σελφ σερβις - Χαμηλότερα του 5,5% η πραγματική ανάπτυξη του τζίρου

Πέμπτη, 17 Οκτωβρίου 2019

Δωρεάν εγγραφή

Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία για να εγγραφείτε στην Online έκδοση του σελφ σέρβις και να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενό του.
*
*
*
*
*
*
* Άνδρας   Γυναίκα
*

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Χαμηλότερα του 5,5% η πραγματική ανάπτυξη του τζίρου

23 Ιουλίου 2019 | 09:36 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Διπλή ανάγνωση φαίνεται πως έχουν τα στοιχεία που αφορούν τις φετινές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen, ο κλαδικός τζίρος στο πρώτο πεντάμηνο του έτους εμφανίζει ένα μέσο ποσοστό ανάπτυξης της τάξης του 5,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Όμως, οι αναλυτές θεωρούν ότι η πραγματική τάση κατεβάζει τον πήχη των επιδόσεων χαμηλότερα, μεταξύ του 2,5% και του 3%.

Όπως εξηγούν, ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψιν στην αξιολόγηση της κατάστασης της ζήτησης, όπως αυτή «μεταφράζεται» σε πωλήσεις, είναι ο εσωτερικός πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, ο οποίος από πέρυσι είναι θετικός, επιδρώντας ανάλογα στις πωλήσεις των αλυσίδων.

Μάλιστα, φέτος υπολογίζεται κάπως αυξημένος σε σύγκριση με το 2018, οπότε είχε κινηθεί στο επίπεδο του 0,5%. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε φέτος στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου μεταξύ του 0,9% και του 3,2%, άρα πολύ υψηλότερα του 2018.

Εξηγούν, επίσης, ότι ακόμη δεν έχει υπολογιστεί η επίδραση στις τιμές από τη μείωση του ΦΠΑ, στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση και που αφορά πολλές κατηγορίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων, μια εξέλιξη η οποία σε κάθε περίπτωση θα μετριάσει τη θετική επίδραση του εσωτερικού πληθωρισμού του κλάδου στον τζίρο του στο διάστημα μέχρι τα τέλη του έτους.

Η επίδραση της πρώτης εβδομάδας
Ένα άλλο στοιχείο που θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν στην αξιολόγηση των πωλήσεων της οργανωμένης λιανικής το πρώτο πεντάμηνο φέτος, είναι τα στοιχεία πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του έτους, η οποία ως μη συγκρίσιμη με την αντίστοιχη του 2018 εμφάνισε εντυπωσιακή αύξηση (42,1%). Οι αναλυτές σχολιάζουν ότι, αν εξαιρεθεί η πρώτη εβδομάδα του έτους από τις μετρήσεις των πωλήσεων τόσο του 2019 όσο και του 2018, τότε, ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων, ο τζίρος του πρώτου πενταμήνου ψαλιδίζεται από 0,6% έως 1,7%.

Κατά συνέπεια οι παράμετροι «εσωτερικός πληθωρισμός» και δεδομένα πωλήσεων της «πρώτης εβδομάδας του 2019» διαφοροποιούν αρκετά την εικόνα, όπως προκύπτει από την άθροιση και μόνον των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής, η οποία κατά τη Nielsen αποτυπώνει μια αύξηση του τζίρου της οργανωμένης λιανικής στο πεντάμηνο κατά 5,5%.

Οι αναλυτές σημειώνουν επίσης ότι όσο θα περνά ο χρόνος, τόσο θα μειώνεται ο γενικός ρυθμός ανάπτυξης του τζίρου, καθότι τα στοιχεία πωλήσεων θα γίνονται αληθέστερα ως προς τη σύγκρισή τους με του 2018, εφόσον «χωνευτούν» οι επιδράσεις της έντονης εποχικότητας, των αργιών και των εορτών του πρώτου εξαμήνου. Ταυτόχρονα, στα στοιχεία θα φανεί ο βαθμός ωρίμανσης του δικτύου της ΕΥΣ που, όπως αναμένεται, θα εμφανίσει κάμψη του ρυθμού της ανάπτυξης των πωλήσεών του από το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Ρυθμιστής της αγοράς η ΕΥΣ
Ειδικότερα για τη ΕΥΣ οι αναλυτές σημειώνουν ότι από τα μέσα της χρονιάς οι πωλήσεις της θα «διπλώσουν» για δεύτερο δωδεκάμηνο μετά την ενσωμάτωση του δικτύου της Μαρινόπουλος (από 1ης Μαρτίου 2017), οπότε οι τάσεις ανάπτυξής τους λογικά θα περιοριστούν αισθητά.

Βασισμένοι οι αναλυτές στα προαναφερόμενα, εξηγούν ότι, όσο θα προχωρά προς το τέλος της η χρονιά, τόσο περισσότερο ο τζίρος της οργανωμένης λιανικής θα φαίνεται ότι ισορροπεί σε χαμηλότερο επίπεδο, ώσπου να κλείσει στο τέλος του 2019 ανοδικά μεν, αλλά αποτυπώνοντας μια άλλη πραγματικότητα, αντικειμενικότερη του πρώτου πενταμήνου.

Εξάλλου, στελέχη του κλάδου σχολιάζουν ότι ακόμα μια φορά φέτος παρατηρείται, σε ένα περίπου αντίστοιχο βαθμό με το 2018, το «σπάσιμο» της αγοράς στα δύο, στις αλυσίδες που κινούνται ανοδικά, μετά τις εξαγορές ή τις άλλου είδους συμμαχίες που πέτυχαν (όπως οι ΕΥΣ, Metro, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Market In) και σ’ εκείνες που εξακολουθούν να υφίστανται τις πιέσεις του ανταγωνισμού, χάνοντας μερίδια πωλήσεων.

Ανεξάρτητα, πάντως, από τις εξειδικευμένες παρατηρήσεις για τον τζίρο, που ενδιαφέρουν τα στελέχη των αλυσίδων, οι ειδικοί αναλυτές σχολιάζουν ότι αυτό που έχει σημασία είναι ότι τα επίσημα στοιχεία στην ολότητά τους για την εξέλιξη της κλαδικής αγοράς φέτος δείχνουν ότι η οργανωμένη λιανική κινείται ανοδικά ακόμη μια χρονιά.

Άνοδος 5,5%
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται από τους αναλυτές της Nielsen, στο πρώτο πεντάμηνο του έτους (ως τις 2 Ιουνίου) τα καταστήματα τροφίμων του κλάδου άνω των 100τμ στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών, εμφάνισαν ανάπτυξη τζίρου 5,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Ωστόσο, τα FMCG στο σύνολό τους εμφάνισαν ένα χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης, της στάθμης του 3,8%.

Βάσει των ίδιων στοιχείων, από το σύνολο των προϊόντων τα φρέσκα και τα επί ζυγίω εμφάνισαν την πιο θετική τάση, με ρυθμό ανόδου 10,5%. Γενικά οι κατηγορίες των ειδών bazaar και ειδικότερα η ένδυση, οι ηλεκτρικές συσκευές, τα βιβλία, τα εργαλεία, τα είδη κήπου, τα είδη αυτοκινήτου, ο οικιακός εξοπλισμός κ.ά. αναπτύχθηκαν επίσης δυναμικά, καταγράφοντας άνοδο 5,9% σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2018.

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα τρόφιμα και ποτά εμφάνισαν αύξηση 4,5%, ενώ οι κατηγορίες των προϊόντων προσωπικής περιποίησης, όπως και οικιακής χρήσης, εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 κατά 1,1% και 1,8% αντίστοιχα.

Οι αναλυτές, αναφερόμενοι ειδικότερα στα νωπά οπωροκηπευτικά, συμπληρώνουν ότι από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει μια μείωση της επισκεψιμότητας, όπως και της συχνότητας επίσκεψης σε αγορές εκτός της οργανωμένης λιανικής, δηλαδή στα μανάβικα της γειτονιάς και τις λαϊκές αγορές. Πρόκειται για ένα στοιχείο, που εξηγεί μάλλον τη σημαντική άνοδο των πωλήσεων του σούπερ μάρκετ στα προϊόντα μαναβικής.

Σε ό,τι αφορά την αισθητή αύξηση των πωλήσεων στα είδη bazaar, αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην αναβίωση των σχετικών τμημάτων πωλήσεων στα υπέρ μάρκετ, γεγονός που συνδέεται άμεσα με την επαναδραστηριοποίηση του δικτύου των υπέρ μάρκετ της Μαρινόπουλος υπό την ΕΥΣ.

Οι δέκα πρώτες κατηγορίες σε τζίρο
Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της Nielsen, που αναφέρονται στην εξέλιξη του τζίρου κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους (έως τις 19 Μαΐου) των δέκα μεγαλύτερων σε πωλήσεις κατηγοριών ταχυκίνητων προϊόντων. Βάσει αυτών, λοιπόν, το γάλα, που εμφανίζει τον υψηλότερο τζίρο, είχε αύξηση πωλήσεων 0,5%, το τυρί, κατηγορία με το δεύτερο υψηλότερο τζίρο, είχε άνοδο 5,8% και το γιαούρτι, τρίτο σε πωλήσεις, εμφάνισε κάμψη 0,6%.

Σημειώνεται ότι το γιαούρτι ήταν η μόνη κατηγορία τις δεκάδας με τα μεγαλύτερα σε τζίρο προϊόντα, που εμφάνισε πτώση τζίρου. Ακολούθησαν οι σοκολάτα, με αύξηση τζίρου 10,6%, τα αναψυκτικά με 4,5%, το ψωμί με 14,7% (αυτή ήταν η υψηλότερη επίδοση της περιόδου), τα μπισκότα με 10,9%, τα δημητριακά με 5%, τα αλλαντικά με 3,1%, ενώ στη δέκατη θέση βρέθηκαν τα απορρυπαντικά με 3,5%.

Βάσει των προαναφερόμενων, από τις δέκα πρώτες σε τζίρο κατηγορίες προϊόντων της οργανωμένης λιανικής οι εννέα είναι τροφίμων και ποτών και μόλις η μια μη τροφίμων. Αξιολογώντας κατά εβδομάδα τις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής, η Nielsen διαπιστώνει ότι και σε σύνολο 22 εβδομάδων μόνο σε τρεις καταγράφηκε πτωτική τάση του τζίρου.

Στις υπόλοιπες 19 εβδομάδες ήταν ανοδικός από 42,1% (τη μη συγκρίσιμη πρώτη εβδομάδα του έτους) έως 0,5%. Αν και οι πρώτες εβδομάδες της φετινής χρονιάς κύλησαν με θεαματική ανάπτυξη, λόγω συγκυρίας, στην πορεία του χρόνου η αγορά εξισορρόπησε σε χαμηλότερο επίπεδο, ώστε στο τέλος του πενταμήνου έδωσε μέσο ποσοστό ρυθμού ανάπτυξης των πωλήσεων 5,5%.

σελφ σερβις (T. 496)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION