σελφ σερβις - IRI: Υπάρχει δυνατότητα ανακοπής της πτώσης;

Παρασκευή, 6 Δεκεμβρίου 2019

Είσοδος Χρήστη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

IRI: Υπάρχει δυνατότητα ανακοπής της πτώσης;

18 Νοεμβρίου 2013 | 12:01 Γράφει η Ξένια  Μαντζιώρη Topics: Εκδηλώσεις,Έρευνα

Η πρόβλεψη για πτωτική πορεία των πωλήσεων FMCG στα σούπερ μάρκετ και το 2014, όπως διατυπώθηκε από τον Angelo Massaro, γενικό διευθυντή της IRI Ελλάδας και Ιταλίας, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποίησε η εταιρεία στις αρχές Οκτωβρίου, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις από τους εκπροσώπους της αγοράς. Στο σημείο, όμως, που συμφώνησαν όλοι είναι πως οι μονομερείς στρατηγικές μάρκετινγκ, με κύριο συστατικό τις προωθήσεις, δεν αποτελούν λύση.

Η ανάκαμψη προβλέπεται να είναι μια πολύ αργή διαδικασία, τόνισε στην ομιλία του ο Angelo Massaro, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων πρωτοπορίας της εταιρείας στην Ελλάδα στα στοιχεία scanning. Βάσει των προβλέψεων της IRI, ο κλάδος των FMCG στα σούπερ μάρκετ θα συνεχίσει να έχει απώλειες. Η πρόβλεψη για το 2014 μιλά για επιπλέον απώλειες που συνολικά από το 2011 έως το τέλος του επόμενου έτους θα φθάσουν τα 600 εκατ. ευρώ. Προϋπόθεση ανάκαμψης της πτωτικής πορείας των πωλήσεων είναι η υιοθέτηση του σωστού marketing mix, όπως αυτό ορίζεται από την επιστημονική μελέτη των δεδομένων του κλάδου. Στην εκδήλωση συμμετείχαν περισσότερες από 70 εταιρείες από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο.

Πτωτική πορεία από το 2011
Ο τομέας της λιανικής πώλησης προϊόντων ευρείας κατανάλωσης δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Οι συνολικές πωλήσεις ακολουθούν πτωτική πορεία, με σαφώς μικρότερη ταχύτητα από ό,τι σε άλλους κλάδους. Παρόλα αυτά, οι επιπτώσεις αυτής της μείωσης των πωλήσεων, καθώς και της αλλαγής στη σύνθεση και το μέγεθος του καλαθιού αγορών δεν αφορούν με την ίδια ένταση ούτε όλες τις επιχειρήσεις ούτε όλες τις κατηγορίες. Κάνοντας την επισήμανση πως τα στοιχεία της IRI προέρχονται από τα στοιχεία scanning των σημαντικότερων αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά (εκτός Lidl), ενώ δεν υπολογίζονται τα προϊόντα επί ζυγίω και τα bazaar, βλέπουμε πως από 5,9 δισ. ευρώ το 2011 οι πωλήσεις έπεσαν το 2012 στα 5,75 δισ. ευρώ και σε ποσοστό -3,1%, ενώ μειώθηκαν κατά -4,4% το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013.

Η ερώτηση που έθεσε ο κ. Massaro ήταν σαφής: Μπορεί να κάνουν κάτι οι επιχειρήσεις ώστε η προβλεπόμενη και για το 2014 αρνητική πορεία της αγοράς να ανακοπεί; Για να δοθεί απάντηση σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα, πρέπει να γίνει ανάλυση των παραγόντων που δημιουργούν αυτή την πτωτική πορεία. O κ. Massaro ξεκίνησε την ανάλυση των παραγόντων αυτών αναφερόμενος στην τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων. Όπως δήλωσε, είναι φανερό πως η μείωση των πωλήσεων (-4,4%) προκύπτει από τη μείωση των τιμών, από τη στιγμή που ο όγκος πωλήσεων στο ίδιο διάστημα μένει σχετικά σταθερός (με μια μικρή θετική μεταβολή +1%), και οι επιλογές των λιανεμπόρων, προμηθευτών και καταναλωτών, που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της ύφεσης, καθορίζονται κυρίως από τον παράγοντα τιμή. Αυτή τη στρατηγική, που ακολουθεί η αγορά, έχει μεγάλο κόστος.

Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει, πως τη στιγμή που το λιανεμπόριο απαντά στη μείωση των πωλήσεων με προωθητικές ενέργειες και μείωση των τιμών, έχοντας σαφείς συνέπειες στα περιθώρια κέρδους, οι καταναλωτές ακολουθούν μια ξεκάθαρα αμυντική στάση για τη διατήρηση της αγοραστικής τους δύναμης και την κάλυψη των αναγκών τους, διαμορφώνοντας τελικά ένα καλάθι αγορών που περιέχει φθηνότερα προϊόντα (παράδειγμα αποτελούν οι κατηγορίες των προϊόντων οικιακής χρήσης και καλλυντικής περιποίησης).

Σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία της έρευνας, η IRI μιλά για έναν καταναλωτή που είναι πλέον πρόθυμος να αναζητήσει σε διαφορετικά καταστήματα προϊόντα στην τιμή που ο ίδιος θεωρεί συμφέρουσα. Το 2013 το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν κατάστημα βάσει των χαμηλών τιμών σε αγαπημένες μάρκες έχει διαμορφωθεί στο 32%, 10 μονάδες πάνω από το 2010. Αντίστοιχα, μεγάλη θετική μεταβολή έχουν τα κριτήρια της ποικιλίας μαρκών, των προωθητικών ενεργειών, της ποιότητας προϊόντων χαμηλής τιμής. Στον αντίποδα, η εξοικείωση με το κατάστημα χάνει κατά πολύ τη σημασία της, αφού το ποσοστό της ως κριτήριο επιλογής πέφτει το 2013 στο 24% από 39% το 2010!

Ένα βήμα πίσω...
Ως βήμα πίσω χαρακτήρισε ο κ. Massaro την εξέλιξη που αφορά στη μετατόπιση των υψηλών επιδόσεων από τις μεγάλες στις μικρές αίθουσες πωλήσεων. Σύμφωνα με την IRI, για το οκτάμηνο 2013, τα καταστήματα με χώρο πώλησης έως 400τμ είχαν θετική μεταβολή όγκου πωλήσεων κατά 3,7%, ενώ από 400τμ – 1.000τμ η αντίστοιχη μεταβολή ήταν 2%, ενώ στα καταστήματα πάνω από 1.000τμ υπήρξε μείωση -3%. Το ίδιο διάστημα η μεταβολή της τιμής πώλησης ήταν 4% στα μικρά σημεία πώλησης, 3,7% στα μεσαία και 4,3% στα μεγάλα.

Η θετική όμως τάση σε σχέση με τα μικρά σημεία πώλησης φαίνεται πως αφορά μόνο σε όσα ανήκουν σε αλυσίδες. Σε άλλα κανάλια διανομής, όπως τα cash & carry, τα σελφ σέρβις και τα αυθόρμητης αγοράς (ψιλικά, περίπτερα κλπ), τα μικρά σημεία πώλησης παρουσίασαν το οκτάμηνο 2013 σημαντική μείωση πωλήσεων, κατά -4,7%, -9,7% και -7,7% αντίστοιχα.

Η ανάκαμψη προβλέπεται να είναι μια πολύ αργή διαδικασία, τόνισε στην ομιλία του ο Angelo Massaro, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων πρωτοπορίας της εταιρείας στην Ελλάδα στα στοιχεία scanning. Βάσει των προβλέψεων της IRI, ο κλάδος των FMCG στα σούπερ μάρκετ θα συνεχίσει να έχει απώλειες. Η πρόβλεψη για το 2014 μιλά για επιπλέον απώλειες που συνολικά από το 2011 έως το τέλος του επόμενου έτους θα φθάσουν τα 600 εκατ. ευρώ. Προϋπόθεση ανάκαμψης της πτωτικής πορείας των πωλήσεων είναι η υιοθέτηση του σωστού marketing mix, όπως αυτό ορίζεται από την επιστημονική μελέτη των δεδομένων του κλάδου. Στην εκδήλωση συμμετείχαν περισσότερες από 70 εταιρείες από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο.

Πτωτική πορεία από το 2011
Ο τομέας της λιανικής πώλησης προϊόντων ευρείας κατανάλωσης δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Οι συνολικές πωλήσεις ακολουθούν πτωτική πορεία, με σαφώς μικρότερη ταχύτητα από ό,τι σε άλλους κλάδους. Παρόλα αυτά, οι επιπτώσεις αυτής της μείωσης των πωλήσεων, καθώς και της αλλαγής στη σύνθεση και το μέγεθος του καλαθιού αγορών δεν αφορούν με την ίδια ένταση ούτε όλες τις επιχειρήσεις ούτε όλες τις κατηγορίες. Κάνοντας την επισήμανση πως τα στοιχεία της IRI προέρχονται από τα στοιχεία scanning των σημαντικότερων αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά (εκτός Lidl), ενώ δεν υπολογίζονται τα προϊόντα επί ζυγίω και τα bazaar, βλέπουμε πως από 5,9 δισ. ευρώ το 2011 οι πωλήσεις έπεσαν το 2012 στα 5,75 δισ. ευρώ και σε ποσοστό -3,1%, ενώ μειώθηκαν κατά -4,4% το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013.

Η ερώτηση που έθεσε ο κ. Massaro ήταν σαφής: Μπορεί να κάνουν κάτι οι επιχειρήσεις ώστε η προβλεπόμενη και για το 2014 αρνητική πορεία της αγοράς να ανακοπεί; Για να δοθεί απάντηση σε αυτό το κρίσιμο ερώτημα, πρέπει να γίνει ανάλυση των παραγόντων που δημιουργούν αυτή την πτωτική πορεία. O κ. Massaro ξεκίνησε την ανάλυση των παραγόντων αυτών αναφερόμενος στην τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων. Όπως δήλωσε, είναι φανερό πως η μείωση των πωλήσεων (-4,4%) προκύπτει από τη μείωση των τιμών, από τη στιγμή που ο όγκος πωλήσεων στο ίδιο διάστημα μένει σχετικά σταθερός (με μια μικρή θετική μεταβολή +1%), και οι επιλογές των λιανεμπόρων, προμηθευτών και καταναλωτών, που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της ύφεσης, καθορίζονται κυρίως από τον παράγοντα τιμή. Αυτή τη στρατηγική, που ακολουθεί η αγορά, έχει μεγάλο κόστος.

Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει, πως τη στιγμή που το λιανεμπόριο απαντά στη μείωση των πωλήσεων με προωθητικές ενέργειες και μείωση των τιμών, έχοντας σαφείς συνέπειες στα περιθώρια κέρδους, οι καταναλωτές ακολουθούν μια ξεκάθαρα αμυντική στάση για τη διατήρηση της αγοραστικής τους δύναμης και την κάλυψη των αναγκών τους, διαμορφώνοντας τελικά ένα καλάθι αγορών που περιέχει φθηνότερα προϊόντα (παράδειγμα αποτελούν οι κατηγορίες των προϊόντων οικιακής χρήσης και καλλυντικής περιποίησης).

Σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία της έρευνας, η IRI μιλά για έναν καταναλωτή που είναι πλέον πρόθυμος να αναζητήσει σε διαφορετικά καταστήματα προϊόντα στην τιμή που ο ίδιος θεωρεί συμφέρουσα. Το 2013 το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγουν κατάστημα βάσει των χαμηλών τιμών σε αγαπημένες μάρκες έχει διαμορφωθεί στο 32%, 10 μονάδες πάνω από το 2010. Αντίστοιχα, μεγάλη θετική μεταβολή έχουν τα κριτήρια της ποικιλίας μαρκών, των προωθητικών ενεργειών, της ποιότητας προϊόντων χαμηλής τιμής. Στον αντίποδα, η εξοικείωση με το κατάστημα χάνει κατά πολύ τη σημασία της, αφού το ποσοστό της ως κριτήριο επιλογής πέφτει το 2013 στο 24% από 39% το 2010!

Ένα βήμα πίσω...
Ως βήμα πίσω χαρακτήρισε ο κ. Massaro την εξέλιξη που αφορά στη μετατόπιση των υψηλών επιδόσεων από τις μεγάλες στις μικρές αίθουσες πωλήσεων. Σύμφωνα με την IRI, για το οκτάμηνο 2013, τα καταστήματα με χώρο πώλησης έως 400τμ είχαν θετική μεταβολή όγκου πωλήσεων κατά 3,7%, ενώ από 400τμ – 1.000τμ η αντίστοιχη μεταβολή ήταν 2%, ενώ στα καταστήματα πάνω από 1.000τμ υπήρξε μείωση -3%. Το ίδιο διάστημα η μεταβολή της τιμής πώλησης ήταν 4% στα μικρά σημεία πώλησης, 3,7% στα μεσαία και 4,3% στα μεγάλα.

Η θετική όμως τάση σε σχέση με τα μικρά σημεία πώλησης φαίνεται πως αφορά μόνο σε όσα ανήκουν σε αλυσίδες. Σε άλλα κανάλια διανομής, όπως τα cash & carry, τα σελφ σέρβις και τα αυθόρμητης αγοράς (ψιλικά, περίπτερα κλπ), τα μικρά σημεία πώλησης παρουσίασαν το οκτάμηνο 2013 σημαντική μείωση πωλήσεων, κατά -4,7%, -9,7% και -7,7% αντίστοιχα.


42 κατηγορίες με θετικό πρόσημο
Προχωρώντας την ανάλυση σε βάθος, ο κ. Massaro διαχώρισε τις κατηγορίες FMCG σε τέσσερις ομάδες, ανάλογα με την μεταβολή δύο μεταβλητών, του όγκου πωλήσεων και της λιανικής τιμής. Σύμφωνα με αυτή την ομαδοποίηση, 42 κατηγορίες ανταποκρίνονται καλύτερα στη μεταβολή τιμών και στις προωθητικές ενέργειες, αυξάνοντας τις πωλήσεις τους σε όγκο πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς (+3,1%), ενώ οι τιμές τους πέφτουν μόνο κατά -1,1%.

Στην ομάδα αυτή συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το γάλα, τα αναψυκτικά, οι μπίρες, οι μπάρες σοκολάτας, οι μαργαρίνες, οι σοκολατένιες γκοφρέτες, τα μαλακτικά ρούχων, τα απορρυπαντικά για πλύσιμο των πιάτων και το βρεφικό γάλα. O κ. Massaro, θέτοντας ως θέμα διερεύνησης το αν η θετική πορεία αυτών των κατηγοριών οφείλεται σε σωστές κινήσεις εντός του καταστήματος ή σε μετακίνηση αγορών από άλλα κανάλια διανομής, μίλησε για τα κοινά τους στοιχεία: Έχουν αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, καλύπτουν βασικές ανάγκες και, κυρίως, λιανέμποροι και προμηθευτές ακολουθούν μια μακροπρόθεσμη στρατηγική, ώστε να προστατέψουν την αξία των μαρκών, αντί κινήσεων με στόχο βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.

Retailer brands σε άνοδο
Στο περιβάλλον έντασης του ανταγωνισμού, παρατηρείται συγκέντρωση της αγοράς, με κερδισμένες τις μάρκες λιανεμπορίου. Τα σημαντικότερα σε πωλήσεις supplier brands καταφέρνουν να κρατούν τον όγκο πωλήσεών τους, ακολουθώντας κυρίως πολιτική μείωσης των τιμών τους. Το υπόλοιπο 37% της αγοράς δείχνει να είναι εγκλωβισμένο σε ένας πόλεμο τιμών, στον οποίο δυσκολεύεται να αντεπεξέλθει. Σημειώνεται πως τα top 25 brands πραγματοποιούν το 47% των πωλήσεων!

Ο πελάτης
Οι καταναλωτές έχουν να αντιμετωπίσουν δραματική μείωση του εισοδήματός τους και της αγοραστικής τους δύναμης. Αναγκάζονται, έτσι, να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Δηλώνουν πως εξακολουθούν να θέλουν μάρκες που έχουν αξία και υψηλή σχέση αξίας/τιμής και, παράλληλα, δεν έχουν πρόβλημα να αναζητούν τις ευκαιρίες εγκαταλείποντας το κατάστημα από το οποίο πραγματοποιούσαν συνήθως τις αγορές τους. Παρατηρώντας την πορεία μείωσης των τιμών κατά το τελευταίο 12μηνο (-1%) και την πορεία της αξίας του καλαθιού (-5%), διαπιστώνουμε πως υπάρχει απόσταση μεταξύ αυτού που η αγορά προσφέρει ως μείωση τιμής και σε αυτό που είναι διαθέσιμος να πληρώσει ο πελάτης.

Με άλλα λόγια, είπε ο κ. Massaro, ο πελάτης με την αγοραστική του συμπεριφορά λέει στις επιχειρήσεις «σας ευχαριστώ για τις προσπάθειες που καταβάλλετε αλλά οι τιμές είναι ακόμη πολύ ψηλές για εμένα, γι΄αυτό το καλάθι μου θα έχει πλέον διαφορετική σύνθεση». Η αγορά απαντά σε αυτή την ανάγκη του πελάτη αυξάνοντας τις προωθητικές ενέργειες. Πράγματι, οι πωλήσεις μέσω προωθήσεων είναι 12 με 20 μονάδες πάνω σε σχέση με πριν μία διετία, ενώ, όπως σημειώθηκε ήδη, οι πωλήσεις έχουν μειωθεί, άρα οι πωλήσεις χωρίς υποστήριξη από κάποια προώθηση έχουν επίσης μειωθεί.

Συμπέρασμα
Βραχυπρόθεσμα, δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα σημάδι βελτίωσης. Το προηγούμενο καλοκαίρι η αγορά κατέγραφε αρνητικά πρόσημα πωλήσεων, από 6%-8%. Αφαιρώντας μεταβλητούς παράγοντες όπως οι εποχικές πωλήσεις, η τάση αυτή φαίνεται να συνεχίζεται και για τους επόμενους μήνες. Αν τίποτα δεν αλλάξει, το αποτέλεσμα θα είναι μια συνεχής μείωση των συνολικών πωλήσεων. Η πρόταση της IRI είναι η αναπροσαρμογή κάποιων από τις ακολουθούμενες στρατηγικές και τακτικές ώστε να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που πάντοτε υπάρχουν, ακόμη και στις πιο δύσκολες περιόδους. Η διαφοροποίηση, που... υποφέρει από την ισοπέδωση που μπορεί να φέρει η επικέντρωση στο θέμα της τιμής, αποκτά κρίσιμο ρόλο, ενώ είναι σημαντικό να υπάρχει η αξιοποίηση των διαθέσιμων εργαλείων για την μελέτη της αγοράς και τη λήψη αποφάσεων.


Τι λέει η αγορά
Μετά το πέρας της ομιλίας του ο κ. Massaro κάλεσε τους κ.κ. Iωάννη Αρτινό, Διευθύνοντα Σύμβουλο, Vivartia, Σπύρο Δεσύλλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο, Ελαΐς-Unilever Hellas, Jérôme Loubère, Διευθύντα Σύμβουλο, Μαρινόπουλος, Ιωάννη Μασούτη, Πρόεδρο, Δ. Μασούτης, Αριστοτέλη Παντελιάδη, Διευθύνοντα Σύμβουλο, Metro, και Σπύρο Τρύφωνα, Πρόεδρο, ECR Hellas, να σχολιάσουν τα στοιχεία της παρουσίασης και να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με τη σωστή στρατηγική αντιμετώπισης των επιπτώσεων της ύφεσης στον κλάδο, έχοντας ως συντονιστή τον κύριο Αντώνη Γκορτζή, Πρόεδρο ΔΣ, One Team.

Οι συμμετέχοντες στο πάνελ διαλόγου, διατύπωσαν τις απόψεις τους, απαντώντας στις ερωτήσεις που έθεσε ο κ. Α. Γκορτζής. Η διαφοροποίηση αφορούσε κυρίως στην πρόβλεψη για το 2014, που οι κκ. Αρτινός και Παντελιάδης βρήκαν πως είναι αρκετά απαισιόδοξη. Αντίθετα, ο κ. Τρύφωνας δήλωσε πως οι δυσκολίες θα ενταθούν το επόμενο διάστημα, καθώς η ύφεση έχει ακουμπήσει πλέον σε βάθος και τον κλάδο. Σχετικά με την αυξανόμενη ένταση των προωθητικών ενεργειών, κοινή διαπίστωση ήταν πως δεν πρόκειται για κάτι που αποτελεί επιλογή των επιχειρήσεων αλλά ανάγκη, η οποία υποστηρίζεται από τον ίδιο τον καταναλωτή και τον τρόπο με τον οποίο έχει «εκπαιδευτεί» τα τελευταία ιδίως χρόνια. Η αγορά φαίνεται να αναζητά τρόπους να αντιμετωπίσει αυτό το κοστοβόρο φαινόμενο, χωρίς, όμως, να έχει καταλήξει σε εναλλακτικές προτάσεις.

Αυτό που αποτελεί κοινό στόχο είναι η αναζήτηση του ιδανικού marketing mix, που πλέον έχει χάσει την ισορροπία, με το βάρος του να γέρνει προς τα promotion έναντι άλλων ενεργειών που έχουν ως στόχο την ισχυροποίηση της θέσης και της αξίας της μάρκας. «Να προστατέψουμε το brand equity», είναι η αγωνία των επιχειρήσεων, όχι μόνο των προμηθευτικών αλλά και των λιανεμπορικών, που γνωρίζουν πως το περιθώριο κέρδους από ένα supplier brand καθιερωμένο στη συνείδηση του καταναλωτή μπορεί να είναι μικρότερο σε σχέση με ένα προϊόν μάρκας λιανεμπόρου, αλλά αποτελεί ισχυρό μέσο προσέλκυσης του πελάτη στην αλυσίδα. Χαρακτηριστικά, ο κ. Παντελιάδης δήλωσε: «Δεν είμαι απαραίτητα ευτυχής από την άνοδο των PL. Την εποχή που το μερίδιό τους ήταν μικρότερο δεν ανταγωνιζόμαστε στην τιμή, με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερο κέρδος. Σήμερα, έχουμε μπει σε μεταξύ μας ανταγωνισμό και σε αυτό το πεδίο με αποτέλεσμα από κάποια supplier brands να κερδίζουμε περισσότερα από ό,τι από τα PL. Τα PL δεν είναι πια η κότα με τα χρυσά αυγά!».

Από τη πλευρά του ο κ. Δεσύλλας, λίγες μέρες πριν την αποχώρησή του λόγω συνταξιοδότησης από την Ελαΐς-Unilever Hellas, τόνιζε: «Σήμερα, ο βασικός μας ανταγωνιστής δεν είναι μια άλλη πολυεθνική εταιρεία, όπως πριν λίγα χρόνια, αλλά τα PL. Άρα, αναζητούμε τρόπους να κερδίσουμε μερίδιο από τον καταναλωτή που αναζητά φθηνά προϊόντα». Ο κ. Αρτινός συμπλήρωσε πως με τη μεταφορά του ανταγωνισμού στο επίπεδο της τιμής, ένα SB δεν μπορεί να ανταγωνιστεί ένα PL, με δεδομένο ότι το «επώνυμο» προϊόν πρέπει να επενδύσει στην καινοτομία τη στιγμή που το PL «απλώς αντιγράφει».

Σχετικά με το θέμα της ελληνικότητας, ο κ. Μασούτης τόνισε πως ο όμιλος είχε ανέκαθεν ως βασικό μότο στη διαφημιστική του προβολή την χαμηλή τιμή και την ελληνικότητα, ενώ ο κ. Loubère παρατήρησε πως η αναζήτηση ελληνικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ παίρνει πολλές φορές ακόμη και επιθετικό χαρακτήρα, με τους πελάτες να διαμαρτύρονται αν δουν ένα προϊόν εισαγωγής στη θέση ενός ελληνικού. Όσον αφορά δε, στο σήμα ελληνικότητας που προωθεί το ΥΠΑΑΝ, ο κ. Αρτινός είπε πως «πρόκειται για την 6η σχετική προσπάθεια, και ακόμη δεν έχουν λυθεί σημαντικά ζητήματα». Επίσης, τόνισε πως ο Έλληνας καταναλωτής δίνει πλέον μεγάλη σημασία όχι απλώς στην εθνική ταυτότητα ενός προϊόντος ή μιας αλυσίδας, αλλά στην συνολικότερη στάση της απέναντι στην κοινωνία (συμπεριφορά απέναντι στους εργαζόμενους, στις τοπικές κοινωνίες κλπ).

Συζητώντας την επένδυση στην καινοτομία και τις επιπτώσεις της ύφεσης, ο κ. Loubère κατέθεσε την άποψη πως η καινοτομία μπορεί να προσφέρει έως και 2%-3% αύξηση πωλήσεων, αναφέροντας ως παράδειγμα τα Carrefour Express, μια επένδυση σε ένα νέο τύπο καταστήματος που έχει φέρει σημαντικά αποτελέσματα στον όμιλο εντός του 2013. Ο κ. Μασούτης είπε πως το λιανεμπόριο σπάνια είχε πολύ μεγάλα αποτελέσματα με επενδύσεις σε τεχνολογικές καινοτομίες που φάνταζαν πρωτοπόρες, ενώ αντίθετα μικρές κινήσεις φέρνουν συχνά σημαντικά κέρδη.

Ως παράδειγμα ανέφερε την επένδυση σε καταστήματα γειτονιάς. Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Βερόπουλος, διαφώνησε με τη γενικότερη τάση επένδυσης στα μικρά καταστήματα γειτονιάς, υποστηρίζοντας πως αποτελούν μια λανθασμένη κίνηση, την οποία χαρακτήρισε «παγίδα». Όπως είπε, ο τύπος καταστήματος που έχει κρατήσει τις πωλήσεις του είναι το μεγάλο κατάστημα, το μεσαίο αντιστέκεται και το μικρό έχει μεγάλες απώλειες, όντας πολύ ευάλωτο στον παραμικρό ανταγωνισμό. Το γενικότερο συμπέρασμα, αισιόδοξο, όπως το χαρακτήρισε και ο κ. Γκορτζής, ήταν πως οι επιχειρήσεις που θα κάνουν τις σωστές επιλογές, θα βγουν υγιείς από την κρίση.

σελφ σερβις (T. 432)
« 1 2 3 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION