σελφ σερβις - Τα τρόφιμα-ποτά είχαν χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης το 2018

Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου 2019

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Τα τρόφιμα-ποτά είχαν χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης το 2018

8 Απριλίου 2019 | 10:01 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Βιομηχανία,Έρευνα

Αν και τα τρόφιμα-ποτά είχαν το 2018 ανοδική τάση πωλήσεων, αυτά ήταν που εντέλει κράτησαν χαμηλά το ρυθμό ανάπτυξης γενικά του τζίρου της οργανωμένης λιανικής, διότι οι επιδόσεις της κατηγορίας περιορίσθηκαν σε επίπεδα χαμηλότερα του συνόλου της αγοράς. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen, το 2018 –χρονιά κατά την οποία τα σούπερ μάρκετ εμφάνισαν συνολικά αύξηση τζίρου περίπου 2,2% συγκριτικά με το 2017– η κατηγορία των τροφίμων-ποτών είχε άνοδο 1,5%.

Ήταν, μάλιστα, το μόνο από τα λεγόμενα «supergroups» της Nielsen, το οποίο είχε επίδοση χαμηλότερη του συνολικού ρυθμού ανάπτυξης του κλάδου. Πρόκειται για φαινόμενο που καθόρισε σε μεγάλο βαθμό το γενικότερο κλίμα της αγοράς, δεδομένου ότι ως κατηγορία τα τρόφιμα-ποτά συμμετείχαν με μερίδιο 54% στο σύνολο των πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής.

Κάπως καλύτερη ήταν, ωστόσο, η επίδοση των ταχυκίνητων προϊόντων, οι συνολικές πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν πέρυσι κατά 1,8% έναντι του 2017 –ειδικότερα των τροφίμων κατά 1,4% και των ποτών κατά 1,7%. Σημειώνουμε, πάντως, ότι σε όγκους τα FMCG κατέγραψαν το 2018 χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, της τάξης του 0,9%, γεγονός που δείχνει ότι η αύξηση των πωλήσεων σε αξία κατά 1,8% «κρύβει» πληθωριστικές πιέσεις στις τιμές των προϊόντων που πωλήθηκαν πέρυσι από τα σούπερ μάρκετ.

Το δεύτερο από άποψη συμμετοχής «supergroup» της Nielsen στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου, με μερίδιο 23%, αυτό των φρέσκων και κατεψυγμένων προϊόντων, εμφάνισε το 2018 αύξηση πωλήσεων 2,9% έναντι της προηγούμενης χρήσης. Αντίστοιχα, τα προϊόντα καθαριότητας σπιτιού, με μερίδιο συμμετοχής 9%, αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 3%, τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς, με μερίδιο 7%, τόνωσαν τα έσοδά τους κατά 2,5% και τα είδη bazaar, με συμμετοχή 6% στο σύνολο των εσόδων του κλάδου, εμφάνισαν την καλύτερη επίδοση, καταγράφοντας άνοδο τζίρου 4,8%. Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι οι δαπάνες των νοικοκυριών σε είδη καθημερινής ανάγκης ενισχύθηκαν πέρυσι σημαντικά. Οι καταναλωτές φάνηκαν περισσότερο γαλαντόμοι σε κατηγορίες προϊόντων εκτός των τροφίμων και των ποτών. Μένει να φανεί κατά πόσο οι υψηλότεροι ρυθμοί αύξησης των καταναλωτικών δαπανών σε αυτές τις κατηγορίες συνδέονται με ανατιμήσεις στα είδη τους, ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησε η αγορά, προκαλώντας «τεχνητή» άνοδο των εσόδων της.

Οι πρωταθλητές της ανάπτυξης
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της Nielsen για τις κατηγορίες των προϊόντων που τράβηξαν πέρυσι προς τα επάνω την αγορά του κλάδου, εμφανίζοντας τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2017. Στη μεγάλη κατηγορία των τροφίμων-ποτών τα μπισκότα κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων 7,4%, τα δημητριακά 7,3%, το ψωμί 5,3%, τα αναψυκτικά 4% και τα «φυτικά» ποτά (γάλατα αμυγδάλου, ροφήματα σόγιας) κατά 52,8%. Από άποψη αξίας τη μεγαλύτερη αύξηση εσόδων, κατά 10,2 εκατ. ευρώ, εξασφάλισαν πέρυσι τα μπισκότα. Σημειώνουμε ότι οι πέντε προαναφερόμενες υποκατηγορίες προϊόντων συμμετείχαν από κοινού στις συνολικές πωλήσεις της υπέρ-κατηγορίας τους κατά 13%.

Αντίστοιχα στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς την υψηλότερη επίδοση είχαν τα παιδικά μαντιλάκια –η κατηγορία τους αύξησε πέρυσι τις πωλήσεις της κατά 10,2% συγκριτικά με το 2017. Ακολούθησαν τα προϊόντα φροντίδας προσώπου με ανάπτυξη 9%, οι πάνες ενηλίκων με 5,1%, όπως και τα αποσμητικά με αντίστοιχο ποσοστό, ενώ τα προϊόντα μπάνιου εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων 3,5%. Οι προαναφερόμενες κατηγορίες είχαν συμμετοχή στο σύνολο των πωλήσεων των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 31,3%. Σημειώνουμε ότι το μεγαλύτερο «μπόνους» ετήσιας ανάπτυξης πωλήσεων το πήραν πέρυσι τα παιδικά μαντιλάκια και ήταν της τάξης των 4,8 εκατ. ευρώ.

Στο ράφι με τα προϊόντα για την καθαριότητα του σπιτιού οι σακούλες σκουπιδιών ήταν αυτές που, όπως αναμένονταν, αναδείχθηκαν πρώτες από άποψη επιδόσεων. Σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά 24,3%, οφειλόμενη προφανώς στο γεγονός ότι το 2018 ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής του μέτρου της απαγόρευσης της διάθεσης δωρεάν της λεπτής πλαστικής σακούλας για τα ψώνια από όλα τα καταστήματα λιανικής. Η εφαρμογή του μέτρου, λοιπόν, οδήγησε τους καταναλωτές στο ράφι με τις πλαστικές σακούλες, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες που άλλοτε κάλυπταν με τις σακούλες των ωνίων τους. Οι πλαστικές σακούλες ήταν ασφαλώς και η κατηγορία η οποία –πέραν της ποσοστιαίας αύξησής της –είχε και τη μεγαλύτερη απόδοση εσόδων σε αξία, αφού πρόσθεσε στον ετήσιο τζίρο της περί τα 5,3 εκατ. ευρώ.

Στην ίδια υπέρ-κατηγορία προϊόντων τη δεύτερη μεγαλύτερη επίδοση κατέγραψαν τα εντομοκτόνα, τα οποία αύξησαν τα έσοδα από τις πωλήσεις τους κατά 12,5%, ενώ ακολούθησαν τα καθαριστικά σπιτιού με ανάπτυξη 3,8%, τα μαλακτικά ρούχων με 3,6% και τα απορρυπαντικά για πλύσιμο στο πλυντήριο με ανάπτυξη 3,5%. Από κοινού οι προαναφερόμενες κατηγορίες προϊόντων συμμετείχαν στο σύνολο των πωλήσεων της ευρείας προϊοντικής ομάδας τους με μερίδιο 35,4%.

Οι αρνητικές επιδόσεις στα ετήσια έσοδα
Στο αντίποδα των όσων προαναφέρθηκαν βρίσκονται οι κατηγορίες των προϊόντων που πέρυσι τράβηξαν προς τα κάτω την οργανωμένη λιανική, εμφανίζοντας αρνητικές επιδόσεις στις πωλήσεις τους. Στην κατηγορία των τροφίμων και των ποτών τη μεγαλύτερη πτώση εσόδων εμφάνισαν τα ελαιόλαδα, που έχασαν το 16,8% του τζίρου του 2017, προφανώς λόγω της εξέλιξης των τιμών τους, καθότι πρόκειται για ένα χρηματιστηριακό προϊόν, αλλά και των γενναίων προσφορών στις οποίες προχώρησαν οι προμηθευτές και οι αλυσίδες, στο πλαίσιο των προσπαθειών να τραβήξουν το ζήτηση από το χύμα ελαιόλαδο. Επίσης, πτωτικά κατά 9,3% κινήθηκαν οι πωλήσεις των σπορελαίων, κατά 4,1% της μαργαρίνης, ενώ με μικρότερες απώλειες κινήθηκαν στις μπίρες που έχασαν το 1,4% των εσόδων του 2017 και των αλεύρων, που κατέγραψαν μείωση 3,8%. Σημειώνεται ότι τα προαναφερόμενα προϊόντα είχαν συμμετοχή στις συνολικές πωλήσεις της ευρείας κατηγορίας τους της τάξης του 7,9%. Τις μεγαλύτερες απώλειες σε αξία εμφάνισαν τα ελαιόλαδα, αφού έχασαν περί τα 20,5 εκατ. ευρώ.

Στην ομάδα των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων εμφάνισαν τα ξυραφάκια και οι κρέμες χεριών με μείωση 8,1%, τα προϊόντα προετοιμασίας για το ξύρισμα με 3,4%, οι ξυριστικές μηχανές και τα ξυραφάκια με 2,7%, τα προϊόντα styling με 2% και οι βαφές μαλλιών με 1,5%. Τα εν λόγω προϊόντα συμμετείχαν στο σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας τους με 12,9%. Σε αξία τα περισσότερα, περί το 0,9 εκατ. ευρώ, χάθηκαν από τις ξυριστικές μηχανές και τα ξυραφάκια.

Τέλος, στην ομάδα των προϊόντων για την καθαριότητα του σπιτιού, οι χαρτοπετσέτες ήταν αυτές που είχαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση, της τάξης του 6,6%. Ακολούθησαν τα απορρυπαντικά για πλύσιμο στο χέρι με μείωση εσόδων 5,5%, τα απορρυπαντικά για τα ευαίσθητα ρούχα, αντίστοιχα με 5%, οι μπαταρίες με 4,4% και τα ρολά κουζίνας με οριακή απώλεια πωλήσεων 0,3%. Πρόκειται για κατηγορίες προϊόντων οι οποίες συμμετείχαν κατά 12,6% στις συνολικές πωλήσεις της προϊοντικής ομάδας που ανήκουν. Τις μεγαλύτερες απώλειες σε αξία πωλήσεων είχαν πέρυσι οι χαρτοπετσέτες, με μείωση εσόδων συγκριτικά με το 2017 περίπου 1,8 εκατ. ευρώ.

σελφ σερβις (T. 492)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION