικής σακούλας από τη νέα, η οποία θεωρείται πιο φιλική στο περιβάλλον, καθώς ο διαλύτης που περιέχει η ύλη της επιταχύνει την αποδόμησή της.

Πριν από δύο χρόνια, μας είπε ο κ. Κασελίνης, οι οξοβιοδιασπώμενες σακούλες είχαν σχεδόν μηδενική κατανάλωση. Σήμερα, όλες σχεδόν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τουλάχιστον οι μεγάλες, διαθέτουν αποκλειστικά τέτοιες στα ταμεία τους. «Πάντως, στο σύνολο του υπόλοιπου λιανεμπορίου, και κυρίως σε ό,τι αφορά στα μικρά καταστήματα, η διάθεσή της δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25%-30% της χρήσης του προϊόντος», εκτιμά ο συνομιλητής μας.

Μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι πέτυχε συνολικά η αγορά μας ένα minimum συνεισφοράς στην προστασία του περιβάλλοντος; «Ασφαλώς όχι, εφόσον το ενδιαφέρον όλων επικεντρώνεται στον βαθμό αποδόμησης του πλαστικού κι όχι στην εκπαίδευση της κοινωνίας μας να μην πετάγεται τίποτα, καθώς πρόκειται για ανακτήσιμες ύλες! Διότι το πρόβλημα δεν αφορά στην έκταση της χρήσης του πλαστικού, αλλά τη διαχείρισή του», εξηγεί ο κ. Κασελίνης, τονίζοντας ότι «δυστυχώς, κράτος και Τοπική Αυτοδιοίκηση λίγα πράγματα κάνουν σε σχέση με αυτό. Το συμπεραίνει κανείς αυτό, βλέποντας πολλές φορές τους ειδικούς μπλε κάδους για την ανακύκλωση να χρησιμοποιούνται ως κοινοί κάδοι των σκουπιδιών...».

Πράγματι, με κάθε επιφύλαξη, εκτιμάται ότι τελικώς ανακτάται μόλις το 20% της ποσότητας των πλαστικών, που παίρνουν τον δρόμο της ανακύκλωσης από την «πηγή», δηλαδή τους ειδικούς κάδους συλλογής στις γειτονιές των πόλεων...

Η λύση βρίσκεται στη χρήση
Συνεπώς, τη λύση του προβλήματος, τουλάχιστον ως προς τις τσάντες μεταφοράς των ωνίων, πρέπει να την αναζητήσουμε στις τσάντες επαναλαμβανόμενης χρήσης. Άλλωστε αυτό επιτάσσει η στοιχειώδης οικολογική αντίληψη κι ευαισθησία. Αλλά προσέξτε! «Έρευνες έχουν δείξει ότι στις πλαστικές τσάντες πολλαπλών χρήσεων, σε ένα υψηλό ποσοστό της τάξης του 60%, αναπτύσσονται μύκητες από τη βρομιά. Κι, εκτός αυτού, οι λιανεμπορικές αλυσίδες δεν δείχνουν καμία προθυμία σχετικά με την προώθησή τους», επισημαίνει ο κ. Κασελίνης.

«Μα η καθιέρωση της επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας προϋποθέτει συνολικά μια αλλαγή νοοτροπίας! Και που τις τοποθετήσαμε σε ειδικά σταντ σε όλα τα καταστήματά μας, τι έγινε; Τον πρώτο καιρό υπήρξε κάποια ζήτηση, αλλά μετά οι πωλήσεις τους έπεσαν. Πολύ σπάνια βλέπουμε πελάτες να τις χρησιμοποιούν, κι όποιος υποστηρίζει τα αντίθετα, απλώς κρύβει την αλήθεια!», τονίζει ο κ. Χάρης Κυρλής, εμπορικός διευθυντής του ομίλου Βερόπουλος. Ταυτόχρονα, θέτει μια άλλη εύλογη διάσταση του προβλήματος:

«Αν για την αποσύνθεση μιας κλασικής πλαστικής σακούλας απαιτείται Χ χρόνος, με τι συντελεστή πρέπει να πολλαπλασιάσουμε αυτό το Χ στην περίπτωση της πλαστικής επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας; Επομένως, η μόνη πραγματικά οικολογική πρόταση βρίσκεται στη προώθηση της πάνινης τσάντας πολλαπλών χρήσεων! Αλλά κι εδώ, αν παρακάμψουμε το πρόβλημα της απάθειας του κοινού, τι πρέπει να προτείνουμε στον πελάτη; Τις φτηνές, αλλά μικρής αντοχής, πάνινες τσάντες του 1 ευρώ ή τις καλής ποιότητας, που θα του κοστίσουν 3 ευρώ το κομμάτι; Θα ανταποκριθεί ο πελάτης, όταν δεν αγοράζει καν την επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική τσάντα των 0,65-0,69 ευρώ;».

Θέλαμε, λοιπόν, να διαπιστώσουμε την απήχηση του γνωστού μνημονίου αυτοδέσμευσης της αγοράς, ύστερα από πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων, σχετικά με την προοδευτική αντικατάσταση της κλασικής πλαστικής σακούλας από τη νέα, η οποία θεωρείται πιο φιλική στο περιβάλλον, καθώς ο διαλύτης που περιέχει η ύλη της επιταχύνει την αποδόμησή της.

Πριν από δύο χρόνια, μας είπε ο κ. Κασελίνης, οι οξοβιοδιασπώμενες σακούλες είχαν σχεδόν μηδενική κατανάλωση. Σήμερα, όλες σχεδόν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τουλάχιστον οι μεγάλες, διαθέτουν αποκλειστικά τέτοιες στα ταμεία τους. «Πάντως, στο σύνολο του υπόλοιπου λιανεμπορίου, και κυρίως σε ό,τι αφορά στα μικρά καταστήματα, η διάθεσή της δεν πρέπει να υπερβαίνει το 25%-30% της χρήσης του προϊόντος», εκτιμά ο συνομιλητής μας.

Μπορούμε να εκτιμήσουμε ότι πέτυχε συνολικά η αγορά μας ένα minimum συνεισφοράς στην προστασία του περιβάλλοντος; «Ασφαλώς όχι, εφόσον το ενδιαφέρον όλων επικεντρώνεται στον βαθμό αποδόμησης του πλαστικού κι όχι στην εκπαίδευση της κοινωνίας μας να μην πετάγεται τίποτα, καθώς πρόκειται για ανακτήσιμες ύλες! Διότι το πρόβλημα δεν αφορά στην έκταση της χρήσης του πλαστικού, αλλά τη διαχείρισή του», εξηγεί ο κ. Κασελίνης, τονίζοντας ότι «δυστυχώς, κράτος και Τοπική Αυτοδιοίκηση λίγα πράγματα κάνουν σε σχέση με αυτό. Το συμπεραίνει κανείς αυτό, βλέποντας πολλές φορές τους ειδικούς μπλε κάδους για την ανακύκλωση να χρησιμοποιούνται ως κοινοί κάδοι των σκουπιδιών...».

Πράγματι, με κάθε επιφύλαξη, εκτιμάται ότι τελικώς ανακτάται μόλις το 20% της ποσότητας των πλαστικών, που παίρνουν τον δρόμο της ανακύκλωσης από την «πηγή», δηλαδή τους ειδικούς κάδους συλλογής στις γειτονιές των πόλεων...

Η λύση βρίσκεται στη χρήση
Συνεπώς, τη λύση του προβλήματος, τουλάχιστον ως προς τις τσάντες μεταφοράς των ωνίων, πρέπει να την αναζητήσουμε στις τσάντες επαναλαμβανόμενης χρήσης. Άλλωστε αυτό επιτάσσει η στοιχειώδης οικολογική αντίληψη κι ευαισθησία. Αλλά προσέξτε! «Έρευνες έχουν δείξει ότι στις πλαστικές τσάντες πολλαπλών χρήσεων, σε ένα υψηλό ποσοστό της τάξης του 60%, αναπτύσσονται μύκητες από τη βρομιά. Κι, εκτός αυτού, οι λιανεμπορικές αλυσίδες δεν δείχνουν καμία προθυμία σχετικά με την προώθησή τους», επισημαίνει ο κ. Κασελίνης.

«Μα η καθιέρωση της επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας προϋποθέτει συνολικά μια αλλαγή νοοτροπίας! Και που τις τοποθετήσαμε σε ειδικά σταντ σε όλα τα καταστήματά μας, τι έγινε; Τον πρώτο καιρό υπήρξε κάποια ζήτηση, αλλά μετά οι πωλήσεις τους έπεσαν. Πολύ σπάνια βλέπουμε πελάτες να τις χρησιμοποιούν, κι όποιος υποστηρίζει τα αντίθετα, απλώς κρύβει την αλήθεια!», τονίζει ο κ. Χάρης Κυρλής, εμπορικός διευθυντής του ομίλου Βερόπουλος. Ταυτόχρονα, θέτει μια άλλη εύλογη διάσταση του προβλήματος:

«Αν για την αποσύνθεση μιας κλασικής πλαστικής σακούλας απαιτείται Χ χρόνος, με τι συντελεστή πρέπει να πολλαπλασιάσουμε αυτό το Χ στην περίπτωση της πλαστικής επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας; Επομένως, η μόνη πραγματικά οικολογική πρόταση βρίσκεται στη προώθηση της πάνινης τσάντας πολλαπλών χρήσεων! Αλλά κι εδώ, αν παρακάμψουμε το πρόβλημα της απάθειας του κοινού, τι πρέπει να προτείνουμε στον πελάτη; Τις φτηνές, αλλά μικρής αντοχής, πάνινες τσάντες του 1 ευρώ ή τις καλής ποιότητας, που θα του κοστίσουν 3 ευρώ το κομμάτι; Θα ανταποκριθεί ο πελάτης, όταν δεν αγοράζει καν την επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική τσάντα των 0,65-0,69 ευρώ;».


Λόγω διαλύτου και τιμής
«Αρκετές μεσαίες τοπικές αλυσίδες υποχρεωθήκαμε να επιστρέψουμε στην κλασική πλαστική σακούλα, γιατί η βιοδιασπώμενη έχει σημαντικά υψηλότερο κόστος. Τουλάχιστον πριν από μερικούς μήνες, το κόστος της βιοδιασπώμενης ήταν 2,40 ευρώ το κιλό, έναντι 1,80 το κιλό της κλασικής πλαστικής», υποστηρίζει ο κ. Φοίβος Καρακίτσος, επικεφαλής της αχαϊκής αλυσίδας Κρόνος.

Πέραν αυτού, όπως εξηγεί, όταν υπεγράφη το γνωστό μνημόνιο για την απόσυρση της κλασικής πλαστικής σακούλας, «απευθυνθήκαμε στις αυτοδιοικητικές αρχές της περιοχής μας, προκειμένου να αναλάβουν μια κεντρική πρωτοβουλία για την ανακύκλωση, στο πλαίσιο της οποίας θα ετίθετο και το θέμα της τσάντας για τα ψώνια. Ε, δεν έγινε τίποτα απολύτως! Διαφημίσαμε τις τσάντες πολλαπλών χρήσεων κι επιχειρήσαμε να τις προωθήσουμε, ακόμα και ως δώρο, είτε σε συνεργασία με τους προμηθευτές είτε μόνοι μας. Ε, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση από την πλευρά του κοινού! Από τον Σεπτέμβριο, ύστερα από ένα εξάμηνο δοκιμής με την οξοβιοδιασπώμενη, ξαναγυρίσαμε στην κλασική. Τι μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας, χωρίς την παροχή κινήτρων;».

Σημειώνουμε, πάντως, ότι κατά μέσο όρο σήμερα η διαφορά τιμής μεταξύ των δύο έχει πέσει περίπου στο 10%-12%, όπως μας πληροφόρησε ο κ. Κασελίνης. «Εγώ θα σας πω ότι είναι ακόμα πιο μικρή έως αμελητέα. Από τότε που η διαφορά τιμής ήταν 40% βλέπαμε ότι η μαζική ζήτηση θα ‘ριχνε τις τιμές!», λέει ο κ. Κυρλής.

Άλλωστε, η τιμή κόστους είναι ανάλογη της περιεκτικότητας του διαλύτη στην ύλη της οξοβιοδιασπώμενης σακούλας: όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητά του τόσο αυξάνει το κόστος της σακούλας, όπως και η ταχύτητα της αποδόμησής της. Άρα, το κόστος αποτελεί συνάρτηση του «οικολογικού» στόχου του φορέα που παραγγέλνει τέτοιες σακούλες (σε πόσο χρόνο θέλει να διασπαστούν), αλλά και της διάρκειας χρόνου που θα παραμείνουν στην αποθήκη του ως την διάθεσή τους (να μην αρχίσουν να λιώνουν πριν από τη χρήση τους).

Έτσι, κατά κανόνα οι αλυσίδες του κλάδου προτιμούν να προμηθεύονται οξοβιοδιασπώμενες σακούλες 18μηνης αντοχής, έτσι ώστε ν’ αποφεύγονται κι οι διαμαρτυρίες του τύπου «δυο πράγματα έβαλα μέσα και μου σκίστηκε! Ποιος μου πληρώνει τώρα τη ζημιά;»...

Οι σακούλες αυτές αποδομούνται πλήρως σε 3-4 χρόνια, αναλόγως, φυσικά, του χρόνου έκθεσής τους στον αέρα και στο νερό. Πάντως, άπαξ και ενεργοποιηθεί ο διαλύτης, η αποδόμηση είναι θέμα χρόνου και συνθηκών!

Μόλυνση νέας κοπής
Όπως σημειώνει η κα Μαριάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια marketing της Μετρό, «ήδη από την υπογραφή του μνημονίου παροτρύνουμε έντονα τους πελάτες των My market να συμπράξουν μαζί μας σε ένα κοινό πρόγραμμα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, στο πλαίσιο του πλάνου ΕΚΕ «Πράξεις Ευθύνης» της εταιρείας μας, προτιμώντας κατά το δυνατόν τις τσάντες πολλαπλών χρήσεων στις αγορές τους. Έτσι, έχουμε πουλήσει πάνω από 44.000 τέτοιες τσάντες, που διαθέτουμε σε δύο παραλλαγές (επαναδιπλούμενη και απλή). Επιπλέον, προσπαθούμε να αποθαρρύνουμε την αλόγιστη χρήση της πλαστικής σακούλας, έχοντας τυπώσει πάνω στις σακούλες μας το σλόγκαν «Σκέψου-Άλλαξε-Δράσε: Χρησιμοποίησε λιγότερο πλαστικό! Προτίμησε τσάντες πολλαπλών χρήσεων!».

Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι τα My market δεν προχώρησαν στην αντικατάσταση της απλής πλαστικής σακούλας από την οξοβιοδιασπώμενη. «Ο λόγος είναι απλός», εξηγεί η κα Παπαδοπούλου: «Πολλά έγκριτα μέλη της επιστημονικής κοινότητας έχουν δημοσιεύσει πολύ αρνητικές αναφορές γι’ αυτήν, χαρακτηρίζοντάς την ως «εχθρική για το περιβάλλον» -βλέπε σχετικά δημοσιεύματα πέρυσι τον Μάρτιο των ερευνητών του Ινστιτούτου Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου "Αρχιπέλαγος"...».

«Τις έχουμε υπόψη μας αυτές τις έρευνες», σχολιάζει ο κ. Κυρλής. «Σύμφωνα με τα πορίσματά τους, η απελευθέρωση στον αέρα και στο νερό των μορίων του πλαστικού, μετά την αποδόμησή του, τελικά μολύνει τους ανθρώπους, τα ζώα και τα ψάρια, μέσω είτε της αναπνοής είτε της διατροφικής αλυσίδας. Κρατώ, όμως, στα χέρια μου και μια άλλη επίσημη μελέτη, που μας διαβεβαιώνει ότι τα κατάλοιπα της αποσύνθεσης του πλαστικού γίνονται λίπασμα!... Αρκετά πριν από το μνημόνιο, κινηθήκαμε στην κατεύθυνση της αναζήτησης υπεύθυνων λύσεων, απευθύνοντας σχετικές ερωτήσεις και στους προμηθευτές και στις οικολογικές οργανώσεις ή σε ανεξάρτητους επιστημονικούς φορείς, αλλά και στο καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο. Αλλά στον βαθμό που κυρίως το τελευταίο δεν παίρνει θέση, πρέπει, μήπως, να γίνουμε και σε αυτό... ειδικοί;». Έλα ντε! Τι λένε, αλήθεια, τα πολιτικά στελέχη της «πράσινης ανάπτυξης» περί αυτού;

σελφ σερβις (T. 392)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION