σελφ σερβις - Νέο τοπίο στη χρηματοοικονομική εικόνα του κλάδου

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2020

Δωρεάν εγγραφή

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφείτε στην Online έκδοση του σελφ σέρβις και να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό του.
*
*
*
*
*
*
* Άνδρας   Γυναίκα
*

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Νέο τοπίο στη χρηματοοικονομική εικόνα του κλάδου

15 Απριλίου 2016 | 13:32 Γράφει ο Λευτέρης  Κιοσές Topics: Οικονομία

Το 2015 υπήρξε έτος έντονων ανακατατάξεων για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, οι οποίες συνεχίζονται φέτος. Επιχειρηματικές κινήσεις που αναμένονταν να ολοκληρωθούν δεν πραγματοποιήθηκαν, κινήσεις απροσδόκητες για το επιχειρηματικό κοινό ολοκληρώθηκαν, ενώ υπάρχουν και σε εξέλιξη αρκετά και μεγάλα νέα εγχειρήματα. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον είναι έντονο το ενδιαφέρον για το πώς διαμορφώνεται το τοπίο του λιανεμπορίου το 2016 και, φυσικά, το ενδιαφέρον για την χρηματοοικονομική εικόνα δεν λείπει.

Δεδομένου ότι η δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων-ισολογισμών απέχει ακόμα αρκετούς μήνες, στο πλαίσιο αυτού του άρθρου θα επιχειρήσουμε να δώσουμε μία ιδέα για το τι αναμένεται να δούμε στους ισολογισμούς του 2015-2016, με βάση τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία του 2014. Στην πραγματικότητα, βέβαια, πρέπει να περιμένουμε το 2017 τη δημοσίευση των ισολογισμών του 2016, για να δούμε την πραγματική αποτύπωση των αλλαγών στον κλάδο. Η παρακάτω ανάλυση βασίζεται στους πίνακες 1 και 2. Ο πίνακας 1 παρουσιάζει τα οικονομικά στοιχεία του 2014 των οκτώ μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών, όπως παρουσιάστηκαν από την έκδοση του Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2015. Ο πίνακας 2 παρουσιάζει τα οικονομικά στοιχεία, επίσης του 2014, των οκτώ μεγαλύτερων ομίλων και εταιρειών, αλλά όπως θα διαμορφώνονταν, αν οι επιχειρηματικές κινήσεις είχαν πραγματοποιηθεί το 2014, με σκοπό να αποδώσουμε μια κατά προσέγγιση εικόνα στον αναγνώστη μας, σχετικά με τη σημερινή κατάσταση των μεγεθών που έχει διαμορφωθεί στον κλάδο του λιανεμπορίου. (Εννοείται ότι τα ποσά του πίνακα 2 σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθούν ως πρόβλεψη ή καταγραφή μεγεθών για το 2015-2016 ούτε ως πρόβλεψη για την κατάταξη των εταιρειών το 2015-2016).

Στον πίνακα 2 τα στοιχεία για την Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος προκύπτουν ως άθροισμα των στοιχείων των εταιρειών Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος και Key food, ενώ παρομοίως προέκυψαν τα στοιχεία του ομίλου Σκλαβενίτης από το άθροισμα των στοιχείων της Σκλαβενίτης Ι. & Σ., της Makro Cash & Carry και του 60% της Χαλκιαδάκης και τα στοιχεία του ομίλου Μετρό από το άθροισμα των στοιχείων των εταιρειών Μετρό και Βερόπουλος AEBE (ο ισοολογισμός της οποίας αφορά σε 10μηνη χρήση. Σημειώνουμε ότι ο πίνακας 1 παρουσιάζει στοιχεία του ισολογισμού του ομίλου Βερόπουλος, δηλαδή του ενοποιημένου, και ο πίνακας 2 αθροίζει στοιχεία του ισολογισμού της εταιρείας Βερόπουλος. Στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου θα εξετάσουμε πώς διαμορφώνεται το τοπίο με βάση τρεις παράγοντες: Τις πωλήσεις, την κερδοφορία και τον δανεισμό/ρευστότητα.

Πωλήσεις
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, σύμφωνα με τους τελευταία δημοσιευμένους ισολογισμούς, την πρώτη θέση κατείχε η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 1,79 δισ. ευρώ, ακολουθούσε η Σκλαβενίτης με 1,23 δισ. ευρώ και μετά η Μασούτης με 742 εκατ. ευρώ, η Μετρό με 697 εκατ. ευρώ, ο όμιλος Βερόπουλος (10μηνη χρήση, που περιελάμβανε τις επιχειρήσεις εξωτερικού και το 60% της Χαλκιαδάκης) με 537 εκατ. ευρώ, η Πέντε με 462 εκατ. ευρώ και την οχτάδα έκλειναν η Makro Cash & Carry και η Market In. Αυτές οι εταιρείες μαζί με τις Μαρινόπουλος και Lidl αποτελούσαν τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες. Στοιχεία ισολογισμών για τις τελευταίες δεν υπάρχουν δημοσιευμένα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ίδιας της Μαρινόπουλος, όμως, οι πωλήσεις της το 2014 ανήλθαν στα 2 δισ. ευρώ, ενώ κατά τις εκτιμήσεις της αγοράς οι πωλήσεις της Lidl την ίδια χρονιά είχαν ανέλθει στα 1,2 δισ. ευρώ.Μετά τις περιγραφόμενες αθροίσεις, την πρώτη θέση εξακολουθεί να κατέχει η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με 1,81 δισ. ευρώ.

Στη δεύτερη θέση παραμένει με μειωμένη διαφορά ο νέος όμιλος Σκλαβενίτης, που περιλαμβάνει την Makro Cash & Carry και το 60% της Χαλκιαδάκης, φτάνοντας πωλήσεις 1,63 δισ. ευρώ το 2014. Αν το 2016 ολοκληρωθεί η συνεργασία της Σκλαβενίτης με τη Μαρινόπουλος σε ό,τι αφορά την κοινή μεταξύ τους εταιρεία των υπέρ μάρκετ Carrefour, στην οποία ο όμιλος Σκλαβενίτη θα κατέχει το 50%, οι πωλήσεις που αντιστοιχούν στο εν λόγω ποσοστό (τουλάχιστον βάσει ανακοίνωσης της Μαρινόπουλος, σύμφωνα με την οποία ο τζίρος των 33 Carrefour το 2015 ανήλθε στα 325 εκατ. ευρώ) υπολογίζονται σε 162,5 εκατ. ευρώ, οπότε οι συνολικές πωλήσεις του ομίλου Σκλαβενίτης θα διαμορφωθούν στο ύψος των 1,8 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση θα ανέβει ο νέος όμιλος Μετρό, ο οποίος περιλαμβάνει και την Αφοί Βερόπουλοι, με 1,15 δισ. πωλήσεις, δεδομένου μάλιστα ότι ο τελευταίος ισολογισμός της Αφοί Βερόπουλοι αφορούσε σε 10μηνη χρήση. Ακολουθούν οι Δ. Μασούτης και Πέντε, ενώ την οχτάδα πλέον συμπληρώνουν, εκτός της Market In, ο Συνεταιρισμός ΙΝΚΑ και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

Κερδοφορία
Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία οι εκτιμήσεις είναι σαφώς πιο δύσκολες, καθώς δεν μπορούμε να προβλέψουμε το πώς θα γίνει η απορρόφηση των εξαγορασμένων εταιρειών, τι εύρος χρόνου απορρόφησης θα χρειαστεί ο κάθε όμιλος και το πώς θα διαμορφωθούν οι λειτουργικές δαπάνες των νέων δικτύων. Μπορούμε μόνο να παρατηρήσουμε πώς διαμορφώνονται τα μεγέθη και να αξιολογήσουμε κάποιες βασικές τάσεις. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα και με σχετικές έρευνες του ΙΕΛΚΑ, η παραγωγικότητα και αποδοτικότητα των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ είναι σημαντικά μεγαλύτερη, συγκριτικά με τις μικρές αλυσίδες, και κατά συνέπεια αναμένουμε βελτιωμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες κερδοφορίας.

Όσον αφορά στα μεικτά περιθώρια κέρδους, οι διαφοροποιήσεις αφορούν στο νέο μείγμα καταστημάτων μεταξύ σούπερ μάρκετ και cash & carry στους oμίλους Σκλαβενίτης και Μετρό, καθώς τα cash & carry λειτουργούν παραδοσιακά με μικρότερα μεικτά περιθώρια κέρδους. Ο όμιλος Σκλαβενίτης, έχοντας απορροφήσει μία εταιρεία cash & carry, αναμένεται να μειώσει το μεικτό περιθώριο κέρδους. Το 2014 η μεικτή κερδοφορία του ανερχόταν σε 25,08%, ενώ με τους υπολογισμούς του πίνακα 2 ο νέος υποθετικός δείκτης αναμένεται να είναι κοντά στο 23%. Αντίστροφα στην περίπτωση της Μετρό, εταιρείας με μεγάλο δίκτυο cash & carry, η απορρόφηση του δικτύου λιανικής της Αφοί Βερόπουλοι αναμένεται να αυξήσει το μεικτό περιθώριο κέρδους από 20,73%, με βάση τους υπολογισμούς του πίνακα 2, σε περίπου 22%. Η εξαγορά της Key Food από την Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τους δείκτες, λόγω του πολύ μικρότερου συγκριτικά μεγέθους της πρώτης.

Σε ό,τι αφορά τους δείκτες λειτουργικού κέρδους και καθαρού κέρδους θα ήταν άστοχη η αξιολόγηση, καθώς η διαμόρφωσή τους συναρτάται σε μεγάλο βαθμό με την αποτελεσματικότητα με την οποία θα γίνει η απορρόφηση των εξαγορασθέντων εταιρειών, με το πόσο γρήγορα θα ενσωματωθούν στα κεντρικά δίκτυα, αλλά και με το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Αυτό που μπορούμε να σημειώσουμε είναι πως ιδιαίτερα θετικό οιωνό αποτελεί το γεγονός ότι ακόμα και στο ακραία απαισιόδοξο σενάριο της απορρόφησης στο ακέραιο των ζημιών που κληροδοτούν οι εξαγορασθείσες εταιρείες στους δύο ομίλους (πίνακας 1), αυτοί θα συνεχίσουν να είναι κερδοφόροι.

Δανεισμός και ρευστότητα
Πολλές και έντονες είναι οι συζητήσεις σχετικά με το πώς θα διαμορφωθεί η ρευστότητα στον κλάδο μετά τις αλλαγές και πόσο σημαντικός θα είναι ο δανεισμός. Προφανώς δεν είναι δυνατόν να είμαστε ακριβείς στις εκτιμήσεις μας, δεδομένου ότι δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι λεπτομέρειες των συμφωνιών. Συγκεκριμένα, δεν μπορεί να γνωρίζουμε πώς θα διαμορφωθούν οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων που εξαγοράσθηκαν, αν θα μεταβληθούν ή αν θα υπάρξουν αλλαγές στον τραπεζικό δανεισμό, επομένως θα ήταν άστοχο να παρουσιάσουμε δείκτες που πιθανότατα θα έχουν μεγάλες αποκλίσεις από την πραγματικότητα. Έχουμε τη δυνατότητα, όμως, να κάνουμε μία αποτίμηση της συνολικής εικόνας του κλάδου.

Φαίνεται από την ανάλυση ότι συνολικά δεν επηρεάζεται αρνητικά η εικόνα των 10 μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου. Μάλιστα, παρουσιάζεται μία αξιόλογη αύξηση της ρευστότητάς τους από 57,04% σε 58,48%, η οποία στην πραγματικότητα αναμένεται να αποδειχθεί ακόμα μεγαλύτερη, πράγμα το οποίο αποτελεί ιδιαίτερα αισιόδοξο μήνυμα. Πρέπει να τονιστεί στον αναγνώστη ότι στην χρηματοοικονομική ανάλυση οι δείκτες γενικής και άμεσης ρευστότητας επηρεάζονται μόνο από τις βραχυχρόνιες και όχι από τις μακροχρόνιες υποχρεώσεις (πχ τον τραπεζικό δανεισμό). Οι τελευταίες αξιολογούνται με άλλα εργαλεία. Επίσης, πρέπει επίσης να τονιστεί ότι παραδοσιακά παγκοσμίως το λιανεμπόριο, και περισσότερο το λιανεμπόριο τροφίμων, λειτουργεί με χαμηλότερους δείκτες ρευστότητας από άλλους κλάδους της οικονομίας και του εμπορίου.

Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα τους δυο νέους μεγάλους ομίλους που διαμορφώθηκαν, λόγω της έλλειψης πληροφοριών για τις εξελίξεις στις υποχρεώσεις τους προς τρίτους, αυτό που μπορούμε να εξάγουμε σαν συμπέρασμα είναι ότι πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις σύνθεσης παθητικού, με διαφορετική αναλογία και κατανομή υποχρεώσεων, οπότε απαιτείται ξεχωριστή ανάλυση σε κάθε περίπτωση. Αποτιμώντας συνολικά τις εξελίξεις για τον κλάδο, είναι βέβαιο είναι ότι οδηγούμαστε σε μεγαλύτερες δομές επιχειρήσεων. Η ελληνική αγορά της δεκαετίας του 2000 ήταν αναμφίβολα υπερβολικά κατακερματισμένη συγκρινόμενη με τις μεγάλες αγορές της Δ. Ευρώπης, με επιχειρήσεις αρκετά μικρότερου συγκριτικά μεγέθους, με τις πολύ μικρές εταιρείες να μην μπορούν συνήθως να αποδώσουν εξίσου καλά.

Οι επιχειρηματικές κινήσεις των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει στη δημιουργία μεγαλύτερων ομίλων, οι οποίοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να επιτυγχάνουν οικονομίες κλίμακας αντίστοιχες με εκείνες του εξωτερικού, ενώ η τεχνογνωσία και οι διοικητικές ικανότητες, πράγματα εφικτά στις περισσότερες περιπτώσεις μόνο για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, εφαρμόζονται πια σε μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς. Περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις οικονομικές καταστάσεις του 2015, προκειμένου να εξάγουμε ασφαλέστερες εκτιμήσεις για το μέλλον του κλάδου.

σελφ σερβις (T. 459)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION