σελφ σερβις - ΧΑΡΤΙΚΑ: Ενδείξεις απλώς μιας νέας ισορροπίας…

Σάββατο, 17 Νοεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βιομηχανία

ΧΑΡΤΙΚΑ: Ενδείξεις απλώς μιας νέας ισορροπίας…

18 Σεπτεμβρίου 2018 | 16:56 Γράφει ο Κώστας  Στοφόρος Topics: Προϊόντα

Η αγορά των χαρτικών πέρυσι εμφάνισε συνολικά μικρότερη πτώση πωλήσεων σε όγκο και αξία εκείνης του 2016, που οφειλόταν αφενός στις γνωστές ανακατατάξεις στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής και αφετέρου στον υψηλό προωθητικό πυρετό των επώνυμων προμηθευτών, καθώς δεν σταματούν να προσπαθούν να κερδίσουν πόντους από τον «ακαταμάχητο» leader της κατηγορίας, τα PL. Τα φετινά στοιχεία δείχνουν κάποια σημάδια ανάκαμψης, αλλά πρόκειται προφανώς για ενδείξεις ισορροπίας στη νέα κατάσταση στη λιανική, ενόσω ο «πόλεμος» προσφορών συνεχίζεται αμείωτος σε όλα τα μέτωπα, περιλαμβάνοντας και αυτό των νέων προϊόντων.

H αγορά χαρτικών παρουσιάζει μια μάλλον αντιφατική εικόνα. Το πιο σημαντικό τμήμα της κατηγορίας, του χαρτιού υγείας, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 88 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσίασε άνοδο πωλήσεων το πρώτο τετράμηνο του 2018, μετά από μια χρονιά στην οποία οι πωλήσεις αυξήθηκαν μεν σε όγκο κατά 1,4%, αλλά έπεσαν κατά 2,1% σε αξία. Όπως συνέβη και με τα προϊόντα ατομικής υγιεινής, οι επιχειρήσεις του κλάδου προχώρησαν πέρυσι σε πολύ έντονες προωθητικές ενέργειες, συνήθως μεγάλες εκπτώσεις ή προσφορά περισσότερων τεμαχίων στην ίδια τιμή. Η κ. Βάσω Μωραϊτέλη, Client Executive-Client Service της IRI, σημειώνει ότι τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου φέτος δείχνουν πως η κατηγορία του χαρτιού υγείας εξελίχθηκε θετικά και σε αξία κατά 4,5% και σε τεμάχια κατά 5,9%. Η συγκεκριμένη κατηγορία εμφανίζει αξιοσημείωτα σημάδια ανάκαμψης.

Όπως σχολιάζει η κ. Μέμα Καβαλλιεράτου, υπεύθυνη για τις αγορές χαρτικών της Metro, «η αγορά των χαρτικών κινήθηκε πτωτικά και σε όγκο και σε αξία σε όλες τις υποκατηγορίες της. Η βασική διαφοροποίηση της περασμένης χρονιάς ήταν ότι η κάμψη ήταν μικρότερη της πολύ μεγάλης πτώσης το 2016, που έπιασε διψήφια ποσοστά και προέκυψε από όλες τις υποκατηγορίες, οφειλόμενη κυρίως στην αναταραχή στον κλάδο συνολικά. Η κρίση έχει σίγουρα επηρεάσει την κατηγορία, καθώς υπάρχει συσχετισμός της κατανάλωσης χαρτικών και του ΑΕΠ, που εκφράζεται και με τη στροφή στα φθηνότερα προϊόντα (είτε τις περισσότερες/ μεγαλύτερες προσφορές είτε τα ακόμα περισσότερα PL, που έχουν έτσι ή αλλιώς πολύ μεγάλη διείσδυση στην κατηγορία».

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των χαρτικών ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πράγματι κατέχουν πολύ σημαντικό μερίδιο της αγοράς που υπερβαίνει κατά μέσο όρο το 40%, στο πρώτο τετράμηνο του έτους μειώθηκαν τόσο σε όγκο κατά 1,9% όσο και σε αξία κατά 3%. Το φαινόμενο χαρακτηρίζεται συγκυριακό (ως απότοκο «έκλειψης» της πολιτικής της Μαρινόπουλος στα PL), ενώ συσχετίζεται με τις έντονες προωθητικές και εκπτωτικές ενέργειες των μεγάλων επώνυμων προμηθευτών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την πολιτική χαμηλών τιμών στα χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας των αλυσίδων.

Φυσικά, οι επώνυμοι προμηθευτές των χαρτικών δραστηριοποιούνται έντονα στον τομέα της παραγωγής PL για τους πελάτες τους. Η Ευρωχαρτική, για παράδειγμα, πέραν της σειράς προϊόντων Endless παράγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καλύπτοντας τις ανάγκες όσων επιθυμούν να προωθούν χαρτικά με τις δικές τους επωνυμίες. Όπως σημειώνει η εταιρεία, «έχει τη δυνατότητα να προτείνει και να δημιουργήσει προϊόντα σε χαρτικά και απορρυπαντικά ανάλογα με τις απαιτήσεις των πελατών της, στην Ελλάδα και το εξωτερικό…. Επενδύει στη σταθερή ποιότητα και τη βελτιστοποίηση του κόστους, ενώ είναι σε θέση να προτείνει μια πληθώρα λύσεων τόσο στον εικαστικό σχεδιασμό όσο και στη συσκευασία των προϊόντων…». Η Intertrade Hellas παράγει επίσης προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σχετικά στο πελατολόγιό της αναφέρονται οι Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro, ΕΥΣ, Jumbo, Γαλαξίας, ΕΛΟΜΑΣ, Θανόπουλος, Global Synergy Buying Group, C.A.C. Papantoniou (Κύπρος), Lulu Group στα Αραβικά Εμιράτα και πολλές άλλες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Χαρτί κουζίνας
Στη κατηγορία του χαρτιού κουζίνας η κατάσταση διαφοροποιείται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς το πρώτο τετράμηνο παρουσίασαν άνοδο πωλήσεων σε όγκο 5,5% και σε αξία 3,7%. Σύμφωνα με τη κ. Μωραϊτέλη, τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου του έτους δείχνουν πως συνολικά η κατηγορία του χαρτιού κουζίνας εξελίσσεται θετικά, με ρυθμό πωλήσεων σε αξία της τάξης του 5,1% για σε τεμάχια 7%.

Χαρτοπετσέτες
Άλλη είναι η εικόνα στην κατηγορία της χαρτοπετσέτας, στην οποία το πρώτο τετράμηνο του 2018 καταγράφηκε σημαντική πτώση σε αξία πωλήσεων 4,2% και σε όγκο 4,7%. Επίσης, οι χαρτοπετσέτες ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν πτώση 6,8% σε όγκο και 5,4% σε αξία πωλήσεων συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Χαρτομάντηλα
Στην υποκατηγορία διαπιστώθηκε οριακή άνοδος σε όγκο την ίδια περίοδο (0,4%), αλλά με πτώση στην αξία πωλήσεων κατά 2,7%. Αντίστοιχη ήταν η εικόνα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που εμφάνισαν μεγαλύτερη άνοδο σε όγκο πωλήσεων (2,3%) και μεγαλύτερη πτώση σε ό,τι αφορά την αξία τους (3,6%), προφανώς και πάλι λόγω των εκπτώσεων.

H αγορά χαρτικών παρουσιάζει μια μάλλον αντιφατική εικόνα. Το πιο σημαντικό τμήμα της κατηγορίας, του χαρτιού υγείας, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 88 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσίασε άνοδο πωλήσεων το πρώτο τετράμηνο του 2018, μετά από μια χρονιά στην οποία οι πωλήσεις αυξήθηκαν μεν σε όγκο κατά 1,4%, αλλά έπεσαν κατά 2,1% σε αξία. Όπως συνέβη και με τα προϊόντα ατομικής υγιεινής, οι επιχειρήσεις του κλάδου προχώρησαν πέρυσι σε πολύ έντονες προωθητικές ενέργειες, συνήθως μεγάλες εκπτώσεις ή προσφορά περισσότερων τεμαχίων στην ίδια τιμή. Η κ. Βάσω Μωραϊτέλη, Client Executive-Client Service της IRI, σημειώνει ότι τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου φέτος δείχνουν πως η κατηγορία του χαρτιού υγείας εξελίχθηκε θετικά και σε αξία κατά 4,5% και σε τεμάχια κατά 5,9%. Η συγκεκριμένη κατηγορία εμφανίζει αξιοσημείωτα σημάδια ανάκαμψης.

Όπως σχολιάζει η κ. Μέμα Καβαλλιεράτου, υπεύθυνη για τις αγορές χαρτικών της Metro, «η αγορά των χαρτικών κινήθηκε πτωτικά και σε όγκο και σε αξία σε όλες τις υποκατηγορίες της. Η βασική διαφοροποίηση της περασμένης χρονιάς ήταν ότι η κάμψη ήταν μικρότερη της πολύ μεγάλης πτώσης το 2016, που έπιασε διψήφια ποσοστά και προέκυψε από όλες τις υποκατηγορίες, οφειλόμενη κυρίως στην αναταραχή στον κλάδο συνολικά. Η κρίση έχει σίγουρα επηρεάσει την κατηγορία, καθώς υπάρχει συσχετισμός της κατανάλωσης χαρτικών και του ΑΕΠ, που εκφράζεται και με τη στροφή στα φθηνότερα προϊόντα (είτε τις περισσότερες/ μεγαλύτερες προσφορές είτε τα ακόμα περισσότερα PL, που έχουν έτσι ή αλλιώς πολύ μεγάλη διείσδυση στην κατηγορία».

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των χαρτικών ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πράγματι κατέχουν πολύ σημαντικό μερίδιο της αγοράς που υπερβαίνει κατά μέσο όρο το 40%, στο πρώτο τετράμηνο του έτους μειώθηκαν τόσο σε όγκο κατά 1,9% όσο και σε αξία κατά 3%. Το φαινόμενο χαρακτηρίζεται συγκυριακό (ως απότοκο «έκλειψης» της πολιτικής της Μαρινόπουλος στα PL), ενώ συσχετίζεται με τις έντονες προωθητικές και εκπτωτικές ενέργειες των μεγάλων επώνυμων προμηθευτών, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την πολιτική χαμηλών τιμών στα χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας των αλυσίδων.

Φυσικά, οι επώνυμοι προμηθευτές των χαρτικών δραστηριοποιούνται έντονα στον τομέα της παραγωγής PL για τους πελάτες τους. Η Ευρωχαρτική, για παράδειγμα, πέραν της σειράς προϊόντων Endless παράγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καλύπτοντας τις ανάγκες όσων επιθυμούν να προωθούν χαρτικά με τις δικές τους επωνυμίες. Όπως σημειώνει η εταιρεία, «έχει τη δυνατότητα να προτείνει και να δημιουργήσει προϊόντα σε χαρτικά και απορρυπαντικά ανάλογα με τις απαιτήσεις των πελατών της, στην Ελλάδα και το εξωτερικό…. Επενδύει στη σταθερή ποιότητα και τη βελτιστοποίηση του κόστους, ενώ είναι σε θέση να προτείνει μια πληθώρα λύσεων τόσο στον εικαστικό σχεδιασμό όσο και στη συσκευασία των προϊόντων…». Η Intertrade Hellas παράγει επίσης προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σχετικά στο πελατολόγιό της αναφέρονται οι Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro, ΕΥΣ, Jumbo, Γαλαξίας, ΕΛΟΜΑΣ, Θανόπουλος, Global Synergy Buying Group, C.A.C. Papantoniou (Κύπρος), Lulu Group στα Αραβικά Εμιράτα και πολλές άλλες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Χαρτί κουζίνας
Στη κατηγορία του χαρτιού κουζίνας η κατάσταση διαφοροποιείται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς το πρώτο τετράμηνο παρουσίασαν άνοδο πωλήσεων σε όγκο 5,5% και σε αξία 3,7%. Σύμφωνα με τη κ. Μωραϊτέλη, τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου του έτους δείχνουν πως συνολικά η κατηγορία του χαρτιού κουζίνας εξελίσσεται θετικά, με ρυθμό πωλήσεων σε αξία της τάξης του 5,1% για σε τεμάχια 7%.

Χαρτοπετσέτες
Άλλη είναι η εικόνα στην κατηγορία της χαρτοπετσέτας, στην οποία το πρώτο τετράμηνο του 2018 καταγράφηκε σημαντική πτώση σε αξία πωλήσεων 4,2% και σε όγκο 4,7%. Επίσης, οι χαρτοπετσέτες ιδιωτικής ετικέτας εμφάνισαν πτώση 6,8% σε όγκο και 5,4% σε αξία πωλήσεων συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2017.

Χαρτομάντηλα
Στην υποκατηγορία διαπιστώθηκε οριακή άνοδος σε όγκο την ίδια περίοδο (0,4%), αλλά με πτώση στην αξία πωλήσεων κατά 2,7%. Αντίστοιχη ήταν η εικόνα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που εμφάνισαν μεγαλύτερη άνοδο σε όγκο πωλήσεων (2,3%) και μεγαλύτερη πτώση σε ό,τι αφορά την αξία τους (3,6%), προφανώς και πάλι λόγω των εκπτώσεων.


Καταναλωτικές τάσεις
Παρά την κρίση, όπως επισημαίνει η κ. Καβαλλιεράτου, τα τελευταία χρόνια διαπιστώνεται στροφή των καταναλωτών στα πιο ακριβά/ premium προϊόντα (των 3φύλλων και 4φύλλων), «πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει μερίδα καταναλωτών που έχει καταλάβει την σημασία του κόστους χρήσης, δηλαδή της εξοικονόμησης που κάνουν αγοράζοντας πιο «βαριά» προϊόντα (δηλ. με περισσότερες στρώσεις), τα οποία διαρκούν περισσότερο, κυρίως στα χαρτιά υγείας».

Οι καινοτομίες των νέων προϊόντων εστιάζονται κυρίως στους τομείς του added value (χρώματα, αρώματα, λοσιόν, ειδικές χρήσεις –sensitive κ.λπ.), καθώς και στην επέκταση της κατηγορίας των χαρτιών υγείας –για παράδειγμα, με το υγρό χαρτί τουαλέτας. Όπως και σε πολλές άλλες κατηγορίες προϊόντων, οι καταναλωτές δείχνουν ενδιαφέρον για την «ελληνικότητα» των ειδών που βάζουν στο καλάθι τους. Όχι τυχαία μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, η Ευρωχαρτική, μετέχει στην πρωτοβουλία «Ελλα-δικά μας».

Η επιστροφή της Softex
Μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις του κλάδου της χαρτοβιομηχανίας ήταν η επαναφορά στην αγορά του brand Softex από την Intertrade Hellas στα τέλη του 2016, μετά την προ διετίας απόφαση του Bolton Group να κλείσει οριστικά την Αθηναϊκή Χαρτοποιία. Για την ανάπτυξη του brand συστάθηκε μια κεφαλαιουχική εταιρεία, με την επωνυμία Softex Μονοπρόσωπη ΙΚΕ και έδρα στη Μεταμόρφωση, με σκοπό την αγορά, εμπορία και διανομή προϊόντων χάρτου οικιακής και επαγγελματικής χρήσης, την εμπορία προϊόντων ατομικής υγιεινής, όπως πάνες, υποσέντονα κ.ά., καθώς και την εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία κάθε προϊόντος. Όπως ήδη αναφέραμε, η Intertrade Hellas είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τώρα, μέσω του μεγάλης αναγνωρισιμότητας brand Softex, αναζητά ρόλο πρωταγωνιστή και στα επώνυμα προϊόντα. Πράγματι, τα πρώτα στοιχεία επιβεβαιώνουν την ορθότητα της σχετικής επιλογής, καθώς η Softex κατάφερε παρά την εύλογη πτώση να διατηρήσει σημαντικά μερίδια στο χαρτί υγείας, τα χαρτομάντηλα και το χαρτί κουζίνας, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στις πωλήσεις.

Ανταγωνισμός με απώλειες
Κρίσιμο παράγοντα για τη σταθερή ανάκαμψη της αγοράς η κ. Καβαλλιεράτου θεωρεί την από κοινού προσπάθεια βιομηχανίας και λιανεμπορίου, προκειμένου «να δοθεί αξία στην κατηγορία μέσω καινοτομιών, καθώς αυτή την στιγμή θεωρείται από τις πλέον commodity παρά το γεγονός ότι είναι αθροιστικά η μεγαλύτερη του non food».

Ως πιο αποτελεσματικές πολιτικές προώθησης των χαρτικών στα σούπερ μάρκετ η κ. Καβαλλιεράτου αξιολογεί τις εκπτώσεις τιμής και τον δειγματισμό των νέων προϊόντων/ καινοτομιών. Πού οδηγεί η συνέχιση του «πολέμου προσφορών» την κατηγορία; Ίσως η εμπειρία δεν αρκεί, για να φανταστούμε το μέλλον. Πάντως, τις ημέρες που κάναμε το ρεπορτάζ «έτρεχε» προωθητική ενέργεια της Zewa με εκπτώσεις 50% στο χαρτί υγείας διαφόρων κατηγοριών, ενώ παρόμοια ήταν η πολιτική της Softex και της Kleenex, με εκπτώσεις της τάξης του 40% στο χαρτί υγείας. Στα χαρτομάντηλα (τσέπης και επιτραπέζια) οι εκπτώσεις των προμηθευτών κυμαίνονταν μεταξύ 28% και 50%. Η μάχη των μεριδίων αγοράς των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου είναι προφανώς σκληρή κι όχι χωρίς απώλειες. Ωστόσο, η συμμετοχή μεγάλων «παικτών» με σημαντικό τζίρο, οι οποίοι επενδύουν τόσο στα επώνυμα όσο και στα ιδιωτικής ετικέτας χαρτικά, δημιουργεί κάποια αισιοδοξία, μετά μια δεκαετία σημαδεμένη από το κλείσιμο της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και της Χαρτοποιίας Θράκης Diana. Η μεν Softex επιβιώνει βέβαια ως brand, αλλά η Χαρτοποιία της Θράκης παρά τις προσπάθειες, τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τους πλειστηριασμούς φαίνεται πως δεν θα μπορέσει να ξαναλειτουργήσει. Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του ο πρόεδρος των εργαζομένων της (Θ. Στράτος, www.thraki.com.gr), «όπως πάνε τα πράγματα, με μαθηματική ακρίβεια το εργοστάσιο οδηγείται στο να χαρακτηριστεί βιομηχανικό «κουφάρι». Γιατί στο μεταξύ πέρασαν έξι χρόνια από το κλείσιμό του. Έχουν γίνει κάποιοι πλειστηριασμοί, βέβαια, αλλά ενδιαφερόμενοι δεν υπήρξαν. Περιμένουμε νέα μείωση του τιμήματος, μήπως και ενδιαφερθεί κανείς… Από την στιγμή που έρχεται κάποιος, βλέπει το εργοστάσιο, αλλά δεν καταθέτει πρόταση, δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον…».

Νέα λανσαρίσματα
Η Zewa λανσάρισε το υγρό Χαρτί Υγείας Zewa Almond Milk με αμυγδαλέλαιο. Είναι δερματολογικά ελεγμένο, με ουδέτερο pH και βιοδιασπώμενο. Ακόμη και σε αυτό το καινοτόμο προϊόν γίνεται προώθηση, με έκπτωση στην τιμή έως 35%. Στο χαρτί υγείας παρουσίασε το Zewa Just-1 5φυλλο προϊόν υγείας, με 27% μεγαλύτερη διάσταση φύλλου, καθώς και 66% πιο παχύ συγκριτικά με το «κλασικό» προϊόν της Deluxe 3ply. Το χαρτί κουζίνας Wisch & Weg Extra Lang προβάλλεται η χρήση του και ως χαρτοπετσέτα. Η Ευρωχαρτική παρουσίασε μια νέα σειρά από χαρτοπετσέτες, την Endless Design Collection, η οποία διατίθεται σε τέσσερα χρώματα (2φυλλη, 42 φύλλα ανά πακέτο) και την Endless Extra σε μεγαλύτερες διαστάσεις (33 Χ 33) για καθημερινή χρήση. Η Intertrade προχώρησε στον ανασχεδιασμό της σειράς των προϊόντων του εμπορικού σήματος Servin. Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, «τα νέα προϊόντα Servin είναι σχεδιασμένα για να καλύπτουν τις ανάγκες του καταναλωτή και του επαγγελματία».

σελφ σερβις (T. 485)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION