σελφ σερβις - Γάλα & γαλακτομικά προϊόντα: Η κρίση εξελίσεται με δομικά χαρακτηριστικά

Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Γάλα & γαλακτομικά προϊόντα: Η κρίση εξελίσεται με δομικά χαρακτηριστικά

2 Φεβρουαρίου 2016 | 09:53 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Special Reports

Αποκαρδιωτική ήταν η εικόνα της αγοράς του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων πέρυσι. Η κρίση της είναι δομική και αγκαλιάζει όλο το κύκλωμα της παραγωγής και εμπορίας –κτηνοτρόφους, βιομηχανικούς παραγωγούς και εμπόριο. Οι πωλήσεις του γάλακτος συρρικνώθηκαν άνω του 10% σε όγκο και αξία, ενώ υποχώρηση πωλήσεων εμφάνισε και το ισχυρό χαρτί της ελληνικής γαλακτοκομίας, το γιαούρτι. Μόνο η αγορά των τυροκομικών εμφανίζει σχετική σταθερότητα πωλήσεων, επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα, παρά την κρίση, εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλή κατανάλωση τυριών.

Τα σημαντικότερα προβλήματα τα αντιμετώπισε η αγορά του γάλακτος, η οποία συρρικνώθηκε σημαντικά. Ήδη ήταν σε πτωτική πορεία από το 2014, αλλά η φορά της πέρυσι ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Όσοι αισιοδόξησαν με την «παράταση ζωής» που δόθηκε στο φρέσκο γάλα, διαψεύστηκαν παταγωδώς. Υπενθυμίζουμε ότι η πτώση σε όγκο και αξία πωλήσεων του γάλακτος το 2014 είχε ξεπεράσει το 4%. Τα χειρότερα ήρθαν το 2015: Ο όγκος των πωλήσεων στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου μειώθηκε κατά 10,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Αντίστοιχη ήταν η πτώση σε αξία πωλήσεων (10,2%) το ίδιο χρονικό διάστημα. Οι σχετικές απώλειες μεταφράζονται σε μείωση τζίρου περίπου κατά σαράντα εκατομμύρια ευρώ, ποσό που δείχνει ανάγλυφα την ένταση της κρίσης στον κλάδο.

Όπως σημειώνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, υπήρξε μια συνολική πτώση στις πωλήσεις γαλακτοκομικών κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2015 σε όγκο πωλήσεων, ενώ παράλληλα μειώθηκε και ο αριθμός των πελατών που αγοράζουν γαλακτοκομικά προϊόντα, σε αντίστοιχο ποσοστό. Στο φρέσκο γάλα τα αποτελέσματα ήταν ακόμη πιο δυσοίωνα, με τα ποσοστά μείωσης του όγκου πωλήσεων και του αριθμού των αγοραστών γαλακτοκομικών προϊόντων να είναι διπλάσια, σε σχέση με το σύνολο της κατηγορίας.

Καμία υποκατηγορία γάλακτος δεν έμεινε απρόσβλητη από την ύφεση, με κορυφαία την περίπτωση του εβαπορέ, όπου η πτώση σε όγκο πωλήσεων έφτασε το 23,9% και σε αξία το 20,5%. Μικρή ανάσα δόθηκε στο γάλα μακράς διάρκειας, που την προηγούμενη χρονιά είχε θιγεί από τις αλλαγές στον κύκλο ζωής του φρέσκου. Οι πωλήσεις του σε όγκο αυξήθηκαν κατά τι (1,2%), αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση των τιμών του, καθώς σε αξία οι πωλήσεις του έπεσαν κατά 3,8% συγκριτικά με το αντίστοιχο 11μηνο του 2014. Είναι προφανές ότι πολλοί καταναλωτές προτιμούν πλέον το γάλα μακράς διάρκειας για λόγους οικονομίας.

Η μόνη υποκατηγορία που παρουσίασε, μικρή έστω, άνοδο πωλήσεων σε όγκο (2%) και σε αξία (1,6%) ήταν το σοκολατούχο γάλα. Ωστόσο, η κατανάλωση του προϊόντος το 2015 υπολείπεται του επιπέδου του 2013. Αναφορικά με τις εξελίξεις στην υποκατηγορία του βρεφικού γάλακτος, οι Σίμος Λουλούμαρης και Νίκος-Φώτης Φεράτης, Sales Director και Junior Trade Marketing Manager αντίστοιχα της Nutricia, σημειώνουν ότι ο σημαντικότερος παράγων που τις διαμορφώνει είναι η σημαντική μείωση των γεννήσεων. «Από το 2010 έως το 2014 είχαμε μια μείωση της τάξης του 20%. Το 2015 τα μηνύματα ήταν αισιόδοξα, καθώς είδαμε τις γεννήσεις να σταθεροποιούνται (η μείωση ήταν πολύ μικρή της τάξης του 0,2%) σε σύγκριση με το 2014».

Επίσης, τονίζουν ότι ο άλλος σημαίνων παράγοντας στις εξελίξεις στην αγορά της υποκατηγορίας είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός: «Δημιουργείται το παράδοξο να έχουμε μια κλαδική αγορά με μειούμενο αριθμό καταναλωτών, αλλά με αυξανόμενο αριθμό εισερχόμενων επιχειρήσεων σε αυτή τα τελευταία χρόνια». Γενικότερα η μείωση των γεννήσεων δίνει κάποιες εξηγήσεις αναφορικά με τη συρρίκνωση της αγοράς του γάλακτος, δεδομένου ότι στη χώρα μας οι βασικοί καταναλωτές φρέσκου γάλακτος είναι τα νοικοκυριά με παιδιά. Οι εξελίξεις από το 2010 μέχρι σήμερα περιόρισαν αντικειμενικά το καταναλωτικό του κοινό. Οι προοπτικές, καθώς ο πληθυσμός της χώρας γερνά, δεν μοιάζουν να ευνοούν καμία από τις υποκατηγορίες του προϊόντος. Όπως σημειώνουν τα στελέχη της Nutricia, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται σημαντική μείωση στην κατανάλωση των συμπυκνωμένων γαλάτων για τα νήπια (-20% σε σχέση με το 2014), ενώ σημαντική ήταν η αύξηση της ζήτησης γάλατος σε σκόνη, για νήπια άνω του ενός έτους (6% σε σχέση με το 2014).

Δομική κρίση
Η κρίση στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι δομική και αγκαλιάζει όλο το κύκλωμα της παραγωγής και της εμπορίας τους – κτηνοτρόφους, βιομηχανικούς παραγωγούς και εμπόριο. Ο ΣΕΒΤ σε δραματική ανακοίνωσή του το καλοκαίρι, οπότε άρχισε η εφαρμογή των Capital Controls, είχε επισημάνει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των ελέγχων κεφαλαίου στην παραγωγική διαδικασία, τη διανομή και τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων, προειδοποιώντας για τις σημαντικές δυσλειτουργίες στην αγορά.

Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχει υποστεί η εγχώρια αγελαδοτροφία. Όπως φαίνεται, σε λίγο καιρό το ελληνικό γάλα θα είναι προϊόν εν ανεπαρκεία, αφού η παραγωγή του συνεχώς συρρικνώνεται, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις και για την ελληνική βιομηχανία. Μάλιστα, η αναμενομένη επιμήκυνση του κύκλου ζωής του γάλακτος («φρέσκο γάλα 11 ημερών»(!), σύμφωνα με την «εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ») θα αποτελέσει κόλαφο για την εγχώρια παραγωγή, αφού όχι μόνο δεν θα δημιουργήσει πρόσθετη ζήτηση, όπως επιβεβαιώνει άλλωστε η πρόσφατη εμπειρία, αλλά θα ενισχύσει τις εισαγωγές τόσο πρώτης ύλης όσο και βιομηχανοποιημένου τελικού προϊόντος, εις βάρος της εγχώριας πρωτογενούς και βιομηχανικής παραγωγής. Είναι προφανής η υστεροβουλία των πιστωτών-Ευρωπαίων εταίρων μας, που έχουν κάθε συμφέρον να «πνίξουν» την εγχώρια ζήτηση και τους Έλληνες ανταγωνιστές τους, κτηνοτρόφους και βιομηχάνους, χωρίς πολλές-πολλές αντιρρήσεις, με το δικό τους γάλα…

Η συρρίκνωση της ελληνικής παραγωγής αγελαδινού γάλακτος από το 2008 μέχρι σήμερα είναι δραματική. Από τους 699.000 τόνους το 2014 έπεσε στους 608.000 τόνους. Οι προβλέψεις για το 2015, βάσει των αποτελεσμάτων του εννεάμηνου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, έδειχναν πτώση κάτω από το επίπεδο των 600.000 τόνων, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό Γάλακτος και Κρέατος. Η συρρίκνωση αφορά και στον αριθμό των κτηνοτρόφων-παραγωγών πρώτης ύλης: Από τους 5.074 παραγωγούς το 2008 ο αριθμός τους μειώθηκε στους 3.354 το 2014 και έπεται συνέχεια. Στο μεταξύ, οι διακυμάνσεις της τιμής παραγωγού πέρυσι έβαιναν σε επίπεδα χαμηλότερα του 2014. Εάν στους προαναφερόμενους παράγοντες προστεθούν η αύξηση του παραγωγικού κόστους, η κρίση ρευστότητας, ο υπερδανεισμός, οι καθυστερήσεις πληρωμών κοκ, είναι φανερό ότι η υπόθεση της ελληνικής γαλακτοκομίας είναι ζήτημα με μεγάλο βάθος και βάρος, που κανενός είδους επικοινωνιακή διαχείριση δεν το κάνει πια βατό κι ελαφρύ…

Τυροκομικά προϊόντα
Σε αντίθεση με τα συμβαίνοντα στο κύκλωμα του γάλακτος, η αγορά των τυροκομικών προϊόντων παρά το αρνητικό κλίμα στην οικονομία παρουσίασε θετικά αποτελέσματα –τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλήσεων. Η υποκατηγορία των λευκών τυριών εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 50% της αγοράς των τυροκομικών. Όλες οι υποκατηγορίες της, πάντως, κινήθηκαν πέρυσι ομοιόμορφα. Ο όγκος πωλήσεων παρουσίασε άνοδο 1,5% και η αξία πωλήσεων μια μικρή κάμψη της τάξης του 0,7%. Η Ελλάδα, παρά την κρίση, εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλή κατανάλωση τυριών.

Φυσικά οι καταναλωτές προτιμούν τις φθηνότερες προτάσεις τυροκομικών, αξιοποιώντας ιδιαίτερα τις προσφορές. Στο πλαίσιο αυτό, πχ η φέτα φαίνεται να χάνει έδαφος έναντι του λευκού τυριού, πράγμα που οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να αντιμετωπίζουν κυρίως με εκπτώσεις επί της τιμής, σε συνεργασία με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Όμως και σε άλλες υποκατηγορίες, όπως της παρμεζάνας, γίνεται η προσπάθεια να προσελκύονται οι καταναλωτές με τα προγράμματα προσφορών.

Γνωστή αλυσίδα πρόσφερε το συγκεκριμένο είδος με έκπτωση που ξεπερνούσε το 30% για έναν ολόκληρο μήνα! Σε άλλες περιπτώσεις οι εκπτώσεις φθάνουν μέχρι και 50%, ενώ στα συσκευασμένα τυριά δεν είναι ασυνήθιστες οι προσφορές του τύπου «Δύο στην τιμή του Ενός» –μια τέτοια προσφορά εφάρμοσε το Milner (FrieslandCampina) για τυρί του τοστ. Στην υποκατηγορία του τυριού για τοστ σημειώνουμε τη σημαντική διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Γάλα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλιάδες λίτρα)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 7.561,6 7.401,5 6.656,4 6.083,3 -8,6%
Μη βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 343.574,4 326.610,1 295.413,8 263.599,7 -10,8%
Εβαπορέ 94.036,7 87.145,4 79.580,9 60.533,4 -23,9%
Μακράς διαρκείας 4.377,6 3.609,5 3.278 3.318,8 1,2%
Ξινόγαλα 2.911,5 3.032,6 2.810 2.665 -5,2%
Σοκολατούχο 6.402,3 5.923 5.391,4 5.499,9 2,0%
Λευκό Γάλα συνολικά 354.047,5 337.044,1 304.880,2 272.348 -10,7%
Πηγή IRI
Γάλα: Αξία πωλήσεων (σε χιλιάδες ευρώ)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 15.328,5 15.478 13.912,3 12.905 -7,2%
Μη βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 412.560,7 392.241 354.612,1 317.524,8 -10,5%
Εβαπορέ 99.058,3 92.770,5 84.323,2 67.063,2 -20,5%
Μακράς διαρκείας 5.878 5.047,1 4.567,5 4.395,3 -3,8%
Ξινόγαλα 6.329,3 6.784,6 6.267,6 5.982,2 -4,6%
Σοκολατούχο 16.415,7 15.037,7 13.693,6 13.911,2 1,6%
Λευκό Γάλα συνολικά 434.218,5 414.503,5 374.792 336.412 -10,2%
Πηγή IRI

Τα σημαντικότερα προβλήματα τα αντιμετώπισε η αγορά του γάλακτος, η οποία συρρικνώθηκε σημαντικά. Ήδη ήταν σε πτωτική πορεία από το 2014, αλλά η φορά της πέρυσι ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Όσοι αισιοδόξησαν με την «παράταση ζωής» που δόθηκε στο φρέσκο γάλα, διαψεύστηκαν παταγωδώς. Υπενθυμίζουμε ότι η πτώση σε όγκο και αξία πωλήσεων του γάλακτος το 2014 είχε ξεπεράσει το 4%. Τα χειρότερα ήρθαν το 2015: Ο όγκος των πωλήσεων στο 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου μειώθηκε κατά 10,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Αντίστοιχη ήταν η πτώση σε αξία πωλήσεων (10,2%) το ίδιο χρονικό διάστημα. Οι σχετικές απώλειες μεταφράζονται σε μείωση τζίρου περίπου κατά σαράντα εκατομμύρια ευρώ, ποσό που δείχνει ανάγλυφα την ένταση της κρίσης στον κλάδο.

Όπως σημειώνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, υπήρξε μια συνολική πτώση στις πωλήσεις γαλακτοκομικών κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2015 σε όγκο πωλήσεων, ενώ παράλληλα μειώθηκε και ο αριθμός των πελατών που αγοράζουν γαλακτοκομικά προϊόντα, σε αντίστοιχο ποσοστό. Στο φρέσκο γάλα τα αποτελέσματα ήταν ακόμη πιο δυσοίωνα, με τα ποσοστά μείωσης του όγκου πωλήσεων και του αριθμού των αγοραστών γαλακτοκομικών προϊόντων να είναι διπλάσια, σε σχέση με το σύνολο της κατηγορίας.

Καμία υποκατηγορία γάλακτος δεν έμεινε απρόσβλητη από την ύφεση, με κορυφαία την περίπτωση του εβαπορέ, όπου η πτώση σε όγκο πωλήσεων έφτασε το 23,9% και σε αξία το 20,5%. Μικρή ανάσα δόθηκε στο γάλα μακράς διάρκειας, που την προηγούμενη χρονιά είχε θιγεί από τις αλλαγές στον κύκλο ζωής του φρέσκου. Οι πωλήσεις του σε όγκο αυξήθηκαν κατά τι (1,2%), αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση των τιμών του, καθώς σε αξία οι πωλήσεις του έπεσαν κατά 3,8% συγκριτικά με το αντίστοιχο 11μηνο του 2014. Είναι προφανές ότι πολλοί καταναλωτές προτιμούν πλέον το γάλα μακράς διάρκειας για λόγους οικονομίας.

Η μόνη υποκατηγορία που παρουσίασε, μικρή έστω, άνοδο πωλήσεων σε όγκο (2%) και σε αξία (1,6%) ήταν το σοκολατούχο γάλα. Ωστόσο, η κατανάλωση του προϊόντος το 2015 υπολείπεται του επιπέδου του 2013. Αναφορικά με τις εξελίξεις στην υποκατηγορία του βρεφικού γάλακτος, οι Σίμος Λουλούμαρης και Νίκος-Φώτης Φεράτης, Sales Director και Junior Trade Marketing Manager αντίστοιχα της Nutricia, σημειώνουν ότι ο σημαντικότερος παράγων που τις διαμορφώνει είναι η σημαντική μείωση των γεννήσεων. «Από το 2010 έως το 2014 είχαμε μια μείωση της τάξης του 20%. Το 2015 τα μηνύματα ήταν αισιόδοξα, καθώς είδαμε τις γεννήσεις να σταθεροποιούνται (η μείωση ήταν πολύ μικρή της τάξης του 0,2%) σε σύγκριση με το 2014».

Επίσης, τονίζουν ότι ο άλλος σημαίνων παράγοντας στις εξελίξεις στην αγορά της υποκατηγορίας είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός: «Δημιουργείται το παράδοξο να έχουμε μια κλαδική αγορά με μειούμενο αριθμό καταναλωτών, αλλά με αυξανόμενο αριθμό εισερχόμενων επιχειρήσεων σε αυτή τα τελευταία χρόνια». Γενικότερα η μείωση των γεννήσεων δίνει κάποιες εξηγήσεις αναφορικά με τη συρρίκνωση της αγοράς του γάλακτος, δεδομένου ότι στη χώρα μας οι βασικοί καταναλωτές φρέσκου γάλακτος είναι τα νοικοκυριά με παιδιά. Οι εξελίξεις από το 2010 μέχρι σήμερα περιόρισαν αντικειμενικά το καταναλωτικό του κοινό. Οι προοπτικές, καθώς ο πληθυσμός της χώρας γερνά, δεν μοιάζουν να ευνοούν καμία από τις υποκατηγορίες του προϊόντος. Όπως σημειώνουν τα στελέχη της Nutricia, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται σημαντική μείωση στην κατανάλωση των συμπυκνωμένων γαλάτων για τα νήπια (-20% σε σχέση με το 2014), ενώ σημαντική ήταν η αύξηση της ζήτησης γάλατος σε σκόνη, για νήπια άνω του ενός έτους (6% σε σχέση με το 2014).

Δομική κρίση
Η κρίση στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων είναι δομική και αγκαλιάζει όλο το κύκλωμα της παραγωγής και της εμπορίας τους – κτηνοτρόφους, βιομηχανικούς παραγωγούς και εμπόριο. Ο ΣΕΒΤ σε δραματική ανακοίνωσή του το καλοκαίρι, οπότε άρχισε η εφαρμογή των Capital Controls, είχε επισημάνει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των ελέγχων κεφαλαίου στην παραγωγική διαδικασία, τη διανομή και τον προγραμματισμό των επιχειρήσεων, προειδοποιώντας για τις σημαντικές δυσλειτουργίες στην αγορά.

Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχει υποστεί η εγχώρια αγελαδοτροφία. Όπως φαίνεται, σε λίγο καιρό το ελληνικό γάλα θα είναι προϊόν εν ανεπαρκεία, αφού η παραγωγή του συνεχώς συρρικνώνεται, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις και για την ελληνική βιομηχανία. Μάλιστα, η αναμενομένη επιμήκυνση του κύκλου ζωής του γάλακτος («φρέσκο γάλα 11 ημερών»(!), σύμφωνα με την «εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ») θα αποτελέσει κόλαφο για την εγχώρια παραγωγή, αφού όχι μόνο δεν θα δημιουργήσει πρόσθετη ζήτηση, όπως επιβεβαιώνει άλλωστε η πρόσφατη εμπειρία, αλλά θα ενισχύσει τις εισαγωγές τόσο πρώτης ύλης όσο και βιομηχανοποιημένου τελικού προϊόντος, εις βάρος της εγχώριας πρωτογενούς και βιομηχανικής παραγωγής. Είναι προφανής η υστεροβουλία των πιστωτών-Ευρωπαίων εταίρων μας, που έχουν κάθε συμφέρον να «πνίξουν» την εγχώρια ζήτηση και τους Έλληνες ανταγωνιστές τους, κτηνοτρόφους και βιομηχάνους, χωρίς πολλές-πολλές αντιρρήσεις, με το δικό τους γάλα…

Η συρρίκνωση της ελληνικής παραγωγής αγελαδινού γάλακτος από το 2008 μέχρι σήμερα είναι δραματική. Από τους 699.000 τόνους το 2014 έπεσε στους 608.000 τόνους. Οι προβλέψεις για το 2015, βάσει των αποτελεσμάτων του εννεάμηνου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, έδειχναν πτώση κάτω από το επίπεδο των 600.000 τόνων, σύμφωνα με τον Ελληνικό Οργανισμό Γάλακτος και Κρέατος. Η συρρίκνωση αφορά και στον αριθμό των κτηνοτρόφων-παραγωγών πρώτης ύλης: Από τους 5.074 παραγωγούς το 2008 ο αριθμός τους μειώθηκε στους 3.354 το 2014 και έπεται συνέχεια. Στο μεταξύ, οι διακυμάνσεις της τιμής παραγωγού πέρυσι έβαιναν σε επίπεδα χαμηλότερα του 2014. Εάν στους προαναφερόμενους παράγοντες προστεθούν η αύξηση του παραγωγικού κόστους, η κρίση ρευστότητας, ο υπερδανεισμός, οι καθυστερήσεις πληρωμών κοκ, είναι φανερό ότι η υπόθεση της ελληνικής γαλακτοκομίας είναι ζήτημα με μεγάλο βάθος και βάρος, που κανενός είδους επικοινωνιακή διαχείριση δεν το κάνει πια βατό κι ελαφρύ…

Τυροκομικά προϊόντα
Σε αντίθεση με τα συμβαίνοντα στο κύκλωμα του γάλακτος, η αγορά των τυροκομικών προϊόντων παρά το αρνητικό κλίμα στην οικονομία παρουσίασε θετικά αποτελέσματα –τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον όγκο των πωλήσεων. Η υποκατηγορία των λευκών τυριών εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 50% της αγοράς των τυροκομικών. Όλες οι υποκατηγορίες της, πάντως, κινήθηκαν πέρυσι ομοιόμορφα. Ο όγκος πωλήσεων παρουσίασε άνοδο 1,5% και η αξία πωλήσεων μια μικρή κάμψη της τάξης του 0,7%. Η Ελλάδα, παρά την κρίση, εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλή κατανάλωση τυριών.

Φυσικά οι καταναλωτές προτιμούν τις φθηνότερες προτάσεις τυροκομικών, αξιοποιώντας ιδιαίτερα τις προσφορές. Στο πλαίσιο αυτό, πχ η φέτα φαίνεται να χάνει έδαφος έναντι του λευκού τυριού, πράγμα που οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να αντιμετωπίζουν κυρίως με εκπτώσεις επί της τιμής, σε συνεργασία με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Όμως και σε άλλες υποκατηγορίες, όπως της παρμεζάνας, γίνεται η προσπάθεια να προσελκύονται οι καταναλωτές με τα προγράμματα προσφορών.

Γνωστή αλυσίδα πρόσφερε το συγκεκριμένο είδος με έκπτωση που ξεπερνούσε το 30% για έναν ολόκληρο μήνα! Σε άλλες περιπτώσεις οι εκπτώσεις φθάνουν μέχρι και 50%, ενώ στα συσκευασμένα τυριά δεν είναι ασυνήθιστες οι προσφορές του τύπου «Δύο στην τιμή του Ενός» –μια τέτοια προσφορά εφάρμοσε το Milner (FrieslandCampina) για τυρί του τοστ. Στην υποκατηγορία του τυριού για τοστ σημειώνουμε τη σημαντική διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Γάλα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλιάδες λίτρα)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 7.561,6 7.401,5 6.656,4 6.083,3 -8,6%
Μη βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 343.574,4 326.610,1 295.413,8 263.599,7 -10,8%
Εβαπορέ 94.036,7 87.145,4 79.580,9 60.533,4 -23,9%
Μακράς διαρκείας 4.377,6 3.609,5 3.278 3.318,8 1,2%
Ξινόγαλα 2.911,5 3.032,6 2.810 2.665 -5,2%
Σοκολατούχο 6.402,3 5.923 5.391,4 5.499,9 2,0%
Λευκό Γάλα συνολικά 354.047,5 337.044,1 304.880,2 272.348 -10,7%
Πηγή IRI
Γάλα: Αξία πωλήσεων (σε χιλιάδες ευρώ)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 15.328,5 15.478 13.912,3 12.905 -7,2%
Μη βιολογικό γάλα / ξινόγαλα 412.560,7 392.241 354.612,1 317.524,8 -10,5%
Εβαπορέ 99.058,3 92.770,5 84.323,2 67.063,2 -20,5%
Μακράς διαρκείας 5.878 5.047,1 4.567,5 4.395,3 -3,8%
Ξινόγαλα 6.329,3 6.784,6 6.267,6 5.982,2 -4,6%
Σοκολατούχο 16.415,7 15.037,7 13.693,6 13.911,2 1,6%
Λευκό Γάλα συνολικά 434.218,5 414.503,5 374.792 336.412 -10,2%
Πηγή IRI

Γιαούρτι - γαλακτοκομικά προϊόντα
Από τα γαλακτοκομικά προϊόντα φαίνεται πως μόνο τα επιδόρπια κατάφεραν να παρουσιάσουν θετικό πρόσημο, τόσο σε όγκο (2,5%) όσο και σε αξία (2,3%) πωλήσεων. Το γιαούρτι που είναι το σημαντικότερο προϊόν της γαλακτοκομίας μας είχε αρνητικά αποτελέσματα, λιγότερο σε όγκο (-0,4%) και περισσότερο σε αξία πωλήσεων (-3,8%). Στη συγκεκριμένη αγορά, με τζίρο που αγγίζει ή ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, υπήρξε μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, με διαρκείς προσφορές και εκπτώσεις, με προσφορά περισσότερων συσκευασιών στην ίδια τιμή, εκπτωτικά κουπόνια κλπ.

Το στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ μας μίλησε για πολύ μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων που σημειώθηκε σε καταστήματα της επιχείρησης στην κατηγορία του γιαουρτιού, ενώ επιβεβαίωσε την ανοδική τάση των πωλήσεων των επιδορπίων. Η κρέμα γάλακτος, που είχε δημιουργήσει μόδα στη μαγειρική, παρουσιάζει συνεχή κάμψη πωλήσεων, 3,5% σε όγκο και 1,3% σε αξία πωλήσεων), ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η πτώση στη μαργαρίνη και το βούτυρο, με ρυθμό -10,5% σε όγκο και -7,6% σε αξία πωλήσεων. Φυσικά η αιτία δεν βρίσκεται μόνο στην οικονομική κρίση, λένε οι επαΐοντες, αλλά κυρίως στο τι θεωρεί σήμερα ο μέσος καταναλωτής «υγιεινή διατροφή».

Η αλήθεια, λοιπόν, είναι ότι οι καταναλωτές περιορίζουν λίγο ως πολύ τη χρήση κρέμας γάλακτος και βουτύρου, ως προϊόντα μη συμβατά με την υγιεινή διατροφή και την καλή σιλουέτα. Κυρίως σε ό,τι αφορά το βούτυρο και τη μαργαρίνη, τα υποκαθιστούν με το ελαιόλαδο, τόσο στη μαγειρική όσο και στη ζαχαροπλαστική, εκτοπίζοντάς τα εντέλει –κι αυτό μάλιστα δεν αποτελεί πρόσφατη τάση στην κατανάλωση.

Κινητήριος δύναμη η καινοτομία
Χαρακτηριστικός για τη σημασία που δίνει η βιομηχανία στην καινοτομία είναι ο 6ος διαγωνισμός Ecotrophelia 2016 που προκήρυξε ο ΣΕΒΤ. Ο διαγωνισμός, που απευθύνεται σε φοιτητές ΑΕΙ (προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς) και ερευνητικών ινστιτούτων της Ελλάδας, αποβλέπει ως γνωστόν στη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων διατροφής, που παρουσιάζουν στοιχεία οικολογικής καινοτομίας.

Σε προϊόντα όπως αυτά συγκαταλέγονται τα διάφορα επιδόρπια που, όπως είδαμε, εμφάνισαν, διόλου τυχαί,α θετικά αποτελέσματα παρά τις δυσμενείς συνθήκες της αγοράς. Σχετικό παράδειγμα είναι τα επιδόρπια γιαουρτιού στη σειρά Vitaline της Δέλτα με στέβια και superfruits, όπως και τα επιδόρπια γιαουρτιού διαφόρων γεύσεων, που απευθύνονται σε παιδιά και παράγονται πια από το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου. Επίσης η καινοτομία πχ της εισαγωγής προϊόντων για την αντιμετώπιση της χοληστερίνης, όπως είναι τα επιδόρπια γιαουρτιού Becel pro.activ, δημιουργεί εμπορικές επιτυχίες. Εκ μέρους της σερραϊκής εταιρείας Κρι Κρι τονίζεται η μεγάλη επιτυχία του λανσαρίσματος γιαουρτιού με γάλα ημέρας, ενώ σημειώνεται ότι το 2015 η εταιρεία διακρίθηκε σε ποικίλους αναγνωρισμένους διαγωνισμούς.

Τυρί: Όγκος πωλήσεων (σε χιλιάδες κιλά)
2013 2014 2014 (έως 25/10) 2015 (έως 25/10) Διαφορά
Κίτρινο τυρί 35.036,5 37.367 30.040,7 30.469,9 1,4%
Λευκό τυρί 34.576 38.215,4 31.250 31.795,2 1,7%
Επεξεργασμένο 989,2 1.049,9 862,8 809,6 -6,2%
Τυρί συνολικά 70.601,7 76.632,3 62.153,5 63.074,8 1,5%
Πηγή IRI
Τυρί: Αξία πωλήσεων (σε χιλιάδες ευρώ)
2013 2014 2014 (έως 25/10) 2015 (έως 25/10) Διαφορά
Κίτρινο τυρί 320.937,5 341.216,6 275.486 273.339,1 -0,8%
Λευκό τυρί 262.156,3 279.400,4 229.959,1 228.633,6 -0,6%
Επεξεργασμένο 9.607,7 10.440,3 8.558 8.563,8 0,1%
Τυρί συνολικά 592.701,5 631.057,4 514.003 510.536,4 -0,7%
Πηγή IRI

Ο promo-κανόνας και η εξαίρεσή του
Οι καταναλωτές κυνηγούν κάθε είδους ευκαιρίες και προσφορές στην ευρεία οικογένεια του γάλακτος, των γαλακτοκομικών και των τυροκομικών προϊόντων, καθώς η τιμή παίζει πλέον πολύ σημαντικό ρόλο στις επιλογές τους. Στα γιαούρτια και στα επιδόρπια έχει καθιερωθεί η πώληση πολυσυσκευασιών με έκπτωση στην τιμή –η συνηθέστερη εκδοχή στα γιαούρτια είναι του τύπου «Τρία στην τιμή των Δύο». Μεγάλη επιτυχία έχει γνωρίσει η Μαρινόπουλος με την προσφορά στο γάλα όλων των προμηθευτών της στην ίδια χαμηλή τιμή κάθε Δευτέρα –μια προσφορά που κάνει τα ράφια να αδειάζουν. Στο γάλα ισχυρή είναι η παρουσία των συσκευασιών ιδιωτικής ετικέτας του ενός λίτρου, σε τιμή που συνήθως είναι λίγο χαμηλότερη του ενός ευρώ.

Πάντως, στα βρεφικά γάλατα σε σκόνη οι προωθητικές ενέργειες είναι σπάνιες, καθώς δεν προσφέρουν κίνητρο αγοράς σ’ έναν καταναλωτή ιδιαίτερα πιστό στη μάρκα και το είδος που αγοράζει. Έχουν νόημα, άρα αποτέλεσμα, εφόσον «επιβραβεύουν τις επόμενες αγορές ενός καταναλωτή, πράγμα πολύ σημαντικό γι’ αυτόν, καθώς έχει την έμπρακτη αναγνώριση και επιβράβευση για τις επιλογές του από τη μάρκα που προτιμά», σημειώνουν οι υπεύθυνοι της Nutricia. Εξάλλου, συστήνουν την από κοινού δράση προμηθευτών και λιανέμπορων, ώστε να βοηθείται η μητέρα μπροστά στο ράφι να ψωνίζει γρήγορα: «Η αρχή βρίσκεται στη γειτνίαση των συγγενικών κατηγοριών στα ράφια –το βρεφικό γάλα πρέπει να γειτνιάζει με τις πάνες, τα βρεφικά δερμοκαλλυντικά, τις πιπίλες κλπ».

Μεiωση της ελληνικhς παραγωγhς «βλeπει» η Κομισιoν
Παρά τα προβλήματα της αγοράς του γάλακτος και των γαλακτοκομικών όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά γενικότερα στην ΕΕ, σε πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν (Δεκέμβριος 2015) προβλέπεται επέκταση του κλάδου και ανάκαμψη των τιμών παραγωγού, λόγω της αυξανόμενης κατανάλωσης. Η έκθεση προδιαγράφει ότι το 50% του γάλακτος που θα παράγεται στην ΕΕ θα διοχετεύεται στην αγορά σε μορφή σκόνης και ότι περίπου το 30% θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή τυριών. Εξάλλου, στην έκθεση προβλέπεται η αύξηση της παραγωγής τυροκομικών προϊόντων, η οποία εκτιμάται στους 11,2 εκατ. τόνους έως το 2025, όπως και των ευρωπαϊκών εξαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων. Ωστόσο, η έκθεση προβλέπει ότι η Ελλάδα, η Φιλανδία και η Σουηδία θα αποτελέσουν εξαίρεση, εμφανίζοντας πτώση στην παραγωγή τους.

Τους εξαγωγεiς μας ανταγωνiζονται οι… μαϊμούδες!
Οι εξαγωγές ελληνικών γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων, ενόσω η εγχώρια ζήτηση παραμένει γονατισμένη και ο επιχειρηματικός κόσμος αιχμάλωτος της κρίσης ρευστότητας, αποτελούν πηγή ζωής για την εγχώρια πρωτογενή και βιομηχανική παραγωγή. Γι’ αυτό πολλές επιχειρήσεις του κλάδου προσβλέπουν με ελπίδα και αρκετές επενδύουν με επιτυχία στον εξαγωγικό τους προσανατολισμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού στο Βέλγιο, που υπερέβησαν το 2014 το 1 εκατ. ευρώ μετά από μια συνεχή πορεία ανόδου τα τελευταία χρόνια.

Την ίδια στιγμή, όμως, τα μερίδια των ελληνικών εξαγωγών γιαουρτιού βρίσκονται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα, κάτω του 1% των βελγικών εισαγωγών, ενώ στην αγορά του στραγγιστού γιαουρτιού και ιδιαίτερα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ του Βελγίου κυριαρχούν προϊόντα «ελληνικού τύπου» της Danone, της Nestlé και άλλων διεθνών εταιρειών, όπως και γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας γαλλικής, γερμανικής και ολλανδικής προέλευσης. Στο Βέλγιο, σύμφωνα με το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας μας εκεί, εμφανίζονται στη λιανική αγορά σχεδόν σε συστηματική βάση και κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας τυροκομικά προϊόντα, οι παραγωγοί των οποίων –Γάλλοι, Γερμανοί, ακόμα και Άγγλοι– καταχρώνται ελληνικές ονομασίες ΠΟΠ και ΠΓΕ! Συνηθέστερα το θύμα είναι, φυσικά, η δημοφιλής φέτα…

Γαλακτοκομικά προϊόντα: Όγκος πωλήσεων (σε χιλιάδες λίτρα)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Γιαούρτι 49.630,5 48.969,1 44.309,2 44.138,9 -0,4%
Επιδόρπια 6.040 6.060 5.490,9 5.625,7 2,5%
Κρέμα γάλακτος 5.814,5 5.506,9 4.777,2 4.608,3 -3,5%
Μαργαρίνη και βούτυρο 15.872,8 15.523,1 13.445,9 12.038 -10,5%
Πηγή IRI
Γαλακτοκομικά: Αξία πωλήσεων (σε χιλιάδες ευρώ)
2013 2014 2014 (έως 22/11) 2015 (έως 22/11) Διαφορά
Γιαούρτι 211.721,9 208.884,4 189.980,9 182.744 -3,8%
Επιδόρπια 23.049,8 23.413 21.214,5 21.697,4 2,3%
Κρέμα γάλακτος 29.358,7 27.344,6 23.633,1 23.332,4 -1,3%
Μαργαρίνη και βούτυρο 91.785,9 88.461,6 75.986,2 70.188,4 -7,6%
Πηγή IRI

σελφ σερβις (T. 457)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION