σελφ σερβις - Εντομοκτόνα-Εντομοαπωθητικά: Κουνούπι-«τίγρης» τσίμπησε την αγορά!

Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

Εντομοκτόνα-Εντομοαπωθητικά: Κουνούπι-«τίγρης» τσίμπησε την αγορά!

2 Μαΐου 2012 | 10:39 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Είδη οικιακής χρήσης,Προϊόντα

Εντομοκτόνα-Εντομοαπωθητικά: Κουνούπι-«τίγρης» τσίμπησε την αγορά!

Η αγορά των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών προϊόντων πέρυσι εμφάνισε αξιοσημείωτες αντιφάσεις. Ενώ, π.χ., η συνολική άνοδος των πωλήσεών της ξεπέρασε το 10%, σε σχέση με το 2010, η αξία τους μειώθηκε κατά 1%. Σε ορισμένες υποκατηγορίες της αγοράς η άνοδος πωλήσεων και κερδών υπήρξε ιλιγγιώδης, ενώ σε άλλες ήταν μικρή ή και πτωτική.

Tο «κλειδί» για να κατανοήσει κάποιος πολλά εξ όσων πέρυσι συνέβησαν είναι ένα… κουνούπι! Ένα, αλλά «τίγρης» – του Νείλου! Αν και τα πρώτα κρούσματα από την εμφάνισή του διαπιστώθηκαν το 2010, πέρυσι έγινε μεγαλύτερη κινητοποίηση. Μεταξύ των μέτρων προστασίας, οι ειδικοί πρότειναν τη χρήση εντομοαπωθητικών, ιδιαίτερα εκείνων που αλείφονται στο σώμα και δη για χρήση σε βρέφη και παιδιά. Συνεπώς μόνο τυχαία δεν ήταν η εκτίναξη πωλήσεων
των εντομοαπωθητικών σώματος, που έφτασε το 26,2% σε όγκο, σε σχέση με το 2010, και το 32,4% σε αξία.

Είναι χαρακτηριστικό πως η ηγετική μάρκα της υποκατηγορίας, το Autan (κατέχει μερίδιο 84% στην υποκατηγορία του), είχε μια ανάπτυξη πωλήσεων σε όγκο και αξία, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, της τάξης του 35,6%.

Ο κ. Άκης Μακριλάκης, market manager (no food grocery) της ΑΒ Βασιλόπουλος, επιβεβαιώνοντας την επίδραση των κρουσμάτων από την εμφάνιση του κουνουπιού του Νείλου, σημειώνει την έντονη ζήτηση σπρέι και γαλακτωμάτων σώματος, που οδήγησε σε εκτόξευση των πωλήσεων. Μάλιστα, επειδή αυτό συνέβη προς το τέλος της σεζόν, οι προμηθευτές δεν μπόρεσαν να καλύψουν το 100% της ζήτησης, με αποτέλεσμα να εξαντληθούν τα αποθέματα και να διαπιστωθούν ελλείψεις.

Στο κουνούπι-«τίγρη» αποδίδεται και η επιστροφή σε παραδοσιακά εντομοαπωθητικά προϊόντα, τα οποία μετά την κάμψη πωλήσεων που είχαν την προηγούμενη χρονιά αύξησαν τον όγκο των πωλήσεών τους κατά 24,6%.

Προτίμηση για τα πιο αβλαβή

Η ζήτηση στρέφεται σε προϊόντα φιλικά στον άνθρωπο και τη φύση, που δεν αφήνουν κατάλοιπα, ιδιαίτερα εφόσον χρησιμοποιούνται σε χώρους με μικρά παιδιά ή κατοικίδια. Οι μεγάλοι προμηθευτές της αγοράς έχουν λανσάρει νέα προϊόντα που ικανοποιούν τέτοιες ανάγκες. Ο κ. Κώστας Πετρούδης εκ μέρους της Εύρηκα παρουσιάζει ως χαρακτηριστική περίπτωση τα εντομοκτόνα με φυσικές πυρεθρίνες, που λάνσαρε η εταιρεία – τη σειρά Aroxol Earth Choice στις κατηγορίες των κατσαριδικτόνων, εντομοκτόνων, εντομοαπωθητικών ταμπλετών και σπιράλ.

Όπως εξηγεί, «οι φυσικές πυρεθρίνες, οι οποίες προέρχονται από ένα είδος χρυσάνθεμου, γνωστού για τις εντομοαπωθητικές του ιδιότητες, εκτός του ότι βιοαποικοδομούνται εύκολα χωρίς, να αφήνουν υπολείμματα στο περιβάλλον, είναι ιδιαίτερα δραστικές στην αντιμετώπιση των εντόμων».

Tο «κλειδί» για να κατανοήσει κάποιος πολλά εξ όσων πέρυσι συνέβησαν είναι ένα… κουνούπι! Ένα, αλλά «τίγρης» – του Νείλου! Αν και τα πρώτα κρούσματα από την εμφάνισή του διαπιστώθηκαν το 2010, πέρυσι έγινε μεγαλύτερη κινητοποίηση. Μεταξύ των μέτρων προστασίας, οι ειδικοί πρότειναν τη χρήση εντομοαπωθητικών, ιδιαίτερα εκείνων που αλείφονται στο σώμα και δη για χρήση σε βρέφη και παιδιά. Συνεπώς μόνο τυχαία δεν ήταν η εκτίναξη πωλήσεων
των εντομοαπωθητικών σώματος, που έφτασε το 26,2% σε όγκο, σε σχέση με το 2010, και το 32,4% σε αξία.

Είναι χαρακτηριστικό πως η ηγετική μάρκα της υποκατηγορίας, το Autan (κατέχει μερίδιο 84% στην υποκατηγορία του), είχε μια ανάπτυξη πωλήσεων σε όγκο και αξία, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, της τάξης του 35,6%.

Ο κ. Άκης Μακριλάκης, market manager (no food grocery) της ΑΒ Βασιλόπουλος, επιβεβαιώνοντας την επίδραση των κρουσμάτων από την εμφάνιση του κουνουπιού του Νείλου, σημειώνει την έντονη ζήτηση σπρέι και γαλακτωμάτων σώματος, που οδήγησε σε εκτόξευση των πωλήσεων. Μάλιστα, επειδή αυτό συνέβη προς το τέλος της σεζόν, οι προμηθευτές δεν μπόρεσαν να καλύψουν το 100% της ζήτησης, με αποτέλεσμα να εξαντληθούν τα αποθέματα και να διαπιστωθούν ελλείψεις.

Στο κουνούπι-«τίγρη» αποδίδεται και η επιστροφή σε παραδοσιακά εντομοαπωθητικά προϊόντα, τα οποία μετά την κάμψη πωλήσεων που είχαν την προηγούμενη χρονιά αύξησαν τον όγκο των πωλήσεών τους κατά 24,6%.

Προτίμηση για τα πιο αβλαβή

Η ζήτηση στρέφεται σε προϊόντα φιλικά στον άνθρωπο και τη φύση, που δεν αφήνουν κατάλοιπα, ιδιαίτερα εφόσον χρησιμοποιούνται σε χώρους με μικρά παιδιά ή κατοικίδια. Οι μεγάλοι προμηθευτές της αγοράς έχουν λανσάρει νέα προϊόντα που ικανοποιούν τέτοιες ανάγκες. Ο κ. Κώστας Πετρούδης εκ μέρους της Εύρηκα παρουσιάζει ως χαρακτηριστική περίπτωση τα εντομοκτόνα με φυσικές πυρεθρίνες, που λάνσαρε η εταιρεία – τη σειρά Aroxol Earth Choice στις κατηγορίες των κατσαριδικτόνων, εντομοκτόνων, εντομοαπωθητικών ταμπλετών και σπιράλ.

Όπως εξηγεί, «οι φυσικές πυρεθρίνες, οι οποίες προέρχονται από ένα είδος χρυσάνθεμου, γνωστού για τις εντομοαπωθητικές του ιδιότητες, εκτός του ότι βιοαποικοδομούνται εύκολα χωρίς, να αφήνουν υπολείμματα στο περιβάλλον, είναι ιδιαίτερα δραστικές στην αντιμετώπιση των εντόμων».


Ανά υποκατηγορία
Σημαντική αύξηση όγκου πωλήσεων παρουσίασαν τα υγρά εντομοκτόνα (16,8%), τα εντομοαπωθητικά εξωτερικών χώρων (16,4%), οι συσκευές mat (16,4%), οι παγίδες (19%) και τα σκοροκτόνα (12,6%). Πάντως, η αύξηση του όγκου πωλήσεων δεν έφερε πάντοτε μια αντίστοιχη άνοδο σε τζίρο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το υπ’ αριθμόν ένα προϊόν της σχετικής κατηγορίας, τα σκοροκτόνα. Παρά την αύξηση του όγκου πωλήσεών τους κατά 12,6%, σε σχέση με το 2010 (7.919.128 τεμάχια έναντι 7.033.056), η πτώση της αξίας πωλήσεων έφτασε το 7,4% ή τις κατά 633,8 χιλ. ευρώ λιγότερα! Τα προϊόντα των οποίων οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση είναι τα ποντικοφάρμακα (πτώση 9,3%), τα εντομοκτόνα για έρποντα (-8,4%) και για ιπτάμενα έντομα (-2,4%), τα εντομοαπωθητικά κεριά που ήταν της μόδας τα προηγούμενα χρόνια, αλλά πολλοί τα θεωρούν αναποτελεσματικά (-2,1%).

 Πίνακας 1: Πωλήσεις εντομοκτόνων ανά είδος στα σούπερ μάρκετ σε όγκο (χιλ. τεμ.)

 Είδος  2009  2010  2011  2011 vs 2010 μεταβολή (%)
 εντομοαπωθητικά σώματος  181,3  191,9  242,2  26,2%
 εντομοαπωθητικά κεριά  116,5  241,9  236,8  -2,1%
 εντομοκτόνα (έρποντα έντομα)  1.729,9  1.821,5  1.666,3  -8,5%
 εντομοκτόνα (σκόρος υφασμάτων)  6.732,6  7.033,1  7.919,1  12,6%
 εντομοκτόνα (ιπτάμενα έντομα)  971,7  955,6  933,0  -2,4%
 εντομοκτόνα (σκόρος τροφίμων)  84,6  90,7  95,7  5,5%
 υγρά εντομοκτόνα  1.221,0  1.319,9  1.541,7  16,8%
 συσκευές mat  186,5  176,7  184,1  4,2%
 ανταλλακτικά συσκευών mat  1.509,2  1.489,8  1.734,6  16,4%
 εντομοαπωθητικά εξωτερικών χώρων  590,6  657,1  764,9  16,4%
 ποντικοφάρμακα  75,9  73,8  67,0  -9,3%
 παραδοσιακά εντομοαπωθητικά  1.201,3  859,8  1.071,2  24,6%
 παγίδες  222,2  220,0  261,8  19,0%
 ιδιωτική ετικέτα  28,5  180,8  975,2  439,4%
 Σύνολο  14.823,4  15.131,8  16.718,5  10,5%

 Πηγή: SymponyIRI

 Πίνακας 2: Πωλήσεις εντομοκτόνων ανά είδος στα σούπερ μάρκετ σε αξία (χιλ. ευρώ)

 Είδος  2009  2010  2011  2011 vs 2010 μεταβολή (%)
 εντομοαπωθητικά σώματος  783,0  907,9  1.202,2  32,4%
 εντομοαπωθητικά κεριά  299,4  503,9  498,5  -1,1%
 εντομοκτόνα (έρποντα έντομα)  7.200,7  7.638,4  6.733,1  -11,9%
 εντομοκτόνα (σκόρος υφασμάτων)  9.214,9  8.618,2  7.984,4  -7,4%
 εντομοκτόνα (ιπτάμενα έντομα)  2.794,7  2.840,9  2.773,3  -2,4%
 εντομοκτόνα (σκόρος τροφίμων)  352,4  397,9  358,9  -9,8%
 υγρά εντομοκτόνα  5.395,2  5.628,3  6.163,0  9,5%
 συσκευές mat  576,1  553,1  554,5  0,3%
 ανταλλακτικά συσκευών mat  3.865,2  3.806,8  4.108,5  7,9%
 εντομοαπωθητικά εξωτερικών χώρων  1.001,6  1.066,0  1.218,9  14,3%
 ποντικοφάρμακα  205,2  213,0  194,4  -8,7%
 παραδοσιακά εντομοαπωθητικά  1.028,4  993,6  1.087,8  9,5%
 παγίδες  815,5  857,6  798,3  -6,9%
 ιδιωτική ετικέτα  56,2  337,4  505,1  49,7%
 Σύνολο  33.532,6  34.025,7  33.675,8  -1,0%

 Πηγή: SymponyIRI


Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις ανά περιοχή, η μεγαλύτερη άνοδος σε όγκο πωλήσεων διαπιστώθηκε στην Πελοπόννησο (15,7%) και στην Αττική (12,7%), ενώ η μικρότερη στην Κρήτη (1,7% σε σχέση με το 2010). Η Πελοπόννησος ήταν η μόνη περιοχή στην οποία διαπιστώθηκε αύξηση των πωλήσεων σε αξία (7,5%). Η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων στην κατηγορία διαπιστώθηκε μέσω των καταστημάτων μεγέθους 400-1.000 τμ (αύξηση 14,6%).


PL και φτηνές μάρκες σε πρώτη ζήτηση
Ιλιγγιώδης είναι η αύξηση των πωλήσεων εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών ιδιωτικής ετικέτας: πέρυσι έφτασε το απίστευτο 439,4%, σε σχέση με το 2010! Ενώ το 2009 είχαν πουληθεί μόλις 28.460 τεμάχια εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών ιδιωτικής ετικέτας, το 2011 πουλήθηκαν 975.242 τεμάχια, φέρνοντας στα ταμεία των σούπερ μάρκετ 505.000 ευρώ. Η άνοδος των πωλήσεων σε αξία το 2011, σε σχέση με το 2010, έφτασε το 49%. Αν κάτι δείχνει η σύγκριση των ποσοστών αύξησης όγκου και αξίας πωλήσεων, αυτό είναι ότι τα σούπερ μάρκετ ακολούθησαν πολιτική μεγάλης μείωσης τιμών, προκειμένου να προτιμηθούν τα δικά τους προϊόντα.

Στο αντίστοιχο αφιέρωμά μας το 2010 σημειώναμε ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία τότε είχαν ελάχιστο μερίδιο, πράγμα που απέδιδε η αγορά κυρίως στην υψηλή τεχνογνωσία που απαιτούσε η δημιουργία και το λανσάρισμα τέτοιων προϊόντων, όπως και η πιστότητα του καταναλωτή στις επώνυμες μάρκες.

Τελικά, όλο και περισσότερες αλυσίδες παρουσίασαν εναλλακτικές προτάσεις, ενώ μεγάλη επιτυχία γνώρισαν και μάρκες που, μετά την απόσυρσή τους χρόνια πριν από τα ράφια, επανεμφανίστηκαν σε προϊόντα εναλλακτικής τιμής, με τιμές έως και 50% χαμηλότερα από τη μέση τιμή των κυρίαρχων επωνύμων.
Πάντως, αλυσίδες όπως η ΑΒ αποφεύγουν να μπουν με δικές τους επωνυμίες προϊόντων στην εν λόγω αγορά, καθώς παρουσιάζει αρκετά προβλήματα και δυσκολίες, λόγω του ειδικού καθεστώτος αδειοδοτήσεων από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Όπως επισημαίνει ο κ. Πετρούδης (Εύρηκα), στην κατηγορία εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών-σκοροκτόνων έχουν «παγώσει» οι άδειες, με αποτέλεσμα τα νέα προϊόντα να μη λαμβάνουν έγκριση για κυκλοφορία. Γι’ αυτό την τελευταία τριετία δεν υπάρχουν πολλά νέα προϊόντα στην κατηγορία. Ωστόσο, το θέμα των αδειοδοτήσεων αναμένεται ότι σύντομα θα λυθεί.

Κατά την άποψή του «τα εντομοαπωθητικά προϊόντα που είναι πιο φιλικά για τον άνθρωπο, αναμένεται να αυξήσουν την παρουσία τους. Συνεπώς αναμένουμε περισσότερες προτάσεις στις κατηγορίες των υγρών εντομοαπωθητικών και των ταμπλετών σε βάρος των aerosol. Οι τεχνολογικές εξελίξεις θα παίξουν σημαντικό ρόλο αναφορικά με τις νέες προτάσεις των εταιρειών».

Εκ μέρους της SC Johnson η κυρία Μαρία Κουλουρίδου τονίζει ότι «το 2012, όμως, η SC Johnson καταφέρνει να ξεπεράσει τις δυσκολίες και λανσάρει ένα νέο καινοτόμο ηλεκτρικό πρίζας χωρίς άρωμα, το Raid Night & Day, που παρέχει αποτελεσματική προστασία ενάντια στα κουνούπια, αλλά και στις μύγες» επισημαίνει. «Το προϊόν είναι πολύ επιτυχημένο στις ευρωπαϊκές αγορές χάρη στην τεχνολογική του υπεροχή, την αποτελεσματική δράση και το design του».

Κλίμα «πολέμου τιμών» και προωθήσεων
Φέτος δεν αναμένονται αλλαγές στην πολιτική προώθησης των προϊόντων της κατηγορίας, τα οποία παραδοσιακά προωθούνται με stands, μέσω και δεύτερων σημείων πώλησης στα καταστήματα. Στο μεταξύ, οι εταιρείες του κλάδου έχουν αποδυθεί σε πραγματικό «πόλεμο τιμών». Κι αν ληφθεί υπόψη ότι η αγορά της κατηγορίας είναι ήδη συγκεντρωμένη κατά το 90% του τζίρου της στα χέρια των λίγων ισχυρών παικτών –SC Johnson (Raid, Baygon, Autan και Off), Εύρηκα (Aroxol), Γρ. Σαράντης (Teza, Vapona), Κ. Παπαέλληνας (Spira Mat)–, είναι προφανές ότι οι αποφάσεις τους για περαιτέρω μείωση των τιμών θα επηρεάσουν άμεσα και τις μικρότερες εταιρείες.

«Πέρυσι ο "πόλεμος τιμών" κορυφώθηκε με δυνατές προωθήσεις τόσο στα φυλλάδια προσφορών όσο και με μόνιμες μειώσεις τιμών πάνω στα προϊόντα, με εκπτώσεις από 0,50 έως 4,1 ευρώ. Φέτος η πίεση των τιμών προς τα κάτω αναμένεται ότι θα συνεχιστεί, ακόμα και από premium μάρκες όπως το Baygon, ώστε να παραμείνουν προσιτές στο καταναλωτικό κοινό» τονίζει σχετικά η κυρία Κουλουρίδου.

Ο κ. Πετρούδης συμφωνεί μεν ότι η κρίση ενίσχυσε τη σημασία της τιμής, αλλά «χωρίς να αναδειχθεί σε πρώτο κριτήριο αγοράς. Οι καταναλωτές πρώτα ελέγχουν την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα της μάρκας. Μεταξύ των μαρκών που εγκρίνουν γι’ αυτά τους τα πλεονεκτήματα, επιλέγουν με βάση την τιμή και την προσφορά» επισημαίνει, συμπληρώνοντας ότι η οικονομική κρίση μείωσε τις παρορμητικές αγορές. «Η βασική τάση είναι πλέον οι προγραμματισμένες αγορές (με λίστα αγορών), πράγμα που ευνοεί το οργανωμένο λιανεμπόριο σε σχέση με τα μικρά και τα παραδοσιακά καταστήματα».

Η κυρία Κουλουρίδου σημειώνει πως «οι μόνιμοι προωθητικοί κωδικοί, καθώς και η συμμετοχή σε ενέργειες των αλυσίδων, παραμένουν τα κύρια εργαλεία των εταιρειών του κλάδου. Η αποτελεσματικότητα, όμως, είναι δύσκολο να υπολογιστεί, καθώς τα παραπάνω εργαλεία συνυπάρχουν». Ωστόσο, όπως τονίζει, το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στην ουσιαστική διαφοροποίηση των ενεργειών. Στην περίπτωση της SC Johnson, αυτό θα συνδυαστεί με την κοινωνική προσφορά, αφού, όπως τονίζει, η εταιρεία «φέτος θα αξιοποιήσει τη δυναμική των μαρκών της, Baygon, Raid & Autan, προσφέροντας μέσω των ισχυρότερων κωδικών της, ενίσχυση στα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδας».

Η Εύρηκα από την πλευρά της, σημειώνει ο κ. Πετρούδης, έχει ετοιμάσει ένα ιδιαίτερα επιθετικό πλάνο ενεργειών above και below the line, ενώ θα υπάρχουν σημαντικές προσφορές και ειδικά «πακέτα» σε όλα τα προϊόντα.

σελφ σερβις (T. 416)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION