σελφ σερβις - Η ασφάλεια τροφίµων µε τον φακό του µάρκετινγκ

Παρασκευή, 26 Απριλίου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Η ασφάλεια τροφίµων µε τον φακό του µάρκετινγκ

13 Ιουνίου 2013 | 12:20 Γράφει ο Νικόλας   Παπαδημητρίου Topics: Food safety

Σε περιόδους γενικευμένης κρίσης της εμπιστοσύνης, όπως σήμερα, ο διάλογος για την ασφάλεια των τροφίμων –ιδίως όταν ανοίγεται εξ αφορμής σκανδαλισμού της κοινής γνώμης από συμβάντα που, ασχέτως της σημασίας τους για τη δημόσια υγεία, μεγεθύνουν το αίσθημα της ανασφάλειας– συνήθως εκτρέπεται σε εξορκισμούς επ’ ονόματι «της καλής εικόνας του brand»...

Γενικά τα «ευαίσθητα ζητήματα» των brands όταν περισσεύουν οι αρνητικές προδιαθέσεις της κοινής γνώμης, ανάγονται σε ταμπού. Λίγοι δεν τα φοβούνται, κατανοώντας ότι η καλύτερη άμυνα στη δυσπιστία είναι η πρόκλησή της με εμπεριστατωμένη ανάλυση και πραγματιστική ειλικρίνεια. Οι πολλοί αντιδρούν ακολουθώντας την πεπατημένη της συμβατικής υπενθύμισης της εντιμότητάς τους, με όρους συναισθήματος κι όρκους πίστης στον καταναλωτή, που συνήθως τα συνοδεύει υπόρρητα εκ μέρους του εκείνο το αποκαρδιωτικό «...μέχρι αποδείξεως του ενάντιου» που διατρέχει όλη την γκάμα του σκεπτικισμού του, από τη μύχια επιφύλαξη ως την καχυποψία.

Ήταν πράγματι εντυπωσιακές οι ατάκες στελεχών της βιομηχανίας που ακούσαμε στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, ενόσω οι αποσύρσεις σκευασμάτων με αλογίσιο κρέας συνεχίζονταν, άλλοτε ανακούφισης («ευτυχώς, εμείς δεν έχουμε σχέση με προϊόντα κρέατος!») κι άλλοτε ανησυχίας («άντε τώρα να πεισθεί ο καταναλωτής ότι κάνουμε το παν για την ασφάλειά του...»). Κι ας επρόκειτο για στελέχη βιομηχανιών που ούτε κατά διάνοια ενεπλάκησαν οι επωνυμίες τους στην υπόθεση, ενώ αρνήθηκαν επωνύμως τη συμμετοχή τους στο ρεπορτάζ! Οι εποχές της κρίσης είναι τόσο πονηρές, ώστε ο «μουτζούρης» δεν μουτζουρώνει πια μόνο τα δάχτυλα που τον τραβούνε...

Γράμματα ψιλά; Αμ δε!
Διάγοντας περίοδο αυταξίας του «φτηνού», λόγω κοινωνικής ένδειας που δυστυχώς μεγεθύνεται, ο ατομικός καταναλωτής επανακάμπτει στη βεβαιότητα της συλλογικής μνήμης: «ό,τι πληρώνεις αγοράζεις» –ας όψεται η ανάγκη. Αλλά το μάρκετινγκ λιβανίζει στα μηνύματά του το ψαλτήρι μιας εποχής τελειωμένης, στην οποία η επίκληση της «ποιότητας» έγινε λάιτ μοτίφ, τόσο ώστε η ποιότητα ως έννοια περιέχουσα τον όρο της «ασφάλειας», στην πρεμούρα της επικοινωνιακής κατάχρησης, τον χώνεψε ως μη όφειλε. Γιατί η κάθε ποιότητα έχει μεν τη δική της τιμή, η ασφάλεια των τροφίμων, όμως, είναι ανεκτίμητη!

Όντως, η διάκριση μεταξύ ασφάλειας και ποιότητας τροφίμων ως αντικείμενο εκπαίδευσης του καταναλωτή από το μάρκετινγκ είναι κάτι περίπου άγνωστο. Κι όμως, πάνω σε αυτό θα όφειλε να κτιστεί το εξ ανάγκης ανανεωμένο πλαίσιο οικοδόμησης της εμπιστοσύνης του καταναλωτή για τα είδη διατροφής, σχετικά με την ασφάλεια (ενικός), η οποία τίθεται υπεράνω της τιμής τους, και τις διαφοροποιημένες τους ποιότητες (πληθυντικός), με τις οποίες συνδέονται ευθέως οι τιμές τους.

Αλλά για μια τέτοιου είδους ανατροπή ειωθότων απαιτούνται: Πρώτον, μια κοινή προσέγγιση-συμφωνία των εταίρων της αγοράς, εκφρασμένη στα μηνύματά τους, ότι η επίμονη διασάφηση και εμπαίδωση της διαφοράς των δύο όρων θα αμβλύνει τις δυσπιστίες των καταναλωτών προς όφελος της εμπορίας ασφαλών προϊόντων κάθε ποιότητας, δεδομένου ότι δεν είναι ανεκτό ούτε ως υπόνοια πλέον ότι υπάρχουν ποιότητες τροφίμων ενδεχομένως μη ασφαλείς!

Δεύτερον, απαιτείται τουλάχιστον μια καταρχήν συμφωνία μεταξύ των εταίρων της αγοράς πως καθαυτή η δυσμενής προοπτική της ελληνικής οικονομίας επιβάλλει την διασάφηση των δύο εννοιών πριν η ήδη βραχυκυκλωμένη σημασία τους στην αντίληψη του μέσου καταναλωτή αρχίσει να τσαλακώνει την «καλή εικόνα» των brands, καθώς θα ανταγωνίζονται στην κατρακύλα τιμών, όταν πια κολλήσει υπερθερμασμένη η μηχανή των προσφορών.

Πώς; Πχ «παρεξηγώντας» σφόδρα το λανσάρισμα «οικονομικών» τροφίμων από μέχρι πρότινος «ακριβές» μάρκες. Το τι συμβαίνει, άλλωστε, όταν τέτοιου είδους «παρεξηγήσεις» δίνουν το πάτημα για φαρμακερές υπόνοιες του ενός ανταγωνιστή περί υποβάθμισης των προϊόντων του άλλου, ας μην το συζητήσουμε. Ήδη τα προσχήματα και το τακτ μεταξύ ανταγωνιζόμενων  εκλείπουν... 

Εξ όνυχος... 
Με την ευθύτητα των παλιών καταξιωμένων ελληνικών επιχειρήσεων, που όταν τους θέτεις το ζήτημα της ασφάλειας των προϊόντων τους είναι σαν να παραβιάζεις ανοιχτές θύρες, η κυρία Τζελίνα Κουκουμέλη, διευθύντρια μάρκετινγκ της Ε.Ι. Παπαδόπουλος ΑΕ, σχολίασε: «Πιστεύουμε στα επώνυμα ποιοτικά προϊόντα –γι’ αυτό άλλωστε δεν ασχολούμαστε με private label– όπως και στις φυσιολογικές τιμές. Με ή χωρίς την οικονομική κρίση, δεν παίζουμε με τον τομέα της ασφάλειας και της ποιότητας των προϊόντων μας.

Όπως λειτουργούσε υπό συνθήκες κανονικότητας στην οικονομία, έτσι και τώρα! Θα ήταν εντελώς παράλογο, άλλωστε, να συμβαίνει το οτιδήποτε «διαφορετικό» χάριν οικονομίας για κάθε σοβαρή επιχείρηση...». «Ήταν ευτυχής η συγκυρία ότι το 2009, με την έναρξη της κρίσης, ολοκληρώσαμε μια πολύ μεγάλη επένδυση εκσυγχρονισμού του σφαγείου μας», μας είπε ο κ. Λεωνίδας Τσιαντής, πρόεδρος του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Άρτας. «Είναι σίγουρα το πιο σύγχρονο στην Ελλάδα κι ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης.

Έτσι, μεγιστοποιήσαμε την ποιότητα του προϊόντος μας, εφόσον, μέσω του νέου μας  συστήματος αερόψυξης του κοτόπουλου, αδρανοποιήσαμε εντελώς το μικροβιακό του φορτίο, αυξάνοντας και τον κύκλο ζωής του... Έχουμε την τύχη να συνεργαζόμαστε με τις πλέον σοβαρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στον τομέα της ασφάλειας των τροφίμων, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος. Τα προϊόντα μας περνούν από τον ποιοτικό της έλεγχο καθημερινά και μας τιμά το γεγονός ότι με κριτήριο την ασφάλεια και την ποιότητά τους, οι συνεργασίες μας διαρκώς διευρύνονται».

Όσο για τον τομέα παραγωγής των private label, ορίζοντας ως απαράγραπτη προϋπόθεση της συνεργασίας του Συνεταιρισμού με τις αλυσίδες τη «σύμπτωση των αρχών ασφαλείας και ποιότητας», σχολίασε: «Οι πιέσεις για φτηνότερο προϊόν πάντα υπάρχουν, αλλά οι αλυσίδες δεν θέτουν θέμα υποβάθμισής του χάριν οικονομίας. Αλλά είναι, τάχα, συμβατές οι έννοιες «φτηνό» και «ποιοτικό»; Τα κοτόπουλα της Άρτας δεν θεωρούνται από τα πιο φτηνά της αγοράς, αν σας λέει αυτό κάτι...».

Από την εκτενέστατη γραπτή απάντηση της Creta Famrs στα ερωτήματά μας –εταιρείας με υποδειγματική υποδομή εφαρμογών συστήματος Ολικής Ποιότητας– ας μας συχωρεθεί που θα περιλάβουμε, λόγω στενότητας χώρου, μόνο τα τεχνολογικά διαπιστευτήριά της στον τομέα της ασφάλειας ως πλέον εύγλωττη και καίριας σημασίας απάντηση: Η εταιρεία διαθέτει εργαστήρια Ποιοτικού Ελέγχου, με εξοπλισμό αιχμής, για την ανίχνευση όλων των παθογόνων μικροοργανισμών εντός 24 ωρών, με τεχνικές μοριακής βιολογίας και ανοσοβιολογίας και δυνατότητα μοριακής ανίχνευσης Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών (σε ζωοτροφές, δεύτερες ύλες και τελικά προϊόντα) και αλλεργιογόνων (γλουτένη, σόγια, μουστάρδα, ξηροί καρποί κά) στα τελικά προϊόντα.

Επίσης, εη εταιρεία φαρμόζει ήδη ελέγχους ανίχνευσης DNA ζωικών ειδών (όπως αλόγου!) και PCR με τις πλέον προηγμένες μεθόδους. Επίσης, είναι πιστοποιημένη κατά ISO 9001:2008 για την διαχείριση της ποιότητας, ISO 22000:2005 και BRC για την ασφάλεια των τροφίμων, ISO TS 22002-1:2009 Προαπαιτούμενων Προγραμμάτων ασφάλειας τροφίμων για την παραγωγή τροφίμων, FSSC 22000:2010 Σχήματος Πιστοποίησης για συστήματα ασφάλειας τροφίμων, Non GMO Scheme (P/PIR/1894/1/25.04.2007& Non GMO Assessment Criteria για την παραγωγή ζωοτροφών χοιροτροφίας, Non GMO Scheme (P/PIR/1894/1/25.04.2007 & Non GMO Assessment Criteria για την παραγωγή του «Εν Ελλάδι σαλάμι αέρος μίνι» από πρώτες ύλες, προερχόμενες από ζώα που δεν εκτράφηκαν με γενετικά τροποποιημένες ζωοτροφές και δεύτερες ύλες που δεν περιέχουν, δεν αποτελούνται και δεν παράγονται από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς και ISO 14001:2004 Συστήματος Περιβαλλοντικής διαχείρισης!

Social media: Δίαυλος επικοινωνίας και εμπιστοσύνης
Καλά όλα αυτά, αλλά ο καταναλωτής μπορεί να κερδηθεί ψυχολογικά ως μέτοχος στη διαμόρφωση του πλέγματος ασφάλειας των τροφίμων, που χτίζουν οι προθέσεις κι οι τεχνολογικές πρόνοιες της βιομηχανίας; Αρκεί γι’ αυτό, άραγε, ο αποκλεισμός των κρουσμάτων διατροφικής κρίσης, σε μια εποχή που το έλλειμμα αμφίπλευρης επικοινωνίας και αλληλοαναγνώρισης δικαιωμάτων βαθαίνει την κρίση εμπιστοσύνης;

Η διαδραστικότητα της επικοινωνίας, μέσω των social media, ανοίγει ελπιδοφόρα ένα δίαυλο ισότιμης επικοινωνίας μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών. «Σήμερα κάποιος μας υπέδειξε ότι η κορδελίτσα για το άνοιγμα των γεμιστών μπισκότων μας είναι δύσχρηστη. «Διορθώστε τη!», υπέδειξε. Πρόκειται για κρίσιμη συμβολή στον προσανατολισμό της δουλειάς μας. Με τέτοια μηνύματα έχουμε καθημερινά αυθεντική αίσθηση για τα πράγματα», λέει η κυρία Κουκουβέλη.

«Πριν ενάμιση χρόνο δεν είχαμε ούτε τηλεφωνική «Γραμμή Καταναλωτή». Τώρα πια οι καταναλωτές συμμετέχουν στους προβληματισμούς μας ακόμα και μέσω των social media. Μια σχετική παρέμβαση, μάλιστα, μας παρακίνησε να αντικαταστήσουμε τα πλαστικά τελάρα παράδοσης των παραγγελιών από χαρτονένια, χάριν περαιτέρω περιορισμού του μικροβιακού φορτίου. Ο πελάτης είχε δίκιο!», λέει ο κ. Τσιαντής.

σελφ σερβις (T. 428)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION