σελφ σερβις - Με το βλέμμα στραμμένο εντός κι εκτός συνόρων

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

ΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Με το βλέμμα στραμμένο εντός κι εκτός συνόρων

30 Οκτωβρίου 2018 | 09:36 Γράφει η Δήμητρα  Σκούφου Topics: Αγορά

Μετά την ολοκλήρωση αρκετών επενδύσεων πολλών εκατομμυρίων ευρώ σε παραγωγικές μονάδες της αρτοβιομηχανίας, αλλά και την απελευθέρωση του bake off στην οργανωμένη λιανική, μικρές και μεγάλες βιομηχανικές μονάδες αρτοποιίας «ζυμώνουν» καθημερινά, προσβλέποντας στη διεκδίκηση μεγαλύτερων μεριδίων από την εγχώρια αγορά, που ξεπερνά συνολικά το 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο, και την ενίσχυση των ερεισμάτων τους στις αγορές του εξωτερικού.

O άρτος και τα αρτοποιήματα κάθε είδους αποτελούν παραδοσιακή σταθερά της καθημερινής διατροφής των Ελλήνων. Μπορεί οι επιμέρους τάσεις της να επαναπροσδιορίζονται στο χρόνο, δημιουργώντας νέα δεδομένα στη σχετική αγορά και επηρεάζοντας τις πωλήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου της, όμως, μικρές και μεγάλες αρτοβιομηχανίες, παρουσιάζουν συνεχώς νέα καινοτόμα προϊόντα, διατηρώντας ζεστό το ενδιαφέρον των πελατών τους εντός και εκτός Ελλάδος.

Οι μεγάλοι της αρτοβιομηχανίας
Μετά από ένα διάστημα κάμψης, οι επιχειρήσεις του κλάδου επιστρέφουν σε θετική πορεία. Η αγορά ανακάμπτει, δίνοντας στις επιχειρήσεις και ιδιαιτέρως τις μεγάλες τη δυνατότητα να προχωρήσουν τα σχέδια επέκτασης της δράσης τους εντός κι εκτός Ελλάδας, αλλά και ενίσχυσης της ποικιλίας τον προϊόντων τους. Μέσω της ενίσχυσης των ερεισμάτων τους στις αγορές του εξωτερικού, άλλωστε, προσβλέπουν στην απόκτηση αντισταθμίσματος στην «κληρονομιά» της πολυετούς ύφεσης: Μια ζήτηση χωρίς σπουδαίο μέλλον, με εξοντωτικό «πόλεμο» τιμών και προσφορών. Για την Καραμολέγκος το επαναλανσάρισμα του brand Κατσέλης αποδείχθηκε επιτυχημένη κίνηση, καθώς συνέχισε η ανοδική πορεία της, με μερίδιο άνω του 13%. Σημειώνουμε ότι το συνολικό μερίδιο της Καραμολέγκος προσέγγισε το 47% το πρώτο εξάμηνο του 2018, όπως προκύπτει από την οικονομική έκθεση της εταιρείας, η οποία την ίδια περίοδο προχώρησε στο λανσάρισμα της σειράς Παξαμάς. Πρόκειται για μια νέα σειρά παξιμαδιών έξι κωδικών, που εμφανίζει πολύ ικανοποιητική πορεία. Είναι ενδεικτικό ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας παρουσίασε αύξηση 3,17%, ενώ οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 4,19%. Μάλιστα, όπως έχει ήδη ανακοινώσει η διοίκησή της, εκτός από τη διατήρηση της ηγετικής θέσης της στην εγχώρια αγορά, σχεδιάζει να ενισχύσει την παρουσία της στη ρουμανική αγορά, μέσω της εκεί θυγατρικής της.

Αποδοτική αποδείχθηκε και για την εταιρεία Παπαδόπουλου η επιλογή να μπει και στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού προ πενταετίας. Το 2017 πραγματοποίησε πωλήσεις 148,8 εκατ. ευρώ έναντι 142,7 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ τα προ φόρων κέρδη της διαμορφώθηκαν σε 10,6 εκατ. ευρώ έναντι 10 εκατ. ευρώ το 2016. Η αύξηση των μεγεθών της προήλθε από την άνοδο των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες που δραστηριοποιείται. Ιδιαίτερα ανοδική ήταν, όμως, η πορεία της στο συσκευασμένο ψωμί σε φέτες, καθώς αύξησε με διψήφιο ρυθμό τον όγκο των πωλήσεων της, ενισχύοντας σημαντικά το μερίδιό της σε όλα τα κανάλια διανομής. Παράλληλα, ενίσχυσε την γκάμα των προϊόντων της με νέες γεύσεις στην εν λόγω κατηγορία. Στην κατηγορία της φρυγανιάς αύξησε το μερίδιό της και σε όγκο και σε αξία, ενώ ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση της στην υποκατηγορία της Premium φρυγανιάς και ανανέωσε τη σειρά των κριτσινιών της. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, συνεχίστηκε με επιτυχία η εφαρμογή της στρατηγικής της, βασισμένη κυρίως στην αναδιάρθρωση και ανάπτυξη του δικτύου διανομής και την περαιτέρω ενίσχυση του προωθητικού πλάνου ενεργειών για την υποστήριξη των προϊόντων της. Η διεθνής δραστηριότητα της εταιρείας Παπαδοπούλου εξελίσσεται δυναμικά, με κύριο στόχο την διείσδυση των επώνυμων προϊόντων της κυρίως στις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αμερικής. Ήδη δραστηριοποιείται εξαγωγικά σε περισσότερες από 45 χώρες παγκοσμίως. Το 2017 αύξησε τη συμμετοχή των εξαγωγών της στο τζίρο της κατά 14,4% σε όγκο και 18% σε αξία συγκριτικά με το 2016.

Σημείο αναφοράς για την Elbisco ήταν η έναρξη λειτουργίας τον περασμένο Απρίλιο της νέας μονάδας της παραγωγής φρυγανιάς στη Χαλκίδα, επενδυτικού κόστους 20 εκατ. ευρώ, που δημιουργήθηκε με πρωταρχικό στόχο την τόνωση των εξαγωγών της, μέσω των οποίων επιδιώκει την ενίσχυση της θέσης της, καθώς τη χρονιά που πέρασε ο τζίρος της μειώθηκε κατά 3 εκατ. ευρώ ή κατά 2,6%. Η εν λόγω παραγωγική γραμμή εκτιμάται ότι δημιουργεί σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, καθώς αυξάνει την παραγωγικότητα φρυγανιάς περίπου κατά 40%. Η εταιρεία έχει ήδη παρουσία σε περισσότερες από 20 αγορές του εξωτερικού, με πωλήσεις που αντιστοιχούν στο 10% του συνόλου του κύκλου εργασιών της από τα μπισκότα, τα αλμυρά κράκερ και τις φρυγανιές.

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Elbisco το 2017 διαμορφώθηκε στα 110,4 εκατ. ευρώ, έναντι 113,4 εκατ. ευρώ το 2016 και το ποσοστό του μικτού περιθωρίου κέρδους της μειώθηκε κατά 37,49%, έναντι 38,58% το 2016, πράγμα που η εταιρεία αποδίδει στην όξυνση του ανταγωνισμού στο πεδίο των τιμών και των προσφορών κυρίως στην κατηγορία του ψωμιού. Εν αντιθέσει προς τον ενοποιημένο κύκλο εργασιών της, αυξητικά κατά 3% κινήθηκαν για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια τα μεγέθη της θυγατρικής της Zito Luks στα Σκόπια σε σχέση με το 2016, κυρίως από την κίνηση των προϊόντων της προστιθέμενης αξίας στις κατηγορίες του ψωμιού και του μπισκότου.

O άρτος και τα αρτοποιήματα κάθε είδους αποτελούν παραδοσιακή σταθερά της καθημερινής διατροφής των Ελλήνων. Μπορεί οι επιμέρους τάσεις της να επαναπροσδιορίζονται στο χρόνο, δημιουργώντας νέα δεδομένα στη σχετική αγορά και επηρεάζοντας τις πωλήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου της, όμως, μικρές και μεγάλες αρτοβιομηχανίες, παρουσιάζουν συνεχώς νέα καινοτόμα προϊόντα, διατηρώντας ζεστό το ενδιαφέρον των πελατών τους εντός και εκτός Ελλάδος.

Οι μεγάλοι της αρτοβιομηχανίας
Μετά από ένα διάστημα κάμψης, οι επιχειρήσεις του κλάδου επιστρέφουν σε θετική πορεία. Η αγορά ανακάμπτει, δίνοντας στις επιχειρήσεις και ιδιαιτέρως τις μεγάλες τη δυνατότητα να προχωρήσουν τα σχέδια επέκτασης της δράσης τους εντός κι εκτός Ελλάδας, αλλά και ενίσχυσης της ποικιλίας τον προϊόντων τους. Μέσω της ενίσχυσης των ερεισμάτων τους στις αγορές του εξωτερικού, άλλωστε, προσβλέπουν στην απόκτηση αντισταθμίσματος στην «κληρονομιά» της πολυετούς ύφεσης: Μια ζήτηση χωρίς σπουδαίο μέλλον, με εξοντωτικό «πόλεμο» τιμών και προσφορών. Για την Καραμολέγκος το επαναλανσάρισμα του brand Κατσέλης αποδείχθηκε επιτυχημένη κίνηση, καθώς συνέχισε η ανοδική πορεία της, με μερίδιο άνω του 13%. Σημειώνουμε ότι το συνολικό μερίδιο της Καραμολέγκος προσέγγισε το 47% το πρώτο εξάμηνο του 2018, όπως προκύπτει από την οικονομική έκθεση της εταιρείας, η οποία την ίδια περίοδο προχώρησε στο λανσάρισμα της σειράς Παξαμάς. Πρόκειται για μια νέα σειρά παξιμαδιών έξι κωδικών, που εμφανίζει πολύ ικανοποιητική πορεία. Είναι ενδεικτικό ότι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας παρουσίασε αύξηση 3,17%, ενώ οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 4,19%. Μάλιστα, όπως έχει ήδη ανακοινώσει η διοίκησή της, εκτός από τη διατήρηση της ηγετικής θέσης της στην εγχώρια αγορά, σχεδιάζει να ενισχύσει την παρουσία της στη ρουμανική αγορά, μέσω της εκεί θυγατρικής της.

Αποδοτική αποδείχθηκε και για την εταιρεία Παπαδόπουλου η επιλογή να μπει και στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού προ πενταετίας. Το 2017 πραγματοποίησε πωλήσεις 148,8 εκατ. ευρώ έναντι 142,7 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ τα προ φόρων κέρδη της διαμορφώθηκαν σε 10,6 εκατ. ευρώ έναντι 10 εκατ. ευρώ το 2016. Η αύξηση των μεγεθών της προήλθε από την άνοδο των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες που δραστηριοποιείται. Ιδιαίτερα ανοδική ήταν, όμως, η πορεία της στο συσκευασμένο ψωμί σε φέτες, καθώς αύξησε με διψήφιο ρυθμό τον όγκο των πωλήσεων της, ενισχύοντας σημαντικά το μερίδιό της σε όλα τα κανάλια διανομής. Παράλληλα, ενίσχυσε την γκάμα των προϊόντων της με νέες γεύσεις στην εν λόγω κατηγορία. Στην κατηγορία της φρυγανιάς αύξησε το μερίδιό της και σε όγκο και σε αξία, ενώ ενίσχυσε περαιτέρω τη θέση της στην υποκατηγορία της Premium φρυγανιάς και ανανέωσε τη σειρά των κριτσινιών της. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, συνεχίστηκε με επιτυχία η εφαρμογή της στρατηγικής της, βασισμένη κυρίως στην αναδιάρθρωση και ανάπτυξη του δικτύου διανομής και την περαιτέρω ενίσχυση του προωθητικού πλάνου ενεργειών για την υποστήριξη των προϊόντων της. Η διεθνής δραστηριότητα της εταιρείας Παπαδοπούλου εξελίσσεται δυναμικά, με κύριο στόχο την διείσδυση των επώνυμων προϊόντων της κυρίως στις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αμερικής. Ήδη δραστηριοποιείται εξαγωγικά σε περισσότερες από 45 χώρες παγκοσμίως. Το 2017 αύξησε τη συμμετοχή των εξαγωγών της στο τζίρο της κατά 14,4% σε όγκο και 18% σε αξία συγκριτικά με το 2016.

Σημείο αναφοράς για την Elbisco ήταν η έναρξη λειτουργίας τον περασμένο Απρίλιο της νέας μονάδας της παραγωγής φρυγανιάς στη Χαλκίδα, επενδυτικού κόστους 20 εκατ. ευρώ, που δημιουργήθηκε με πρωταρχικό στόχο την τόνωση των εξαγωγών της, μέσω των οποίων επιδιώκει την ενίσχυση της θέσης της, καθώς τη χρονιά που πέρασε ο τζίρος της μειώθηκε κατά 3 εκατ. ευρώ ή κατά 2,6%. Η εν λόγω παραγωγική γραμμή εκτιμάται ότι δημιουργεί σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, καθώς αυξάνει την παραγωγικότητα φρυγανιάς περίπου κατά 40%. Η εταιρεία έχει ήδη παρουσία σε περισσότερες από 20 αγορές του εξωτερικού, με πωλήσεις που αντιστοιχούν στο 10% του συνόλου του κύκλου εργασιών της από τα μπισκότα, τα αλμυρά κράκερ και τις φρυγανιές.

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Elbisco το 2017 διαμορφώθηκε στα 110,4 εκατ. ευρώ, έναντι 113,4 εκατ. ευρώ το 2016 και το ποσοστό του μικτού περιθωρίου κέρδους της μειώθηκε κατά 37,49%, έναντι 38,58% το 2016, πράγμα που η εταιρεία αποδίδει στην όξυνση του ανταγωνισμού στο πεδίο των τιμών και των προσφορών κυρίως στην κατηγορία του ψωμιού. Εν αντιθέσει προς τον ενοποιημένο κύκλο εργασιών της, αυξητικά κατά 3% κινήθηκαν για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια τα μεγέθη της θυγατρικής της Zito Luks στα Σκόπια σε σχέση με το 2016, κυρίως από την κίνηση των προϊόντων της προστιθέμενης αξίας στις κατηγορίες του ψωμιού και του μπισκότου.


Η εφαρμογή επιθετικού πλάνου μάρκετινγκ, η ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών στη λιανική οδήγησαν το 2017 σε σημαντική διεύρυνση των πωλήσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό της κρητικής βιομηχανίας Κρητών Άρτος, που παρασκευάζει προϊόντα αρτοποιίας και σνακ με βάση την κρητική και μεσογειακή διατροφή. Το 20% και πλέον του τζίρου της προέρχεται από τις εξαγωγικές της δραστηριότητες σε ΗΠΑ, Γερμανία, Αγγλία, Κύπρο, Κίνα, Αυστραλία κ.α. Το 2017 οι πωλήσεις της Κρητών Άρτος ανήλθαν σε 5,94 εκατ. ευρώ έναντι 5,245 εκατ. ευρώ το 2016, αυξημένες κατά 13,3%. Φέτος ο στόχος της διοίκησής της είναι η ισχυροποίηση των επώνυμων προϊόντων της και η περαιτέρω ενίσχυση των μεριδίων της στην ελληνική αγορά, η παραγωγή και διάθεση νέων καινοτόμων προϊόντων, κυρίως στην κατηγορία των σνακ, και η ενδυνάμωση των εξαγωγών της. Ειδικότερα, στην κατηγορία των προϊόντων σνακ η εταιρεία προωθεί τη διεύρυνση της γκάμας προϊόντων σήματος Μικιό με κριτσίνια, μπάρες δημητριακών, παστέλια κ.ά. Η εταιρεία φέτος πραγματοποίησε την τρίτη συνεχή επέκταση των εγκαταστάσεών της κατά 1.250τμ και σε σημαντικές επενδύσεις στο μηχανολογικό εξοπλισμό της. Στα άμεσα σχέδιά της είναι η ανάπτυξη συνεργασίας με μεγάλη αλυσίδα λιανικής, που δρα στις γερμανόφωνες χώρες της ΕΕ, και η ενίσχυση γενικότερα της εξωστρέφειάς της.

Στην αγορά του ψωμιού έχει εισέλθει το τελευταία χρόνια, μέσω εμπορικής συνεργασίας, και η ΜΕΒΓΑΛ, η οποία διαθέτει τυποποιημένο ψωμί του τοστ με την δική της εμπορική ονομασία σε μικρά σημεία λιανικής στη Βόρεια Ελλάδα. Σύμφωνα με την διοίκηση της εταιρείας, η δραστηριοποίησή της στο σχετικό τομέα της προσθέτει αξία ως εμπορικού εταίρου στις συνεργασίες της, αλλά δεν προτίθεται να προχωρήσει η ίδια στην παραγωγή προϊόντων άρτου και αρτοσκευασμάτων. Θα διευρύνει, ωστόσο, τις εμπορικές συνεργασίες της στο σχετικό πεδίο με τοπικούς παραγωγούς.

Υποχωρούν τα μερίδια της ιδιωτικής ετικέτας
«Δυνατά χαρτιά» για την αρτοβιομηχανία είναι το ψωμί σε φέτες, το οποίο καταγράφει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης στα ράφια της λιανικής, και τα παξιμάδια, τα οποία εκτός της δυναμικής τους στην εσωτερική αγορά εμφανίζουν αξιοσημείωτη διεθνή ζήτηση.

Το οκτάμηνο από την έναρξη του έτους οι πωλήσεις της κατηγορίας των επώνυμων προϊόντων της αρτοβιομηχανίας, βάσει των στοιχείων της IRI, κινήθηκε ανοδικά αντίθετα προς τα σχετικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που συρρικνώθηκαν σε όλες τις επιμέρους υποκατηγορίες. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της κατηγορίας του ψωμιού στην οργανωμένη λιανική εμφάνισαν αύξηση σε όγκο κατά 8,4% και σε αξία κατά 4,5%, ενόσω το μερίδιο του ψωμιού ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε κατά 18,7% σε όγκο και 16,7% σε αξία. Εντονότερη τάση αύξησης παρουσίασαν οι πωλήσεις του ψωμιού σε φέτες 20,2% σε όγκο και 22% σε αξία και κυρίως τα ψωμιά ειδικού τύπου, με αυξήσεις αντίστοιχα κατά 66,1% και 31,3 %.

Την ίδια περίοδο η αγορά των κριτσινιών αύξησε τις πωλήσεις της σε όγκο κατά 1,7% και σε αξία κατά 2,5%, ενώ με αρνητικά πρόσημα εξελίχθηκαν οι πωλήσεις των κριτσινιών ιδιωτικής ετικέτας κατά 2% σε αξία και 3,1% σε όγκο. Οι πωλήσεις των παξιμαδιών στο οκτάμηνο φέτος αυξήθηκαν κατά 7,6% σε όγκο και κατά 8,3% σε αξία. Πάντως, τα παξιμάδια ιδιωτικής ετικέτας απώλεσαν μερίδια σε όγκο και αξία κατά 6,1% και 4,1% αντίστοιχα. Τέλος, οι πωλήσεις στην αγορά της φρυγανιάς ήταν οριακά πτωτικές σε όγκο (0,5%) και αυξητικές σε αξία κατά 2,6%. Και στην περίπτωση της φρυγανιάς ιδιωτικής ετικέτας οι πωλήσεις κινήθηκαν πτωτικά σε αξία κατά 9,3% και σε όγκο κατά 14,7%.

Ο βασιλιάς άρτος
Σύμφωνα με περσινή έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η αγορά των προϊόντων αρτοποιίας, όντας σημαντική για την εγχώρια κατανάλωση, υπερβαίνει ετησίως σε συνολικό τζίρο τα 1,2 δισ. ευρώ. Μεταξύ των διαφόρων υποκατηγοριών της, η μεγαλύτερη και με διάφορα είναι του φρέσκου ψωμιού, με τις πωλήσεις από τα συνοικιακά αρτοποιία και τα σούπερ μάρκετ που υπολογίζονται στα 950 εκατ. ευρώ το χρόνο. Από αυτά, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αρτοβιομηχανίας και της οργανωμένης λιανικής, περίπου τα 110 εκατ. ευρώ αναλογούν στο μερίδιο του τυποποιημένου ψωμιού. Με βάση τα προαναφερόμενα, η μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις της αγοράς του ψωμιού ανήκει στο συνοικιακό αρτοποιείο, με ποσοστό 66% επί του συνόλου της. Ακολουθούν τα μερίδια των σούπερ μάρκετ με 17% και των αλυσίδων αρτοποιείων με 4%. Σημειώνεται πως, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι καταναλωτές κατά πλειονότητα 42% πιστεύουν ότι το φρέσκο ψωμί ημέρας διατίθεται φθηνότερα από τα σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με στελέχη των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου, η ελεύθερη ανάπτυξη του bake off εντός των σούπερ μάρκετ, μετά την άρση των σχετικών νομοθετικών περιορισμών, ώθησε τις μεγάλες αλυσίδες να μπουν σε αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αγορά, η οποία εκτός του ψωμιού περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα αρτοσκευασμάτων. Όπως τονίζουν, το μερίδιο του ψωμιού bake off εξελίσσεται ανοδικά, μολονότι αρκετά μεγάλη είναι η αύξηση της τοποθέτησης στο ράφι τυποποιημένων ψωμιών. Γενικότερα συμφωνούν στη διαπίστωση για την καταναλωτική προτίμηση στα αρτοσκευάσματα με προζύμι, στα ολικής άλεσης, σίκαλης, καλαμποκιού κ.ά. Πολύ υψηλό είναι το μερίδιο του κουλουριού Θεσσαλονίκης, κανονικό και σίκαλης, μια υποκατηγορία που έλκει το επενδυτικό ενδιαφέρον των μεγάλων αρτοβιομηχανιών το τελευταίο διάστημα. Σε ό,τι αφορά τα βιολογικά αρτοσκευάσματα, πάντως, δεν διαπιστώνονται ανοδικές τάσεις.

Το bake off… έχει πολύ ψωμί
Και ενώ το τυποποιημένο ψωμί κερδίζει το ενδιαφέρον των καταναλωτών, για το λιανεμπόριο και την αρτοβιομηχανία ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αγορά του bake off όχι μόνο για το ψωμί, αλλά για όλη την γκάμα των αρτοσκευασμάτων, ακόμα και του έτοιμου φαγητού. Ήδη στις «ζεστές γωνιές» του bake off εκτός της ΑΒ Βασιλόπουλος και της ΕΥΣ δραστηριοποιείται η Lidl, η οποία έχει προγραμματίσει να ολοκληρώσει φέτος τις σχετικές επενδύσεις σε όλα τα καταστήματα του δικτύου της, ύψους μεταξύ 100.000 και 300.000 ευρώ ανά κατάστημα (ανάλογα με το μέγεθος της εγκατάστασης). Σύμφωνα με πληροφορίες, την ανάπτυξη «ζεστών γωνιών» στα καταστήματά της εξετάζει και η αλυσίδα Δ. Μασούτης.

σελφ σερβις (T. 487)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION